Jump to content
IGNORERAD

Budget för ett normalt liv en månad i Bangkok


Rob

Recommended Posts

Jag har aldrig menat att provocera...och det är både märkligt och på samma sätt lite roande att se hur en del inte kan hålla huvudet kallt utan måste explodera ut i både okvädningar och annat när de känner sig avslöjade och det bara bevisar att man tryckt på en öm punkt.

Högst märkligt att man blottar sina svaga sidor så lätt.i stället för att konstuktivt, och med en smula humor, bemöta andras åsikter.

MVH Nonki

Känner sig Avslöjad? nu får du nog gå in närmare och förklara dig... Nonki är nog bara upprörd att jag inte köpte hans SAS-biljett erbjudande till Thailand för 10 000+ utan att jag gick på Odenresors erbjudande på 6 600 :- med Turkish.

Jag tycker att man inte ska försöka bajsa som en elefant, om man nu inte är just en elefant...

Humor? Eller inte? Du dömer...

Ändrades av Rob
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 148
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Rob

    32

  • chrisnils075

    9

  • conservator

    9

  • kokos

    9

Mest aktiva i denna tråd

Jag har aldrig menat att provocera...och det är både märkligt och på samma sätt lite roande att se hur en del inte kan hålla huvudet kallt utan måste explodera ut i både okvädningar och annat när de känner sig avslöjade och det bara bevisar att man tryckt på en öm punkt.

Högst märkligt att man blottar sina svaga sidor så lätt.i stället för att konstuktivt, och med en smula humor, bemöta andras åsikter.

MVH Nonki

Håller med om att man kan hålla inne med okvädigheter, men Rob har en högst rimlig, realistisk och intressant upplevelse framför sig så det klart att han fixar sin budget det kommer inte inte bli tråkigt och han kommer inte behöva hålla igen speciellt mycket utan kommer säkert att ha 6 fina månader med massor av upplevelser, en del gratis och en del som kostar lite! Så Rob lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Hehe, jag har alltid haft 5:a i svenska så jag har inga problem med att förstå vad någon skriver. Men däremot kan jag vara lat mellan varven och har alltså inte läst genom alla inlägg som jag borde.fy på mig, det får bli kvarsittning.

Hur som helst, jag har varit så mycket i Thailand och levt både turistliv och annat...men att leva på din budget i Bangkok, det har jag ingen lust med någon längre tid. Men vi är ju alla olika och om du ger dig själva fan på det så nog kan det gå...men man lever bara en gång,det är, och har alltid, varit min livsfilosofi. Åtminstone mitt liv är värt mer än att leva i ett främmande land på en sådan budget. Det skulle aldrig falla mig in.

Men som så mycket annat i Thailand...up to you!!!!

MVH Nonki

Måste nog hålla med Nonki i detta med att leva ett sk budgetliv i Bangkok.

Hur kul är det att ex sitta och häcka i ett hett och fuktigt rum på 15 kvadratmeter med enbart fläkt och med högljudda thaifamiljer som grannar där kärringen är uppe klockan fyra på morgonen och bankar i somtammorteln och slår och slänger med tallrikar och andra bestick och ungar som skriker och vrålar och ett ständigt trafiklarm som inte kan stängas av.

Hur kul är det att tvingas använda de lokala bussarna i Bangkok under rusningstiden, vilket ofta innebär ståplats i flera timmar med en stirrig busskonduktör som tränger sig fram och klappar med penninghåven stup i kvarten.

Hur kul är det att skifta den vita skjortan varje dag på grund av sotlager runt kragen?

Hur kul är det att gå ensam till den lokala thaipuben på fredagskvällen och kanske unna sig en liten flaska sangsom och lyssna på thailåtar i jukeboxen?

Jag levde ett sk budgetliv under en tidsperiod i Nonthaburi där jag under ca 6 månader såg sammanlagt 5 faranger.

Det roligaste jag gjorde var att gå till den lokala internetshopen och spela dataspel på kvällarna, vilket även det till sist blev en plåga på grund av skrikande thailändska barn.

Jag skulle aldrig mer välja att leva ett sådant liv någonstans i Thailand.

Det skulle möjligen gå några veckor men sen skulle jag troligen drabbas av total leda.

Eller börja supa och pippa upp den där strikta budgeten.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste nog hålla med Nonki i detta med att leva ett sk budgetliv i Bangkok.

Hur kul är det att ex sitta och häcka i ett hett och fuktigt rum på 15 kvadratmeter med enbart fläkt och med högljudda thaifamiljer som grannar där kärringen är uppe klockan fyra på morgonen och bankar i somtammorteln och slår och slänger med tallrikar och andra bestick och ungar som skriker och vrålar och ett ständigt trafiklarm som inte kan stängas av.

Hur kul är det att tvingas använda de lokala bussarna i Bangkok under rusningstiden, vilket ofta innebär ståplats i flera timmar med en stirrig busskonduktör som tränger sig fram och klappar med penninghåven stup i kvarten.

Hur kul är det att skifta den vita skjortan varje dag på grund av sotlager runt kragen?

Hur kul är det att gå ensam till den lokala thaipuben på fredagskvällen och kanske unna sig en liten flaska sangsom och lyssna på thailåtar i jukeboxen?

Jag levde ett sk budgetliv under en tidsperiod i Nonthaburi där jag under ca 6 månader såg sammanlagt 5 faranger.

Det roligaste jag gjorde var att gå till den lokala internetshopen och spela dataspel på kvällarna, vilket även det till sist blev en plåga på grund av skrikande thailändska barn.

Jag skulle aldrig mer välja att leva ett sådant liv någonstans i Thailand.

Det skulle möjligen gå några veckor men sen skulle jag troligen drabbas av total leda.

Eller börja supa och pippa upp den där strikta budgeten.

BTT

Det här kallar jag komedi, än dock tragikomik...

:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Btt, jag har ingen aning vad du kan vad avser det thailänska språket men de roligaste ställena jag vet är de som du upplever som de tråkigaste!

och nästan tvärtom ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Rob,

Ta nu inte så allvarligt på vad en del anser om din budget. En del av oss är välbeställda och kan inte tänka oss att leva så, jag inkluderad. Men om du är fattig student ska du givetvis göra det bästa av situationen, och Thailand blir nog en intressant upplevelse!

Jag önskar dig lycka till!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Rob,

Ta nu inte så allvarligt på vad en del anser om din budget. En del av oss är välbeställda och kan inte tänka oss att leva så, jag inkluderad. Men om du är fattig student ska du givetvis göra det bästa av situationen, och Thailand blir nog en intressant upplevelse!

Jag önskar dig lycka till!

Herr Chang har talat.

Välbeställda? ni är gamla och bittra..

:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Rob,

Hoppas du kan fokusera på det du behöver just nu, dvs fixa hyfsat bra boende som passar dina behov. Gå inte i diskussioner med en massa människor som dissar din budget. Du klarar det! Lycka till!

Bangkok, like Las Vegas, sounds like a place where you make bad decisions.
 
Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Btt, jag har ingen aning vad du kan vad avser det thailänska språket men de roligaste ställena jag vet är de som du upplever som de tråkigaste!

och nästan tvärtom ...

Har faktiskt aldrig haft något intresse eller behov av att lära mig thailändska.

Jag kan väl ungefär ca 50 ord varav hälften snappats upp bland barerna i Pattaya.

När jag befunnit mig i miljöer utanför barområdena så har de personer jag träffat på åtminstone kunnat så pass mycket engelska att det gått att föra en någorlunda hygglig konversation.

Bla har jag haft en del vänner från filipinerna och de kan för det mesta bra engelska.

Vad gäller "konversationen" i barerna så löser sig den biten alltid efter ett antal groggar sangsom.

Många bartjejer kan faktiskt prata och förstå häpnadsväckande mycket engelska.

Så jag har faktiskt aldrig känt något behov av att lära mig det knepiga thaispråket.

Att det pladdras och tjattras runt omkring en utan att man fattar ett dugg är inga problem.

Sånt vänjer man sig snabbt vid och det blir efter ett tag ett naturligt tillstånd som man inte ens tänker på.

Dessutom har jag inget behov av att veta vad damerna innanför barerna diskuterar.

Det som jag däremot har lagt märke till är att ordet baht förekommer ovanligt mycket i de flesta thaiares konversationer.

Jag roade mig under en bussresa med att räkna hur ofta ordet baht förekom i en diskussion mellan en chaufför och en passagerare och kom fram till att ordet baht förekom ungefär vid vart tionde ord.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Men vafan, grabben åker å studera på dist å inte studera barliv å dricka sig knall varje dag med nån barbrud som ska ha allt å lite till, jag ska själv ner å leva lite snål liv i början då det blev lite problem med oförutsedda utgifter, räknar själv med ca:10 000skr i månaden å det är fan inte jag van vid, men ska braka loss sista månaden i stället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kommer att funka fint om du har studiediciplin. Det och tjejerna var den svåra biten när jag gjorde samma sak som du. Jag hade lägre budget än dig, men det var länge sedan, Omräknat i dagens penningvärde hade jag nog en sämre sits än dig. Börjar du strunta i studierna och börjar springa ute hela tiden ligger du risigt till.

Mycket roligare att plugga i BKK istället för att sitta i svedala och göra samma sak. Det kanske är det surkartarna hänger upp sig på, att de inte kunde räkna ut det, på den tiden det begav sig för dom.

Man lär sig betydligt mera om stan och befolkningen på att utforska BKK per buss än per taxi.

Go for it!

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Det kommer att funka fint om du har studiediciplin. Det och tjejerna var den svåra biten när jag gjorde samma sak som du. Jag hade lägre budget än dig, men det var länge sedan, Omräknat i dagens penningvärde hade jag nog en sämre sits än dig. Börjar du strunta i studierna och börjar springa ute hela tiden ligger du risigt till.

Mycket roligare att plugga i BKK istället för att sitta i svedala och göra samma sak. Det kanske är det surkartarna hänger upp sig på, att de inte kunde räkna ut det, på den tiden det begav sig för dom.

Man lär sig betydligt mera om stan och befolkningen på att utforska BKK per buss än per taxi.

Go for it!

Lycka till!

Helt säkert är det roligare att plugga i BKK.

Men Sverige är väl det land som det lönar sig minst med en utbildning.

Då är det ju bättre att ta sig ett jobb, spara pengar och ha kul i 6 månader om tid och pengar finnes.

Själv är min livsfilosofi helt annan.

Mina kompisar körde gamla diesel bilar och tankade finsk brännolja.

Jag själv hade en 454 LS6:a som var lätt trimmad.

Dom tyckte att jag var en idi*t, för dom kunde tanka för en hundring och köra bil i tre dagar.

Min kommentar var -"Jag har hellre roligt i en kvart än tråkigt i tre dagar"

Så känner jag även idag

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste nog hålla med Nonki i detta med att leva ett sk budgetliv i Bangkok.

Hur kul är det att ex sitta och häcka i ett hett och fuktigt rum på 15 kvadratmeter med enbart fläkt och med högljudda thaifamiljer som grannar där kärringen är uppe klockan fyra på morgonen och bankar i somtammorteln och slår och slänger med tallrikar och andra bestick och ungar som skriker och vrålar och ett ständigt trafiklarm som inte kan stängas av.

Hur kul är det att tvingas använda de lokala bussarna i Bangkok under rusningstiden, vilket ofta innebär ståplats i flera timmar med en stirrig busskonduktör som tränger sig fram och klappar med penninghåven stup i kvarten.

Hur kul är det att skifta den vita skjortan varje dag på grund av sotlager runt kragen?

Hur kul är det att gå ensam till den lokala thaipuben på fredagskvällen och kanske unna sig en liten flaska sangsom och lyssna på thailåtar i jukeboxen?

Jag levde ett sk budgetliv under en tidsperiod i Nonthaburi där jag under ca 6 månader såg sammanlagt 5 faranger.

Det roligaste jag gjorde var att gå till den lokala internetshopen och spela dataspel på kvällarna, vilket även det till sist blev en plåga på grund av skrikande thailändska barn.

Jag skulle aldrig mer välja att leva ett sådant liv någonstans i Thailand.

Det skulle möjligen gå några veckor men sen skulle jag troligen drabbas av total leda.

Eller börja supa och pippa upp den där strikta budgeten.

BTT

I budgetet ingår , ,

  • AC-lägenhet på minst 36 kvm, i områden där det är gott om faranger (om nu det är ett plus)
  • Resor med MRT, BTS, SARL och Taxi
  • Internet i lägenheten
  • Kläder behöver så klart bytas... men p.g.a. sot på kragen tror jag inte...

Ditt budgetliv kan inte kostat mer än 15 000 THB och då tar jag i...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill bara önska dig, lycka till. Hade jag att välja på att leva på studiemedel i Sverige eller Thailand så hade jag gjort som du. Finns det någon som tror att man lever bättre på studiemedel i Sverige än I Thailand?

Valet var ju begränsat till de båda alternativen om jag har fattat rätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Välbeställda? ni är gamla och bittra..

:)

Du är rolig du :)

Först ställer du frågor och de svar som blir som du önskar lovprisar du!

Sedan de svar som inte faller dig på läppen de går du till attack mot!

Om du redan vet att din budget håller varför då fråga?

Och för övrigt tror ja du klarar dig på den budgeten MEN bufferten är på tok för liten!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vafan, grabben åker å studera på dist å inte studera barliv å dricka sig knall varje dag med nån barbrud som ska ha allt å lite till, jag ska själv ner å leva lite snål liv i början då det blev lite problem med oförutsedda utgifter, räknar själv med ca:10 000skr i månaden å det är fan inte jag van vid, men ska braka loss sista månaden i stället.

Var det inte du som brände 100 000 i månaden förra gången du var där?

(Du kanske skulle sparat lite då ;))!

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste nog hålla med Nonki i detta med att leva ett sk budgetliv i Bangkok.

Hur kul är det att ex sitta och häcka i ett hett och fuktigt rum på 15 kvadratmeter med enbart fläkt och med högljudda thaifamiljer som grannar där kärringen är uppe klockan fyra på morgonen och bankar i somtammorteln och slår och slänger med tallrikar och andra bestick och ungar som skriker och vrålar och ett ständigt trafiklarm som inte kan stängas av.

Hur kul är det att tvingas använda de lokala bussarna i Bangkok under rusningstiden, vilket ofta innebär ståplats i flera timmar med en stirrig busskonduktör som tränger sig fram och klappar med penninghåven stup i kvarten.

Hur kul är det att skifta den vita skjortan varje dag på grund av sotlager runt kragen?

Hur kul är det att gå ensam till den lokala thaipuben på fredagskvällen och kanske unna sig en liten flaska sangsom och lyssna på thailåtar i jukeboxen?

Jag levde ett sk budgetliv under en tidsperiod i Nonthaburi där jag under ca 6 månader såg sammanlagt 5 faranger.

Det roligaste jag gjorde var att gå till den lokala internetshopen och spela dataspel på kvällarna, vilket även det till sist blev en plåga på grund av skrikande thailändska barn.

Jag skulle aldrig mer välja att leva ett sådant liv någonstans i Thailand.

Det skulle möjligen gå några veckor men sen skulle jag troligen drabbas av total leda.

Eller börja supa och pippa upp den där strikta budgeten.

BTT

Nej språk det är totalt överskattat, så överskattat att man tycker att 6 månader i Nothaburi är pest och helst vill fly till ngn. bar där man käner sig hemma!

Sedan är det ju dumt att chansa med at välja att umgås med Phillipinare i Bkk för att de är ganska bra på egelska, umgås med engelsmännen i stället de jätte duktiga på engelska

Link to comment
Dela på andra sajter

Och för övrigt tror ja du klarar dig på den budgeten MEN bufferten är på tok för liten!

Håller för en gångs skull med Baboo :) . Budgeten räcker bra då du bara behöver ta hand om dig själv, inte tänka på framtida pension, inte köpa några kapitalvanor och redan insett att det inte räcker till turistliv. En större buffert vore nog dock bra då det alltid, på en så pass lång period, kommer dyka upp både roliga och mindre roliga saker som är svåra att förutse.

Kolla också upp om ditt försäkringsbolag betalar direkt vid eventuell olycka/sjukdom eller om du måste lägga ut pengarna först. Räkna också med att du inte kommer få tillbaka pengarna du betalar i deposition för lägenheten, det är så vitt jag hört mycket ovanligt att de inte hittar något att dra av för.

Link to comment
Dela på andra sajter

De e lugnt åk ned till BKK o studera. Gött o slippa vintern.

Håll dig bara borta från spriten o barlivet. tror du är en person som

uppskattar de små ljuspunkter som finns i vardagslivet o får en bra tid därnere.

Sedan finns det de personer som måste tävla om o ha störst bil,hus, eller

lever det häftigaste livet med att spenderat mest.

Till slut hamnar de på kolmården o mår dåligt.

Ändrades av erik-sson
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Var det inte du som brände 100 000 i månaden förra gången du var där?

(Du kanske skulle sparat lite då ;))!

Njaa den resa vart dyr men vad gör det, det vart 84 000skr å jag vet att det var korkat men som jag sa då hade jag inte haft semester sen 93-94 så jag sa till mig själv att det får kosta vad det kosta vill men med eftertanke idag 1 år senare skulle man nog hållt igen lite men men, man lär sig å det är bara att jobba vidare å inte göra som strutsen

Link to comment
Dela på andra sajter

I budgetet ingår , ,

  • AC-lägenhet på minst 36 kvm, i områden där det är gott om faranger (om nu det är ett plus)
  • Resor med MRT, BTS, SARL och Taxi
  • Internet i lägenheten
  • Kläder behöver så klart bytas... men p.g.a. sot på kragen tror jag inte...

Ditt budgetliv kan inte kostat mer än 15 000 THB och då tar jag i...

Yo.

Dom har lediga rum hos dig... Ses där...

Nu skär jag min kostnad med c.a 6 000 bath/månaden och dubblar min buffert. Samt hamnar i ett bättre område att bo i tror jag...

:drinks:

Ändrades av Rob
Link to comment
Dela på andra sajter

Yo.

Dom har lediga rum hos dig... Ses där...

Nu skär jag min kostnad med c.a 6 000 bath/månaden och dubblar min buffert. Samt hamnar i ett bättre område att bo i tror jag...

:drinks:

6000 extra i månaden med det livet du beskriver att du skall leva hjälper till en hel del!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag ser det så kan jag gå ner i boendekostnad c.a 3 - 4 000 i månaden, men då går jag även ifrån lägenhetskänslan på boende och får en Hotellrumskänsla ala 20 - 25Kvm istället. Frågan om man orkar med att bo så i sex månader. Det jag vinner på det är 3-4 fler ute kvällar i månaden, när dessa kvällar väl är förbrukade så lär man ändå ångra sig och tycka att man skulle ha satsat pengarna på boende istället.

Jag har en vecka kvar att bestämma mig på, det lär väll ge sig.

Rob ...stå på dig.

Man måste chansa lite här i livet.

Om du har fel, så är det ju ingen som slår ihjäl dig .

Bara att åka hem med svansen mellan benen.

Men...du försökte i alla fall, o det är mer än vad de flesta gör.

Jag tror att du är så målinriktad o driftig så du löser detta.

Så jag önskar dig verkligen..L Y C K A T I L L

Ha en bra dag

Fungerar som Tjuren Ferdinand

Link to comment
Dela på andra sajter

Rob,

Är lite tveksam till om det är vettigt att boka upp ett boende innan du kommer ned. Dels är det ju vettigt att kunna kolla runt i området och få en känsla för huruvida det passar dig. Om du skall hänga hemomkring mkt så vill det ju till att du trivs. Sedan har du ofta då en helt annan prutmån. På förbokat rum så minskar chansen att få ned priset radikalt. Plocka med dig en slipad thaipolare och förhandla så skall du se att du kanske kan spara ett par tusen baht i månaden till!

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Rob,

Är lite tveksam till om det är vettigt att boka upp ett boende innan du kommer ned. Dels är det ju vettigt att kunna kolla runt i området och få en känsla för huruvida det passar dig. Om du skall hänga hemomkring mkt så vill det ju till att du trivs. Sedan har du ofta då en helt annan prutmån. På förbokat rum så minskar chansen att få ned priset radikalt. Plocka med dig en slipad thaipolare och förhandla så skall du se att du kanske kan spara ett par tusen baht i månaden till!

Tror egentligen inte det spelar någon roll ifall man nu rekar lite efter budgetställen i Bangkok eftersom det oväntade alltid dyker upp.

Är man ex känslig för störande ljud så kan man ge sig fan på att det antingen påbörjas ett bygge i närheten eller att det öppnas en ny musikpub eller att fembarnsfamiljen flyttar in i rummet bredvid.

Att bosätta sig i dessa budgetapartments som ofta kryllar av thaiare är alltid våghalsigt.

Jag skulle nog lägga till ett antal tusenbahtare på att hyra ett litet hus någonstans i ett någotsånär avskilt område.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...