Jump to content
IGNORERAD

Budget för ett normalt liv en månad i Bangkok


Rob

Recommended Posts

  • Svar 148
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Rob

    32

  • chrisnils075

    9

  • conservator

    9

  • kokos

    9

Mest aktiva i denna tråd

Hejsan

Du har inte budgeterat någonting för oförutsedda utgifter, tex sjukhusvistele och dyligt.

Det är mycket som kan kasta omkull din budget och jag tycker den ligger åtminstone 20 000 Baht i månaden för lågt.

Men om du verkligen vill snåla och ser det som en sport att inte överskrida din budget så kan det gå, såvida du inte blir sjuk och behöver uppsöka sjukhus.

Men lite "farang kii nock" är det allt över din budget.

MVH Nonki

En fågel blir du bara om du tror att du kan flyga, stannar du på marken så kan du skita på andra sätt än vad fåglar gör!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag ser det så kan jag gå ner i boendekostnad c.a 3 - 4 000 i månaden, men då går jag även ifrån lägenhetskänslan på boende och får en Hotellrumskänsla ala 20 - 25Kvm istället. Frågan om man orkar med att bo så i sex månader. Det jag vinner på det är 3-4 fler ute kvällar i månaden, när dessa kvällar väl är förbrukade så lär man ändå ångra sig och tycka att man skulle ha satsat pengarna på boende istället.

Jag har en vecka kvar att bestämma mig på, det lär väll ge sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag skrev i mitt första inlägg, jag har en buffert för oförutsedda händelser som inte är inte är inräknat i de 34 000 jag angivit som budget per månad. Sen skrev jag även att försäkringen är redan betald, dvs om jag skulle behöva sjukhusvistelse.

20 000 för lågt säger du? du missade även den delen där jag skrev att jag inte åker ner för att leva ett turistliv heller.

Snacka om dålig läsförståelse.

Det låter mer som du ska överleva på den budgeten, nåt vidare leverne har jag svårt att se med den strama budgeten. Är det inte bättre att dubbla budgeten och stanna hälften så långe? Tror du skulle få dubbelt så roligare också.

Ha det så gott och lycka till! :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter mer som du ska överleva på den budgeten, nåt vidare leverne har jag svårt att se med den strama budgeten. Är det inte bättre att dubbla budgeten och stanna hälften så långe? Tror du skulle få dubbelt så roligare också.

Ha det så gott och lycka till! :)

Nope, det är inget alternativ, jag kommer att plugga på distans under detta halvår, samt även till Vårterminen, om jag även stannar i Thailand under vårterminen får vi se efter jag levt det första halvåret på den här budgeten.

Jag sparar inga pengar på att bo i Sverige 3 månader till, jag förlorar pengar.

Jag kän säga såhär, det eventuella liv jag skulle leva i Sverige på samma budget under nästa halvår skulle innebära mycket sämre standard på leverne än det jag kommer leva i Thailand.

Ändrades av Rob
Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag ser det så kan jag gå ner i boendekostnad c.a 3 - 4 000 i månaden, men då går jag även ifrån lägenhetskänslan på boende och får en Hotellrumskänsla ala 20 - 25Kvm istället. Frågan om man orkar med att bo så i sex månader. Det jag vinner på det är 3-4 fler ute kvällar i månaden, när dessa kvällar väl är förbrukade så lär man ändå ångra sig och tycka att man skulle ha satsat pengarna på boende istället.

Jag har en vecka kvar att bestämma mig på, det lär väll ge sig.

varför boka iförväg kolla in de olika alternativen på plats om bestäm dig då

Link to comment
Dela på andra sajter

Rob,

Mitt tips gällande boende. Ta ett billigt hotellrum tre dagar i central Bangkok. Går runt och kolla på x antal ställen som du funderat på. Även om olika rum ser bra ut på sajter, så kan det se helt annorlunda ut i verkligheten. Sklle aldrig boka sex månader från nätet. Sen är ju närområdet rätt viktigt tycker jag. 7-11, restauranger, lokaltrafik etc etc.

Personligen gillar jag inte det området, men det kanske passar andra.

Och gällande budget. Visst det går. Men kanske inte så kul med så tajt budget. Lite med charmen att vara i Thailand/Bangkok är väl att man ska kunna leva lite "normalt", dvs kunna göra grejor själv och med andra. Du vill väl lära känna staden. Och sen när du kommer in i ett kul gäng, så kanske du måste tack nej till massa kul grejor: bio, bowling, gokart, utekvällar, utflykter, etc etc ...

Man behöver ju inte leva loppan hela tiden, men skulle kanske tycka det är lite trist att åka hem efter X antal månader och inte kunnat göra / se så mycket av staden..

Bangkok, like Las Vegas, sounds like a place where you make bad decisions.
 
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag vet att jag stressar lite onödigt mycket angående boende just nu, men av min uppfattning så vill de hyfsade boende alternativen att man hyr på minst sex månader. Att då "kasta bort" en vecka pga att jag åker hem tidigare än hyrestiden lockar inte. Sen blir kostnaden för hotell kanske 500-800/bath natten + kostnader för att ta sig runt och leta etc innan jag hittat något vettigt.

Boendet jag hittat är via online forum, dvs jag har läst vad andra har skrivit om stället.

Och gällande budget. Visst det går. Men kanske inte så kul med så tajt budget. Lite med charmen att vara i Thailand/Bangkok är väl att man ska kunna leva lite "normalt", dvs kunna göra grejor själv och med andra. Du vill väl lära känna staden. Och sen när du kommer in i ett kul gäng, så kanske du måste tack nej till massa kul grejor: bio, bowling, gokart, utekvällar, utflykter, etc etc ...

Man behöver ju inte leva loppan hela tiden, men skulle kanske tycka det är lite trist att åka hem efter X antal månader och inte kunnat göra / se så mycket av staden..

Jag tror att man helt enkelt får inse att man är student och inte turist. Att leva ett 3 veckors chartersemester liv över sex månader är ju bara att glömma. Den budget jag har räknat på så ingår 2st pubkvällar per vecka, vill man något annat den veckan så får man helt enkelt prioritera och välja bort saker. Precis som i verkliga livet. Leva snålt en vecka för att leva bättre en annan, leva snålt en månad för att lyxa till den andra månaden.

Ändrades av Rob
Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter mer som du ska överleva på den budgeten, nåt vidare leverne har jag svårt att se med den strama budgeten. Är det inte bättre att dubbla budgeten och stanna hälften så långe? Tror du skulle få dubbelt så roligare också.

Dock så går ju samma att resultat att uppnå nere i Thailand, skita att gå ut en helg och gå ut dubbelt så hårt nästa helg, ta det lugnt en månad och gå ut dubbelt så hårt nästa månad. Äta Nudlar en dag och äta en stek nästa dag.

Ändrades av Rob
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kommer kunna leva på den budgeten, om det är som du säger att du studerar

En student i Sverige lever på 7500-8000 tusen svenska i månaden, och dom klarar sig fast det är knapert

Och du har samma pengar i Los som en svensk student har i sverige, så visst kommer du att klara dig.

Men en sak har du kanske glömt hur mycket kostar böcker och matrial till kursstarten

Men glöm alla svartmålande korpar här som säger att det är snålt, du kommer att klara dig på din budget.

Många här har bara levt turistliv, och några andra här har pengar innan och en del har ett bra jobb och många bara drömmer om det dom skriver.

Jag tror att du kommer ha det bra där nere fast jag tycker du skall kolla över boendet, tycker det var lite dyrt

Kolla in dom här siterna

http://www.thaiapartment.com/

http://www.9apartment.com/

Klarar en svensk att studera i sverige med samma budget som du gör i Bkk, så visst kommer du att klara dig

Ett tips ta med lite extra pengar och festa av dig ett par veckor först innan du börjar studera

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Budgeten är väl vettig, men det förutsätter ju som sagt att du lever ensam och inte träffar någon thaidam...

Herr Chang har talat.

PRECIS!

U-C

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag ser det så kan jag gå ner i boendekostnad c.a 3 - 4 000 i månaden, men då går jag även ifrån lägenhetskänslan på boende och får en Hotellrumskänsla ala 20 - 25Kvm istället. Frågan om man orkar med att bo så i sex månader. Det jag vinner på det är 3-4 fler ute kvällar i månaden, när dessa kvällar väl är förbrukade så lär man ändå ångra sig och tycka att man skulle ha satsat pengarna på boende istället.

Jag har en vecka kvar att bestämma mig på, det lär väll ge sig.

"Det jag vinner på det är 3-4 fler ute kvällar i månaden, när dessa kvällar väl är förbrukade så lär man ändå ångra sig och tycka att man skulle ha satsat pengarna på boende istället."

Var inte så säker på det! ;)

U-C

Link to comment
Dela på andra sajter

Budgeten är det absolut inget fel på. En ganska bra summa. Själv har jag levt på 10.000 baht/månaden i Bangkok. (Nu bor jag i Pattis och lägger mellan 20-30 tusen i månaden.)

Hyra med ström på ca 3.000. Möblerat, tro det eller ej. Visserligen med fläkt i taket men bygget var helt nytt. Jag var den första hyregästen i det rummet. Men det låg ju en bit från centrum.

Din hyra är väl helt ok ser det ut som.

Maten kan ju bli ett problem beronde på vad du gillar. Äter du bara thaimat och lagar lite hemma så är det ju inga problem. Men som många säger. Ibland måste man ha falangmat. Då kan det kosta lite.

Nöjen är ju dyrast av allt. Men håller man sig bort från drickat och damerna så blir det ju några 1000 % billigare. Hehe.

Finns mycket att se på och upptäcka i Bangkok. Åker man buss så kommer man runt stan för småslantar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir nog bra - hoppas du får en soft vistelse i Bangkok. Hojta till om du tar dig downtown till Phrom Phong eller Thong Lor och är sugen på en whiskey eller två.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kommer kunna leva på den budgeten, om det är som du säger att du studerar

En student i Sverige lever på 7500-8000 tusen svenska i månaden, och dom klarar sig fast det är knapert

Och du har samma pengar i Los som en svensk student har i sverige, så visst kommer du att klara dig.

Men en sak har du kanske glömt hur mycket kostar böcker och matrial till kursstarten

Men glöm alla svartmålande korpar här som säger att det är snålt, du kommer att klara dig på din budget.

Många här har bara levt turistliv, och några andra här har pengar innan och en del har ett bra jobb och många bara drömmer om det dom skriver.

Jag tror att du kommer ha det bra där nere fast jag tycker du skall kolla över boendet, tycker det var lite dyrt

Kolla in dom här siterna

http://www.thaiapartment.com/

http://www.9apartment.com/

Klarar en svensk att studera i sverige med samma budget som du gör i Bkk, så visst kommer du att klara dig

Ett tips ta med lite extra pengar och festa av dig ett par veckor först innan du börjar studera

Mvh

Nerike

Kursmatrial är redan löst, jag har även en buffert på 9000 Svenska, dock går 6 000 av bufferten går åt direkt till två månaders deposition, dvs jag har en reell buffert på 3 000 kronor, jag hade inte tänkt att festa bort dessa pengar nej. Utan pengarna ska användas till 2st visum förlängningar, en visa run, eventuellt läkarbesök samt eventuellt nyttjande av självrisken på 1500 :-

Depositionen skulle ha varit jävligt nice att ha i handen dock, det skulle innebära 1 000 kr mer i månaden att nyttja, men man får väll se det som ett sparande inför nästa sex månader.

Ändrades av Rob
Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag ser det så kan jag gå ner i boendekostnad c.a 3 - 4 000 i månaden, men då går jag även ifrån lägenhetskänslan på boende och får en Hotellrumskänsla ala 20 - 25Kvm istället. Frågan om man orkar med att bo så i sex månader. Det jag vinner på det är 3-4 fler ute kvällar i månaden, när dessa kvällar väl är förbrukade så lär man ändå ångra sig och tycka att man skulle ha satsat pengarna på boende istället.

Jag har en vecka kvar att bestämma mig på, det lär väll ge sig.

Tja, jag bor i en "lägenhet" på 24 KVM i Stockholms innerstad, har gjort det sedan mars/april 2001 och lever fortfarande. Betalar bara 3184 Sek/månad med elen inbakad. Matkostnad i Sverige är cirka 3 000 Sek/månaden och där ingår det äta ute oxå. Lever så snålt jag kan för att kunna leva flott i Thailand, har 20 000 Sek med mig för 1 månad och har ofta hälften med mig hem, ska kanske berätta för er som inte vet det att jag varken röker eller nyttjar alkohol i någon form. Då har jag betalt flyg och hotell. Mina dyra kostnader är damer och Bhattaxin. :rolleyes:

:rolleyes: gubben :rolleyes:

Ändrades av gubben4906

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv skulle jag lägga till en tiotusen för det vardagliga, och lika mycket till det oförutsedda.

Men det är jag det, dålig på att hålla förutbestämda budgetar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det räcker bra.

19000Bath över till att äta och ha kul för är rätt mycket i Bkk, beror såklart på vad du gör.

Vad gäller maten så är 300 antagligen mer än vad jag äter för i genomsnitt per dag, då äter vi nästan alltid "ute", farrangmat äter jag kanske 1 gång i veckan, oftast på Foodland som är hyfsade.

Många dagar blir det inte ens 300 bath för frugan och mej tillsammans.

Om du har sysselsättning på veckodagarna, så tror jag din budget har all chans att hålla.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag vet att jag stressar lite onödigt mycket angående boende just nu, men av min uppfattning så vill de hyfsade boende alternativen att man hyr på minst sex månader. Att då "kasta bort" en vecka pga att jag åker hem tidigare än hyrestiden lockar inte. Sen blir kostnaden för hotell kanske 500-800/bath natten + kostnader för att ta sig runt och leta etc innan jag hittat något vettigt.

Boendet jag hittat är via online forum, dvs jag har läst vad andra har skrivit om stället.

Om du tänker att du lyckas hitta ett alternativ som kostar 12000 i månaden under en veckas letande innebär att du sparar 3000 * 6 dvs 18000 för ditt 6månaders boende. Har du spenderat 10000 under din veckas letande ligger du ändå plus 8000.

Kanske du lyckas pressa priset mer. Länge sedan jag letade lägenhet i centrala BKK men med lite tur borde det nog gå att komma ner till 10000. Ska man lyckas på en vecka behöver man nog en del tidigare erfarenhet av BKK.

Naturligtvis beror det på vilket arbete du vill lägga ner på att hitta ett prisvärdare boende! Allt är ju en prioritetsfråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänker inte säga något om din budget mer än att det kommer säkert att räcka om du inte gör några utsvävningar.

Du säger att du ska studera! Då undrar jag om du kommer att sitta på rummet och läsa själv eller om du kommer att gå i skola på dagarna? Det är skillnad på om du är upptagen hela dagarna eller om du har hela dagen för dig själv.

Du har 650 bath om dagen till mat, nöjen och transport. Men det ska också räcka till träning och det är inte gratis om du inte har gym i huset där du bor.

Det skulle vara roligt att följa dig under din tid i Bangkok. En tråd där du skriver ett veckobrev hade säkert många uppskattat. Det räcker med några enkla rader som; I dag var jag på bio så nu blir det nudlar resten av veckan eller nu har jag suttit och tittat på TV hela veckan, nu blir det röj i helgen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänker inte säga något om din budget mer än att det kommer säkert att räcka om du inte gör några utsvävningar.

Du säger att du ska studera! Då undrar jag om du kommer att sitta på rummet och läsa själv eller om du kommer att gå i skola på dagarna? Det är skillnad på om du är upptagen hela dagarna eller om du har hela dagen för dig själv.

Du har 650 bath om dagen till mat, nöjen och transport. Men det ska också räcka till träning och det är inte gratis om du inte har gym i huset där du bor.

Det skulle vara roligt att följa dig under din tid i Bangkok. En tråd där du skriver ett veckobrev hade säkert många uppskattat. Det räcker med några enkla rader som; I dag var jag på bio så nu blir det nudlar resten av veckan eller nu har jag suttit och tittat på TV hela veckan, nu blir det röj i helgen.

Fitness finns ju i huset... Dock inte pool, Studierna är en Svensk distanskurs dvs jag kommer att studera hemmifrån och inte på någon skola, Webbdesign. Jag har redan startat bloggen :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Budgeten låter rimlig. En fråga om boendet bara; Har du förhandlat dig till 15 000THB/månad inkl. el, vatten, internet etc. eller har du uppskattat de kostnaderna?

Jag har en grundhyra på 5500THB, dock ingen fitness men har pool. 36 kvadrat, köket är en diskbänk på balkongen och ca 10 min gång till MRT. el och vatten brukar ligga på ca 1000 - 2000THB/månad beroende på hur varmt det är (d.v.s. hur mycket ac:n har gått)

Link to comment
Dela på andra sajter

Budgeten låter rimlig. En fråga om boendet bara; Har du förhandlat dig till 15 000THB/månad inkl. el, vatten, internet etc. eller har du uppskattat de kostnaderna?

Jag har en grundhyra på 5500THB, dock ingen fitness men har pool. 36 kvadrat, köket är en diskbänk på balkongen och ca 10 min gång till MRT. el och vatten brukar ligga på ca 1000 - 2000THB/månad beroende på hur varmt det är (d.v.s. hur mycket ac:n har gått)

Grundhyran på PR place 45kvm premier suite är 12 000/mån, räknar på c.a 2000 for elen, internet kostar 500 bath/månad, kyl kostar 300/mån...

Vart bor du? Jag har inte bestämt mig 100% ännu.

Tittar på även på de här ställena nu..

http://www.vptower.com/index.html

http://www.21livingplace.com/index.html

http://www.bosstower.com/

http://www.sivalaiplace.com/

Ändrades av Rob
Link to comment
Dela på andra sajter

Grundhyran på PR place 45kvm premier suite är 12 000/mån, räknar på c.a 2000 for elen, internet kostar 500 bath/månad, kyl kostar 300/mån...

Vart bor du? Jag har inte bestämt mig 100% ännu.

Tittar på även på de här ställena nu..

http://www.vptower.com/index.html

http://www.21livingp.com/index.html

http://www.bosstower.com/

http://www.sivalaiplace.com/

Jag bor i http://www.latowerbangkok.com/. Om de inte ändrat priserna så är det 5500 - 6000 thb i grundhyra, 400 för TV, 400 för kyl och 600 för internet. (vid mer än 4 månaders kontrakt)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bor i http://www.latowerbangkok.com/. Om de inte ändrat priserna så är det 5500 - 6000 thb i grundhyra, 400 för TV, 400 för kyl och 600 för internet. (vid mer än 4 månaders kontrakt)

Det ser ju riktigt fräsht ut... Har skickat en förfrågan, men det ser ut som att sex månaders kontrakt går på de priserna du nämner. Vi kanske blir grannar då...

Hur funkar deras internet? är det ok hastighet?

Om du kan berätta lite mer om området så vore det shysst! Ser lite offside ut men om det är nära MRT så gör det ju inte så mycket..

Ändrades av Rob
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...