Jump to content
IGNORERAD

Denguefeber i Pattaya


Jive

Recommended Posts

Fyra personer i min närkrets har under de senaste 2-3 månaderna blivit drabbade av Denguefeber i Pattayaområdet.

Jag har inte sett någon statistik från officiellt håll huruvida Duengefallen ökar i Thailand, men det är väl i så fall knappast att vänta (TiT).

De här fyra fallen, som jag känner till och som blir fem med en god vän och forummedlem som blev drabbad för ett drygt halvår sedan, räcker för att jag vill informera/varna er som tänker åka hit.

Det finns ju varken vaccin eller botemedel mot sjukdomen, utan det gäller att undvika bli biten av myggan.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 29
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nonki

    3

  • Jive

    2

  • Joints

    2

  • FemmeDeFatale

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Avregistrerad clion

Tack för det Jive

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Hjälper vanligt myggmedel av den typ vi har i Sverige?, dom Thailändska är man lite, eller ganska mycket, skeptisk till.

Får väl ta en tur in på apoteket i dag då.

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hjälper vanligt myggmedel av den typ vi har i Sverige, dom Thailändska är man lite, eller ganska mycket, skeptisk till.

Får väl ta en tur in på apoteket i dag då.

Ja, enligt vad jag har läst, så är de svenska myggstiften effektiva.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Från PhuketGazette 14/8. Fager.

The dengue fever outbreak is still a worry as the number of infected patients continues to soar, according to reports from the government of Thailand.

Minister of Public Health Jurin Laksanawisit says the spread of the disease is considered critical.

This year, the number of infections in Thailand is 83% higher than last year and seems to be rising.

The numbers during past few months were also higher than the same period of 2009 by 40%.

The cumulative infection toll since January stands at 48,514. Out of this number, 53 have died.

Last week alone, 3,135 more people were infected, with 10 dead.

The 10 provinces with the highest infection rate are: Chanthaburi, Tak, Songkhla, Narathiwat, Satun, Pattani, Krabi, Trat, Phatthalung, and Rayong.

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar vara mest kustnära/vattennära regioner, är det bara en tillfällighet?

Hemma hos oss i Udon kom dom och sprayade grönområden och trädgårdar ett par tre ggr förra året "moscito mai dii", men vilken sort fick man bara gissa.

Dom dör nog vilket som för t.o.m. byrackorna drog iväg en lång stund efteråt... :whistle:

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hjälper vanligt myggmedel av den typ vi har i Sverige?, dom Thailändska är man lite, eller ganska mycket, skeptisk till.

Får väl ta en tur in på apoteket i dag då.

fungerar hur bra som helst. Jag har alltid med mig myggmedel från Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Vi köper myggolja på 7-11 i Thailand.

Får dussintalet myggbett på nolltid utan.

Små flaskor och säker dyrt som f*n, men som sagt, det funkar.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Har jag rätt om jag förmodar att det INTE är ditt skinn vi ser på bilden. Efter fem rejäla attacker av malaria falsiparum under och strax efter min tid i södra afrika så har jag en jä..a respekt för mygg, problemet med thaimygg är ju att de knappast varken syns eller hörs men efter en stund så känns det att de små vampyrerna har varit framme. För de som inte vill använda den thailänska myggoljan har jag ett bättre recept.

En helflaska whisky. Första halvan av natten är du så dragen att du struntar i myggen och andra halvan av natten är myggen så dragna att de struntar i dej.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara å köpa ljungelolja som dom sälger i Thailand , det är den samma som vart förbjuden i Sverige för x antal år sedan . Köper med mig den hem från Thailand för det är ju det ända som funkar på mig!

Mvh

Highlander

Fd agronomklepptoman

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi köper myggolja på 7-11 i Thailand.

Får dussintalet myggbett på nolltid utan.

Små flaskor och säker dyrt som f*n, men som sagt, det funkar.

Jag köper små servetter införbackade och indränkta i myggmedel.

Finns i de flesta byaffärrerna och kostar typ inget.

Har för mig det var en blomma på i förpackningen.

eller var det servetter? billigt är det i vilket fall!

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Myggen tycker inte om mig cray.gif De brukar oftast bara sticka mig om det inte finns någon annan att välja på i närheten. Ingen aning vad det beror på: Kanske spelar matvanor roll. Någon som vet något? Annars kanske det skulle vara ett lönsamt forskningsprojekt :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara å köpa ljungelolja som dom sälger i Thailand , det är den samma som vart förbjuden i Sverige för x antal år sedan . Köper med mig den hem från Thailand för det är ju det ända som funkar på mig!

Mvh

Highlander

Hejsan

Highlander, jag tänkte precis samma sak när jag började läsa tråden...

I Thailand finns det bättre myggmedel än det finns här i Sverige, bland annat Djungelolja, som ju var ett av de allra bästa myggmedlen som fanns att köpa i Sverige, innan det blev förbjudet.

Så visst finns det bra grejor i Thailand även när det gäller myggmedel.

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför blev djungeloljan förbjuden i Sverige?

Den vart för giftig, finns dock att köpa på nätet för den vågade...

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför blev djungeloljan förbjuden i Sverige?

Jag skulle tro att det berodde på att den hade någon promille för mycket av något ämne, som ,enligt den Kungliga Högtidliga Socialstyrelsen, eller någon annat övebskyddande institut, kunde vara skadligt för oss små invånare i trygga Sverige.

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle tro att det berodde på att den hade någon promille för mycket av något ämne, som ,enligt den Kungliga Högtidliga Socialstyrelsen, eller någon annat övebskyddande institut, kunde vara skadligt för oss små invånare i trygga Sverige.

MVH Nonki

Eller så kanske det visade sig att den var för skadlig för myggan ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Djungelolja finns fortfarande. Men numera är den aktiva substansen DEET (Inte DDT) inte så hög som i början. Gamla Djungeloljan, den starkaste hette "6-12" och innehöll en betydligt högre koncentration av de aktiva subtanserna. Numera ligger den på 20%. Samma som MyggA alltså.

I utlandet kan man hitta medel som har den dubbla koncentrationen på 40%. Den gamla Djungeloljan hade mer än så.

Kanske inte så vettigt med förbud ibland när det kan vara skadligt med för höga koncentrationer. Eller är jag tråkig nu? :)

Ändrades av Acker
Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så kanske det visade sig att den var för skadlig för myggan ;)

Hehe...ja, det kan mycket väl ha varit skälet... :great:

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder mig av Sketolene, det har alltid fungerat för mig.

Råkar man glömma att spraya på sig så finns det mindre flaskor att köpa på närmsta 7/11.

post-5673-017652700 1282430023_thumb.jpg

Sedan brukar jag köpa någon spray som jag sprayar rummet med innan jag går ut på kvällen. Även de flaskorna inhandlas på 7/11.

När man kommer hem ligger det lite döda myggor och andra småkryp på golvet men oftast så har man inte tankarna på myggor vid den tidpunkten men det är en effektiv myggspray.

Här hemma är Nordic Summer bra men funkar nog inte lika bra i LOS då den kan bli lite kladdig och sprida en doft av nytjärad båt. Då är det nog inte bara mygg som låter dig vara ifred..

post-5673-066706500 1282430216_thumb.jpg

post-5673-017652700 1282430023_thumb.jpg

post-5673-066706500 1282430216_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så kanske det visade sig att den var för skadlig för myggan ;)

Skulle vara typiskt för Sverige som sätter djuren före människan.

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

FemmeDeFatale

Jag har använt en lotion som skyddar mot myggor, köps på 7-11..finns i 2 olika dofter (jag har använt den med rosa etikett)

Den har fungerat jäkligt bra för mig och det ska sägas att myggorna fullkomligt älskar mig annars i Thailand...Sverige också för den delen. :great:

Kriga för fred är som att knu**a för oskulder...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har använt en lotion som skyddar mot myggor, köps på 7-11..finns i 2 olika dofter (jag har använt den med rosa etikett)

Den har fungerat jäkligt bra för mig och det ska sägas att myggorna fullkomligt älskar mig annars i Thailand...Sverige också för den delen. :great:

Låter bekant, om du menar den jag tror du menar, så är det ju faktiskt en av de få myggmedlen som också luktar gott. :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...