Jump to content
IGNORERAD

Khon Kaen


Troll

Recommended Posts

Hej !

Tänkte tillbringa lite tid i Khon Kaen vid nästa resa till vintern. Nu undrar jag vad finns det att göra där ? Förslag emotages tacksamt ! Vet att de har en ny golfbana som heter Singha Park och som ingår i Santiburigruppen. Någon som spelat den ?

Hotelltips runt 1500B/natten skulle oxå uppskattas.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Vet inte namnet, men "Ormbyn" finns någonstans i närheten :)

Tidigare var byns kännetecken medeciner mot ormbett, men affärerna gick dåligt. Då kom borgmästaren på att det kunde bli bättre med mer orm, så nu har varenda familj minst en fångad orm i någon lite låda. De har en massa uppvisningsfighter människa mot vild orm. Då tror många att gifttändderna är borttagna, men det är de inte. Varje år dör flera stycken av människorna. Människorna är helt obeväpnade och slår inte ormarna, utan retar dem bara, och försöker unvika eller blockera huggen. En intressant upplysning var att en lång del av kobrors hals är så styv att det går att stoppa bett om man är tillräckligt snabb att blockera halsen med underarm/hand.

Även barn har fighter mot ormar, men då inte mot giftormar, utan mot sådana med bett som gör ont.

Det såg jag på TV. Jag tänker inte åka dit :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu skall man kanske ta det lite lugnt med fantasierna, KingCobravillage, som den kallas i turistnäringens namn, är en uppfödningsfarm för Cobra för att framställa serum, och visst har dom uppvisningar men så värst många dödsfall tror jag inte dom kan skryta med.

Hur som helst, den ligger 3-4 mil norrut efter vägen mot Udon (nr2) sedan finns det rätt bra skyltning, ett intressant studiemål för såväl kaxputtar som ormrädda (undertecknad).

Bertäffande golfbanaor så finns det minst 3 18 hålsanläggningar, förutom SingaPark så finns det DaanCoon, några km efter flygplatsen, 3-4 år gammal och Ubolrathana damm golfclub som ligger just vid dammen, c:a 45-50 km från stan, lite äldre men mkt trevlig bana, kan rekommendera att ta en övernattning (inte fredag-söndag då det är knökat med Thai) och ta en trevlig eftermiddag/afton nere vid någon av de flytande restaurangerna, flottar egentligen som man t.o.m. kan ta en tur på dammen med om man önskar men då skall man nog vara ett gäng...

Sen finns de alltid de vanliga kvällsnöjena med fina rstauranger och lite trevliga barer att tillgå.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Nu skall man kanske ta det lite lugnt med fantasierna, KingCobravillage, som den kallas i turistnäringens namn, är en uppfödningsfarm för Cobra för att framställa serum, och visst har dom uppvisningar men så värst många dödsfall tror jag inte dom kan skryta med.

Hur som helst, den ligger 3-4 mil norrut efter vägen mot Udon (nr2) sedan finns det rätt bra skyltning, ett intressant studiemål för såväl kaxputtar som ormrädda (undertecknad).

Jaha, då kanske det är två olika. Den du beskriver verkar vara mycket mer profesionell medecinsk sätt än den jag såg på TV. En thailänska sa att den jag beskrev låg utanför Khon Kaen, men hon är inte så bra på engelska. Den jag såg på TV hade oorganicerade infångningar av slags ormar, som de fick syn på. Deras "medeciner" var traditionella örtmedeciner o d, som tydligen inte fungerade så bra, eftersom flera hade dött bara under senaste året, och danskarna i TV-programmet fick visa ormhanterarna hur de skulle göra för att klara sig om de blev bitna.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, då kanske det är två olika. Den du beskriver verkar vara mycket mer profesionell medecinsk sätt än den jag såg på TV. En thailänska sa att den jag beskrev låg utanför Khon Kaen, men hon är inte så bra på engelska. Den jag såg på TV hade oorganicerade infångningar av slags ormar, som de fick syn på. Deras "medeciner" var traditionella örtmedeciner o d, som tydligen inte fungerade så bra, eftersom flera hade dött bara under senaste året, och danskarna i TV-programmet fick visa ormhanterarna hur de skulle göra för att klara sig om de blev bitna.

Njaa, det finns mig veterligen bara en "Kingcobravillage" och den ligger som sagts några mil utanför KhonKhaen, sen skulle det förvåna mig oerhört om det dog folk likt flugor i en by någonstans överhuvudtaget, under de 6 år jag bott i Issan finns det väldigt få rapporterade dödsfall beroende på ormbett.TV skall man inte sätta för stort värde på.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Skit i ormar. Efter en vecka så är det sponken som gäller.

För att inte kasta bort en vecka av ditt liv så rekommenderar jag att du super stenhårt från dag 1

Link to comment
Dela på andra sajter

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Njaa, det finns mig veterligen bara en "Kingcobravillage" och den ligger som sagts några mil utanför KhonKhaen, sen skulle det förvåna mig oerhört om det dog folk likt flugor i en by någonstans överhuvudtaget, under de 6 år jag bott i Issan finns det väldigt få rapporterade dödsfall beroende på ormbett.TV skall man inte sätta för stort värde på.

Ja, jag tittade på några fler videos, och det verkar vara samma. En man pratade om dödsfall, men det kan ju vara reklamsnack också, och han var gammal också, så det han pratade om kanske var länge sedan :)

Det verkar vara bra med vida "farmarkläder" för då kan man klara sig om ormen biter i tyget, som kan vara långt från kroppen :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Njaa, det finns mig veterligen bara en "Kingcobravillage" och den ligger som sagts några mil utanför KhonKhaen, sen skulle det förvåna mig oerhört om det dog folk likt flugor i en by någonstans överhuvudtaget, under de 6 år jag bott i Issan finns det väldigt få rapporterade dödsfall beroende på ormbett.TV skall man inte sätta för stort värde på.

10 år gammal statistik talar om under 20 dödsfall utav 3000-6000 ormbett som rapporteras in / behandlas i Thailand varje år.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte namnet, men "Ormbyn" finns någonstans i närheten :)

Tidigare var byns kännetecken medeciner mot ormbett, men affärerna gick dåligt. Då kom borgmästaren på att det kunde bli bättre med mer orm, så nu har varenda familj minst en fångad orm i någon lite låda. De har en massa uppvisningsfighter människa mot vild orm. Då tror många att gifttändderna är borttagna, men det är de inte. Varje år dör flera stycken av människorna. Människorna är helt obeväpnade och slår inte ormarna, utan retar dem bara, och försöker unvika eller blockera huggen. En intressant upplysning var att en lång del av kobrors hals är så styv att det går att stoppa bett om man är tillräckligt snabb att blockera halsen med underarm/hand.

Även barn har fighter mot ormar, men då inte mot giftormar, utan mot sådana med bett som gör ont.

Det såg jag på TV. Jag tänker inte åka dit :)

Är tämligen säker på att fler ormar "faller offer" än människor. ;)

Halva byn började gapa och skrika om en orm, först trodde jag dom var rädda men icke! Men det var mat som vankades och ormen jagades för fullt och slogs ihjäl, sen blev det lunch detta hände förra året i augusti.

Länk:

post-4239-085983800 1281925496_thumb.jpg

Smakar helt ok..

Ha en bra dag!

:wai:

post-4239-085983800 1281925496_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Är tämligen säker på att fler ormar "faller offer" än människor. ;)

Ja, säkert. "Min" thailänska är farmardotter och har bara sett två ormar i hela sitt liv, och de var små. Eller så säger hon det kanske bara för att inte riskera att skrämma mig från att flytta dit :) Det är underligt om det finns massor av orm i Khon Kaen, men nästan inga bara 15 mil därifrån.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, säkert. "Min" thailänska är farmardotter och har bara sett två ormar i hela sitt liv, och de var små. Eller så säger hon det kanske bara för att inte riskera att skrämma mig från att flytta dit :) Det är underligt om det finns massor av orm i Khon Kaen, men nästan inga bara 15 mil därifrån.

Du är hjärtligt välkommen till Bangkok (Min Buri) och jaga orm utanför min tomt, vi har gott om kobra och annat löst varmblodigt slingrande bakom huset på ett fält. Grannarna och vi har fått lägga ut gift (2000 Baht! :( ) för att hålla dessa varmblodiga varelser borta, och senast för två veckor sedan hade grannarna och vi vild jakt på min tomt, det blev dock inget att grilla då den försvann och gömde sig. :(

PS! När vi flyttade in undrade jag varför alla hade ca 1,5 meter bambukäppar stående vid soptunnan, nu vet jag bättre. Det är ju för att slå dessa varmblodiga varelser i huvudet. ;)

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Chrille Columbus

Hej som ni säkert har gissat så finns det mest saker att göra nån mil runtomkring själva Khon Kaen. Om du/ni inte har hittat sidor med info om Khon Kaen så är bland annat dom här bra khonkaen-info,comoch khonkaen,com som även har ett forum (det är i och för sig ganska dött)Nån mil utanför Khon Kaen finns Ubolrat Reserivor Damm en kombinerad bevattnings och kraftverksdamm som Thailändarna gillar att åka och bada i eller åka lita småbåt eller bara fiska lite det är Khon Kaen's Riviera. :crazy: sen finns det ett dinosaur museum Phu Wiang Dinosaur Museum eller i varje fall en fossilutställning om du är intresserad det finns flera olika dinosaur utställningar varav några åt kalasin hållet det är väl bara att välja nån om du är intresserad en stor turistfälla verkar det vara i varje fall jag har ju inte själv besökt någon fossilutställning.

Det finns en hel del silke produktion i och runt Khon Kaen som man kan åka och titta på man kan köpa löjligt billiga slpsar och en del andra tygvaror där varning stor turistfälla men om intresset finns så? eller köpa det ytterligare lite billigare i stan :great: Just att gå runt och titta i olika affärer är ju normalt inte kul och jag är inte den som gillar att shoppa men det finns så bisarra affärer och varor att det blir kul ändå. Butikerna i centrala Khon Kaen ligger så tätt att det är bara att knalla runt och fynda en guldmetalic framskärm till en Toyota camry eller en tidning om buffelskötsel en ny traktor? hemslöjd med löjligt billiga silkes slipsar eller dukar och andra prydnadsföremål att ge bort i present till folk här i Sverige ? häxmedicin med div torkade smådjur och växt ört delar ? Tvättmaskiner med märken och tekniskt utförande du inte trodde fanns eller Uppstoppade djur? Varning uppstoppade djur= Inte att rekomendera dom går inte att ta med hem till Sverige! men det är kul att gå och titta på dom eller ge bort till Thai vänner , sen finns det ett vanligt luftkonditionerat tråk varuhus med det gamla vanliga krims kramset.

Sen finns det ett ganska bra nattliv för att vara en så liten stad mitt ute i bushen (stan har väl 200000 innevånare typ) men det är lite svårt att veta om det blir något röj eller bara blir dött på nattklubbarna och barerna det kan vara folktomt en lördag kl 01.05 men fullt ös en tisdag kväll kl 20.30 :dance1: för några år sen var tillexempelKronenbrauhaus en populär nattklubb. Khon Kaen är ju en student och skol stad med ett stort universitet och ett helt gäng skolor med olika inriktningar.

Äta gott kan man göra jag gillar Duans restaurant men det finns flera bra ställen att äta gott på det är bara att prova sig fram .

Khon Kaen är inte ett stort turistmål men det är lätt att som utlänning att vistas göra sig förstådd och ta sig runt stan det finns en hel del faranger men nästan inga turister så detta är ett bra ställe att se lite av "riktiga Thailanfd"

Satanister är ganska snälla bara man låter bli att jävlas med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...