Jump to content
IGNORERAD

Söka visum på thailändska ambasaden i Ventienne, Laos.


Ulrika

Recommended Posts

Här några tips hur du kan åka själv i stället för att betala 7000 p.p och sitta i en minibuss i 10 timmar och äta och bo på researrangörens villkor;

Exempel 1.

Buss dit och tåg hem. Totalt ca 7000 baht för 2 pers inkl hotell men exkl mat och dryck och andra förlustelser. (billigare om tar bussen tillbaka istf tåg)

Dag 1

20.00. Långfärdsbuss avreser vid bensinstationen som ligger på Sukomvit direkt till vänster när du kommer upp från Pattaya Klang (före mosken och katolska kyrkan). Biljett vip säte kostar 630 och bör förköpas på samma ställe.

Vipsäte kostade någon hundring mer och innebar plats i ett litet rum för 7 pers i bottenvåningen med AC och breda reklainersäten i läder som gick att fälla ner så där lagom mycket. Ingen film men det fanns en tvapparat. Vet inte om de glömde oss men jag var lika glad för det. Toa fanns och var ok men väldigt blöt.

07.00 Framme vid Nong Kai busstation i centrum.

07.10 Tuk Tuk till Friendship bridge. 60 baht. OBS! Du vill inte bli avsläppt på ett kontor som hjälper dig med visum och kör dig till ambasaden för 1800 baht utan till gränsen!

07.20 Passkontroll utcheck Thailand. Redan här kan det stå någon taxichaufför som erbjuder taxi till ambasaden där han väntar för att sedan ta dig till hotellet. 400 baht är ok pris och det kan delas på flera. Chauffören följer med hela vägen och har visumansökningslanketter och inresekort till Laos om ni har tur. (Vår chaffis hette Mr Pee Oudomsook och har tfn 007 856 20 5699 6265 eller 007 856 20 303 1608)

07.30 Buss över friendship bridge (betalas oavsett hur du tar dig över). 20 baht pp.

07.40 Ansökan visum till Laos. Det är mycket folk på morgonen. Spring till lucka 2 och hämta visumansökningar om ni inte träffat på ngn chaufför än. Fyll i medan du står i kö. Lämna in ansökan tillsammans med pass + 1 foto + 31 USD + 1USDövertidsersättning före kl 08 och efter kl 18. OBS! det är viktigt att du har US dollar för de ger sämst växelkurs i hela världen! Nu kostade det mig knappt 1000pp baht att jämföra med 1350 om jag hade betalat i baht! Vänta på att passen delas ut från lucka 3.

08.40 Passkontroll incheck Laos.

08.40 Taxi till ambasad.

09.00 Framme ambasad (som öppnar 08.30) Tag nummerlapp för att lämna in visumansökan rakt fram till höger. Fyll i på plats. Ha med passkopia + 2 foton. De ger upp till 2 entreys. Låt inte någon utanför hjälpa dig fylla i för dyra penningar och har du glömt kopiera pass går det att göra inne på ambasadområdet, 1 tr - tvärt emot vad de säger utanför. OBS! Det står att det har öppet till kl 12 men jag har sett folk bli motade i dörren kl 11.20 för att "numrena var slut"!

09.50 Efter att ha lämnat in ansökan gå in i byggnaden till vänster och vänta på att de ropar upp ditt numer så du får kvitto som du måste ha med dig för att hämta ut passaet. Ska du ha annat än turistvisum, som just nu är gratis, betalar du här.

10.00 Taxichaffören tar dig till ditt hotell. Vi bodde på Douang Deune Hotel centralt vid floden för 670/natt inkl frukost. Hotellet helt okej men frukosten kan man vara utan... Gratis internet i lobbyn. Hiss o balkong.

Hyr en cykel och se dig omkring, ät gott på franska restauranger och eller gå på massage. Morning Market tycker många är kul men jag tycker det var mest skit.

Dag 2.

12.30 Beställ så taxichafören kommer och hämtar dig vid hotellet och väntar vid ambasaden för vidare transport till gränsen för 400 baht. Bil kan delas av flera.

13.00 Dörrarna öppnas till ambasaden och här är det först i kön som gäller (jag var först!) - inget nummerlappssystem. Har du inte brottom kanske bättre komma vid 14. De stänger 15.00.

13.05 Taxi fortsätter till Friendship bridge.

13.30 Utcheck Laos.

13.35 Ev taxfree shopping. Ex en limpa LM kostar 370 baht. OBS! Bakom spritbyggnaden finns en marknad med bla väskor och kläder som är helt ok.

13.45 Buss över friendship bridge 20 baht pp.

14.00 Hämta ett arrival/departurdecard i en speciell lucka som du kan fylla i medan du står i kö för att checka in i Thailand.

14.10 Tuk tuk till tågstationen . 40 baht Tågstationen ligger helt avsides och här finns inget att göra förutom två restauranger på andra sidan parkeringen. Man kan ta tuk tuk till busstationen och gå omkring dör medan man väntar och köpa matsäck så man har på tåget. De säljer annars en uschlig middag för 160 baht samt en minst lika uschlig frukost för lika hög kostnad. Ölen kall men kostar 160 per stor flaska.

Ville man inte till taxfreen hade man kunnat ta tåget kl 17.00 från Laos-sidan för 30 baht vilket nog hade varit bättre.

18.20 Avfärd tåg i 2 klass med AC. Pris 750 underslaf och 650 överslaf. OBS! Ta en av varje om ni vill sitta mitt emot varandra vid samma bord. När man ätit och druckit klart och vill gå och lägga sig kommer tågvärden och trollar fram två sängar med madrasser, lakan och filt med skynken framför så man får som en liten koja att knoppa i. Jättemysigt.

Dag 3.

07.00 Framme i Bangkok.

Vi tog minibus från Victory monument till Pattaya Tai för 120 baht pp. Vi kunde även tagot bussen från Mo Chit eller Ekaemai för 113 baht pp och hamnat på Pattaya Nua.

Exempel 2.

Tur och retur med flyg Bangkok Udon Tani. Det har kostat ca 10000 för 2 pers exkl mat och dryck och andra förlustelser.

Dag 1

13.00 Flygbuss från Pattaya Nua 150 baht pp

15.00 Incheckning

16.15 Flyg avgång Air Asia om bokar minst 1 månad i förväg 3800 för 2 pers t/r. Bokar du senare blir det det dubbla.

17.15 Flyg framme Udon Tani

17.30 Plats i minibuss till friendship bridge 200 pp

18.30 Utcheck Thailand:

18.40 Buss över friendship bridge 20pp

18.50 Visumansökan Laos 31+1=32 USdollar.+ 1 foto.

19.10. Taxi/minibus till hotell. 300 baht. kan delas.

19.40 Framme vid Mekong river.

Dag 2

08.30 Till ambasad lämna visumansökan. (Öppet 08.30-12.00)

10.00 Klar att hitta på något kul.

Dag 3

12.30 Beställ så taxichafören kommer och hämtar dig vid hotellet och väntar vid ambasaden för vidare transport till gränsen för 400 baht. Bil kan delas av flera.

13.00 Dörrarna öppnas till ambasaden och här är det först i kön som gäller (jag var först!) - inget nummerlappssystem. Har du inte brottom kanske bättre komma vid 14. De stänger 15.00.

13.05 Taxi fortsätter till Friendship bridge.

13.30 Utcheck Laos. Här står det ofta minibusschaufförer och väntar. Säg att du kan betala 200 pp för att komma till flygplatsen i Udan Tani så raggar de ihop lite fler folk. Egen buss kostar 1000b.

13.35 Ev taxfree shopping. Ex en limpa LM kostar 370 baht. OBS! Bakom spritbyggnaden finns en marknad med bla väskor och kläder som är helt ok.

13.45 Buss över friendship bridge 20 baht pp (även om du åker med minibussen redan härifrån)

14.00 Hämta ett arrival/departurdecard i en speciell lucka som du kan fylla i medan du står i kö för att checka in i Thailand.

14.30. Minubuss till flygplatsen.

15.30 Framme vid flygplatsen.

17.20 Flyget avgår.

18.20 Flyget framme.

Tyvärr har flygbussarna slutat gå så vi tog taxi istf att ta oss till Ekaemai och buss därifrån..

21.00 åter i Pattaya.

Trevlig resa och tacksam för ytterligare tips till när det bär iväg igen om ett halvår.

//Ulrika

Ulrika, www.scandalic.nu

Scandalic - Soi Skaew Beach el. 2nd Rd Soi 9, Pattaya City

The Pool at Center Condo - Pattaya Tai Soi 24, Pattaya City

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra beskrivning! Det är ju faktiskt så det funkar.

-Säkert flera som kan ha användning för den.

U-C

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får tacka för den utförliga beskrivningen!

Har själv inte behövt göra visa run hittills, men man vet ju aldrig...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra beskrivning, Lär komma många till nytta.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här några tips hur du kan åka själv i stället för att betala 7000 p.p och sitta i en minibuss i 10 timmar och äta och bo på researrangörens villkor;

Exempel 1.

Buss dit och tåg hem. Totalt ca 7000 baht för 2 pers inkl hotell men exkl mat och dryck och andra förlustelser. (billigare om tar bussen tillbaka istf tåg)

Dag 1

20.00. Långfärdsbuss avreser vid bensinstationen som ligger på Sukomvit direkt till vänster när du kommer upp från Pattaya Klang (före mosken och katolska kyrkan). Biljett vip säte kostar 630 och bör förköpas på samma ställe.

Vipsäte kostade någon hundring mer och innebar plats i ett litet rum för 7 pers i bottenvåningen med AC och breda reklainersäten i läder som gick att fälla ner så där lagom mycket. Ingen film men det fanns en tvapparat. Vet inte om de glömde oss men jag var lika glad för det. Toa fanns och var ok men väldigt blöt.

07.00 Framme vid Nong Kai busstation i centrum.

07.10 Tuk Tuk till Friendship bridge. 60 baht. OBS! Du vill inte bli avsläppt på ett kontor som hjälper dig med visum och kör dig till ambasaden för 1800 baht utan till gränsen!

07.20 Passkontroll utcheck Thailand. Redan här kan det stå någon taxichaufför som erbjuder taxi till ambasaden där han väntar för att sedan ta dig till hotellet. 400 baht är ok pris och det kan delas på flera. Chauffören följer med hela vägen och har visumansökningslanketter och inresekort till Laos om ni har tur. (Vår chaffis hette Mr Pee Oudomsook och har tfn 007 856 20 5699 6265 eller 007 856 20 303 1608)

07.30 Buss över friendship bridge (betalas oavsett hur du tar dig över). 20 baht pp.

07.40 Ansökan visum till Laos. Det är mycket folk på morgonen. Spring till lucka 2 och hämta visumansökningar om ni inte träffat på ngn chaufför än. Fyll i medan du står i kö. Lämna in ansökan tillsammans med pass + 1 foto + 31 USD + 1USDövertidsersättning före kl 08 och efter kl 18. OBS! det är viktigt att du har US dollar för de ger sämst växelkurs i hela världen! Nu kostade det mig knappt 1000pp baht att jämföra med 1350 om jag hade betalat i baht! Vänta på att passen delas ut från lucka 3.

08.40 Passkontroll incheck Laos.

08.40 Taxi till ambasad.

09.00 Framme ambasad (som öppnar 08.30) Tag nummerlapp för att lämna in visumansökan rakt fram till höger. Fyll i på plats. Ha med passkopia + 2 foton. De ger upp till 2 entreys. Låt inte någon utanför hjälpa dig fylla i för dyra penningar och har du glömt kopiera pass går det att göra inne på ambasadområdet, 1 tr - tvärt emot vad de säger utanför. OBS! Det står att det har öppet till kl 12 men jag har sett folk bli motade i dörren kl 11.20 för att "numrena var slut"!

09.50 Efter att ha lämnat in ansökan gå in i byggnaden till vänster och vänta på att de ropar upp ditt numer så du får kvitto som du måste ha med dig för att hämta ut passaet. Ska du ha annat än turistvisum, som just nu är gratis, betalar du här.

10.00 Taxichaffören tar dig till ditt hotell. Vi bodde på Douang Deune Hotel centralt vid floden för 670/natt inkl frukost. Hotellet helt okej men frukosten kan man vara utan... Gratis internet i lobbyn. Hiss o balkong.

Hyr en cykel och se dig omkring, ät gott på franska restauranger och eller gå på massage. Morning Market tycker många är kul men jag tycker det var mest skit.

Dag 2.

12.30 Beställ så taxichafören kommer och hämtar dig vid hotellet och väntar vid ambasaden för vidare transport till gränsen för 400 baht. Bil kan delas av flera.

13.00 Dörrarna öppnas till ambasaden och här är det först i kön som gäller (jag var först!) - inget nummerlappssystem. Har du inte brottom kanske bättre komma vid 14. De stänger 15.00.

13.05 Taxi fortsätter till Friendship bridge.

13.30 Utcheck Laos.

13.35 Ev taxfree shopping. Ex en limpa LM kostar 370 baht. OBS! Bakom spritbyggnaden finns en marknad med bla väskor och kläder som är helt ok.

13.45 Buss över friendship bridge 20 baht pp.

14.00 Hämta ett arrival/departurdecard i en speciell lucka som du kan fylla i medan du står i kö för att checka in i Thailand.

14.10 Tuk tuk till tågstationen . 40 baht Tågstationen ligger helt avsides och här finns inget att göra förutom två restauranger på andra sidan parkeringen. Man kan ta tuk tuk till busstationen och gå omkring dör medan man väntar och köpa matsäck så man har på tåget. De säljer annars en uschlig middag för 160 baht samt en minst lika uschlig frukost för lika hög kostnad. Ölen kall men kostar 160 per stor flaska.

Ville man inte till taxfreen hade man kunnat ta tåget kl 17.00 från Laos-sidan för 30 baht vilket nog hade varit bättre.

18.20 Avfärd tåg i 2 klass med AC. Pris 750 underslaf och 650 överslaf. OBS! Ta en av varje om ni vill sitta mitt emot varandra vid samma bord. När man ätit och druckit klart och vill gå och lägga sig kommer tågvärden och trollar fram två sängar med madrasser, lakan och filt med skynken framför så man får som en liten koja att knoppa i. Jättemysigt.

Dag 3.

07.00 Framme i Bangkok.

Vi tog minibus från Victory monument till Pattaya Tai för 120 baht pp. Vi kunde även tagot bussen från Mo Chit eller Ekaemai för 113 baht pp och hamnat på Pattaya Nua.

Exempel 2.

Tur och retur med flyg Bangkok Udon Tani. Det har kostat ca 10000 för 2 pers exkl mat och dryck och andra förlustelser.

Dag 1

13.00 Flygbuss från Pattaya Nua 150 baht pp

15.00 Incheckning

16.15 Flyg avgång Air Asia om bokar minst 1 månad i förväg 3800 för 2 pers t/r. Bokar du senare blir det det dubbla.

17.15 Flyg framme Udon Tani

17.30 Plats i minibuss till friendship bridge 200 pp

18.30 Utcheck Thailand:

18.40 Buss över friendship bridge 20pp

18.50 Visumansökan Laos 31+1=32 USdollar.+ 1 foto.

19.10. Taxi/minibus till hotell. 300 baht. kan delas.

19.40 Framme vid Mekong river.

Dag 2

08.30 Till ambasad lämna visumansökan. (Öppet 08.30-12.00)

10.00 Klar att hitta på något kul.

Dag 3

12.30 Beställ så taxichafören kommer och hämtar dig vid hotellet och väntar vid ambasaden för vidare transport till gränsen för 400 baht. Bil kan delas av flera.

13.00 Dörrarna öppnas till ambasaden och här är det först i kön som gäller (jag var först!) - inget nummerlappssystem. Har du inte brottom kanske bättre komma vid 14. De stänger 15.00.

13.05 Taxi fortsätter till Friendship bridge.

13.30 Utcheck Laos. Här står det ofta minibusschaufförer och väntar. Säg att du kan betala 200 pp för att komma till flygplatsen i Udan Tani så raggar de ihop lite fler folk. Egen buss kostar 1000b.

13.35 Ev taxfree shopping. Ex en limpa LM kostar 370 baht. OBS! Bakom spritbyggnaden finns en marknad med bla väskor och kläder som är helt ok.

13.45 Buss över friendship bridge 20 baht pp (även om du åker med minibussen redan härifrån)

14.00 Hämta ett arrival/departurdecard i en speciell lucka som du kan fylla i medan du står i kö för att checka in i Thailand.

14.30. Minubuss till flygplatsen.

15.30 Framme vid flygplatsen.

17.20 Flyget avgår.

18.20 Flyget framme.

Tyvärr har flygbussarna slutat gå så vi tog taxi istf att ta oss till Ekaemai och buss därifrån..

21.00 åter i Pattaya.

Trevlig resa och tacksam för ytterligare tips till när det bär iväg igen om ett halvår.

//Ulrika

Hej Ulrika

Tackar för en bra beskrivning som många kommer att ha nytta av.

Jag vill gärna tipsa om ett annat alternativ också.

Ta gärna tåg från Hua Lamphong Trainstation mot Nong Khai, när man kommer dit på morgonen till Nong Khai Trainstation så finns det ett pendeltåg in till Laos, man stämplar numer sitt pass där innan man stiger på pendeln in till Laos, går snabbt och det var ca 10 pers denna morgon.

Sen åker man in till Laos med pendeln som kostade om jag inte minns fel 30 bath.

Man kommer till en ny gräns station som ligger några hundra meter längre in än den man normalt kommer till.

Lite folk där med, allt gick fort och smidigt och jag betalade med thai bath och det gick på 1 500 bath.

Tog en minibuss därifrån in till Nam Phu i Vientiane som gick på ca 50 bath.

En sak, många säger att man ska åka till den thailänska ambassaden, men då kommer man till ett ställe som är mer eller mindre tomt.

Man ska åka till The Thai Consular Office som ligger på ett annat ställe.

Ska försöka infoga en karta om det går :)

http://vientiane.thaiembassy.org/vientiane/en/embassy/embassy_map/

Lycka till

Mvh Akha/Micke som känner sig lite som "hemma" i Vientiane eftersom mina föräldrar har jobbat här under 1980 talet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för det Micke och jättebra att du påpekade att det inte var självaste ambasaden man skulle till!

Nästa gång skulle det faktiskt passa bäst att åka tåg på ditvägen. Menar du att det fungerar att skaffa Visa on Arrival om man åker över gränsen med tåg? Har de ytterligare ett kontor där man kan söka visa till Laos på tågstationen? Det är ju suveränt!!!

//Ulrika

Ulrika, www.scandalic.nu

Scandalic - Soi Skaew Beach el. 2nd Rd Soi 9, Pattaya City

The Pool at Center Condo - Pattaya Tai Soi 24, Pattaya City

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för det Micke och jättebra att du påpekade att det inte var självaste ambasaden man skulle till!

Nästa gång skulle det faktiskt passa bäst att åka tåg på ditvägen. Menar du att det fungerar att skaffa Visa on Arrival om man åker över gränsen med tåg? Har de ytterligare ett kontor där man kan söka visa till Laos på tågstationen? Det är ju suveränt!!!

//Ulrika

Hej Ulrika

Om du ska åka landvägen så rekommenderar jag att du tar tåget :)

Express Train 69 avgår 20:00 från en dieselstinkande perrong i Bkk, Hua Lamphong till Nong Khai.

Ankomst tid "ca" 8:25.

Tidtabeller Min länk

Väl framme i Nong Khai tågstationen så köper man en biljett till Thanaleng Station/Vientiane/Laos för 50 bath.

Sen stämplar man sitt Pass på tågstationen i Nong Kai, sen kliver man ombord tåget till Laos, tar ca 15 min till Thanaleng i Laos.

Väl framme i Thanaleng så går det väldigt snabbt och smidigt om man jämför med ordinarie Passkontroll i Laos, där det är mycket folk som gör Visaruns mm.

Tog ca 10 min så var passet klart med VISA stämpel för 30 dagar i Laos, tror det gick på 1 500 bath, hade inga US dollar.

Sen shuttlebus till Nam Pho/Vientiane och en kopp kaffe på Scandinavian Bakery som har väldigt gott kaffe, smakar som hemma i Sverige, kan bra efter en lång tågresa och varit och lämnat Passet på Thai Consular Office :)

Mvh Akha/Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja den vägen får det bli nästa gång. Tack för det tipset! Har åkt flyg en sex gånger tidigare men den här resan tyckte jag faktiskt var så mycket mer avkopplande. På en 11-timmars resa med sovmöjligheter kan man inte göra så mycket annat än att koppla av och läsa med gott samvete. Flyg är förvisso jättesmidigt och billigt det med men det är så hackigt liksom. Bara en massa små väntetider och transportsträckor som man liksom inte kan göra något med...

//Ulrika

Ulrika, www.scandalic.nu

Scandalic - Soi Skaew Beach el. 2nd Rd Soi 9, Pattaya City

The Pool at Center Condo - Pattaya Tai Soi 24, Pattaya City

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

En fråga bara...

Om man åker tåg (eller snarare inte flyg) får man väl 15 dagar i stället för 30?

Eller är det ändrat igen?

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga bara...

Om man åker tåg (eller snarare inte flyg) får man väl 15 dagar i stället för 30?

Eller är det ändrat igen?

Det är riktigt som du skriver. Om jag inte hade haft visum hade jag bara fått 15 dagar vid gränsen.

Men självaste vitsen med att jag alls åker hela vägen upp till Ventienne är att att det finns en Thailänsk ambasad där jag kan söka visum till Thailand med double entrey (att det dessutom blir en trevlig liten semester med mycket god fransk mat vilket är en bonus). Visumet ger mig rätt att vistas 60 dagar efter inresa. Därefter har jag möjlighet att köpa ytterligare 30 dagar på närmaste imigrationkontor innan jag efter sammanlagt 90 dagar måste ut ur landet för att få ytterligare 60 dagar med möjlighet att komplettera med ännu 30 dagar.

//Ulrika

Ulrika, www.scandalic.nu

Scandalic - Soi Skaew Beach el. 2nd Rd Soi 9, Pattaya City

The Pool at Center Condo - Pattaya Tai Soi 24, Pattaya City

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är riktigt som du skriver. Om jag inte hade haft visum hade jag bara fått 15 dagar vid gränsen.

Men självaste vitsen med att jag alls åker hela vägen upp till Ventienne är att att det finns en Thailänsk ambasad där jag kan söka visum till Thailand med double entrey (att det dessutom blir en trevlig liten semester med mycket god fransk mat vilket är en bonus). Visumet ger mig rätt att vistas 60 dagar efter inresa. Därefter har jag möjlighet att köpa ytterligare 30 dagar på närmaste imigrationkontor innan jag efter sammanlagt 90 dagar måste ut ur landet för att få ytterligare 60 dagar med möjlighet att komplettera med ännu 30 dagar.

//Ulrika

Du har aldrig haft problem med att skaffa fortlöpande "back to back" doubble entry 60 days? Hade för mig att det fanns nån 6 månaders regel?? Men å andra sidan finns ju regeln om att jag skall vara borta 24 timar och ändå, det räcker med att gå runt kiosken i Laos...som vanligt kanhända, TIT. :dance:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry, det slank med ett redan besvarat svar ovan.

...Väl framme i Nong Khai tågstationen så köper man en biljett till Thanaleng Station/Vientiane/Laos för 50 bath.

Sen stämplar man sitt Pass på tågstationen i Nong Kai, sen kliver man ombord tåget till Laos, tar ca 15 min till Thanaleng i Laos.

Väl framme i Thanaleng så går det väldigt snabbt och smidigt om man jämför med ordinarie Passkontroll i Laos, där det är mycket folk som gör Visaruns mm.

Tog ca 10 min så var passet klart med VISA stämpel för 30 dagar i Laos, tror det gick på 1 500 bath, hade inga US dollar...Mvh Akha/Micke

Jag försökte göra en liknande resa från Nong Khai till Vientiane med buss men då var man tvungen att ha VISA till Laos klart redan innan.

Jag får prova med tåget nästa gång. Det känns betydligt mycket smidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har aldrig haft problem med att skaffa fortlöpande "back to back" doubble entry 60 days? Hade för mig att det fanns nån 6 månaders regel?? Men å andra sidan finns ju regeln om att jag skall vara borta 24 timar och ändå, det räcker med att gå runt kiosken i Laos...som vanligt kanhända, TIT. :dance:

Inte än - ta i trä!

Och jag är väl upp i en 6-7 back to back visum nu.

//Ulrika

p.s. Jag tror mig vara ganska säker på att jag hört någon säga att vara-borta-lika-mycket-som-du-varit-här-och-och-max-sex-månaders-regeln framförallt var till för de som inte ides skaffa visum och missbrukade 30-dagar-utan-visum-regeln och att om man bara gjort sig besväret att skaffa visum så har det aldrig varit några problem att stanna back-to-back hur länge som helst i Thailand. Nu tvingas ju alla som vill stanna längre tid mer eller mindre att skaffa visum så därför har den liksom fallit bort.

Ulrika, www.scandalic.nu

Scandalic - Soi Skaew Beach el. 2nd Rd Soi 9, Pattaya City

The Pool at Center Condo - Pattaya Tai Soi 24, Pattaya City

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry, det slank med ett redan besvarat svar ovan.

Jag försökte göra en liknande resa från Nong Khai till Vientiane med buss men då var man tvungen att ha VISA till Laos klart redan innan.

Jag får prova med tåget nästa gång. Det känns betydligt mycket smidigare.

Hej

Ja, det är betydligt smidigare nu om man åker in till Laos med tåget från Nong Khai.

Gjorde detta för första gången i mars i år och blev förvånad hur snabbt och smidigt det var.

Mvh Akha/Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite utanför trådrubriken.

Tog bussen till Chantaburi, bytte buss och åkte 4 mil norrut till gränsen mot Cambodja,betalade 1500 Tbh till en snubbe som fotograferade mig, fyllde i alla papper och sprang över gränsen med mina handlingar, kom tillbaka efter en halvtimma allt medan jag satt på en parksoffa i Thailand och väntade.jag hade 1-årsvisum och fick 90 dar till.

det blev mycket billigare än att åka till Laos och allt blev klart på en dag.

På den cambodjanska sidan finnes ett kasino som man kan besöka.

Stämpeln i passet är PONG NAM RON

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...