Jump to content
IGNORERAD

Budget för ett normalt liv en månad i Bangkok


Rob

Recommended Posts

  • Svar 148
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Rob

    32

  • chrisnils075

    9

  • conservator

    9

  • kokos

    9

Mest aktiva i denna tråd

Var bodde/bor du i Bangkok? Åker själv till Bangkok den 9 Sep med ungefär samma budget som dig!

Halloj!

Bodde i LA Tower i Ratchada/Suttisan.

Helt ok för pengarna måste jag säga, 6300 Hyra + El + Vatten + Internet = 8000 bath/månaden. Restaurang i huset med roomservice, 20 bath med Moppe Taxi till Hua Kwang MRT station. c.a 75-85 Bath Taxi resa till Asok/Sukhumvit 4-11. Bra pool som för det mesta var tom på folk. 7-eleven inom 3-4 minuters gångväg.

Spenderade en hel del tid i köpcentrumet Esplanade som låg 1-2 tunnelbanestationer bort (beroende på om man tog MRT ifrån Suttisan eller Hua Kwang), bra mix av restauranger på bottenplan, bra gym, bra bio och mycket mera.

Kan tänka mig att bo där igen om det blir BKK den här gången. Dock så är man ju även sugen på att lära sig ett nytt område, men LA Tower känns absolut som ett säkert kort på något sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad hade du för visum?

Jag körde på Dubbelt turistvisum ifrån Sverige, vilket jag förlängde med en månad efter det att de första 2 månaderna var slut. När den 3e månaden var slut så åkte jag över till Kambodja för att aktivera del 2 av Visumet. Då fick jag två nya månader samt att jag även förlängde denna hos immigration med en månad.

Detta gav mig sex månader i Thailand.

Sedan åkte jag upp till Laos och skaffade ett nytt dubbelt Turistvisum och upprepade processen som beskrivs ovan... Teoretiskt sett så skulle jag kunnat stanna i Thailand 12 månader på dessa två dubbla turistvisum, men jag åkte hem efter 10 månader.

Ändrades av Rob
Link to comment
Dela på andra sajter

Du sökte aldrig trippel visum? Om det inte blir Bangkok vad har du för planer då? storstad eller sol och bad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du sökte aldrig trippel visum? Om det inte blir Bangkok vad har du för planer då? storstad eller sol och bad?

Nope, sökte aldrig trippel. Verkar vara mycket omständigt att söka/få Trippel.

Det ser i dagsläget ut som om det blir Khao Lak, tjejens bror och flickvän jobbar i Khao Lak på en resort där, och han har fixat ett jobb åt henne på samma resort. Men det är inte realitet ännu, tjejen åker dock i dagarna ner personligen till Khao Lak, och jag bör veta hur det blir inom någon vecka.

Blir det något strul med jobbet i Khao Lak för tjejjen så blir det nog helt klart Bangkok igen.

Så i dagsläget kan jag inte säga med 100% säkerhet vart jag hamnar. Lutar åt Khao Lak, eventuellt Bangkok eller så blir det en tvär vändning och det blir en helt annan ort.

Det bör dock klarna inom 1-2 veckor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Halloj!

6 månader blev 10 månader totalt, är nu hemma i Sverige och jobbar lite och sen sticker jag ner igen runt 1a September, samma upplägg som förra året.

Pengarna räckte galant, träffade även en donna som flyttade in, så jag stod för mat och dryck för två personer och ändå räckte pengarna utan problem, och då åt vi ingen hemlagad mat alls, utgång minst 2ggr i veckan, gymkort, biobesök, restauranger etc.

Det som utgick var ren shopping av prylar, det blev en del T-shirts samt Pike shortor men inte mer än så. Pengarna gick helt enkelt till konsumtion av mat/dryck/gymkort/biobesök etc.

Tjejen jobbade och hon fick behålla de pengarna hon tjänade som fickpengar för sig själv, jag gav henne aldrig en krona/bath i handen.

Kul att höra, visst måste det inte gå mycket pengar för att klara sig bra.

/SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar du med traktamente?

Dom svenskar som åker dit och jobbar åt ett svenskt företag har skatteverket, en rekomendation att de pengarna bör täcka merkostnaderna som blir för att dom inte bor hemma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom svenskar som åker dit och jobbar åt ett svenskt företag har skatteverket, en rekomendation att de pengarna bör täcka merkostnaderna som blir för att dom inte bor hemma.

Men företaget du jobbar åt betalar ju ditt boende och dina resor när du är utomlands också ;)

Denna kostnad ingår ju inte i ett traktamente.

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men företaget du jobbar åt betalar ju ditt boende och dina resor när du är utomlands också :wink:

Denna kostnad ingår ju inte i ett traktamente.

Du ska äta också :crazy: Det är väl egentligen lite komplicerade regler med traktamente, ingår mat etc skall väl inte traktamente utgå? Inte dåligt traktamente i så fall i Thailand, tyskland som är betydligt dyrare är det knappa 600kr...

Ändrades av nitramj77
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Nope, sökte aldrig trippel. Verkar vara mycket omständigt att söka/få Trippel.

Det ser i dagsläget ut som om det blir Khao Lak, tjejens bror och flickvän jobbar i Khao Lak på en resort där, och han har fixat ett jobb åt henne på samma resort. Men det är inte realitet ännu, tjejen åker dock i dagarna ner personligen till Khao Lak, och jag bör veta hur det blir inom någon vecka.

Blir det något strul med jobbet i Khao Lak för tjejjen så blir det nog helt klart Bangkok igen.

Så i dagsläget kan jag inte säga med 100% säkerhet vart jag hamnar. Lutar åt Khao Lak, eventuellt Bangkok eller så blir det en tvär vändning och det blir en helt annan ort.

Det bör dock klarna inom 1-2 veckor.

Blir det Khao Lak?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bor just nu på LA Tower men det är inte riktigt vad jag önskat :-( Hade ett annat boende som första val, men det var tyvärr fullbokat :-(

Så nu vet jag inte riktigt var det blir! någon som har ett bra tips? funderar nu på sukhumvit

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

15 000 thb/mån på boende!??!? Sjukt mycket!!

9700 thb/mån på mat!! ganska tajt!!

Ändrades av username
Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer att bo i Bangkok under kommande sex månader.

Har en total budget på 34 000 bath/mån och tänkte disponera den såhär :

15 000 - Boende (Centralt och nära kommunikationer, 45kvm, separat sovrum, kök med spis och ugn, vardagsrum, balkong, badrum med varmvattendush och badkar, TV med internationella kanaler, Kyl, internet, fitness center, El och vatten kostnad inräknad)

9300 - Mat (räknat på matkostnad a 300 bath/dag)

9700 - Nöjen (Bio, Pubkvällar, Transporter)

Summa = 34 000

Detta är ingen turistresa, utan vill bo och leva ett "normalt" liv. Dvs inte fest eller extravaganser varje kväll, jag kommer att ta det lugnt under veckodagar, studera, träna, strosa runt och hänga i parker etc, och sen festa till helgen.

Jag vet att det går att bo billigare men är ute efter ett hem där jag verkligen kan slappna av och trivas, inte känna en press att gå ut på stan pga att man bor på 20-30kvm i någon förort och inte trivs hemma.

Lever jag ett "normalt" liv i Bangkok på den här budgeten tror ni? Jag har en buffert för offörutsedda händelser utöver dessa 34 000 per månad. Försäkring är betald, hemresa är betald.

Vill man ha roligt i Thailand räcker knappast 34000 baht på en månad.

Jag brukar klämma 35000 kronor på en månad i Pattaya hur lätt som helst på tjejer och sprit.

Är väl inge kul att sitta och spana i parker i hettan.

Stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

15 000 thb/mån på boende!??!? Sjukt mycket!!

9700 thb/mån på mat!! ganska tajt!!

Under 30.000 baht vill man väl inte bo då är det ju råtthål.

BTT

Link to comment
Dela på andra sajter

Välkommen tillbaka BTT, du har varit saknad :)

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Orginalet är saknad, ingen är så skärpt som han, han kan reta de flesta med sanningar, och samtidigt göra bort sig själv.

En oblyg underhållare av rang.

Kopia är alltid en kopia.

Leif

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Under 30.000 baht vill man väl inte bo då är det ju råtthål.

BTT

Ja, om man är lättlurad så kan man säkert tro att det inte finns något under 80 000thb/mån som är värt att kallas lägenhet.

Men då är man som sagt, korkad.

Men ta det inte personligt

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade jag bara pengar så skulle jag nog kunna lägga 1miljon på boende,

Brukar hamna mellan 700-1000 bath natten med någon enstaka natt på dyrare hotell bara för och lyxa till lite.

Lägenhet i Bangkok har vi alldrig provat men är nog inget för oss då vi rör oss mycket.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...