Jump to content
IGNORERAD

Hej då Thailand! - Hej hej Sverige! :)


noBuzz

Recommended Posts

Hejsan Buzzen

Du är så välkommen hit och det som gör mig glad i ditt inlägg är att du kallar Sverige ditt hem. Det tyder på storsinthet jämfört med vissa svenskar som hela tiden poängterar att de skall "hem igen" när de varit i Sverige och skall till Thailand och att de skall till Sverige när de egentligen skall hem, de är väldigt måna om att tala om att de minsann bor i Thailand nu.

Du och jag har känt varandra länge nu och vi har väl både haft de ena och de andra diskusionerna och meningsskiljaktigheterna men bland annat en sak har jag alltid högaktat dig för, Henke, och det är att du aldrig har varit högfärdig och du har aldrig slagit på trumman att du faktiskt bor i Thailand och har lyckats i Thailand.

Jag önskar dig lycka till och hälsa frugan så gott.

MVH Nonki

Om jag nu råkar ha byggt mig ett hem i Thailand som jag känner som mitt hem så skall jag väl inte behöva hyckla med er andra som är nöjda med ert boende i Sverige?

Om jag har ett hus där min fru, son, bor... där jag har min musikutrusning, mina privata saker som jag älskar.. kan jag då inte få lov att kalla det mitt hem?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 51
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    8

  • noBuzz

    4

  • Jive

    3

  • erik-sson

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Om jag nu råkar ha byggt mig ett hem i Thailand som jag känner som mitt hem så skall jag väl inte behöva hyckla med er andra som är nöjda med ert boende i Sverige?

Om jag har ett hus där min fru, son, bor... där jag har min musikutrusning, mina privata saker som jag älskar.. kan jag då inte få lov att kalla det mitt hem?

För mig får du gärna kalla det ditt hem men jag tycker det är märkligt om du inte kallar Sverige för ditt hemland och att du faktiskt åker hem när du besöker Sverige.

Men du har kanske alla dina rötter och släktingar i Thailand och vill leva och dö där och bli begraven där och har kapat alla band...tja.det beror på hur man ser det.

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig får du gärna kalla det ditt hem men jag tycker det är märkligt om du inte kallar Sverige för ditt hemland och att du faktiskt åker hem när du besöker Sverige.

Men du har kanske alla dina rötter och släktingar i Thailand och vill leva och dö där och bli begraven där och har kapat alla band...tja.det beror på hur man ser det.

MVH Nonki

Jo Sverige är mitt hemland!

Jag har en son som är "svensk" och en som är "thailändsk"... var jag vill leva och dö beror på flera saker men just nu känns inte Sverige som prio ett (blev kanske lite Norska där oxå)!

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Lycka till familjen NoBuzz, vi kommer efter i April/Maj nån gång, det skall bli skönt!

Frugan längtar efter att börja jobba, så att hon kan tjäna lite pengar till familjen :great:

Hon har vart "ledig" i 5 år, sedan hon blev på smällen :dance1:

Hon ser väl inte direkt fram emot SFI men det skall nog gå bra iaf.

MVH Tommy

Många hemvändare ...

Var slår Tommy med familj rot?

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Välkommen hem Buzzen med familj!

Hoppas att det blir Uppland (helst Uppsala, såklart)

Ser fram emot att träffa er snart.

Kramar

från hela vår famijl till hela er familj!

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Många hemvändare ...

Var slår Tommy med familj rot?

/mvh

Det blir nära Göteborg, Partille kommun för att vara mer precis, ca 10 minuter med bil från Avenyn om det inte är rusningstrafik.

Vi vet att miljön är bättre där och hoppas att skolorna är det.

Sverige är mitt hemland, men mitt hem ligger nu i Thailand, "Home is where the heart is", som engelsmännen säger.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Ja det är ett trevligt ställe Tommy .mossan å farsan hade sommarstuga i öjersjö sen 1948 sen blev det permanentboende från 1990 så där har man vart mången gång.kåsjön mmmm :great:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag nu råkar ha byggt mig ett hem i Thailand som jag känner som mitt hem så skall jag väl inte behöva hyckla med er andra som är nöjda med ert boende i Sverige?

Om jag har ett hus där min fru, son, bor... där jag har min musikutrusning, mina privata saker som jag älskar.. kan jag då inte få lov att kalla det mitt hem?

Klart du får.

Thailand är numera mitt hem men ibland kan min tunga slinta så jag kan säga att jag ska hem till Sverige några veckor.

Jag arbetar på att sluta säga "hem till Sverige" och bara säga "till Sverige" och förhoppningsvis så lyckas jag nån dag så både jag och andra får ett problem mindre att haka upp sig på ;)

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger att jag ska åka hem till Thailand för där har jag min familj, huset och det mesta av mina tillhörigheter. Till

Sverige åker jag några månader på sommaren för att jobba och campa

post-3132-076062500 1282284024_thumb.jpg

post-3132-048755500 1282284111_thumb.jpg

post-3132-076062500 1282284024_thumb.jpg

post-3132-048755500 1282284111_thumb.jpg

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart du får.

Thailand är numera mitt hem men ibland kan min tunga slinta så jag kan säga att jag ska hem till Sverige några veckor.

Jag arbetar på att sluta säga "hem till Sverige" och bara säga "till Sverige" och förhoppningsvis så lyckas jag nån dag så både jag och andra får ett problem mindre att haka upp sig på ;)

Fritz..

Fritz, Stefan5300, mfl. Även om jag inte bor permanent i Thailand säger jag "hem till Thailand", när jag åker dit, när jag åker till Sverige så säger jag "hem till Sverige". Jag tror att de som säger att man bara kan ha ett hem är avundsjuka på de som kan räkna flera ställen som hemma. Är de så småaktiga så får de ha det på det viset. Jag vet hur jag vill ha det, jag trivs på båda ställen. På detta sätt blir min släkt och mina vänner i både Thai och Sverige glada.

Sedan finns det de som säger att man åker hem någonstans för att reta andra, den typen av hemåkande kan inte vara så rolig som när man säger det av glädje. :wai:

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan Buzzen

Du är så välkommen hit och det som gör mig glad i ditt inlägg är att du kallar Sverige ditt hem. Det tyder på storsinthet jämfört med vissa svenskar som hela tiden poängterar att de skall "hem igen" när de varit i Sverige och skall till Thailand och att de skall till Sverige när de egentligen skall hem, de är väldigt måna om att tala om att de minsann bor i Thailand nu.

Jag är ganska oförstående för att du kan störa dig på var andra kallar sitt hem eller inte. Vad spelar det för roll i något sammanhang?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan Buzzen

Du är så välkommen hit och det som gör mig glad i ditt inlägg är att du kallar Sverige ditt hem. Det tyder på storsinthet jämfört med vissa svenskar som hela tiden poängterar att de skall "hem igen" när de varit i Sverige och skall till Thailand och att de skall till Sverige när de egentligen skall hem, de är väldigt måna om att tala om att de minsann bor i Thailand nu.

Du och jag har känt varandra länge nu och vi har väl både haft de ena och de andra diskusionerna och meningsskiljaktigheterna men bland annat en sak har jag alltid högaktat dig för, Henke, och det är att du aldrig har varit högfärdig och du har aldrig slagit på trumman att du faktiskt bor i Thailand och har lyckats i Thailand.

Jag önskar dig lycka till och hälsa frugan så gott.

MVH Nonki

Tycks finnas många på detta forum som enligt dig är högfärdiga och irriterar dig då de faktiskt kallar det landet de bor i med sin familj för hem.

Själv var Thailand mitt hem för rätt många år och nu är det i Sverige mitt hem ligger, högfärdigt eller inte, så är det bara.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Home is where I put my hat.En rätt bra låt...Paul Jones tror jag det var...Hmmm, eller? Spelar roll förresten.

Om man är ute på stan eller nån annanstans I Thailand så säger man väl att "nu ska jag åka hem" om man nu har ett hem där, eget eller inte spelar förmodligen ingen roll, samma sak i Sverige.

Om det gäller den långa resan så blir det för egen del " Nu åker jag tillbaks till Thailand" respektive, "åker hem till Sverige".

Det kommer nog aldrig att gå ur kroppen...Lite blågul måste man väl få vara. :great:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Home is where I put my hat.En rätt bra låt...Paul Jones tror jag det var...Hmmm, eller?

Nu högg det till lite i den nostalgiska delen av hjärtat.

En till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu högg det till lite i den nostalgiska delen av hjärtat.

En till.

Visst är det kanonlåtar, och :kort: på mig som VISSTE att det var Young, men blandade ihop hjärncellerna.och låtnamnet var också sådär...men det är ju tanken som räknas,

Tack för länken.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan Buzzen

Du är så välkommen hit och det som gör mig glad i ditt inlägg är att du kallar Sverige ditt hem. Det tyder på storsinthet jämfört med vissa svenskar som hela tiden poängterar att de skall "hem igen" när de varit i Sverige och skall till Thailand och att de skall till Sverige när de egentligen skall hem, de är väldigt måna om att tala om att de minsann bor i Thailand nu.

Du och jag har känt varandra länge nu och vi har väl både haft de ena och de andra diskusionerna och meningsskiljaktigheterna men bland annat en sak har jag alltid högaktat dig för, Henke, och det är att du aldrig har varit högfärdig och du har aldrig slagit på trumman att du faktiskt bor i Thailand och har lyckats i Thailand.

Jag önskar dig lycka till och hälsa frugan så gott.

MVH Nonki

Jag har bostaden i Thailand där jag bor permanent tillsammans med min fru.

I Sverige har jag inget kvar, som Skatteverket kallar för "väsentlig anknytning till Sverige".

Jag tycker det vore direkt fel att då kalla Sverige för mitt hem och jag fattar inte vad detta har med storsinthet att göra.

Mitt hem ligger faktiskt i Thailand.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Farssan gick bort för fyra år sedan, han var den sista länken jag hade till detta så kallade sverige, nu drar jag och Jai till los i oktober. Nonki får tycka vad han vill, men jag kallar vårat hus för hem.

Till Buzzen har jag ett erbjudande, har en alldeles ny snöskoffa på bakongen om du är intresserad, behöver nog inte den i los.

post-6273-008221000 1282314467_thumb.gif

post-6273-008221000 1282314467_thumb.gif

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt hemland är väl där jag är medborgare antar jag och har mina rötter

sedan kan jag ju ha mitt hem var som helst i världen , men jag skulle säga att jag åker hem till sverige

i alla fall , ja skål på er och en trevlig lördag nu drar jag in till kungsan

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt hemland är väl där jag är medborgare antar jag och har mina rötter

sedan kan jag ju ha mitt hem var som helst i världen , men jag skulle säga att jag åker hem till sverige

i alla fall , ja skål på er och en trevlig lördag nu drar jag in till kungsan

Kanske har du rätt där, men det känns ändå lite konstigt att säga "hem till Sverige" när man har hemmet i Thailand.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt hemland är väl där jag är medborgare antar jag och har mina rötter

sedan kan jag ju ha mitt hem var som helst i världen , men jag skulle säga att jag åker hem till sverige

i alla fall , ja skål på er och en trevlig lördag nu drar jag in till kungsan

Mer problematiskt för mig, har ett hem i Sverige, ett hem i Thailand & jobbar i Norge :)

Just nu kallar jag bostaden i Sverige för mitt hem men om nästa kåk vi bygger i Thailand blir så som jag vill ha det med fin trädgård med mycket vatten, liten musikstudio osv.. + att om jag kommer pendla mellan Phuket och Norge så lär det nog inte dröja så många månader förrän jag kommer börja att kalla Phuket för mitt hem.

(Kommer behålla bostaden i Sverige i några år oxå)!

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag inte kommit hem ännu utan har tillfälligt gjort mig hemma hos en kompis.

När jag har kurerat mig efter den inledande magsjuka och klimatchock som normalt följer på en flytt till ett land med

konstiga bakteriekulturer ska jag däremot hitta mig ett nytt hem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag inte kommit hem ännu utan har tillfälligt gjort mig hemma hos en kompis.

När jag har kurerat mig efter den inledande magsjuka och klimatchock som normalt följer på en flytt till ett land med

konstiga bakteriekulturer ska jag däremot hitta mig ett nytt hem.

Trevis som finns på apoteket funkar bra för de som varit borta länge från sverige.

o inte bara för de som skall åka utomlands

Link to comment
Dela på andra sajter

Trevis som finns på apoteket funkar bra för de som varit borta länge från sverige.

o inte bara för de som skall åka utomlands

Både Ica, Coop och macken stängde kl 18. Och närmaste apotek ligger 4 mil härifrån.

Hinner göra i brallan 2 gånger innan jag hinner fram. :)

Dessutom så lär dom inte ha öppet förrän efter helgen.

Nästa gång ska jag försöka förlägga min dåliga mage till en måndag, onsdag eller fredag mellan 13.00 och 15.30. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Både Ica, Coop och macken stängde kl 18. Och närmaste apotek ligger 4 mil härifrån.

Hinner göra i brallan 2 gånger innan jag hinner fram. :)

Dessutom så lär dom inte ha öppet förrän efter helgen.

Nästa gång ska jag försöka förlägga min dåliga mage till en måndag, onsdag eller fredag mellan 13.00 och 15.30. :)

Visst fan, du är ju i det fantastiska Sverige.:)

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Både Ica, Coop och macken stängde kl 18. Och närmaste apotek ligger 4 mil härifrån.

Hinner göra i brallan 2 gånger innan jag hinner fram. :)

Dessutom så lär dom inte ha öppet förrän efter helgen.

Nästa gång ska jag försöka förlägga min dåliga mage till en måndag, onsdag eller fredag mellan 13.00 och 15.30. :)

Glöm inte att du måste boka tid med doktorn också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...