Jump to content
IGNORERAD

Överföra pengar till Sverige från Thailand


redbullie

Recommended Posts

Hej!

Jag och min sambo sålde av en del av vårat gummiplantage och gjorde en rätt bra hacka på det.

Pengarna ligger och skvalpar på ett konto i Thailand och vi skulle vilja föra över åtminstone en del av summan till ett svenskt konto. Så frågan är vilken metod är bäst?

Kan min sambo från sitt thailändska konto skicka pengarna till sitt svenska konto riskfritt utan att någon myndighet rycker på ögonbrynen eller att hon tvingas betala skatt eller liknande? I Sverige är hennes status "Arbets- och uppehållstillstånd" (ej permanent). Summan som ska skickas motsvarar 70'000 SEK.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag och min sambo sålde av en del av vårat gummiplantage och gjorde en rätt bra hacka på det.

Pengarna ligger och skvalpar på ett konto i Thailand och vi skulle vilja föra över åtminstone en del av summan till ett svenskt konto. Så frågan är vilken metod är bäst?

Kan min sambo från sitt thailändska konto skicka pengarna till sitt svenska konto riskfritt utan att någon myndighet rycker på ögonbrynen eller att hon tvingas betala skatt eller liknande? I Sverige är hennes status "Arbets- och uppehållstillstånd" (ej permanent). Summan som ska skickas motsvarar 70'000 SEK.

Bästa sättet är att låta kompisar på besök i Thailand få växla till sig Bath av er till en något bättre kurs.

O stoppa kulorna i fickan nästa gång ni åker hem till Svedala.

Fungerar som Tjuren Ferdinand

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan även åka hem med Bathen i fickan och växla dem direkt på flygplatsen här i Sverige. Men det går inte bara att pumpa in dem på ett befintligt konto utan att uppge varifrån de härrör sig från. För ett par år sedan knorrades det på banken runt 20K och kanske är den summan ytterligare sänkt. Laddar man in det i en automat kommer det att stå SEDLAR på insättningskvittot och i bankens register.

Men har man fört över ett belopp från Sverige till en thailändsk bank och begär ett särskilt intyg (kommer inte på namnet nu) från denna bank när man tar ut pengarna för investeringen, kan man rättmätigt även föra tillbaka dem till Sverige. Om än med säkerligen en hel del pappersexercis. Se f.ö. vaxets inlägg i den aktuella Aktietråden.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bästa sättet är att låta kompisar på besök i Thailand få växla till sig Bath av er till en något bättre kurs.

O stoppa kulorna i fickan nästa gång ni åker hem till Svedala.

Jag för över pengar varje månad, och det var inte bara att föra över pengar från Thailand till Sverige. En massa papper som skulle fyllas i, inklusive ett intyg från arbetsgivaren i Thailand. På Bangkok bank gav jag tom upp att ansöka om att föra över pengar. Använder idag SCB.

Welcome to International Fund Transfer System

- We are pleased to provide International Fund Transfer service via SCB only for the following purposes. For other purposes, please contact any SCB branches.

- Education (for Thai only)

- Family Support (for Thai only)

- Remittance of Savings (for foreigner only)

- Remittance of fund belonging to Thai who is permanent resident aboard (for Thai only)

- Register for the services by entering required data (one-time input only for each receiver)

- After the Bank receives your data, we will send you a document to be signed and returned to us

- With the signed document, please enclose evidence for payment (i.e., passport, letter from educational institution, as required by the Bank of Thailand)

- After the Bank approves your application, you may begin your transaction. Your transaction will be processed during banking hours (8.30 - 16.30 hrs). Transfer instructions which are received after banking hours will be processed on the next working day.

- The exchange rate applied to the transaction will be the current rate at the time of your processing instruction.

- All Foreign Bank's Charges For Applicant Account may be deducted from the amount transfer.

- You can print out the transfer instruction to be used as reference with the Bank.

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Skit också... var ju inte bara och bara.

Jag har sparade överföringsbevis från när jag pumpade pengar till Thailand en gång i tiden, så på den punkten är jag väl någorlunda garderad?

Men det verkar ju vara ett helvete att få ut pengarna ur Thailand... får se vad domen blir imorgon när hon knallar till banken.

Stoppa fickorna fulla är väl ett alternativ, men 300k TBH är inget man passerar genom tullen i Thailand problemfritt om man skulle bli tagen. Framförallt inget jag vill utsätta min sambo för.

Någon som kan hänvisa till bra läsning/länk kring vilka regler vi har i Sverige för överföring av pengar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skit också... var ju inte bara och bara.

Jag har sparade överföringsbevis från när jag pumpade pengar till Thailand en gång i tiden, så på den punkten är jag väl någorlunda garderad?

Men det verkar ju vara ett helvete att få ut pengarna ur Thailand... får se vad domen blir imorgon när hon knallar till banken.

Stoppa fickorna fulla är väl ett alternativ, men 300k TBH är inget man passerar genom tullen i Thailand problemfritt om man skulle bli tagen. Framförallt inget jag vill utsätta min sambo för.

Någon som kan hänvisa till bra läsning/länk kring vilka regler vi har i Sverige för överföring av pengar?

Insättningar över 10,000 kollas upp eller markeras så att säga.

1. Ta ut allt på en gång och när du kommer till sverige så sätt inte in pengarna utan ha dom svarta.

2. Eller gör bank överföringar från Thailand på belopp under 10,000 en gång i månaden.

3. Ha kvar pengarna i Thailand

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Insättningar över 10,000 kollas upp eller markeras så att säga.

1. Ta ut allt på en gång och när du kommer till sverige så sätt inte in pengarna utan ha dom svarta.

2. Eller gör bank överföringar från Thailand på belopp under 10,000 en gång i månaden.

3. Ha kvar pengarna i Thailand

Har du källa på

Insättningar över 10,000 kollas upp eller markeras så att säga.
?

Men vad kommer banken och eventuell myndighet ha för kommentarer kring pengarna? Det är ju helt legitimt anskaffade pengar, vilket vi kan påvisa.

Jag har bollat betydligt större summor, 6 siffriga, mellan familjemedlemars konton, aktiedepåer m.m. utan att någonsin ha blivit ifrågasatt eller ens fått en påringning.

Är det just utlandsinsättning som är det känsliga här?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du källa på ? Men vad kommer banken och eventuell myndighet ha för kommentarer kring pengarna? Det är ju helt legitimt anskaffade pengar, vilket vi kan påvisa. Jag har bollat betydligt större summor, 6 siffriga, mellan familjemedlemars konton, aktiedepåer m.m. utan att någonsin ha blivit ifrågasatt eller ens fått en påringning. Är det just utlandsinsättning som är det känsliga här?

Kontantinsättning framför allt banken kan tom avkräva bevis varifrån du fått pengarna, men även utlandsinsättningar kan kollas..

Hitta en länk från FI, orkar inte läsa igenom skiten.

Men kortfattat så kan banken avkräva tom om du gör en insättning på 100 kronor varifrån du fått pengarna. Detta är ett krav FI ställer på bankerna för att minska penningtvätt mm

http://www.fi.se/upload/20_Publicerat/30_Sagt_och_utrett/20_Remissvar/2004/040226.pdf

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

En tanke!

Jag har ett Visakort på Kasikorn bank som jag kan plocka ut pengar på i hela världen (förmodar jag, har aldrig provat i Sverige) då är det väl bara att plocka ut då och då från automat i Sverige eller?

Och på sätt få ut pengarna i Sverige?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat sätt är att koppla sitt thailändska konto eller kreditkort till ett paypal-konto och sedan från Paypal-kontot överföra pengar till ett svenskt bankkonto man kopplat till kontot eller annan paypal-medlem i t.ex familjen

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat sätt är att koppla sitt thailändska konto eller kreditkort till ett paypal-konto och sedan från Paypal-kontot överföra pengar till ett svenskt bankkonto man kopplat till kontot eller annan paypal-medlem i t.ex familjen

OK intressant ??

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat sätt är att koppla sitt thailändska konto eller kreditkort till ett paypal-konto och sedan från Paypal-kontot överföra pengar till ett svenskt bankkonto man kopplat till kontot eller annan paypal-medlem i t.ex familjen

Alla Non Face to Face transaktioner kollas också, Gäller bara man har papper på vart man fått pengarna.

Att flytta runt skattefria pengar är INTE lätt iallafall inte för en vanlig svensson :whistle:

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...