Jump to content
IGNORERAD

Budget för ett normalt liv en månad i Bangkok


Rob

Recommended Posts

Det kommer att funka fint om du har studiediciplin. Det och tjejerna var den svåra biten när jag gjorde samma sak som du. Jag hade lägre budget än dig, men det var länge sedan, Omräknat i dagens penningvärde hade jag nog en sämre sits än dig. Börjar du strunta i studierna och börjar springa ute hela tiden ligger du risigt till.

Mycket roligare att plugga i BKK istället för att sitta i svedala och göra samma sak. Det kanske är det surkartarna hänger upp sig på, att de inte kunde räkna ut det, på den tiden det begav sig för dom.

Man lär sig betydligt mera om stan och befolkningen på att utforska BKK per buss än per taxi.

Go for it!

Lycka till!

På den tiden när jag studerade fanns inte Thailand på kartan :ironi:

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 148
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Rob

    32

  • chrisnils075

    9

  • conservator

    9

  • kokos

    9

Mest aktiva i denna tråd

Håller för en gångs skull med Baboo :) .

Jag håller med Atom som håller med Baboo. Men jag gissar att Rob kanske har någon han kan låna om ifall det verkligen behövs. Själv så har jag levt som student i både Sverige och Thailand och föredrar helt klart det senare. En förutsättning är dock att man har försäkring, biljetter osv betalt. Jag skulle nog inte palla att göra det en längre tid och när jag tänker efter hade jag nog lite extra pengar med mig för att lyxa till det ibland. Men visst hade det gått ändå.

Håller också med wille att man inte ska boka något man inte sett.

Link to comment
Dela på andra sajter

På den tiden när jag studerade fanns inte Thailand på kartan :ironi:

Var det när det hette Siam? De bytte väl namn någon gång på 1930-talet om jag kommer ihåg rätt. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är rolig du :)

Först ställer du frågor och de svar som blir som du önskar lovprisar du!

Sedan de svar som inte faller dig på läppen de går du till attack mot!

Om du redan vet att din budget håller varför då fråga?

Och för övrigt tror ja du klarar dig på den budgeten MEN bufferten är på tok för liten!

Exactamente !

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det när det hette Siam? De bytte väl namn någon gång på 1930-talet om jag kommer ihåg rätt. :)

Redan då var jag färdigutbildad(känns det som idag i kylan)

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Var det när det hette Siam? De bytte väl namn någon gång på 1930-talet om jag kommer ihåg rätt. :)

1939, ja, men bytte tebax i några år efter WW2

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det när det hette Siam? De bytte väl namn någon gång på 1930-talet om jag kommer ihåg rätt. :)

1939 till Thailand

1945 till Siam igen

1949 till Thailand igen

Känns som typiskt Thailand :)

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

1939 till Thailand

1945 till Siam igen

1949 till Thailand igen

Känns som typiskt Thailand :)

Lite som rød, gul, rød, gul

Kan man inte besæmma sig?

Link to comment
Dela på andra sajter

På den tiden när jag studerade fanns inte Thailand på kartan :ironi:

Så gott som samma för mig också. Eller rättare sagt Googles karta fanns inte. Att redovisa med dator var inte möjligt utan det var post snigeln som gällde. Brev försvann ibland. För att hålla logistiken på breven skickades dessa via morsan. Via telefon registrerades när breven skickades och om de inte kom fram i vettig tid skickades en kopia. Om jag minns rätt kostade telefon 17kr/min, på den tiden. Skulla jag ringa fick man åka ner till Silomområdet där huvudtelekontoret låg. Detta var alltså på stenåldern, innan mobiltelefonen kom. Vi hade vissa tider jag försökte vara inne för att morsan skulle ringa mig. Hon kunde ingen engelska, så jag fick lära dom som svarade telefon att om det ringde någon som pratade helt obegripligt så var det bara att koppla upp samtalet till mig.

1500bath exkl el betalade jag på den tiden för ett stort rum med dusch, ca 300m in på Sukhumvit soi 19.

Snacka om att man blir nostalgisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det var forntid men hos Telia har tiden stått stilla,med mobilen till Thailand tog de 22kr/min :diablo: Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Yo.

Dom har lediga rum hos dig... Ses där...

Nu skär jag min kostnad med c.a 6 000 bath/månaden och dubblar min buffert. Samt hamnar i ett bättre område att bo i tror jag...

:drinks:

Jag har installerat mig nu och kan konstatera att det inte hänt så mycket med byggen, så det är tre aktiva byggen inom 200 m från LA tower. De har även rivit grillbuffén för att bygga ett höghus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har installerat mig nu och kan konstatera att det inte hänt så mycket med byggen, så det är tre aktiva byggen inom 200 m från LA tower. De har även rivit grillbuffén för att bygga ett höghus.

Hur är ljudnivån ifrån byggena , störs man?

Link to comment
Dela på andra sajter

Deras hemsida verkar inte fungera, får upp en helt blank sida bara...

Konstigt... prova tills du lyckas! Själv har jag inga problem.

Kan nämna att det är kanske lite väl små rum, men man vänjer sig och

dessutom så blir det ju en mindre yta som ska kylas ner med airconnen= ekonomiskt!

undrar du över något... fråga på! :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är ljudnivån ifrån byggena , störs man?

Det är ganska lugnt på byggena för tillfället. Balkongdörren dämpar ganska bra, sen brukar de inte dra igång allt för tidigt här. Jag vet inte om de är helt klara med pålningen (de höll på med det i maj) den kan ju vara rätt störande annars. Skulle tro att det blir några pålar till på ena bygget (det ser mest ut som en leråker/träsk).

Ändrades av kokos
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

jag har bott på la det e helt ok ... men kommer ni ihåg vad huset mitt emot heter ?? det e lite dyrare men fräschare rum

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...
  • 3 månader senare...
andersbangkok

http://www.mrroomfin...ail.php?id=2102

Vad tror ni om detta ställe?

Jag har aldrig bott där. Bor oftast i Sathorn. Området där detta ligger är helt ok. MRT ger plus då du slipper sitta i den hemska trafiken om du skall ner till Sukhukvit eller så.

Om du väljer att bo där, skriv gärna en rad och berätta vad du tycker om stället.

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

ville bara kolla med Rob... hur gick det med budgeten? höll den ? Vad tyckte du om dina 6 mån I BKK ?

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer att bo i Bangkok under kommande sex månader.

Har en total budget på 34 000 bath/mån och tänkte disponera den såhär :

15 000 - Boende (Centralt och nära kommunikationer, 45kvm, separat sovrum, kök med spis och ugn, vardagsrum, balkong, badrum med varmvattendush och badkar, TV med internationella kanaler, Kyl, internet, fitness center, El och vatten kostnad inräknad)

9300 - Mat (räknat på matkostnad a 300 bath/dag)

9700 - Nöjen (Bio, Pubkvällar, Transporter)

Summa = 34 000

Detta är ingen turistresa, utan vill bo och leva ett "normalt" liv. Dvs inte fest eller extravaganser varje kväll, jag kommer att ta det lugnt under veckodagar, studera, träna, strosa runt och hänga i parker etc, och sen festa till helgen.

Jag vet att det går att bo billigare men är ute efter ett hem där jag verkligen kan slappna av och trivas, inte känna en press att gå ut på stan pga att man bor på 20-30kvm i någon förort och inte trivs hemma.

Lever jag ett "normalt" liv i Bangkok på den här budgeten tror ni? Jag har en buffert för offörutsedda händelser utöver dessa 34 000 per månad. Försäkring är betald, hemresa är betald.

Citerar man ett inlägg, kanske den man citerar får ett litet epost :) Som en liten påminnelse...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack P3

Jag vet alltid vart jag är, men ibland är inte resten av världen där jag trodde att den var.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack P3

Halloj!

6 månader blev 10 månader totalt, är nu hemma i Sverige och jobbar lite och sen sticker jag ner igen runt 1a September, samma upplägg som förra året.

Pengarna räckte galant, träffade även en donna som flyttade in, så jag stod för mat och dryck för två personer och ändå räckte pengarna utan problem, och då åt vi ingen hemlagad mat alls, utgång minst 2ggr i veckan, gymkort, biobesök, restauranger etc.

Det som utgick var ren shopping av prylar, det blev en del T-shirts samt Pike shortor men inte mer än så. Pengarna gick helt enkelt till konsumtion av mat/dryck/gymkort/biobesök etc.

Tjejen jobbade och hon fick behålla de pengarna hon tjänade som fickpengar för sig själv, jag gav henne aldrig en krona/bath i handen.

Ändrades av Rob
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...