Jump to content
IGNORERAD

Aktier i Thailand


BaBoo

Recommended Posts

Stort tack Vaxet för att du tog Dig tid och skrev ett utförligt svar. Även om jag inte har några långtgående planer på investeringsverksamhet i Thailand så känns det värdefullt med den kunskap du delar med dig av.

Bifogar ett Karma.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 28
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    14

  • Vaxet

    2

  • cherrypicker

    2

  • erik-sson

    1

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Om du vill föra ut större summor ur Thailand så måste du kunna bevisa att du fört in exakt samma belopp, annars är det tvärstopp.

Många Svenskar som fått erfara detta när de köpt hus i Thailand och sedan tröttnat, pengarna för det nu sålda huset går inte att föra ut ur landet.

Har du företag så kan du givetvis "köpa" saker i annat land och på så vis flytta ut pengar, men flyttar du pengarna till Sverige så blir det både skatt och sociala avgifter den dagen pengarna hamnar på ditt eget konto. Enda möjligheten att slippa detta är att i Sverige, varje år, deklarera för de pengar du har investerat i Thailand, samt påtala hur mycket du tjänat och hur mycket du just då äger. Har du dessutom oflyt så kan du råka ut för 40% i straffavgift på hela beloppet och då är ju pengarna i det närmaste borta.

Ja som sagt, investera i Thailand är riskfyllt och som farang kan du aldrig vara säker på vad som kan hända med dina pengar, har du bara lite, troligtvis inga problem, men har du mycket, ja då kan du med säkerhet räkna med problem. Thailand gillar faranger som gör av med pengar i Thailand, men gillar inte faranger som har en massa pengar i Thailand, då hjälper man gärna till med att göra av med dessa pengar. Och som farang så är man hjälplös när myndigheterna i Thailand har bestämt sig för att dina pengar bör vara deras.

Ett bra exempel på detta är att det just sista veckorna varit några hus med mark(3 stycken enlig Phuket Ghazet) i Phuket som blivet förstatligade.

Thaifru med farangman har köpt hus, huset står i fruns namn, men frun kan inte visa hur hon tjänat in dessa pengar. Således är huset och ännu värre, marken, betald av en farang, och vipps så ägs huset av staten, farangpengar får nämligen inte köpa hus i Thailand, och ni som vill investera i annat i Thailand kan räkna med samma tankesätt.

Ingen ny lag, och många trodde att den aldrig skulle användas, men jodå, nu är det mindre antal turister i Thailand och då får man ta de möjligheter som står till buds för att dra in stålar, TIT.

Intressant!!

I mitt fall är inte planen att föra pengarna ut ur Thailand utan att spendera i Thailand!

Tur i mitt fall att tomterna vi har på Phuket har min fru ärvt och det som byggts har betalats av henne och nästa hus skall betalas av pengar som hon får när mark säljs.

På så sätt finns alla papper och man kan följa var pengarna kommer ifrån så borde inte vara några problem (hoppas ;))!

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte riktigt vad du skriver...

MEN jag "tappar" ingenting i och med att jag inte säljer!

Javisst ja, det är ju du som är den där principfaste lååångsiktige investeraren som aldrig säljer dina aktier, ja. Som Buffet, Stinsen och pojkarna. Nu kommer jag ihåg!

Men kan du inte tala om för de av oss okunniga vilken marknadsplats du använder dig av och hur du gör när du byter dina aktier och ändå håller på principerna. Läste någonstans att du bytt Astra och Tele2 mot bl.a. Kungsleden och Svolder om jag inte minns fel.

I övrigt har du fått ett par mycket upplysande svar av Vaxet som man bör ha som grund för investeringar i Thailand, även om det finns mer eller mindre olagliga men obekväma vägar som är förenade med risk för att undgå att investeringen beslagtas.

Likaså fick du väl även svar eller ivf hänvisning på det andra forumet på din ursprungliga fråga.

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Javisst ja, det är ju du som är den där principfaste lååångsiktige investeraren som aldrig säljer dina aktier, ja. Som Buffet, Stinsen och pojkarna. Nu kommer jag ihåg!

Men kan du inte tala om för de av oss okunniga vilken marknadsplats du använder dig av och hur du gör när du byter dina aktier och ändå håller på principerna. Läste någonstans att du bytt Astra och Tele2 mot bl.a. Kungsleden och Svolder om jag inte minns fel.

I övrigt har du fått ett par mycket upplysande svar av Vaxet som man bör ha som grund för investeringar i Thailand, även om det finns mer eller mindre olagliga men obekväma vägar som är förenade med risk för att undgå att investeringen beslagtas.

Likaså fick du väl även svar eller ivf hänvisning på det andra forumet på din ursprungliga fråga.

Jodå fick en del svar där men hoppas att det finns andra som kan svara här!

Finns det någon på detta Forum som handlar aktier på Stockholmsbörsen från en Thailändsk depå?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...