Jump to content
IGNORERAD

El-Kostnad


Rob

Recommended Posts

Vad kan jag förvänta mig för El kostnad månadsvis med 7thb/unit? Kollar på att hyra en Condo men vill inte bli tagen på sängen när EL och Vatten räkningen kommer...

Scenario 1

45kvadratmeter

1st AirCondition (låt oss säga 8 timmar om dagen)

1st TV (låt oss säga 3 timmar om dagen)

Laptop (6 timmar om dagen)

Kylskåp

Varmvattendush (2 dushar om dagen)

Scenario 2

45kvadratmeter

1st takfläkt som går 16 timmar om dagen

Laptop (9 timmar om dagen)

Kylskåp

Kallvattendush (2 dushar dagligen)

Tacksam om någon har erfarenhet utav ungefär samma upplägg på förbrukning samt El kostnad per Unit.

Edit : Kan ta Vatten kostnaden på samma Veva

Water is 300 THB/10 units first after 10 units plus 17 THB/unit. Är det här normalt?

Ändrades av Rob
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 42
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Maitan

    7

  • Jive

    6

  • Rob

    6

  • berlitz

    3

Mest aktiva i denna tråd

Guest Forden34

Vad kan jag förvänta mig för El kostnad månadsvis med 7thb/unit?

Vad blir det i svenska pengar och i kilowatt

7 baht=????????

1 unit=????????

Link to comment
Dela på andra sajter

7 Baht/unit låter dyrt tycker jag.

Jag betalar 3,6 Baht/unit där jag brukar bo, men då kommer räkningen direkt från elbolaget. går den via hyresvärden så brukar det bli dyrare.

Vatten betalar jag 50-100 Baht per månad för(kommunalt vatten).

Vår elräkning, 2 sovrum och 3 aircon, låg ofta pa 5000+ Baht per månad, men med enkla medel fick vi ned den till strax över 2000.

1 Unit = 1 Kwh

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade liknande priser dock lite lägre men det varierar överallt.

räkna med ca 1500 bht per månad ac drar mest..

vi hade ca 1200 bht men kör ac då och då man blir van

och då räcker det för det mesta med en fläkt

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade liknande priser dock lite lägre men det varierar överallt.

räkna med ca 1500 bht per månad ac drar mest..

vi hade ca 1200 bht men kör ac då och då man blir van

och då räcker det för det mesta med en fläkt

Har tidigare bott helt utan AC under 4-5 månader, då vande jag mig med endast fläkt, min kommande AC taktik lär bli att sänka temperaturen i sovrummet med 1 timmas användning före jag går och lägger mig, sen endast använda fläkt under natten.

Dock så anser jag mig själv nu ha budget för c.a 2000 - 2500 bath månad för El och Vatten, Hur sparsamt måste jag leva med tanke på el-förbrukningen för att uppnå detta med dessa priser jag angett?

Svår fråga jag vet ;)

P.S Jupp det är en Serviced apartment där fastighetsägaren gör påslag på el/vatten, det är jag medveten om redan.

Ändrades av Rob
Link to comment
Dela på andra sajter

AC'n drar mycket el, men vattenvärmaren i dusch/bad är största banditen - oftast på mellan 7-9 Kw.

Frugan duschade minst 2 ggr om dagen i minst 60 min per gång = dyrt.

När hon började med mer normala 10 min duschar, sa sjönk elkostnaden med ca.2000 per månad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja allt går ju att dra fram å tillbaka

men vem bor i Thailand å duchar varmvatten 2 timmar om dagen?

2500 bht /mån då är bara å ösa på

du kör som vi lite ac innan sängdags sedan fläkt

har du budget på 2500 bht så är du garanterat på den säkra sidan

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Då är det dyrt med el i Thailand ju,7 baht=1,50skr per kw, jag betalar själv 0,54 öre kw här i sverige

Då får det bli vindkraftverk eller solpaneler, alternativ en som cycklar med dynamo å köra 6volt :ironi:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kallas moment 22 - cykla då blir man varm å mera ac å då måste man cykla mera :heat:

Men i Sverige får man inte glömma alla ´dolda´ avgifter = ca 2.5 - 3 :- /kvh suck...

Trots detta så är elpriset ganska högt i Thailand om ser vad gemene man tjänar..

Jag sa till frugan köp en solfjäder och ta hand sin man - duckade sen ;)

Är dock ganska frågande inför som du skrev-solpaneler- dyra för vanligt folk,

men myndigheter storföretag etc.varför inte..:declare:

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick min elräkning nyss, nytt bottenrekord 1050 battar.

Vi använder AC i sovrummet hela nätterna men termostaten är ställd ganska högt så den jobbar inte så mycket.

Hustrun smyger upp tidigt på morgonen och stänger av den och sätter på en fläkt i stället :)

Vi hyr ett hus men lyckligtvis så lägger inte hyresvärden på extra på räkningen utan jag går bara till 7-11 och pröjsar direkt till elbolaget, samma med vattnet :)

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, vad man gör av med beror helt på hur man lever. Det finns ju de som kör AC i alla rum dygnet runt (firman betalar) och har elräkning på 35.000 b. per månad. Vi själva använder bara AC'n i sovrummet, när det behövs, en stund före godnatt och sen fläkt. Sista månaden,under regnperioden, har den bara varit igång 2 gånger.

Vår el kostar, inklusive 7% skatt, 3,86b/Kw. Billigast när jag varit ensam hemma med hunden, frugan uppe och planterat vårt ris, med 1.200 b. på en månad. Dyrast, 2.580 b. den här vintern som var ovanligt varm med AC'n körd lite varje kväll.

Tvåplanshus byggt av block på 246 thaikvm, c:a 195 svenska inomhuskvm. Mycket annat elektriskt. Stor kyl/frys med ismaskin, vinkyl, tvättmaskin och torktumlare, diskmaskin, vattenkylare och micro. 90cm gasspis med el.ugn och fläktkåpa. Vattenvärmare i badrum och i kök, 2 TV, båda med 5 kanals stereo. 2 computers, 700 liters akvarium med belysning 10- 12 tim/dygn och filter 24tim. utomhus fiskpöl med liten fontän (bara 5 w) och några gånger i veckan körs filter. 56 belysningspunkter varav 2 utomhus på hela nätterna. 5 takfläktar och en mobil som körs vid behov.

Kaffekokare, vattenkokare, 'sandwichmaker' och diverse annan elektrisk köksutrustning har vi också.

Oscar (som skriver både å, ä och t.o.m. ö med ett thailändskt tangentbord).

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Då är det dyrt med el i Thailand ju,7 baht=1,50skr per kw, jag betalar själv 0,54 öre kw här i sverige

Ja, el är dyrt i Thailand, för de behöver importera el, och de har dyra tullar på import.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Ja, el är dyrt i Thailand, för de behöver importera el, och de har dyra tullar på import.

Importera el??? va falls har dom ingen egen generator????

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Hej Forden34 Jag tycker inte , som Sek Losos Uncle, att el är dyrt i Thailand.

Betalar själv 3,7 baht per Kilowatt inklusive skatt,' här i Isaan.

Om man hyr i andra eller tredje hand i Phuket, Bangkok eller Pattaya, blir det förståss

dyrare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, el är dyrt i Thailand, för de behöver importera el, och de har dyra tullar på import.

Menar Du allvar?

Importtullar på el?, njaa, produkter tillverkade utanför landets gränser betraktas som lyx och skall beskattas hårt.

Men att det skulle läggas samma tull på el? Då slocknade nog LOS rätt så omfattande väldigt snart.

Att elen är dyr beror på fler faktorer, att man är tvungen att köpa utifrån, för ett eller ett par år sedan tecknades ett avtal med LAOS att köpa el därifrån, summan var för stor för att jag skulle komma ihåg antal nollor.

Sedan är det en "monopolställning" inom elhandeln som det är förbjutet att tala om, (läs ohälsosamt) då den har knytningar till en högt aktad..familj.

Nätet är gammaldags och behöver renoveras och inte minst. det "läcker" el av sällan skådar slag. Byggen och anläggningjobb tar sin el från icke mätaruppsatta inkopplingar, (mutar big boss) och vips får alla andra dela på kakan.TIT.

Finns säkert många fler anledningar.

Baa

3 sovrum, 1 med AC. 2 TV 2 PC, 2 kyskåp 1 dushvärmare, tvättmaskin,...mellan 1100 och 2400/ månad...A/C tillstörsta delen skillnaden.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja allt går ju att dra fram å tillbaka

men vem bor i Thailand å duchar varmvatten 2 timmar om dagen?

2500 bht /mån då är bara å ösa på

du kör som vi lite ac innan sängdags sedan fläkt

har du budget på 2500 bht så är du garanterat på den säkra sidan

Ok tack för det, bara det faktum att jag åker ned medveten om omständigheterna säger väll kanske att jag kommer att lyckas hålla ner el/vattenkostnaden hyffsat iaf. Det får bli kallvattensdushar på 5-10 minuter, stänga av dushen emellan Shamponering/Tvålning. Stänga av TVn på Knappen, Dra ur alla Laddare etc ur El-uttagen när dom inte används. Köra med fläkt istället för AC mestadels.

Med den här taktiken så kanske jag till och med kan använda spis/ugnen då och då utan att el-räkningen skjuter i taket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok tack för det, bara det faktum att jag åker ned medveten om omständigheterna säger väll kanske att jag kommer att lyckas hålla ner el/vattenkostnaden hyffsat iaf. Det får bli kallvattensdushar på 5-10 minuter, stänga av dushen emellan Shamponering/Tvålning. Stänga av TVn på Knappen, Dra ur alla Laddare etc ur El-uttagen när dom inte används. Köra med fläkt istället för AC mestadels.

Med den här taktiken så kanske jag till och med kan använda spis/ugnen då och då utan att el-räkningen skjuter i taket.

Va??? Har Du elspis.Gas eller gasol närmare bestämt trodde jag var mer eller mindre standard??

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Va??? Har Du elspis.Gas eller gasol närmare bestämt trodde jag var mer eller mindre standard??

Hmm vet faktiskt inte, tror nog El... så här ser plattorna ut iaf, sen är det som sagt Ugn också... Dom har iaf inte nämnt någon Gas/Gasol kostnad...

C.JPG

Ändrades av Rob
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Hmm vet faktiskt inte, tror nog El... så här ser plattorna ut iaf, sen är det som sagt Ugn också... Dom har iaf inte nämnt någon Gas/Gasol kostnad...

C.JPG

Hyr du eller??? :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här års har vi "rabatt" på elkostnaden genom alla elavbrotten ( 2-4 tim/gång) pga alla åsknedslagen.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Var ser du detta Jive, jag tycker man har straffavgift varje månad?? Mvh Maitan. :D

Nja, jag menade inte rabatt i bokstavlig bemärkelse, utan att pga alla elavbrotten så minskar tiden för elförbrukningen.:)

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har ja ej sett heller på räkningen, kan vara att man andvänder så mycket el. :crazy: Maitan.

Du får ta med dej pannbiffsmeten till stranden och köra biffarna på grillen.:)

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...