Jump to content
IGNORERAD

generalagent


phitsanulok

Recommended Posts

Har importerat en pryl privat som visade sig vara mkt bra, om jag nu vill importera denna pryl i större skala vart vänder jag mig då för att bli ensam om densamma.

Eller ska jag skriva kontrakr med tillverkare?

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

Kontakta tillverkaren att du är intresserad av agenturen för denna produkt i sverige eller alt norden. Du bör kunna visa en plan över hur du tänkt sälja /marknadsföra produkten. Tänk också på div tillstånd, ex elektroniska prylar skall ha vissa märkningar för den europeiska marknaden. Hur man hanterar garantier etc är också en frågeställning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok tack nitrajm, inga garantier på dessa produkter, ej heller något elektriskt, ser ut som att jag får åka ner till tillverkaren och fixa detta, kan jag nog leva med.

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Det är väldigt olika hur olika produktionsföretag ser på agenturer/generalagenturer. Ju mindre de är och ju mindre område man vill ha, desto lättare brukar det vara att kunna få en villkorad generalagenturs"option" d v s ett kontrakt, som säger att man får ensamrätt om man köper för minst X före ett visst datum, och sedan för minst X / år.

Många asiatiska företag brukar bry sig om personliga kontakter mycket mer än europeiska företag normalt gör. (Om det är en mängd, som de tycker är viktig.) Så det kan vara bra att du åker istället för att bara skriva/ringa, men det beror också på vilket intryck du kan göra. Välklädd, se seriös ut, och inte visa branchokunskap (=vara tyst i nödfall :) kan räcka.

Agentur utan ensamrätt brukar man ofta få om det inte finns någon generalagent, och man vill ha någon mindre marknad, som de inte har brytt sig om förut.

Vet inte vad du tänkte handla med, men se upp om det rör sig om märkesvaror, för det kan bli väldigt dyra skadestånd. Det var i alla fall förr ganska vanligt att thailänska företag antingen gör piratkopior, eller tillverkar åt märkesföretag, men sedan kör de upp extrasatser med eller utan märken på, som fabriken säljer själva, utan att märkesföretaget känner till det.

Det kan vara bra att ha en business med ett land, som du ändå vill åka till :) för om verksamheten ger ett plus, så kan du dra av (en del) av kostnaderna för Thailandsresor då du besöker företaget också.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok tjena sek loso, nej inga märkesprylar, finns samma produkter redan men till ett annat pris.

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter många turer så har jag ensamrätten för norden.

Se till att allt blir skrivet,antal,prisstaffling,reklamationer

frakter ,tull,returer,etc det som inte finns på print blir ditt bekymmer..

och glöm inte att kolla om CE märkning krävs-viktigt.

Ursprungscertifikat osv

Tullkredit osv i sverige

hoppas det går fint

Link to comment
Dela på andra sajter

En ska bara

Skit i tullcred. du binder bara upp en massa kapital och det kommer inte gynna dig

Mvh Snömannen

Some folks are so protective over their mini-status symbol. No need to justify it. Does it do what you want it to do.Great, move on..Because who cares??

Link to comment
Dela på andra sajter

tjena snömannen, jag hör av mig när det närmar sig första frakten, fick ju mkt bra tips när vi talades v id förra gången.

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltid välkommen Walle.

Säg bara till så hjälper ja dig med va d du skulle vilja veta.

Mvh Snömannen

Some folks are so protective over their mini-status symbol. No need to justify it. Does it do what you want it to do.Great, move on..Because who cares??

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket, skall iväg och sälja på lördag, får se hur det går.

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

summering av hösten försäljning blev lyckad, blir nog lite utökning till våren.

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...