Jump to content
IGNORERAD

Vilka förmåner har jag i Thailand?


stjp8729

Recommended Posts

Det har varit en del diskutioner om rättigheter/förmåner som man har kvar eller inte har, som utflyttad från Sverige.

Men vad har jag för förmåner / rättigheter som arbetande och skattande i Thailand?

Har man fler förmåner om man är gift med en Thai?

Kan jag tex få 30 Bahts sjukvård? Med mera...

Jag fyller på med vad jag har, fyller ni på med resten?:

- Sjuk och olycksfallsförsäkring betald av företaget (company policy).

Ha en go dag!

:wai:

Ändrades av stjp8729
Link to comment
Dela på andra sajter

Prova på- thaikonsult.se

där får du svar snabbt å korrekt,enl min erfarenhet iaf.

proffsiga å vet vad dom pratar om - gratis med.

jag är impad av Roffe med kunskap å snabba svar

utan vinstsyfte. Det kommer nog när det blir lite allvarligare problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Här är lite innan thaikonsult svarar komplett: :)

/Thailänska offentliganställda har fri sjukvård* till sig själv, make, barn och egna föräldrar.

*="Vanliga" sjukhusen. "Mitt" lokala sjukhus klarar mindre operationer och minst en sorts cancer, men inte alla sorters. (Jag vet inte vilken).

/Vet inte, men någon sa att även faranger med arbetstillstånd, som betalar skatt i Thailand, har fri sjukvård i "bysjukhuset". Antagligen menade han samma sorts sjukvård, som ovan.

/Thailänska (även faranger?) offentliganställda kan också få mycket förmånliga lån. Maxbelopp beror på deras lön och giftemålssituation. T ex en ensamstående, som tjänar 12 000/mån får låna max 1 200 000. Inget hus, mark e d behövs som säkerhet. Ränta bara c:a 3,7 %. (Normalt är räntan minst det dubbla då det är med säkerhet.)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är lite innan thaikonsult svarar komplett: :)

/Thailänska offentliganställda har fri sjukvård* till sig själv, make, barn och egna föräldrar.

*="Vanliga" sjukhusen. "Mitt" lokala sjukhus klarar mindre operationer och minst en sorts cancer, men inte alla sorters. (Jag vet inte vilken).

/Vet inte, men någon sa att även faranger med arbetstillstånd, som betalar skatt i Thailand, har fri sjukvård i "bysjukhuset". Antagligen menade han samma sorts sjukvård, som ovan.

/Thailänska (även faranger?) offentliganställda kan också få mycket förmånliga lån. Maxbelopp beror på deras lön och giftemålssituation. T ex en ensamstående, som tjänar 12 000/mån får låna max 1 200 000. Inget hus, mark e d behövs som säkerhet. Ränta bara c:a 3,7 %. (Normalt är räntan minst det dubbla då det är med säkerhet.)

Hej Sek (min favorit)Det som du har sagt nu, är samma som min advokat här nere sagt till mig. Men endast om du har ARBETSTILLSTÅND.

Inte illa :whistle: Mvh Maitan. :crazy:

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är lite innan thaikonsult svarar komplett: :)

/Thailänska offentliganställda har fri sjukvård* till sig själv, make, barn och egna föräldrar.

*="Vanliga" sjukhusen. "Mitt" lokala sjukhus klarar mindre operationer och minst en sorts cancer, men inte alla sorters. (Jag vet inte vilken).

/Vet inte, men någon sa att även faranger med arbetstillstånd, som betalar skatt i Thailand, har fri sjukvård i "bysjukhuset". Antagligen menade han samma sorts sjukvård, som ovan.

/Thailänska (även faranger?) offentliganställda kan också få mycket förmånliga lån. Maxbelopp beror på deras lön och giftemålssituation. T ex en ensamstående, som tjänar 12 000/mån får låna max 1 200 000. Inget hus, mark e d behövs som säkerhet. Ränta bara c:a 3,7 %. (Normalt är räntan minst det dubbla då det är med säkerhet.)

Som jag skrev tidigare i nån annan tråd så hade jag nog kollat väldigt noga om den 'fria' sjukvården för Make verkligen gäller faranger?

Att få arbetstillstånd för att bli offentliganställd kan man nog glömma. Kanske som läkare med specialkompetens, men annars är det nog väldigt svårt.

Sen kan man ju undra vad 'fri sjukvård' egentligen är för förmån för en Thailändsk medborgare? Det är ju som om man gick ut i Sverige och skröt om att alla som jobbar på mitt bolag har minsann fri sjukvård!!

Men ja just det, det har ju alla. :whistle:

För mig veterligen så har ALLA Thai redan fri sjukvård!

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, åtminstone för smååkommor så har man "fri sjukvård" på statliga sjukhus i Thailand även om man är farang, Man behöver inte vara gift med någon thai samt endast vistas där som turist och ändå får man patientbricka, gratis undersökning av läkare, eventuella åtgärder gjorda mm.

I alla fall gäller detta i våra trakter (Surin). Medecinen får man dock betala men det får även thailändarna.

Som exempel så kan jag väl nämna då jag i vintras råkade sparka in en "mai luuk chin" (pinne som man trär mat på) i foten. Då undersöktes jag, foten lokalbedövades och dom rengjorde såret med diverse instrument samt la om. Och jag fick sedan gå och lägga om såret varje dag i några dagar framåt. Kostnad gratis, däremot fick jag betala penicillinet.

Har många fler exempel på lager men det räcker nog så.

Vad gäller mer avancerad vård på statliga sjukhus, att bli inlagd och så där, så vet jag inte av personlig erfarenhet. Har bara legat inlagd på privatsjukhus i Thailand och där läggs varenda liten spruta på sluträkningen.

Men som sagt, för vanliga "vårdcentralbesök" tar dom inget betalt ens för turistande faranger.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, åtminstone för smååkommor så har man "fri sjukvård" på statliga sjukhus i Thailand även om man är farang, Man behöver inte vara gift med någon thai samt endast vistas där som turist och ändå får man patientbricka, gratis undersökning av läkare, eventuella åtgärder gjorda mm.

I alla fall gäller detta i våra trakter (Surin). Medecinen får man dock betala men det får även thailändarna.

Som exempel så kan jag väl nämna då jag i vintras råkade sparka in en "mai luuk chin" (pinne som man trär mat på) i foten. Då undersöktes jag, foten lokalbedövades och dom rengjorde såret med diverse instrument samt la om. Och jag fick sedan gå och lägga om såret varje dag i några dagar framåt. Kostnad gratis, däremot fick jag betala penicillinet.

Har många fler exempel på lager men det räcker nog så.

Vad gäller mer avancerad vård på statliga sjukhus, att bli inlagd och så där, så vet jag inte av personlig erfarenhet. Har bara legat inlagd på privatsjukhus i Thailand och där läggs varenda liten spruta på sluträkningen.

Men som sagt, för vanliga "vårdcentralbesök" tar dom inget betalt ens för turistande faranger.

Så bra har vi det inte i Pattaya. Här får vi betala minst 400 baht för besöket även på "vanlig vårdcentral" (Memorial Hospital, Banglamung Clinic för att nämna några).

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så bra har vi det inte i Pattaya. Här får vi betala minst 400 baht för besöket även på "vanlig vårdcentral" (Memorial Hospital, Banglamung Clinic för att nämna några).

Kan kanske vara för att det inte kommer in så himla många faranger på vårdcentralen/sjukhuset i Kapchoeng, Surin som dom inte utvecklat några betalningsrutiner för dom få som inte ryms i regelverket. Kanske får vi faranger vården gratis av bara farten så att säga.

Har för övrigt besökt Memorial hospital i Pattaya ett par ggr och själv betalat runt 500 baht per tillfälle för ca 10 år sen. Men är det verkligen ett statligt sjukhus?

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan kanske vara för att det inte kommer in så himla många faranger på vårdcentralen/sjukhuset i Kapchoeng, Surin som dom inte utvecklat några betalningsrutiner för dom få som inte ryms i regelverket. Kanske får vi faranger vården gratis av bara farten så att säga.

Har för övrigt besökt Memorial hospital i Pattaya ett par ggr och själv betalat runt 500 baht per tillfälle för ca 10 år sen. Men är det verkligen ett statligt sjukhus?

Det sägs så, men jag vet egentligen inte.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Hej Sek (min favorit)Det som du har sagt nu, är samma som min advokat här nere sagt till mig. Men endast om du har ARBETSTILLSTÅND.

Inte illa :whistle: Mvh Maitan. :crazy:

Är din fru offentliganställd då? Annars kanske din advokat inte brydde sig om att nämna den situationen (om den finns*. )

*Ja, Joe, du har rätt i att det är bäst att kolla. Då min blivande (?) fru, som är offentliganställd lärare, sa det, så var det bara någon månad efter vi träffats, så jag vet inte om hon kollat om det var skillnad mellan om maken är farang eller thai.

(Det jag skrev var om situationen var att frun var offentliganställd, eller farangen har arbetstillstånd var som helst.)

(((Sek Loso själv, jag eller båda? Om det är jag - för mina allvarliga eller skämtsamma poster, eller för att jag sa åt Tallviking att han får ta och lägga av med att förvränga vad andra skriver? Jag fick en hel del karma för det senaste, så det verkar det vara fler som tycker :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så bra har vi det inte i Pattaya. Här får vi betala minst 400 baht för besöket även på "vanlig vårdcentral" (Memorial Hospital, Banglamung Clinic för att nämna några).

Jag träffade en snubbe som tvingats uppsöka ett sjukhus på Koh Chang. Minns inte om det var magåkomma eller nåt annat.

Hur som helst så träffade han en doktor och fick medeciner utskrivna. Kalaset gick på 7000 bath.

Räkningen var noga speciferad, en post var "put medicin in bag" 200 bath :kort::diablo:

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag träffade en snubbe som tvingats uppsöka ett sjukhus på Koh Chang. Minns inte om det var magåkomma eller nåt annat.

Hur som helst så träffade han en doktor och fick medeciner utskrivna. Kalaset gick på 7000 bath.

Räkningen var noga speciferad, en post var "put medicin in bag" 200 bath :kort::diablo:

Fritz..

Den va inte dålig! 555555

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är din fru offentliganställd då? Annars kanske din advokat inte brydde sig om att nämna den situationen (om den finns*. )

*Ja, Joe, du har rätt i att det är bäst att kolla. Då min blivande (?) fru, som är offentliganställd lärare, sa det, så var det bara någon månad efter vi träffats, så jag vet inte om hon kollat om det var skillnad mellan om maken är farang eller thai.

(Det jag skrev var om situationen var att frun var offentliganställd, eller farangen har arbetstillstånd var som helst.)

(((Sek Loso själv, jag eller båda? Om det är jag - för mina allvarliga eller skämtsamma poster, eller för att jag sa åt Tallviking att han får ta och lägga av med att förvränga vad andra skriver? Jag fick en hel del karma för det senaste, så det verkar det vara fler som tycker :)

Ok Sek, nu skall ja ta det från början, Sek Loso är en av mina stora idoler här nere. Förlåt om ja gjorde nåt galet, men jag tror ja föredrar Sek Loso än dig.

Vad som min advokat sa handlar om mig ock ingen annan, Men är det så att min fru skulle stå som aktieägare i företaget och att företaget betalar skatt varje månad, så skulle hon har rätt till detta.

Eller så kanske du har nåt annat som säger att jag har fel.

Mvh Maitan.

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag träffade en snubbe som tvingats uppsöka ett sjukhus på Koh Chang. Minns inte om det var magåkomma eller nåt annat.

Hur som helst så träffade han en doktor och fick medeciner utskrivna. Kalaset gick på 7000 bath.

Räkningen var noga speciferad, en post var "put medicin in bag" 200 bath :kort::diablo:

Fritz..

Fick några kraftigt infekterade sår på benet för ca 7-8 år sedan och eftersom dom under två veckor bara blev större och större så tvingades jag till slut besöka den lilla privata läkarstationen på Koh Chang. Där sprättade dom upp det hela med knivar och pincetter, rengjorde med sprit, behandlade och lade om. + att jag fick med mig antibiotika + rengöring/omläggningsmaterial för några dgr framåt. Räkningen för detta gick redan på den tiden runt 2700 baht.

Samma sak på Pattaya memorial hade nog inte gått på mer än 5-6 hundra då och hemma i byn hade nog en hundring för medecinen räckt mer än väl, behandlingen hade varit gratis.

Så på just Koh Chang gillar läkarna att ta betalt.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Ok Sek, nu skall ja ta det från början, Sek Loso är en av mina stora idoler här nere. Förlåt om ja gjorde nåt galet, men jag tror ja föredrar Sek Loso än dig.

Vad som min advokat sa handlar om mig ock ingen annan, Men är det så att min fru skulle stå som aktieägare i företaget och att företaget betalar skatt varje månad, så skulle hon har rätt till detta.

Eller så kanske du har nåt annat som säger att jag har fel.

Mvh Maitan.

OK. Maipenrai. Min blivande fru gillar Sek Loso hon också.

(((Min signatur kom av att hon tycker vi är lika :) (Se mitt profilfoto.)))

Jag sa INTE att du har fel. Tvärt om så sa jag att du har RÄTT :)

men jag sa att det är två olika situationer:

1/ Din.

Hörts från flera håll så (s g s) säkert rätt att det är fritt.

2/ Då frun är offentliganställd, oberoende av om maken har arbetstillstånd eller inte.

Behöver kanske kollas en gång till om det gäller faranger.

(((Det spelar inte så stor roll för mig många år, för jag tänker skaffa arbetstillstånd, efter att jag lärt mig thai ett år eller så. Men det blir olika då jag blir pensionär, så då behövs offentliganställd fru. Eller försäkring om det inte gäller.)))

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK. Maipenrai. Min blivande fru gillar Sek Loso hon också.

(((Min signatur kom av att hon tycker vi är lika :) (Se mitt profilfoto.)))

Jag sa INTE att du har fel. Tvärt om så sa jag att du har RÄTT :)

men jag sa att det är två olika situationer:

1/ Din.

Hörts från flera håll så (s g s) säkert rätt att det är fritt.

2/ Då frun är offentliganställd, oberoende av om maken har arbetstillstånd eller inte.

Behöver kanske kollas en gång till om det gäller faranger.

(((Det spelar inte så stor roll för mig många år, för jag tänker skaffa arbetstillstånd, efter att jag lärt mig thai ett år eller så. Men det blir olika då jag blir pensionär, så då behövs offentliganställd fru. Eller försäkring om det inte gäller.)))

Sek hej, ja pratade om mitt läge. Skulle vara kul att träffas till en Sek Loso conser å ta en flaska wisky och bara ha det.

Mvh Maitan. :drinks:

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek hej, ja pratade om mitt läge. Skulle vara kul att träffas till en Sek Loso conser å ta en flaska wisky och bara ha det.

Mvh Maitan. :drinks:

Mina förmåner är att det är varmt och skönt i feb-mars ,slipper skotta snö och frysa inte dåligt bara det

+ att man har fått hälsa på i Sek losos föräldrarhem norr om korat Mamman var hemma

och välkomnade oss och bjöd på coca cola

men vi fick också prata med Sek som befann sig på Phuket vid tillfället

och han kom ihåg oss från tidigare träffar kul

bif lite bilder från besöket

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

Mina förmåner är att det är varmt och skönt i feb-mars ,slipper skotta snö och frysa inte dåligt bara det

+ att man har fått hälsa på i Sek losos föräldrarhem norr om korat Mamman var hemma

och välkomnade oss och bjöd på coca cola

men vi fick också prata med Sek som befann sig på Phuket vid tillfället

och han kom ihåg oss från tidigare träffar kul

bif lite bilder från besöket

Hejsan Sam sip sam, detta för mig är en stor grej. Man är en stor fan av Sek, detta skulle varit en höjdare för min del om man fått vara med :crazy: Men man nöjer sig med att veta att du å pingislover har gjort det, för det är väl han som är på sista kortet. En sak till Sam sip sam får man ta bilderna och lägga i min samling :clapping:

Mvh Maitan.

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Sek hej, ja pratade om mitt läge. Skulle vara kul att träffas till en Sek Loso conser å ta en flaska wisky och bara ha det.

Mvh Maitan. :drinks:

Appropå en annan tråd där en trodde att man (=jag) måste vara återhållsam bara för att man gör av med lite pengar, så tycker jag att det är för tråkigt och inaktivt att gå på konsert :) Jag föredrar att tävla i dans, och spela musik själv.

(((Själv spelar jag inte tillräckligt bra för att spela inför publik, men både min pappa och systrar har spelat inför ganska stor publik. Ena syrran har t ex spelat solo på Gröna Lunds stora scen.)))

Jag behöver inte dricka, för jag är tokig ändå :)

Men om jag kommer till dina trakter, så tittar jag nog in. ((Men jag gillar inte turister, så jag försöker undvika att åka åt det hållet :) men om jag ger mig på en av mina andra affärsidéer också, så behövs samarbete med hotell under lågsäsong för att ordna kurser.))

---

>Sam sip sam

Hur stor är kåken? Frugan vill kanske ha en liknande bara för att det är Sek Losos :)

Vet du varför det sticker ut närmast under taket till vänster?

(((Fast vi bygger nog enplans, för det är billigare, och vi har flera rai att bygga på, så det är ingen platsbrist.)))

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, åtminstone för smååkommor så har man "fri sjukvård" på statliga sjukhus i Thailand även om man är farang, Man behöver inte vara gift med någon thai samt endast vistas där som turist och ändå får man patientbricka, gratis undersökning av läkare, eventuella åtgärder gjorda mm.

I alla fall gäller detta i våra trakter (Surin). Medecinen får man dock betala men det får även thailändarna.

Som exempel så kan jag väl nämna då jag i vintras råkade sparka in en "mai luuk chin" (pinne som man trär mat på) i foten. Då undersöktes jag, foten lokalbedövades och dom rengjorde såret med diverse instrument samt la om. Och jag fick sedan gå och lägga om såret varje dag i några dagar framåt. Kostnad gratis, däremot fick jag betala penicillinet.

Har många fler exempel på lager men det räcker nog så.

Vad gäller mer avancerad vård på statliga sjukhus, att bli inlagd och så där, så vet jag inte av personlig erfarenhet. Har bara legat inlagd på privatsjukhus i Thailand och där läggs varenda liten spruta på sluträkningen.

Men som sagt, för vanliga "vårdcentralbesök" tar dom inget betalt ens för turistande faranger.

Gäller Ayuttahaya oxå, har patientbricka men är bara turist, skriven på tjejens addres.

Nästa gång behöver jag bara visa upp patientbricka när jag ska skriva in mig för div. åkommor.

Operationer och dyl. då har jag reseförsäkrin/hemförsäkring som täcker exkl. självrisken.

Betalade "dotterns" operation + 3 dar på sjukan ca:25000:- Baht

Mvh. Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan Sam sip sam, detta för mig är en stor grej. Man är en stor fan av Sek, detta skulle varit en höjdare för min del om man fått vara med :crazy: Men man nöjer sig med att veta att du å pingislover har gjort det, för det är väl han som är på sista kortet. En sak till Sam sip sam får man ta bilderna och lägga i min samling :clapping:

Mvh Maitan.

Absolut

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag träffade en snubbe som tvingats uppsöka ett sjukhus på Koh Chang. Minns inte om det var magåkomma eller nåt annat.

Hur som helst så träffade han en doktor och fick medeciner utskrivna. Kalaset gick på 7000 bath.

Räkningen var noga speciferad, en post var "put medicin in bag" 200 bath :kort::diablo:

Fritz..

Det finns andra saker som kan vara dyra på Koh Chang också. Skulle få betala över 2000Bath (kommer inte ihåg om det var 2200 eller 2400 bath) för att åka ca 1km. Det slutade med att vi gick istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har samma erfarenhet som Kim från Wang Sam Mo sjukhuset + den lokala sjukstugan :great:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...