Jump to content
IGNORERAD

Bara 9 månaders UT


Tackzhin

Recommended Posts

Hej !

Min Dam och jag har varit tillsammans i 4 år, mestadels bott tillsammans i Thailand 70% . Bara när

jag besökt Sverige i angelägna saker har vi levt åtskilt. Att vi lever som Sambo är klart styrkt.

I maj kom hon till Sverige för 90dagars visa i 2 månader.

Nu sökte vi UT på ett år, för att hon skall kunna åka in o ut i Sverige när jag måste till Sverige.

T.ex nu när min faster är allvarligt sjuk, jag är hennes gode man och måste snabbt bege mig till Sverige..

Något arbetande för henne i Sverige är det inte tal om. Jag försörjer henne.

Vid intervju på ambassaden i BKK säger man att man bara kan ge 9 månaders UT...(men det är väl Immigration i Sverige som bestämmer ?)

Lite snålt tyckte vi...Ett år hade t.ex täckt in nästa sommar..

Någon som har liknande (snåla) erfarenhet ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej !

Min Dam och jag har varit tillsammans i 4 år, mestadels bott tillsammans i Thailand 70% . Bara när

jag besökt Sverige i angelägna saker har vi levt åtskilt. Att vi lever som Sambo är klart styrkt.

I maj kom hon till Sverige för 90dagars visa i 2 månader.

Nu sökte vi UT på ett år, för att hon skall kunna åka in o ut i Sverige när jag måste till Sverige.

T.ex nu när min faster är allvarligt sjuk, jag är hennes gode man och måste snabbt bege mig till Sverige..

Något arbetande för henne i Sverige är det inte tal om. Jag försörjer henne.

Vid intervju på ambassaden i BKK säger man att man bara kan ge 9 månaders UT...(men det är väl Immigration i Sverige som bestämmer ?)

Lite snålt tyckte vi...Ett år hade t.ex täckt in nästa sommar..

Någon som har liknande (snåla) erfarenhet ?

Hej

Vi har ju frugans storasysters dotter på 16 år boende hos oss, och när vi sökte visum för henne så lämnades ansökan in på Ambassaden i Bangkok men skickades vidare till Migrationsverket i Sverige för behandling, vi sökte 8 månader men vad vi förstod så var upptill 12 månader möjligt att få.

Och när man har UT så får man även gå på SFI det är ju en fördel.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

tror du blandar ihop besöksvisa och uppehållstillstånd..UT är alltid 2 år

Det är Uppehållstillstånd som har sökts ... och som Isan Lover säger...har jag också hört maxtid ett år...

men i detta fall magrats av till 9 månader. Men det är ännu ej på Migrationsverket ännu...

så vi får se.

Intressant dock att hon fick intervjutid samma dag som papprena lämnades in på ambassaden.

Därmed så Tjänades ett flyg in, tur o retur Udon..tackar..

http://www.swedenabroad.com/Page____16960.aspx

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan bero på att giltighetstiden i sökandens pass går ut om 9 månader. UT kan inte ges för längre tid än passets giltighet.

I annat fall ges UT första gången i regel 2 år. I undantagsfall 1 år.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Nu finns det ju ett antal uppehållstillstånd. Det normala är ju att man söker uppehållstillstånd för bosättning och då pratar vi ju 2 år.

Men sedan finns det ju ett "Uppehållstillstånd för besök". Det är ju detta man söker när man förlänger ett turistvisum. Men egentligen vill dom ju att man då inte skall söka visum som sedan förlängs utan dom vill att man söker detta direkt i Bangkok. Och det kan ju vara detta uppehållstillstånd som är just max 9 månader om man söker direkt i Bangkok till skillnad för dom 3 extra månader man får när man förlänger turistvisum i Sverige.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det handlar om ett uppehållstillstånd för besök är praxisen max 9 månader om det inte handlar om ömmande fall. Ibland kan Migrationsverket dock överraska med 1 år.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Om det handlar om ett uppehållstillstånd för besök är praxisen max 9 månader om det inte handlar om ömmande fall. Ibland kan Migrationsverket dock överraska med 1 år.

Mvh Thaikonsult

Hej

Så kan det nog vara för vi känner en tjej som var sjuk och hennes mamma fick 1 års visum, och vi känner till ytterligare några som har fått 1 år.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu finns det ju ett antal uppehållstillstånd. Det normala är ju att man söker uppehållstillstånd för bosättning och då pratar vi ju 2 år.

Men sedan finns det ju ett "Uppehållstillstånd för besök". Det är ju detta man söker när man förlänger ett turistvisum. Men egentligen vill dom ju att man då inte skall söka visum som sedan förlängs utan dom vill att man söker detta direkt i Bangkok. Och det kan ju vara detta uppehållstillstånd som är just max 9 månader om man söker direkt i Bangkok till skillnad för dom 3 extra månader man får när man förlänger turistvisum i Sverige.

hf

Okay det börjar klarna lite här, man har bedömt det som att hon inte skall arbeta och bo I Sverige...bara besöka.. å andra sidan

skall hon bo i sverige med mig under vissa (varma ) perioder, eller då jag måste vara i Sverige i andra ärenden.

Alltså vi lever som gifta (men är ej det) sedan 4 år och vill bo tillsammans, varje dag, vare sig det är i Thailand eller Sverige.

Ingen av oss, vill eller behöver jobba.

Men på ambassadens sidor kan man inte läsa sig till att det finns 2 varianter av tillstånd.9 mån och 2 år.

det är under den fliken Ansökan om uppehålls- och arbetstillstånd

vi ansökt under.

Frågan är då vad man gör i nästa steg, när 9 månader går ut. Söker en ny 9 månaders...?

Vi vill ju att hon skall ha fullt tillträde till in och utresa i Sverige när som helst framöver.

När jag skall åka till Sverige åker också hon. Vi lever ju som vi vore gifta och mer därtill.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Okay det börjar klarna lite här, man har bedömt det som att hon inte skall arbeta och bo I Sverige...bara besöka.. å andra sidan

skall hon bo i sverige med mig under vissa (varma ) perioder, eller då jag måste vara i Sverige i andra ärenden.

Alltså vi lever som gifta (men är ej det) sedan 4 år och vill bo tillsammans, varje dag, vare sig det är i Thailand eller Sverige.

Ingen av oss, vill eller behöver jobba.

Men på ambassadens sidor kan man inte läsa sig till att det finns 2 varianter av tillstånd.9 mån och 2 år.

det är under den fliken Ansökan om uppehålls- och arbetstillstånd

vi ansökt under.

Frågan är då vad man gör i nästa steg, när 9 månader går ut. Söker en ny 9 månaders...?

Vi vill ju att hon skall ha fullt tillträde till in och utresa i Sverige när som helst framöver.

När jag skall åka till Sverige åker också hon. Vi lever ju som vi vore gifta och mer därtill.

Ok, så du har ingen talan i huset då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns í och för sig flera sorters uppehållstillstånd men det som åsyftas i det här fallet är säkert ett uppehållstillstånd för besök eftersom det pratas om 9 månaders tillstånd.

Ett uppehållstillstånd för besök är till för som tillståndet heter - besök och berättigar inte till bosättning och arbete. Tillståndet medger ett obegränsat antal in- och utresor till Sverige under tillståndstiden.

Man kan inte få ett uppehållstillstånd för besök löpande utan Migrationsverket brukar ha som policy att sökanden ska vistas i hemlandet lika lång tid som tillståndet varat. Naturligtvis finns det undantag om sökanden har mycket speciella skäl.

Som en parentes kan nämnas att ett uppehållstillstånd för bosättning och arbete inte får ges för en kortare tid än 1 år - tidigare var det 6 månader.

Normalt beviljas dock 2 år vid första beslutstillfället. Detta regleras i den nya Utlänningslagen.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...