Jump to content
IGNORERAD

”Vi blev lurade av nätdejterna”


Serath

Recommended Posts

Sex svenska män berättar (Gamla nyheter men nu går dom ut och berättar) Nån som har Aftonbladet Plus och kan klippa in den artikeln också?)

De står på flygplatsen med blommor och väntar på sina drömmars kvinna.

Men hon kommer inte. Hon är bara en bluff.

Fem män möttes på Arlanda en tidig morgon. De väntade alla på att planet från Bangkok skulle landa. Äntligen skulle de få träffa kvinnorna de hade mött och dejtat på nätet.

Det var bara två problem.

Alla fem väntade på samma kvinna. Och hon dök aldrig upp.

Två av männen anmälde bedrägeriet till polisen på Arlanda. De hade betalat 13 000 kronor var för kvinnans flygbiljett. De tre andra männen valde att bara gå därifrån.

Enligt Arlandapolisen är situationen inte unik. Nästan varje dag står det män och väntar förgäves i ankomsthallen. Män som tror att de nätdejtat en drömkvinna och via chatt, mejl och sms byggt upp en falsk relation. För kvinnan på andra sidan cyberspace har aldrig törstat efter kärlek, bara efter pengar.

Men hur många som drabbas är svårt att säga. Få väljer att göra en polisanmälan och Per-Arne Ramström vid polisens bedrägerisamordning i Stockholm City tror att mörkertalet är stort.

– Det är nog lite skämmigt att anmäla att man har blivit lurad.

Dessutom begås brottet i det land dit pengarna skickats, alltså utanför Sverige. Ofta handlar det om länder som vi inte har några samarbetsavtal med och kvinnorna utger sig vanligtvis för att vara ryskor och thailändskor.

– Men det är svårt att säga vem som egentligen ligger bakom bedrägeriet. Man vet ju aldrig vem man har kontakt med, eftersom kontakten ofta sköts med e-post. Personen kan sitta var som helst i världen och det är lätt att manipulera bilder, säger Per-Arne Ramström.

http://www.aftonbladet.se/wendela/article7626746.ab

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sex svenska män berättar (Gamla nyheter men nu går dom ut och berättar) Nån som har Aftonbladet Plus och kan klippa in den artikeln också?)

De står på flygplatsen med blommor och väntar på sina drömmars kvinna.

Men hon kommer inte. Hon är bara en bluff.

Fem män möttes på Arlanda en tidig morgon. De väntade alla på att planet från Bangkok skulle landa. Äntligen skulle de få träffa kvinnorna de hade mött och dejtat på nätet.

Det var bara två problem.

Alla fem väntade på samma kvinna. Och hon dök aldrig upp.

Två av männen anmälde bedrägeriet till polisen på Arlanda. De hade betalat 13 000 kronor var för kvinnans flygbiljett. De tre andra männen valde att bara gå därifrån.

Enligt Arlandapolisen är situationen inte unik. Nästan varje dag står det män och väntar förgäves i ankomsthallen. Män som tror att de nätdejtat en drömkvinna och via chatt, mejl och sms byggt upp en falsk relation. För kvinnan på andra sidan cyberspace har aldrig törstat efter kärlek, bara efter pengar.

Men hur många som drabbas är svårt att säga. Få väljer att göra en polisanmälan och Per-Arne Ramström vid polisens bedrägerisamordning i Stockholm City tror att mörkertalet är stort.

– Det är nog lite skämmigt att anmäla att man har blivit lurad.

Dessutom begås brottet i det land dit pengarna skickats, alltså utanför Sverige. Ofta handlar det om länder som vi inte har några samarbetsavtal med och kvinnorna utger sig vanligtvis för att vara ryskor och thailändskor.

– Men det är svårt att säga vem som egentligen ligger bakom bedrägeriet. Man vet ju aldrig vem man har kontakt med, eftersom kontakten ofta sköts med e-post. Personen kan sitta var som helst i världen och det är lätt att manipulera bilder, säger Per-Arne Ramström.

http://www.aftonbladet.se/wendela/article7626746.ab

Link to comment
Dela på andra sajter

sorry, mitt inlägg hamnade mitt i seraths, så jag ändrade det till det ursprungliga...

här koomer det som jag tog bort.

Visst kan dom ta fast skojarna om dom verkligen vill, tror jag. Dom får ju tag på svenska bedragare både i thai o phill.

Men visst hade det varit kul o se 6 "gentlemän" med rosor stå o vänta. o vänta..

Link to comment
Dela på andra sajter

Trist för de som blir lurade. Jag undrar dock varför åker man inte bara till dem, tar semster samtidigt också. Det är ju både mer roligt och säkrare.

Vore intressant att få läsa en djupintervju med någon av dessa män, jag misstänker att de själva misstänkte att de blev lurande men trots det hoppades det var ok.

Troligen är den en 100 kg, 45-årig man från Nigeria som sitter på andra sidan och skriver email hehe

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Man skulle gärna önska att folk inte var så godtrogna, men tyvärr är blåögdheten väldigt utbredd. Även i dagens upplysta samhälle.

Många äldre luras dagligen på en mängd olika sätt, men även vuxna i Sverige faller varje dag offer för olika typer av bedrägerier.

Faktum är att sk. Niageriabrev fortfarande är ett jätteproblem. Finns ju i olika varianter;

-Arv

-Lotteri

-Föra ut pengar ur riket för deposition

-Behålla överskott vid köp med falsk check osv osv..

Finns en del intressanta webbsidor att kika på. Favoriten är:

http://419.bittenus.com/

De finns ju dem som ägnar sig åt sk. scambaiting dvs att försöka få ut så mycket info om bedragaren för att sedan publicera detta på nätet.

Finns många historier om människor som åkt till Asien och Afrika för att söka upp sin bedragare och sedan bara försvunnit. Man bör kanske undvika detta..

Om man får höra att man vunnit i ett lotteri som man inte har deltagit i bör man kanske lyfta på ögonbrynen. :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns många historier om människor som åkt till Asien och Afrika för att söka upp sin bedragare och sedan bara försvunnit. Man bör kanske undvika detta..

Ja, åker man till Nigeria och kräver tillbaka pengar blir man nog inte långlivad precis.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom har kommit ganska billigt undan, så här i startskedet av förhållandet.

-Värre är det, när hon drar, när hus och bil står på henne i LOS.

U-C

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Sek Losos uncle

Sex svenska män berättar (Gamla nyheter men nu går dom ut och berättar) Nån som har Aftonbladet Plus och kan klippa in den artikeln också?)

-- out --

Dessutom begås brottet i det land dit pengarna skickats, alltså utanför Sverige. Ofta handlar det om länder som vi inte har några samarbetsavtal med och kvinnorna utger sig vanligtvis för att vara ryskor och thailändskor.

http://www.aftonblad...ticle7626746.ab

Ja, det här är allmänt känt - eller borde vara :)

Men Aftonbladet har (nog) fel gällande att thailänskor skulle vara lika vanliga som ryskor gällande sådana där distansluringar att de aldrig kommer. På den nivån är snarare Nigeria/Uganda/(Ghana), men då det gäller dem, så brukar de påstå att de kommer från något annat land (t ex USA) men "råkar" vara i någon av de afrikanska luringländerna. Flera har kommit fram till det, och den undersökning, som jag gjorde förra året till en bok, tyder på det också.

Gällande thailänskor verkar det inte vara särskilt vanligt med sådana där distansluringar att de inte kommer, där verkar det vara mycket vanligare med blåsningar efter de träffats. Men gällande det senare har jag inte gjort några "undercover" undersökningar, för det är mycket besvärligare än att kolla distansluringsförsök så :) Gällande blåsningar efter de träffats har jag bara noterat vad jag hört på forum o d, så den delen är ingen riktig undersökning.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Flera har kommit fram till det, och den undersökning, som jag gjorde förra året till en bok, tyder på det också.

Kan du inte lägga ut valda delar av undersökningsmaterialet - eller iaf en sammanfattning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det här är allmänt känt - eller borde vara :)

Men Aftonbladet har (nog) fel gällande att thailänskor skulle vara lika vanliga som ryskor gällande sådana där distansluringar att de aldrig kommer. På den nivån är snarare Nigeria/Uganda/(Ghana), men då det gäller dem, så brukar de påstå att de kommer från något annat land (t ex USA) men "råkar" vara i någon av de afrikanska luringländerna. Flera har kommit fram till det, och den undersökning, som jag gjorde förra året till en bok, tyder på det också.

Gällande thailänskor verkar det inte vara särskilt vanligt med sådana där distansluringar att de inte kommer, där verkar det vara mycket vanligare med blåsningar efter de träffats. Men gällande det senare har jag inte gjort några "undercover" undersökningar, för det är mycket besvärligare än att kolla distansluringsförsök så :) Gällande blåsningar efter de träffats har jag bara noterat vad jag hört på forum o d, så den delen är ingen riktig undersökning.

Du behöver inte göra egna undersökningar, fråga BTT och UDON CHARLIE

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Kan du inte lägga ut valda delar av undersökningsmaterialet - eller iaf en sammanfattning.

Den boken är inte färdigskriven, utan lades på is då jag började förbereda mig på att flytta till Thailand. (Undersökningen är bara tänkt att bli en liten del av ett av kapitlen i boken).

Här är några iaktagelser:

/Nigeria har ju varit bas för lurendrejerier länge. Nu har det blivit vanligt från Uganda (och Ghana) också. Det händer t o m att de "kidnappar" Internetlinjer då de ser att någon seriös afrikansk kvinna har kontakt med någon västerlänning!

/I östeuropa (Ryssland/Ukraina) är det ofta systematicerat (ibland från Afrika också).De letar kontaktuppgifter till äldre män på främst datingsidor. Sedan kontaktar de ofta männen utanför datingsidan, via email/Skype normalt. Om det inte blir napp, så kommer det emails med foton på nästa - och sen nästa - sen nästa... Det kommer fortfarande nya sådana email till mig, fastän jag slutade undercoverundersökningen och tog bort profilen för nästan ett år sedan! På be2-datingsiten var de flesta luringar, fastän siten i sig anstränger sig att vara seriös!

Extra varning: Jag fick inte fram följande genom min egen undersökning, för jag sa ifrån mycket tidigare, utan genom info från några män som råkat ut för det:

De får kontakt. Någon prostituerad skickas till träff. De har sex. Sedan kommer några grova maffiosos och kräver mycket pengar för det.

Ovan gör det är väldigt svårt för seriösa kvinnor från de länderna att använda datingsidor...

/På den thailänska datingsiten, för seriösa förhållanden, råkade jag bara ut för en skum situation. Det var en "bordellmamma" från Pattaya, som erbjöd sig att skicka foton på nakna unga thaikvinnor därifrån. (Jag svarade att jag inte är "Butterfly man" :)

Den thailänska datingsiten varnade tydligt för just att skicka pengar innan man ens har träffats. .

Du behöver inte göra egna undersökningar, fråga BTT och UDON CHARLIE

:) Ja, jag har sett flera sådana poster. Fast de har nog andra sökkriterier :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ännu ett positivt inlägg från U-C.Du måste ha haft en sjujävla kontakt med bedragerskor,har du inte träffat en enda bra dam från något land eller är du bara hatisk mot thailändska kvinnor,eller är det bara så att du inte gillar kvinnor?Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...