Jump to content
IGNORERAD

El-Kostnad


Rob

Recommended Posts

Sek Losos uncle

Menar Du allvar?

Importtullar på el?, njaa, produkter tillverkade utanför landets gränser betraktas som lyx och skall beskattas hårt.

Men att det skulle läggas samma tull på el? Då slocknade nog LOS rätt så omfattande väldigt snart.

Att elen är dyr beror på fler faktorer, att man är tvungen att köpa utifrån, för ett eller ett par år sedan tecknades ett avtal med LAOS att köpa el därifrån, summan var för stor för att jag skulle komma ihåg antal nollor.

Sedan är det en "monopolställning" inom elhandeln som det är förbjutet att tala om, (läs ohälsosamt) då den har knytningar till en högt aktad..familj.

Nätet är gammaldags och behöver renoveras och inte minst. det "läcker" el av sällan skådar slag. Byggen och anläggningjobb tar sin el från icke mätaruppsatta inkopplingar, (mutar big boss) och vips får alla andra dela på kakan.TIT.

Finns säkert många fler anledningar.

Baa

3 sovrum, 1 med AC. 2 TV 2 PC, 2 kyskåp 1 dushvärmare, tvättmaskin,...mellan 1100 och 2400/ månad...A/C tillstörsta delen skillnaden.

Det var en del språksvårigheter, men höga elpriser, stor elimport från Laos och strafftullar nämndes under samma samtal. Så jag vet inte säkert om importtullarna gäller el också.

Jag har hört elpriser på 10-15 baht från thai boende på landet, och de hade inget intresse av att säga högre än vad det är, men jag vet inte hur bra koll de hade då jag frågade. Om det är runt 4 baht där jag tänkt bo också, så är det inte dyrt, så jag hoppas på det :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 42
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Maitan

    7

  • Jive

    6

  • Rob

    6

  • berlitz

    3

Mest aktiva i denna tråd

Vad har det med elräkningen att göra :crazy: Maitan.

Jag tänkte att du kanske normalt steker pannbiffarna på el-spisen.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Värt att notera är att elpriset per kwh stiger med förbrukningen.

Jag brukar få betala kring 4,5 per kwh för Scandalic. De som förbrukar jättelite el (minns ej gränsen men skulle tro kring 100b) slipper betala alls. Detta gäller alltså inte per hushåll utan per elräkning direkt från elverket.

//Ulrika

Ulrika, www.scandalic.nu

Scandalic - Soi Skaew Beach el. 2nd Rd Soi 9, Pattaya City

The Pool at Center Condo - Pattaya Tai Soi 24, Pattaya City

Link to comment
Dela på andra sajter

Värt att notera är att elpriset per kwh stiger med förbrukningen.

Jag brukar få betala kring 4,5 per kwh för Scandalic. De som förbrukar jättelite el (minns ej gränsen men skulle tro kring 100b) slipper betala alls. Detta gäller alltså inte per hushåll utan per elräkning direkt från elverket.

//Ulrika

Hej Ulrika, ja betalar ca: 3,8 men använder ja mycket el så blir det dyrare, (straffavgift) Mvh Maitan.

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Där tänkte du fel, andvänder GAS. Maitan.

Ok, då får du väl göra som en annan guesthouseägare jag känner - fimpa strömmen (genom säkringarna) till AC på gästrummen några timmar på dygnet och skyll på elavbrott.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja absolut... Har inte det framgått utav tråden ännu? :huh:

Hej vad är det för ställe du hyr på

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, då får du väl göra som en annan guesthouseägare jag känner - fimpa strömmen (genom säkringarna) till AC på gästrummen några timmar på dygnet och skyll på elavbrott.

Oj vilka finna vänner du har, inte min stil.Maitan. :drinks:

Maitans i Pattaya

Direktsändning via webcam

Se även

här på MaiPenRai.se för senaste nytt

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj vilka finna vänner du har, inte min stil.Maitan. :drinks:

Jag vet och det skall du ha heder för.:great:

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, då får du väl göra som en annan guesthouseägare jag känner - fimpa strömmen (genom säkringarna) till AC på gästrummen några timmar på dygnet och skyll på elavbrott.

*skrattar* Nä så illa ska det väl inte behöva bli. Men jag måste defenitivt se över isoleringen samt skulle nog behöva byta ut till mer enerigieffectiva ACar. Men största boven är nog ändå Lelle med alla sina datorer samt att han tycks har fel på sin egen termostat så han vill ha svinkallt hemma. Jämt. Jag måste klä på mig när jag kommer hem om jag inte ska frysa ihjäl! Dagens I-lands problem?!

//Ulrika

Ulrika, www.scandalic.nu

Scandalic - Soi Skaew Beach el. 2nd Rd Soi 9, Pattaya City

The Pool at Center Condo - Pattaya Tai Soi 24, Pattaya City

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, el är dyrt i Thailand, för de behöver importera el, och de har dyra tullar på import.

Nja, kan man nog säga om elimporten. De importerar el, men bara en bråkdel av vad de exporterar.

Jag har inte riktigt fått tag på färska siffror. Men Thai har en bra framförhållning när det gäller att uppskatta behov och planera så att den egna produktionen ska täcka det inhemska behovet.

Källa: Electricity capacity expansion in Thailand: An analysis of gas dependence and fuel import reliance

Thanawat Nakawiroa, Subhes C. Bhattacharyyaa,, Bundit Limmeechokchaib

Received 13 August 2007

2004 var totala importen av el 3,388 Gwh medans den totala exporten var 372 Gwh

Enligt

4. Import and Export

In 2004, Thailand has made an electricity deal with the neighbouring countries i.e. Lao People Democratic Republic, Malaysia, Union of Myanmar and The Kingdom of Cambodia to serve domestic demand around border area.

4.1 Electricity imported in 2004 totalled 3,388 Gwh, increased by 36.7% from the previous year, 71.5% of which came from Lao PDR and the rest 28.5% from Malaysia. Total value of electricity import accounted for 5,620 million Baht.

4.2 Thailand also sold electricity to Lao PDR, Cambodia, Myanmar and Malaysia. The total export was 372 Gwh, 1.3% increased from last year, 72.5% of which sold to Lao PDR, Cambodia 24.4% and the rest to Myanmar and Malaysia. Total exported value accounted for 657 million Baht.

2007 såg det bättre ut enligt denna källa

Man kan väl också säga det att även om den el som Thai producerar räcker för det inhemska behovet så är det mesta av elen produderat av gasgeneratorer, där det behövs import. Det inhemska gasrecurserna verkar minska så att i framtiden ser det inte så bra ut.

Kan också nämna att jag någonstans läste att Kampochea importerade el från Thailand för 2,7 Bath/kWh.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kan jag förvänta mig för El kostnad månadsvis med 7thb/unit? Kollar på att hyra en Condo men vill inte bli tagen på sängen när EL och Vatten räkningen kommer...

Scenario 1

45kvadratmeter

1st AirCondition (låt oss säga 8 timmar om dagen)

1st TV (låt oss säga 3 timmar om dagen)

Laptop (6 timmar om dagen)

Kylskåp

Varmvattendush (2 dushar om dagen)

Scenario 2

45kvadratmeter

1st takfläkt som går 16 timmar om dagen

Laptop (9 timmar om dagen)

Kylskåp

Kallvattendush (2 dushar dagligen)

Tacksam om någon har erfarenhet utav ungefär samma upplägg på förbrukning samt El kostnad per Unit.

Edit : Kan ta Vatten kostnaden på samma Veva

Water is 300 THB/10 units first after 10 units plus 17 THB/unit. Är det här normalt?

Ungefär samma förbrukning som ja har 1500-2000 Baht

Sen beror det på om hyresvärden ber dig om pengar för el/vatten då kanske denna person lägger på en 500:- Baht

Men kalldusch var köper man en sådan :crazy:

Mvh. Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Ungefär samma förbrukning som ja har 1500-2000 Baht

Sen beror det på om hyresvärden ber dig om pengar för el/vatten då kanske denna person lägger på en 500:- Baht

Men kalldusch var köper man en sådan :crazy:

Mvh. Plätt

Kalldusch får man samtidigt som elräkningen ! :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Värt att notera är att elpriset per kwh stiger med förbrukningen.

Jag brukar få betala kring 4,5 per kwh för Scandalic. De som förbrukar jättelite el (minns ej gränsen men skulle tro kring 100b) slipper betala alls. Detta gäller alltså inte per hushåll utan per elräkning direkt från elverket.

//Ulrika

Kanske värt att skaffa separata elräkningar till mig, frugan och företaget, fastän det är en villa :)

Det kanske kan förklara elpriser på 10-15 baht. Familjen har två bostadshus plus ett hus med Internetshop alldeles intill varandra. Vet inte om husen har elräkningen ihop.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...