Jump to content
IGNORERAD

Nong Khai bra för pensionärer.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

Nong Khai är sjunde bästa stället i världen för amerikanska pensionärer enligt undersökning.

Nong Khai is the seventh best place in the world for senior Americans to live in.

The magazine Modern Maturity rates Nong Khai as the seventh best place in the world for senior Americans to live in. The article in the May-June copy is entitled "Life Abroad: The World's 15 Best Places for a Home Away from Home." About the article the magazine says:

The World's 15 Best Places to Live Abroad: Modern Maturity sent teams of researchers out in search of 40 exotic locales around the globe to determine the absolute best places for a home away from home. The magazine graded each destination using 12 categories, ranging from weather and cost of living to cultural programs and political stability. And the winners are:

1. Costa del Sol, Spain

2. Cinque Terre, Italy

3. Provence, France

4. Bouquete, Panama

5. St. Vincent & The Grenadines

6. County Clare, Ireland

7. Nong Khai, Thailand

8. Crete, Greece

9. Ambergris Caye, Belize

10. Tunis, Tunisia

11. Algarve, Portugal

12. Cayman Islands

13. San Miguel de Allende, Mexico

14. Pafos, Cyprus

15. Ubud, Bali, Indonesia

View The Nation newspaper report on the article here.

Lite överraskande kanske? (För dom som tror att Isaan är världens ände och är ett värdelöst ställe att bo på.)

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ar mest overraskad over att nagon i USA visste att Nong Khai finns. Senast jag traffade chefen for vart amerikanska kontor sa fragade han om jag sag fram emot OS nu nar det halls i "mitt" land. Han hade alltid trott att Thailand var en kinesisk stad  :no:

Link to comment
Dela på andra sajter

Fanns det med någon annan ort i Thailand bland de 40 utvalda orterna eller ska placeringen snarast ses som thailands plats på listan ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Vilka dom andra 40 är framgår inte av artikeln men TAT blev mycket glada och har använt den för att promota Nong Khai.

Det är extremt mycket amerikanare i området och dom har en mycket aktiv Expat förening.

Anledningen är nog att många som var med i kriget mot Vietnam har rotat sig här, och dom jag har pratat med tycker att klimatet här uppe i norr vid floden passar bra för utlänningar och att det är lugnt och skönt.

Och vill dom roa sig är det bara 1 timma till Udon, Visa runs över bron till Laos är bekvämt, på Laos sidan kan man handla Tax free utan att ens gå in i Laos (billig konjak, Whiskey och rökverk), närhet till internationell flygplats spelar också in,

Internationell skola med lektioner på Engelska, Universitet för barn och barn barn, dom har en asiatisk gräns marknad med varor från Laos, Vietmam och Kina  m.m. Allt detta gör Nong Khai till en ovanligt bra plats.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaifiskaren

Både bra o dåligt att höra, tycker jag.

Egoisten i mig säger att jag inte vill att Nong Khai skall fyllas av massa falang pensionärer.

Jag trivs så bra med det antal som man idag möter o ser.

Å ena sidan kan jag inte vara utan att ibland " ha någon att få tjöta med ".

Samtidigt har jag full förståelse för att fler har hittat o älskar detta vattenhåll med den extremt härliga avslappnde

miljö som här finnes.

Har tillbringat många år på semester i Spanien med min "gamla familj" , som medförde både tomt o husköp.

Hit hade jag bestämt att dra mig tillbaka på ålderns höst.lungt o skönt o inte många " turister ".

15 år senare sålde jag både hus o tomter, då hela byn förvandlades, till ett för många, "semesterparadis "

o till ett litet helvete för mig o mina Tjuren Ferdinand tankar.

Detta kan nog aldrig ske i Nong Khai, som tur är.

Ja, jag vet att jag är egoistisk, men jag vill bara ha lugn o ro.

Fungerar som Tjuren Ferdinand

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Men som tur är bor dom flesta ute i byarna eller i speciella falang områden runt staden och dom kommer bara in till stan ibland så dom märks inte så mycket.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Atom.  Det var dagens garv, ja man tar sig ju för pannan,  Thailand stad i Kina,

man slutar aldrig att häpnas över dessa ypperliga fåntrattar från det stora landet i väst :D

                        MVH

                     

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Visst är det hedrande för Isaan att komma med på denna lista, bland andra storheter i världen. Hoppas det inte kommer för många bara.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

BB Isaan Lover.

Nu blir jag lite förvånad över Din förhoppning, det måste väl vara den optimala inkomstkällan för denna region, det kommer faranger hit som betalar för varor och tjänster ur en icke sinande kassakista. För många kan det aldrig bli, finns alldeles för mycket outnyttjad kapacitet för det.

Baa, som bidrar lite grand.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Baa

Ja här finns det säkert möjligheter att göra pengar på falangerna och tillväxten i staden är jättestor även med thailändska mått sett. Dom projekt som pågår med att försköna och städa upp staden har väl gjort sitt också.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Baa, jag blev ocksa lite fundersam over Isan Lover's forhoppning att det inte ska komma alltfor manga rika amerikanska pensionarer till Nong Khai. Om man som Isan Lover bryr sig sa mycket om Isaans fattiga sa ar val varje chans till extra pengar for dem av godo, dessutom far man val anta att dessa amerikanska pensionarer inte kommer bidra alltfor mycket till prostitution och andra avarter, da skulle de formodligen redan varit i Pattaya. Att det sedan inte kommer vara lika pittoreskt och billigt langre i Nong Khai som det ar idag, det kan du val bjuda pa Isan Lover?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag var nog mer inne på samma spår som Thaifiskaren att man vill ha idyllen kvar, men utveckling är ofrånkomlig och visst det finns positiva bitar också.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...