Jump to content
IGNORERAD

Aktier i Thailand


BaBoo

Recommended Posts

På ett annat Thaiforum som jag är medlem på så finns en tråd om att bo i Thailand och handla med aktier!

Finns det någon här som handlar aktier via Thailändsk bank?

Hur gör ni, vad rekommenderar ni etc...

Själv skulle ja även vara intresserad av att handla på Stockholmsbörsen via Thaibank... Nån som har erfarenhet?

Om det är till någon nytta så kan jag meddela att jag har Kasikorn Bank i Thailand.

Så kom igen, ge mig lite info :)

Ändrades av BaBoo
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 28
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    14

  • Vaxet

    2

  • cherrypicker

    2

  • MickeN

    1

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

På ett annat Thaiforum som jag är medlem på så finns en tråd om att bo i Thailand och handla med aktier!

Finns det någon här som handlar aktier via Thailändsk bank?

Hur gör ni, vad rekommenderar ni etc...

Själv skulle ja även vara intresserad av att handla på Stockholmsbörsen via Thaibank... Nån som har erfarenhet?

Om det är till någon nytta så kan jag meddela att jag har Kasikorn Bank i Thailand.

Handla i Sverige är det väl enkelt att öppna depå och handla :rtfm:

Köpa aktier i Thailand inge koll, hoppas oxå få öppna konto i Thailand sen ska jag ta hjälp av Thailändare som "leker" med aktier.

Mvh. Plätt

Så kom igen, ge mig lite info :)

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm!

Jag har redan depå i Sverige!!

Undrar om hur det funkar med att öppna depå i Thailand och om jag kan få några fördelar (tex skattemässiga) även när jag handlar sk Svenska aktier!

varför krångla till det. öppna en kapitalförsäkring här i sverige

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske ta en mjuk start i Fidelity Fund- Thailand A USD. Jag la in några tusen på den

bara för att komma in på marknaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att som svensk flytta pengar till Thailand för att där investera i aktier i Thailand, som investering är det på gränsen till vansinne.

Thailand är ett underbart land, men att som hobbyinvesterare satsa pengar på Thailändska börsen, nej snälla ni tänk er för!

Riskerna är mycket högre och skulle du ändå tjäna storkovan så sitter pengarna fast i Thailand, kan inte flyttas till annat land.

Dessutom har politiker under de senaste 10 åren visat att när det kommer till farangers investerade pengar i Thailand, ja då kan de göra vad de vill.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Att som svensk flytta pengar till Thailand för att där investera i aktier i Thailand, som investering är det på gränsen till vansinne.

Thailand är ett underbart land, men att som hobbyinvesterare satsa pengar på Thailändska börsen, nej snälla ni tänk er för!

Riskerna är mycket högre och skulle du ändå tjäna storkovan så sitter pengarna fast i Thailand, kan inte flyttas till annat land.

Dessutom har politiker under de senaste 10 åren visat att när det kommer till farangers investerade pengar i Thailand, ja då kan de göra vad de vill.

Ett svar i alla fall :)

På det andra forumet var det flera som öppnat aktiedepåer och ville bara höra hur det var här :)

Så fort jag hör "Vansinne, Tänk er för" osv.. då blir jag sugen... :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja då är det inge bekymmer då med skatt ;-)

Jo jag måste betala nästan 1% (ca) varje år på innehavet... Det blir rätt mycket pengar på en livstid!

Måste ju även räkna med att 1% mindre på kontot varje år blir en hel del i ränta på ränta effekten!

Link to comment
Dela på andra sajter

så sitter pengarna fast i Thailand, kan inte flyttas till annat land.

Vaxet kan du utveckla det här eller ange referens, har aldrig hört talas om detta men å andra sidan har jag bara växlat semesterkassa från kronor till baht.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaxet kan du utveckla det här eller ange referens, har aldrig hört talas om detta men å andra sidan har jag bara växlat semesterkassa från kronor till baht.

Om jag förstått det hela rätt så kan du endast föra ut vad du fört in!

Driver du företag i Thailand så går det tydligen kringgå det hela med att du "marknadsför" din verksamhet i tex Sverige och kan på så sätt föra över pengar till Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag måste betala nästan 1% (ca) varje år på innehavet... Det blir rätt mycket pengar på en livstid!

Måste ju även räkna med att 1% mindre på kontot varje år blir en hel del i ränta på ränta effekten!

Tragiskt att du inte har råd med denna %

Thailand har dom 0% ränta på avkastnngen du gör i vinst så lås pengarna där dom där.

Hur har du råd med att skr tappar 10% i värde på 6 mån :crazy:

Mvh. Plätt

OBS! har råd att skatta denna % :dance:

Ändrades av Plätt
Link to comment
Dela på andra sajter

Tragiskt att du inte har råd med denna %

Thailand har dom 0% ränta på avkastnngen du gör i vinst så lås pengarna där dom där.

Hur har du råd med att skr tappar 10% i värde på 6 mån :crazy:

Mvh. Plätt

OBS! har råd att skatta denna % :dance:

Nej har inte råd ;)

Att du inte ger bort 1% av dina investeringar till de som behöver det istället?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tragiskt att du inte har råd med denna %

Thailand har dom 0% ränta på avkastnngen du gör i vinst så lås pengarna där dom där.

Hur har du råd med att skr tappar 10% i värde på 6 mån :crazy:

Mvh. Plätt

OBS! har råd att skatta denna % :dance:

Förstår inte riktigt vad du skriver...

MEN jag "tappar" ingenting i och med att jag inte säljer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej har inte råd ;)

Att du inte ger bort 1% av dina investeringar till de som behöver det istället?

% jag skattar hoppas och tror jag går till skola vård och dyl. inte rakt ner i Brorgs ficka som pengarna gör i korupp länderna.

Jag betalar komunal+statlig skatt oxå + pengar till dom som behöver det bättre än jag.

Man vinner inte med mest pengar när man dör.

Link to comment
Dela på andra sajter

% jag skattar hoppas och tror jag går till skola vård och dyl. inte rakt ner i Brorgs ficka som pengarna gör i korupp länderna.

Jag betalar komunal+statlig skatt oxå + pengar till dom som behöver det bättre än jag.

Man vinner inte med mest pengar när man dör.

Så de som inte handlar med aktier bidrar inte med lika mycket?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så de som inte handlar med aktier bidrar inte med lika mycket?

När du inte har råd med denna % i avkastnins skatt ser jag det mera som du vill ha allt själv

Handlar aktier (Courtage) avg. går på sätt och vis till dom som behöver det oxå :friends:

Link to comment
Dela på andra sajter

När du inte har råd med denna % i avkastnins skatt ser jag det mera som du vill ha allt själv

Handlar aktier (Courtage) avg. går på sätt och vis till dom som behöver det oxå :friends:

Jo jag vill ha denna procent själv!

Vill jag skänka den så finns det bättre alternativ än rika banker!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag måste betala nästan 1% (ca) varje år på innehavet... Det blir rätt mycket pengar på en livstid!

Måste ju även räkna med att 1% mindre på kontot varje år blir en hel del i ränta på ränta effekten!

om man tycker att 1% är mycket så kan man ju plocka ut lite i december..om man inte ligger lång i alla papper man har eller gift sig med dom..

"Ett land vars ungdom inte gör uppror, det är ett land som det är synd om."

Fridde

Link to comment
Dela på andra sajter

om man tycker att 1% är mycket så kan man ju plocka ut lite i december..om man inte ligger lång i alla papper man har eller gift sig med dom..

Jag är gift med mina innehav!

Men att sälja sina innehav i december (typ) blir ju bara onödiga courtage!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är gift med mina innehav!

Men att sälja sina innehav i december (typ) blir ju bara onödiga courtage!

Nu förstår jag varför du jagar den sista %

Lycka till

post-3935-076552800 1282158023_thumb.jpg

post-3935-076552800 1282158023_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Vaxet kan du utveckla det här eller ange referens, har aldrig hört talas om detta men å andra sidan har jag bara växlat semesterkassa från kronor till baht.

Om jag förstått det hela rätt så kan du endast föra ut vad du fört in!

Driver du företag i Thailand så går det tydligen kringgå det hela med att du "marknadsför" din verksamhet i tex Sverige och kan på så sätt föra över pengar till Sverige.

Om du vill föra ut större summor ur Thailand så måste du kunna bevisa att du fört in exakt samma belopp, annars är det tvärstopp.

Många Svenskar som fått erfara detta när de köpt hus i Thailand och sedan tröttnat, pengarna för det nu sålda huset går inte att föra ut ur landet.

Har du företag så kan du givetvis "köpa" saker i annat land och på så vis flytta ut pengar, men flyttar du pengarna till Sverige så blir det både skatt och sociala avgifter den dagen pengarna hamnar på ditt eget konto. Enda möjligheten att slippa detta är att i Sverige, varje år, deklarera för de pengar du har investerat i Thailand, samt påtala hur mycket du tjänat och hur mycket du just då äger. Har du dessutom oflyt så kan du råka ut för 40% i straffavgift på hela beloppet och då är ju pengarna i det närmaste borta.

Ja som sagt, investera i Thailand är riskfyllt och som farang kan du aldrig vara säker på vad som kan hända med dina pengar, har du bara lite, troligtvis inga problem, men har du mycket, ja då kan du med säkerhet räkna med problem. Thailand gillar faranger som gör av med pengar i Thailand, men gillar inte faranger som har en massa pengar i Thailand, då hjälper man gärna till med att göra av med dessa pengar. Och som farang så är man hjälplös när myndigheterna i Thailand har bestämt sig för att dina pengar bör vara deras.

Ett bra exempel på detta är att det just sista veckorna varit några hus med mark(3 stycken enlig Phuket Ghazet) i Phuket som blivet förstatligade.

Thaifru med farangman har köpt hus, huset står i fruns namn, men frun kan inte visa hur hon tjänat in dessa pengar. Således är huset och ännu värre, marken, betald av en farang, och vipps så ägs huset av staten, farangpengar får nämligen inte köpa hus i Thailand, och ni som vill investera i annat i Thailand kan räkna med samma tankesätt.

Ingen ny lag, och många trodde att den aldrig skulle användas, men jodå, nu är det mindre antal turister i Thailand och då får man ta de möjligheter som står till buds för att dra in stålar, TIT.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...