Jump to content
IGNORERAD

Budget för ett normalt liv en månad i Bangkok


Rob

Recommended Posts

Kommer att bo i Bangkok under kommande sex månader.

Har en total budget på 34 000 bath/mån och tänkte disponera den såhär :

15 000 - Boende (Centralt och nära kommunikationer, 45kvm, separat sovrum, kök med spis och ugn, vardagsrum, balkong, badrum med varmvattendush och badkar, TV med internationella kanaler, Kyl, internet, fitness center, El och vatten kostnad inräknad)

9300 - Mat (räknat på matkostnad a 300 bath/dag)

9700 - Nöjen (Bio, Pubkvällar, Transporter)

Summa = 34 000

Detta är ingen turistresa, utan vill bo och leva ett "normalt" liv. Dvs inte fest eller extravaganser varje kväll, jag kommer att ta det lugnt under veckodagar, studera, träna, strosa runt och hänga i parker etc, och sen festa till helgen.

Jag vet att det går att bo billigare men är ute efter ett hem där jag verkligen kan slappna av och trivas, inte känna en press att gå ut på stan pga att man bor på 20-30kvm i någon förort och inte trivs hemma.

Lever jag ett "normalt" liv i Bangkok på den här budgeten tror ni? Jag har en buffert för offörutsedda händelser utöver dessa 34 000 per månad. Försäkring är betald, hemresa är betald.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 148
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Rob

    32

  • chrisnils075

    9

  • conservator

    9

  • kokos

    9

Mest aktiva i denna tråd

Ja,dom flesta thailändare har betydligt mycket mindre än 34.000 bath/mån i lön och dom klarar sig fint på det,så varför skulle inte du klara det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan du kommer bli söndertrasad och bombarderad av olika svar från Forummedlemmar som är helt säkra på att din budget är på tok för liten eller väl tilltagen.så kan jag bara säga att det visst fungerar att leva med det belopp du avsatt.

Allt handlar bara om att anpassa sig och rätta sig efter de förutsättningar du har. Lockelserna är många i Bangkok och det är lätt att lägga till sig en livsstil som blir kostsam i längden.

Jag önskar dig all lycka till med din resa lyckost där!

:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Kommer att bo i Bangkok under kommande sex månader.

Har en total budget på 34 000 bath/mån och tänkte disponera den såhär :

15 000 - Boende (Centralt och nära kommunikationer, 45kvm, separat sovrum, kök med spis och ugn, vardagsrum, balkong, badrum med varmvattendush och badkar, TV med internationella kanaler, Kyl, internet, fitness center, El och vatten kostnad inräknad)

9300 - Mat (räknat på matkostnad a 300 bath/dag)

9700 - Nöjen (Bio, Pubkvällar, Transporter)

Summa = 34 000

Detta är ingen turistresa, utan vill bo och leva ett "normalt" liv. Dvs inte fest eller extravaganser varje kväll, jag kommer att ta det lugnt under veckodagar, studera, träna, strosa runt och hänga i parker etc, och sen festa till helgen.

Jag vet att det går att bo billigare men är ute efter ett hem där jag verkligen kan slappna av och trivas, inte känna en press att gå ut på stan pga att man bor på 20-30kvm i någon förort och inte trivs hemma.

Lever jag ett "normalt" liv i Bangkok på den här budgeten tror ni? Jag har en buffert för offörutsedda händelser utöver dessa 34 000 per månad. Försäkring är betald, hemresa är betald.

Låter hyffsat vettigt tycker jag. Själv skulle jag nog lägga på lite för lite extra god mat ibland samt en engångskostnad för en lite roligare visarun, typ laos eller vietnam, men du har kanske 6-månaders visum?

Var ligger boendet ? är det nära till allt annars kan transporkostnaderna kanske dra iväg.

Lycka till!!

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hoppas verkligen du får ett bra halvår, i en underbar stad!:great:

Mvh Bobo:dance1:

Allt som jag verkligen vill göra är antingen omoraliskt, olagligt eller fettbildande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter hyffsat vettigt tycker jag. Själv skulle jag nog lägga på lite för lite extra god mat ibland samt en engångskostnad för en lite roligare visarun, typ laos eller vietnam, men du har kanske 6-månaders visum?

Var ligger boendet ? är det nära till allt annars kan transporkostnaderna kanske dra iväg.

Lycka till!!

Ligger 1 minut ifrån Ratchaprarop Airport Rail Link Station en station ifrån Phaya Thai BTS station, 2-300 meter ifrån Bayoke Tower och Pratunam Market, gångavstånd till BIG-C mm.

Har ett dubbelt turistvisum, så får se vart jag åker för att aktivera del 2 av visumet.

Tack för alla lyckoönskningar. Började tvivla på min budget ett tag.

Ändrades av Rob
Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Det där kommer räcka!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som en bra budget.

Såvida du inte träffar lilla Noi i baren som :diablo:

Äh bara avundsjuk.

Fattigt blir det men går nog att leva på.

Matbudgeten skulle jag inte klara av men kokar du själv så.

Lycka till :great:

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen budget jag skulle vilja försöka att leva på. Låter i minsta laget för mat men även för nöjen. Men alla är vi olika. Lycka till !

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

För min del hade det räckt bra, så länge man inte shoppar loss på alla marknader ett par gånger i veckan.

Där har jag erfarenhet att det lätt går åt ett par tusenbatingar så fort man börja promenera omkring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har inte tänkt på att ha Internet i rummet ?

Tycker nog att budgeten verkar vettig annars.

Fredag och lördagskvällar kan jag inte ta något ansvar över vad jag skriver i forumet, ha en bra kväll !

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har inte tänkt på att ha Internet i rummet ?

Tycker nog att budgeten verkar vettig annars.

Internet ingår i de 15 000 jag angav för boendet. Om jag är missnöjd med linan som finns att tillgå kanske jag skaffar en 3g lösning istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

9300 - Mat (räknat på matkostnad a 300 bath/dag)

Min tjej tycker du borde ha lite större matkonto, du kommer behöva "falang food" emellanåt tror hon =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Budgeten är väl vettig, men det förutsätter ju som sagt att du lever ensam och inte träffar någon thaidam...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min tjej tycker du borde ha lite större matkonto, du kommer behöva "falang food" emellanåt tror hon =)

Phom chop ahan Thai :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jamendåså! =)

Är förövrigt lite avis. Hoppas det kommer bli skitsköna månader för dig!

Tackar! åker om 10 dagar, faktiskt aldrig haft sån här resfeber förut, sitter som på nålar, kollar upp det ena och det andra, förut har jag bara åkt och låtit turen ta hand om resten, jag börjar nog bli gammal hahah.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min tjej tycker du borde ha lite större matkonto, du kommer behöva "falang food" emellanåt tror hon =)

Strunta i falangmaten, på tok överskattad, speciellt om du ska få falangsmak till ett vettigt pris i BKK. Då får du väl leva på hemlagade pannkakor sedan. Ta med sylt.

Känner du för det så ta falangmaten thaistyle. Ett alldeles gratis tips isåfall är Noddel Shop på Siam Square, i det området är det svårt att hitta mat i vettig prisklass. Bli inte skrämd av hon som driver stället. De har nudlar från alla världens hörn förutom thai nudlar. Lasagn kan jag rekommendera, tar lite tid bara, och lite väl liten portion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bodde i samma område i början på -90 talet, Ratchaprarop tower mansion, på den tiden så pröjsade jag 6000 bath + el å vatten,

nu hade jag väl "lite" fetare budget för min 7 månaders vistelse, men jag brukade handla på Foodland o meckade farangkäk själv med hjälp av en livsfarlig liten elwok som man fick stötar av, du har ju plattor ;)

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer att bo i Bangkok under kommande sex månader.

Har en total budget på 34 000 bath/mån och tänkte disponera den såhär :

15 000 - Boende (Centralt och nära kommunikationer, 45kvm, separat sovrum, kök med spis och ugn, vardagsrum, balkong, badrum med varmvattendush och badkar, TV med internationella kanaler, Kyl, internet, fitness center, El och vatten kostnad inräknad)

9300 - Mat (räknat på matkostnad a 300 bath/dag)

9700 - Nöjen (Bio, Pubkvällar, Transporter)

Summa = 34 000

Detta är ingen turistresa, utan vill bo och leva ett "normalt" liv. Dvs inte fest eller extravaganser varje kväll, jag kommer att ta det lugnt under veckodagar, studera, träna, strosa runt och hänga i parker etc, och sen festa till helgen.

Jag vet att det går att bo billigare men är ute efter ett hem där jag verkligen kan slappna av och trivas, inte känna en press att gå ut på stan pga att man bor på 20-30kvm i någon förort och inte trivs hemma.

Lever jag ett "normalt" liv i Bangkok på den här budgeten tror ni? Jag har en buffert för offörutsedda händelser utöver dessa 34 000 per månad. Försäkring är betald, hemresa är betald.

Upp to you jag had

e en tjej på ratchadipisek ? hon betalade 4000/mån

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

Bodde i samma område i början på -90 talet, Ratchaprarop tower mansion, på den tiden så pröjsade jag 6000 bath + el å vatten,

nu hade jag väl "lite" fetare budget för min 7 månaders vistelse, men jag brukade handla på Foodland o meckade farangkäk själv med hjälp av en livsfarlig liten elwok som man fick stötar av, du har ju plattor ;)

Kollar på deras site nu, priserna är ju onekligen lockande... De har även pool etc... Men visst det är en viss nivåskillnad på lägenheterna...

Nu börjar jag tänka om på devisen "bo bra och kunna stanna hemma mer", ska man köra tvärtom igen kanske? "bo sämre och gå ut mer".

Haha.

Ändrades av Rob
Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Du har inte budgeterat någonting för oförutsedda utgifter, tex sjukhusvistele och dyligt.

Det är mycket som kan kasta omkull din budget och jag tycker den ligger åtminstone 20 000 Baht i månaden för lågt.

Men om du verkligen vill snåla och ser det som en sport att inte överskrida din budget så kan det gå, såvida du inte blir sjuk och behöver uppsöka sjukhus.

Men lite "farang kii nock" är det allt över din budget.

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Du har inte budgeterat någonting för oförutsedda utgifter, tex sjukhusvistele och dyligt.

Det är mycket som kan kasta omkull din budget och jag tycker den ligger åtminstone 20 000 Baht i månaden för lågt.

Men om du verkligen vill snåla och ser det som en sport att inte överskrida din budget så kan det gå, såvida du inte blir sjuk och behöver uppsöka sjukhus.

Men lite "farang kii nock" är det allt över din budget.

MVH Nonki

Som jag skrev i mitt första inlägg, jag har en buffert för oförutsedda händelser som inte är inte är inräknat i de 34 000 jag angivit som budget per månad. Sen skrev jag även att försäkringen är redan betald, dvs om jag skulle behöva sjukhusvistelse.

20 000 för lågt säger du? du missade även den delen där jag skrev att jag inte åker ner för att leva ett turistliv heller.

Snacka om dålig läsförståelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...