Jump to content
IGNORERAD

Hur mycket kostar det att leva i Sverige?


andrejsdenruskige

Recommended Posts

andrejsdenruskige

Eftersom alla vet hur mycket det kostar att bo och leva i Thailand så tänkte jag fråga hur mycket det kostar att bo i Sverige.

Jag har ju mina kontoutdrag att se på, men många av mina vänner hävdar att det inte är så dyrt och vissa menar att det är dyrare och att det inte finns en möjlighet att klara sig på de pengar som jag har till förfogande.

Sedan har jag en kompis som är socialbidragstagare. Han hävdar att det inte kostar ett öre att bo och leva i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 35
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    9

  • Wangthong

    4

  • Fritz

    3

  • Bäckis

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andrejsdenruskige

Det finns säkert liknande tråd/trådar. Men letande orkar jag inte med, lat som jag är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns säkert liknande tråd/trådar. Men letande orkar jag inte med, lat som jag är.

Låter som en fråga som inte kan besvaras eller ges alla svar och alla är rätt

Eftersom alla har olika förutsättningar, smak, åsikter, lön etc

Man lever efter den nivå på ekonomi man har

Dom som inte fattat det hamnar i TV3:s program "Skuldfällan"

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Låter som en fråga som inte kan besvaras eller ges alla svar och alla är rätt

Eftersom alla har olika förutsättningar, smak, åsikter, lön etc

Man lever efter den nivå på ekonomi man har

Dom som inte fattat det hamnar i TV3:s program "Skuldfällan"

Det var min åsikt tidigare.

Men när man läser i tråden som handlar om hur mycket det kostar att leva i Thailand så tänkte jag att det var likadant i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom alla vet hur mycket det kostar att bo och leva i Thailand så tänkte jag fråga hur mycket det kostar att bo i Sverige.

Jag har ju mina kontoutdrag att se på, men många av mina vänner hävdar att det inte är så dyrt och vissa menar att det är dyrare och att det inte finns en möjlighet att klara sig på de pengar som jag har till förfogande.

Sedan har jag en kompis som är socialbidragstagare. Han hävdar att det inte kostar ett öre att bo och leva i Sverige.

Jag tror på din kompis, gör inte du det. :ironi: Maitan.

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Det var några år sedan jag räknade mer noga på uppdelningen, men en ekonomisk ensamstående (utan medicinbehov eller andra större fördyringar) kan leva ganska bra på

3000 + bostad + transporter per månad.

(((Jag gör av med i snitt c:a 8000 per månad, och då har jag en gammal 6-rumskåk, som har dyra uppvärmningskostnader.)))

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom alla vet hur mycket det kostar att bo och leva i Thailand så tänkte jag fråga hur mycket det kostar att bo i Sverige.

Jag har ju mina kontoutdrag att se på, men många av mina vänner hävdar att det inte är så dyrt och vissa menar att det är dyrare och att det inte finns en möjlighet att klara sig på de pengar som jag har till förfogande.

Sedan har jag en kompis som är socialbidragstagare. Han hävdar att det inte kostar ett öre att bo och leva i Sverige.

Själv förbrukar jag ca 25000:- skr per månad inkl Thailand,resor och dyl.

Man kan klara sig på 5000:- lika väl oxå allt är en fråga hur man vill leva.

Mvh.Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Fan vad konstigt.

Nu är ju polarna mina helt ute och cyklar.

Han som säger att det är gratis har nog inte fattat ett skit. Det verkar inte stämma överens med verkligheten.

Kom att tänka på min dotter som är fem år. Hon tjänar inga pengar, men ändå lever hon gott. Det påminner ju om svärmor.

Då kan ju polaren ha rätt ändå...

Nej, nu har ni gjort mig mer borttappad än jag var tidigare. Trodde faktiskt att man kunde få hjälp på forumet, men ack så jag bedrog mig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan vad konstigt.

Nu är ju polarna mina helt ute och cyklar.

Han som säger att det är gratis har nog inte fattat ett skit. Det verkar inte stämma överens med verkligheten.

Kom att tänka på min dotter som är fem år. Hon tjänar inga pengar, men ändå lever hon gott. Det påminner ju om svärmor.

Då kan ju polaren ha rätt ändå...

Nej, nu har ni gjort mig mer borttappad än jag var tidigare. Trodde faktiskt att man kunde få hjälp på forumet, men ack så jag bedrog mig...

Så var det för frugan också! Innan hon fick jobb, var det gratis för henne också. När hon jobbade fick hon inget över av lönen vilket måste innebära att levnadskostnaden ökade med lönen. Hon tänker inte så mycket på det, då går det bra!

Jag tycker inte att du ska känna dig förvirrad eller så, utan ta det som en av livets olösbara gåtor. På samma sätt som TIT gäller i Thailand så gäller SIS i Sverige, det är inte så lätt här heller. :whistle::crazy:

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Det som är viktigt är att göra av med pengarna innan dom tar slut.

Då slipper man räkna hur mycket som är kvar och vet därmed att man har gjort av med allt.

Alltså är kostnaden det man tjänar.

Eller har jag fattat fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Det som är viktigt är att göra av med pengarna innan dom tar slut.

Då slipper man räkna hur mycket som är kvar och vet därmed att man har gjort av med allt.

Alltså är kostnaden det man tjänar.

Eller har jag fattat fel?

Frågan är om nån fattar om du fattat fel

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Nu förstår jag inte?

Därmed är det sista hoppet ute. Fattar inte du fattar ingen.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Därmed är det sista hoppet ute. Fattar inte du fattar ingen.

Ja, det har jag förstått

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett av mina ex i Sverige hade för vana att köpa fina Rörstrandstallrikar på Duka när det var kampanjpriser ( vilket det som oftast var)

Hon påstod att vi tjänade mycket pengar pga detta.

En gång fattade jag mod och sa att eftersom vi redan har tallrikar så det räcker till ett helt fotbollslag så skulle vi kanske tjäna ännu mer om vi inte handlade några fler tallrikar alls.

Då var man inte populär, nix pix. :kort:

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett av mina ex i Sverige hade för vana att köpa fina Rörstrandstallrikar på Duka när det var kampanjpriser ( vilket det som oftast var)

Hon påstod att vi tjänade mycket pengar pga detta.

En gång fattade jag mod och sa att eftersom vi redan har tallrikar så det räcker till ett helt fotbollslag så skulle vi kanske tjäna ännu mer om vi inte handlade några fler tallrikar alls.

Då var man inte populär, nix pix. :kort:

Fritz..

Har du varit hos Ulrika och blivit nostalgisk nu, Fritz?:drinks:

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som är viktigt är att göra av med pengarna innan dom tar slut.

Då slipper man räkna hur mycket som är kvar och vet därmed att man har gjort av med allt.

Alltså är kostnaden det man tjänar.

Eller har jag fattat fel?

Dom pengar man gör av med efter att dom har tagit slut brukar rendera i en massa otrevligheter.

Straffavgifter, dyra räntor och sån skit.

Så där är jag definitivt med! :clapping::drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett av mina ex i Sverige hade för vana att köpa fina Rörstrandstallrikar på Duka när det var kampanjpriser ( vilket det som oftast var)

Hon påstod att vi tjänade mycket pengar pga detta.

En gång fattade jag mod och sa att eftersom vi redan har tallrikar så det räcker till ett helt fotbollslag så skulle vi kanske tjäna ännu mer om vi inte handlade några fler tallrikar alls.

Då var man inte populär, nix pix. :kort:

Fritz..

Sådana förtjänster kan vara en viktig inkomstkälla och ett stort tidsfördriv för många thailändskor, så jag förstår att du inte blev populär. :huh:

Om man anmärker på sådana förtjänster må man förstå att de små liven kan ta det hårt. Speciellt när det händer i Sverige. När det händer i Thailand brukar de inte ta det lika hårt. Där blir man oftast bara nedvärderad med orden "falang fattar inte bättre än så" eller "falang tokskalle". :whistle::ironi:

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du varit hos Ulrika och blivit nostalgisk nu, Fritz?:drinks:

Nej för tusan, blanda inte in henne i detta, hon är oskyldig. :rtfm:

Sitter och tar mig några rakkabajsare efter att svärfar och hans nya flamma åkt hemåt efter några dagars besök och blir lite filosofisk.

Snälla hyggliga människor båda två men det blir lite jobbigt när man som jag inte bemödat mig med att lära mig thailändska :(

Men jag började tänka på hur väldigt olika vi människor är och vilka krav vi ställer på livet när jag läser olika trådar om kostnader hit och dit för att leva i Sverige respektive Thailand.

Min nuvarande hustru är nöjd med dom simpla tallrikar vi har och det är jag också :drinks:

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådana förtjänster kan vara en viktig inkomstkälla och ett stort tidsfördriv för många thailändskor, så jag förstår att du inte blev populär. :huh:

Om man anmärker på sådana förtjänster må man förstå att de små liven kan ta det hårt. Speciellt när det händer i Sverige. När det händer i Thailand brukar de inte ta det lika hårt. Där blir man oftast bara nedvärderad med orden "falang fattar inte bättre än så" eller "falang tokskalle". :whistle::ironi:

Ehhh..missförstånd. Den jag menade var svenska från topp till tå.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ehhh..missförstånd. Den jag menade var svenska från topp till tå.

Fritz..

Ja, de kan nog passa in på min beskrivning också om man stryker den Thailändska delen.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var några år sedan jag räknade mer noga på uppdelningen, men en ekonomisk ensamstående (utan medicinbehov eller andra större fördyringar) kan leva ganska bra på

3000 + bostad + transporter per månad.

(((Jag gör av med i snitt c:a 8000 per månad, och då har jag en gammal 6-rumskåk, som har dyra uppvärmningskostnader.)))

Det blir ju bara 100kr om dagen till mat och övrigt.kan det verkligen vara rimligt?

Hellre en flickvän som krånglar ibland ...än en som alltid är ful.

Känns som om jag får ändra denna texten nu..

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Vi klarar oss också på 100 kronor per dag. Utom den 27:e då brukar det gå åt 12-18.000 /mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...