Jump to content
IGNORERAD

Budget för ett normalt liv en månad i Bangkok


Rob

Recommended Posts

broder tuk tuk

Budgeten är det absolut inget fel på. En ganska bra summa. Själv har jag levt på 10.000 baht/månaden i Bangkok. (Nu bor jag i Pattis och lägger mellan 20-30 tusen i månaden.)

Hyra med ström på ca 3.000. Möblerat, tro det eller ej. Visserligen med fläkt i taket men bygget var helt nytt. Jag var den första hyregästen i det rummet. Men det låg ju en bit från centrum.

Din hyra är väl helt ok ser det ut som.

Maten kan ju bli ett problem beronde på vad du gillar. Äter du bara thaimat och lagar lite hemma så är det ju inga problem. Men som många säger. Ibland måste man ha falangmat. Då kan det kosta lite.

Nöjen är ju dyrast av allt. Men håller man sig bort från drickat och damerna så blir det ju några 1000 % billigare. Hehe.

Finns mycket att se på och upptäcka i Bangkok. Åker man buss så kommer man runt stan för småslantar.

Man klarar väl sig på 10.000 baht i månaden med boende i Bangkok under en tidsperiod men frågan är om man inte efter ett tag tröttnar på att ständigt vända på slantarna och hela tiden va så jävla prismedveten?

Jag har åtminstone nått det stadiet nu när man känner att man vill äta farangmat i alla fall 5 dagar i veckan och gå till en bar tre till fyra nätter i veckan och framförallt bo hyfsat med någotsånär tystnad och pool och bra air-con och kylskåp och kabel tv med premier leauge bla.

Så mellan 10-15000 baht per månad är ett krav för boende.

Ca 30-40000 baht som singel ger ett liv som är ganska bra i Thailand.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 148
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Rob

    32

  • chrisnils075

    9

  • conservator

    9

  • kokos

    9

Mest aktiva i denna tråd

Det ser ju riktigt fräsht ut... Har skickat en förfrågan, men det ser ut som att sex månaders kontrakt går på de priserna du nämner. Vi kanske blir grannar då...

Hur funkar deras internet? är det ok hastighet?

Om du kan berätta lite mer om området så vore det shysst! Ser lite offside ut men om det är nära MRT så gör det ju inte så mycket..

Deras Internet ska ha en hastighet på 1024/512 och har html inloggning (så jag har inte fått min router att fungera) i våras fick jag dock höjd hastighet till 3072/512, men vissa dagar är det as segt och man får ringa receptionen om att det har gått ned. (Internet mai dai) Jag kan få kontakt med TRUE-wifis stadsnät ibland men det är ännu instabilare. Jag kan ändå ladda hem någon gig per dag och vissa dagar går det att streama TV3 play.

Området är ganska lungt, det är nära till 7/11 om man inte vill handla i husets minimart. De höll på att bygga ett foodcenter på andra sidan gatan förra året (vet inte om det är klart nu). De drog igång två andra småbyggen precis innan jag åkte till Sverige (i maj) så jag vet inte om de är klara ännu. Annars är det oftast lugnt i området. Luuk ban yai:s thaiboxningsgym ligger ca 100m från huset. Man kan ta motorbike taxi till stora vägen för 10THB om man har bråttom till MRT:n. Taxi till Carrefour kostar 50 - 60THB. En taxi till sukhumvit eller silom kostar ca 100THB. (dock inte att rekommendera i rusningstrafik då man får sitta i ASOK i upp mot 1h)

Jag åker till Thailand på fredag så jag kan komma med en uppdatering ang. byggena om du vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Deras Internet ska ha en hastighet på 1024/512 och har html inloggning (så jag har inte fått min router att fungera) i våras fick jag dock höjd hastighet till 3072/512, men vissa dagar är det as segt och man får ringa receptionen om att det har gått ned. (Internet mai dai) Jag kan få kontakt med TRUE-wifis stadsnät ibland men det är ännu instabilare. Jag kan ändå ladda hem någon gig per dag och vissa dagar går det att streama TV3 play.

Området är ganska lungt, det är nära till 7/11 om man inte vill handla i husets minimart. De höll på att bygga ett foodcenter på andra sidan gatan förra året (vet inte om det är klart nu). De drog igång två andra småbyggen precis innan jag åkte till Sverige (i maj) så jag vet inte om de är klara ännu. Annars är det oftast lugnt i området. Luuk ban yai:s thaiboxningsgym ligger ca 100m från huset. Man kan ta motorbike taxi till stora vägen för 10THB om man har bråttom till MRT:n. Taxi till Carrefour kostar 50 - 60THB. En taxi till sukhumvit eller silom kostar ca 100THB. (dock inte att rekommendera i rusningstrafik då man får sitta i ASOK i upp mot 1h)

Jag åker till Thailand på fredag så jag kan komma med en uppdatering ang. byggena om du vill.

Om du kan ladda ner 1GB om dagen så räcker det gott och väl för min distansutbildning iaf, det var mest så jag tänkte. Kommer åka ner med datorn fulltankad med filmer/serier/musik redan...

Men du är såpass nöjd med boendet och området så att du väljer att bo på samma ställe igen då?

Ligger det något Gym i närheten? (på thaibox haket kanske?) Finns det barer i närheten eller blir det att åka in till Centrala Bangkok för ta sig en bira eller två?

Ändrades av Rob
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kan ladda ner 1GB om dagen så räcker det gott och väl för min distansutbildning iaf, det var mest så jag tänkte. Kommer åka ner med datorn fulltankad med filmer/serier/musik redan...

Men du är såpass nöjd med boendet och området så att du väljer att bo på samma ställe igen då?

Ligger det något Gym i närheten? (på thaibox haket kanske?) Finns det barer i närheten eller blir det att åka in till Centrala Bangkok för ta sig en bira eller två?

Stället ligger i ett centrum i sig, så någon brist på ställen där du kan ta en öl är det inte!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du kommer klara dig alldeles utmärkt på din budget!

Nu har Bangkok iofs lite högre priser, men vi har levt på ungefär 22000 THB/mån (hyra/el/vatten/internet 9000, mat 8000, övr 5000) och då är vi två personer, vilket gick hur bra som helst. Men det grundar sig på egenhushållning, enbart thai-restauranger om man äter ute och snålt med partajande på krogen.

Blir det knapert så är Mama din bästa vän (nudel-märket Mama alltså)!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kan ladda ner 1GB om dagen så räcker det gott och väl för min distansutbildning iaf, det var mest så jag tänkte. Kommer åka ner med datorn fulltankad med filmer/serier/musik redan...

Men du är såpass nöjd med boendet och området så att du väljer att bo på samma ställe igen då?

Ligger det något Gym i närheten? (på thaibox haket kanske?) Finns det barer i närheten eller blir det att åka in till Centrala Bangkok för ta sig en bira eller två?

Jag behöll lägenheten över sommaren, jag har köpt eget kylskåp, tv, köksutrustning etc. Men jag har inte hittat något annat boende som är lika prisvärt. Det finns en bar och en restaurang på bottenplan, sen finns det några småbarer/karaoke på gångavstånd. Nere vid Carrefour finns det lite större ställen med mest thailändska kunder och det är inga jätteresor att ta sig till Silom, Sukumvit, RCA eller Kaosan. Det finns även stora "massagepalats" på gångavstånd (om man gillar sånt).

Det finns också en grillbuffé på gångavstånd.

Luk baan yai är ett riktigt thai-style gym (inget för nybörjare). Jag tränar på Fighting Spirit Gym i Silom (som är faranganpassat). Det finns ett California gym i Esplanad (samma station som Carrefour).

När man har långt kontrakt (mer än 4 månader) så ingår inte lakan, kuddar täcke, handdukar. Ingen köksutrusning heller och ingen fläkt. Detta går dock att köpa på Carrefour för 2000THB - 5000THB.

Månadskort på MRT är mycket användbart.

Ändrades av kokos
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag behöll lägenheten över sommaren, jag har köpt eget kylskåp, tv, köksutrustning etc. Men jag har inte hittat något annat boende som är lika prisvärt. Det finns en bar och en restaurang på bottenplan, sen finns det några småbarer/karaoke på gångavstånd. Nere vid Carrefour finns det lite större ställen med mest thailändska kunder och det är inga jätteresor att ta sig till Silom, Sukumvit, RCA eller Kaosan. Det finns även stora "massagepalats" på gångavstånd (om man gillar sånt).

Det finns också en grillbuffé på gångavstånd.

Luk baan yai är ett riktigt thai-style gym (inget för nybörjare). Jag tränar på Fighting Spirit Gym i Silom (som är faranganpassat). Det finns ett California gym i Esplanad (samma station som Carrefour).

När man har långt kontrakt (mer än 4 månader) så ingår inte lakan, kuddar täcke, handdukar. Ingen köksutrusning heller och ingen fläkt. Detta går dock att köpa på Carrefour för 2000THB - 5000THB.

Kollade på kartan nu, det är ju inte så jävla långt ut som jag trodde, området känns faktiskt hel rätt, men med min vanliga tur så är väll alla lägenheter upptagna redan hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade på kartan nu, det är ju inte så jävla långt ut som jag trodde, området känns faktiskt hel rätt, men med min vanliga tur så är väll alla lägenheter upptagna redan hehe.

Om de har mer än ett rum ledigt när du kommer så be att få kolla på några olika, utsikten och inredningen kan skilja mellan rummen.

http://www.ratchada17.com/ ligger typ granne, det är nyare men har mindre rum (jag har bara kollat på Internet och på avstånd)

Ändrades av kokos
Link to comment
Dela på andra sajter

Om de har mer än ett rum ledigt när du kommer så be att få kolla på några olika, utsikten och inredningen kan skilja mellan rummen.

http://www.ratchada17.com/ ligger typ granne, det är nyare men har mindre rum (jag har bara kollat på Internet och på avstånd)

Cool, har sänt ett mail till http://www.atriumratchada13.com/ också vilket ser jävligt nice ut. Mailat dom här också http://www.galleria-subway.com/suite.html.

Ändrades av Rob
Link to comment
Dela på andra sajter

Cool, har sänt ett mail till http://www.atriumratchada13.com/ också vilket ser jävligt nice ut.

Det verkar nice, bra med mycket att välja på.

En grej till att tänka på är att om du vill laga mat ibland så är det bra att ha utrymme för detta. En av de bästa sakerna med LA är att det finns en relativt stor diskbänk på balkongen där man få plats med elektriskwookpanna och riskokare. Du kanske ska ta en dag eller två på daily rate och kolla på lite olika alternativ.

Ändrades av kokos
Link to comment
Dela på andra sajter

Man klarar väl sig på 10.000 baht i månaden med boende i Bangkok under en tidsperiod men frågan är om man inte efter ett tag tröttnar på att ständigt vända på slantarna och hela tiden va så jävla prismedveten?

Jag har åtminstone nått det stadiet nu när man känner att man vill äta farangmat i alla fall 5 dagar i veckan och gå till en bar tre till fyra nätter i veckan och framförallt bo hyfsat med någotsånär tystnad och pool och bra air-con och kylskåp och kabel tv med premier leauge bla.

Så mellan 10-15000 baht per månad är ett krav för boende.

Ca 30-40000 baht som singel ger ett liv som är ganska bra i Thailand.

BTT

Helt klart Broder Tuk. Du kommer helt klart att få det fint med dessa slantar. Jag menade inte alls att det är ultimat att leva på 10.000. Bara att det går. Men ju mer man har desto trivsammare är det ju.

Lycka till i alla fall och njut av livet i Thailand.

Ändrades av gunvald
Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

BTT: Till de 3-4 kvällarna i veckan du vill gå ut har du ngt. alternativ till en bar?

Nej det kan jag inte påstå att jag har.

Ska man gå ut någonstans ska man ju ha lite faranger att pladdra med och lite sköna damer att vila ögona på.

Di där inhemska thailändska pubarna ger jag inget för.

Bara en massa thaimusik i högtalarna och ungdomsgäng som ska tigga sangsom av farangen.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Nej det kan jag inte påstå att jag har.

Ska man gå ut någonstans ska man ju ha lite faranger att pladdra med och lite sköna damer att vila ögona på.

Di där inhemska thailändska pubarna ger jag inget för.

Bara en massa thaimusik i högtalarna och ungdomsgäng som ska tigga sangsom av farangen.

BTT

Du håller väl till utanför sju elvan. Då kan man ta sig dricka 7 dar i veckan B)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det kan jag inte påstå att jag har.

Ska man gå ut någonstans ska man ju ha lite faranger att pladdra med och lite sköna damer att vila ögona på.

Di där inhemska thailändska pubarna ger jag inget för.

Bara en massa thaimusik i högtalarna och ungdomsgäng som ska tigga sangsom av farangen.

BTT

Härligt att läsa att du börjar komma tillbaka i gammal god form o inställning, ! Det var ett rakt svar i alla fall!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kursmatrial är redan löst, jag har även en buffert på 9000 Svenska, dock går 6 000 av bufferten går åt direkt till två månaders deposition, dvs jag har en reell buffert på 3 000 kronor, jag hade inte tänkt att festa bort dessa pengar nej. Utan pengarna ska användas till 2st visum förlängningar, en visa run, eventuellt läkarbesök samt eventuellt nyttjande av självrisken på 1500 :-

Depositionen skulle ha varit jävligt nice att ha i handen dock, det skulle innebära 1 000 kr mer i månaden att nyttja, men man får väll se det som ett sparande inför nästa sex månader.

Du kommer nog att klara dig bra på den budgeten.

Men jag tycker din buffert är lite låg.

Du ska ju studera på distans och är väl då beroende av din dator, om den rasar räcker kanske 3000 inte så långt.

Ha det gott!

Fager.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Du håller väl till utanför sju elvan. Då kan man ta sig dricka 7 dar i veckan B)

Nja att dricka sig berusad varje kväll 7 dagar i veckan är inget att rekommendera.

För oss som kommit över 45 bör man nog hålla en något lägre spritprofil.

Men visst ur ekonomisk synvinkel är det givetvis billigare att ta sig en fylla utanför seven än i en bar på soi 7.

Kan ju då i sammanhanget passa på att berätta att jag och herr Chang nekades att beställa öl på ett sjapp på avenyn i Göteborg.

Orsaken påstods vara att herr Chang ansågs vara alltför onykter för att bli serverad.

Det bör dock påpekas att den gode herr Chang vid tillfället var helt nykter.

En sådan episod hade åtminstone aldrig hänt någonstans i Pattaya.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag skrev i mitt första inlägg, jag har en buffert för oförutsedda händelser som inte är inte är inräknat i de 34 000 jag angivit som budget per månad. Sen skrev jag även att försäkringen är redan betald, dvs om jag skulle behöva sjukhusvistelse.

20 000 för lågt säger du? du missade även den delen där jag skrev att jag inte åker ner för att leva ett turistliv heller.

Snacka om dålig läsförståelse.

Hehe, jag har alltid haft 5:a i svenska så jag har inga problem med att förstå vad någon skriver. Men däremot kan jag vara lat mellan varven och har alltså inte läst genom alla inlägg som jag borde.fy på mig, det får bli kvarsittning.

Hur som helst, jag har varit så mycket i Thailand och levt både turistliv och annat...men att leva på din budget i Bangkok, det har jag ingen lust med någon längre tid. Men vi är ju alla olika och om du ger dig själva fan på det så nog kan det gå...men man lever bara en gång,det är, och har alltid, varit min livsfilosofi. Åtminstone mitt liv är värt mer än att leva i ett främmande land på en sådan budget. Det skulle aldrig falla mig in.

Men som så mycket annat i Thailand...up to you!!!!

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, jag har alltid haft 5:a i svenska så jag har inga problem med att förstå vad någon skriver. Men däremot kan jag vara lat mellan varven och har alltså inte läst genom alla inlägg som jag borde.fy på mig, det får bli kvarsittning.

Hur som helst, jag har varit så mycket i Thailand och levt både turistliv och annat...men att leva på din budget i Bangkok, det har jag ingen lust med någon längre tid. Men vi är ju alla olika och om du ger dig själva fan på det så nog kan det gå...men man lever bara en gång,det är, och har alltid, varit min livsfilosofi. Åtminstone mitt liv är värt mer än att leva i ett främmande land på en sådan budget. Det skulle aldrig falla mig in.

Men som så mycket annat i Thailand...up to you!!!!

MVH Nonki

Du är fri att göra precis vad du vill, som sagt up to you... Alternativet att leva på exakt samma budget i Sverige skulle vara så mycket sämre. Vad du skulle göra eller inte var aldrig föremål för diskution, utan frågan var om man lever ett ok liv för 34 000bath/månaden i Bangkok, vilket man tydligen gör om man ska gå på 99% av svaren i tråden.

Vad ditt liv är värt eller inte tänker jag inte ens börja spekulera i. Vad något är värt är jävligt subjektivt och upp till person till person, det är ju så med värden och värderingar, jag skulle förmodligen värdera ditt liv som fågelskit om jag gick i dina skor.

Oj, nu spekulerar jag iaf. Tsk Tsk.

Ändrades av Rob
Link to comment
Dela på andra sajter

Du är fri att göra precis vad du vill, som sagt up to you... Alternativet att leva på exakt samma budget i Sverige skulle vara så mycket sämre. Vad ditt liv är värt eller inte tänker jag inte ens börja spekulera i. Vad något är värt är jävligt subjektivt och upp till person till person, det är ju så med värden och värderingar, jag skulle förmodligen värdera ditt liv som fågelskit om jag gick i dina skor.

Oj, nu spekulerar jag iaf. Tsk Tsk.

Tyvärr, Rob.nu har du visat din klass...eller brist på klass...

Övriga kommentarer överflödiga.

Med beklagan...

Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr, Rob.nu har du visat din klass...eller brist på klass...

Övriga kommentarer överflödiga.

Med beklagan...

Nonki

Undrar vem som har visat vad...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nonki det var inte du som provocerade fram stämningen eller? och vad gäller fågelskit så kan man som jag skrivit endast skita ifrån skyn om man befinner sig där!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nonki det var inte du som provocerade fram stämningen eller? och vad gäller fågelskit så kan man som jag skrivit endast skita ifrån skyn om man befinner sig där!

Jag har aldrig menat att provocera...och det är både märkligt och på samma sätt lite roande att se hur en del inte kan hålla huvudet kallt utan måste explodera ut i både okvädningar och annat när de känner sig avslöjade och det bara bevisar att man tryckt på en öm punkt.

Högst märkligt att man blottar sina svaga sidor så lätt.i stället för att konstuktivt, och med en smula humor, bemöta andras åsikter.

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...