Jump to content
IGNORERAD

Mitt Första Tropiska Skyfall i Thailand från 4 km i 200 km/tim


Svensk Bangkokskola

Recommended Posts

Svensk Bangkokskola

Hopp om gott väder så en snabb glans mot den blå himmelska skyn :im_happy: ...Först en åktur med plan upp över molnen utan paraply ..sen uthopp ur planet med fritt fall under en minut i 200 kilometer i timmen :oops: :oh::_fool: ...följt av att parasolet förhoppningsvist vecklar ut sig över en som en solskärm mot den tropiska solen ... fallskärm heter det visst på svenska :laugh: ...så kan man sen lugnt och lättjefullt glida neråt under 5-7 minuter medan man beundrar de vackra vyerna som erbjuds i paradiset... :love:

För-hoppnings-vis som man bör vara mjuklandar man sen förhoppningsvis på rätt ställe så man kan ta sig en kyld pilsner för att släcka törsten i solens glans...varmt :heat: öl :8: skål :drinks:

Kolla in videon med mitt hopp och skyfall i Thailand... :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 36
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Svensk Bangkokskola

    16

  • Herr Chang

    2

  • Magrood

    2

  • Scandinaviancorner

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Hej

Tack för den upplevelsen, det såg väldigt härligt ut och närmare det här kommer jag själv nog aldrig ett fallskärmshopp.

Flyger gärna med små enmotoriga plan eller stora jumbos fast jag egentkigen har svindel, men att öppna dörren och hoppa ut hade jag aldrig klarat.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

En resberättelse med höjd :clapping:

. man blev lockad.. men en annan får svindel ett par pinnar upp på stegen

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Fascinerande! Fast jag tillhör nog också den skaran som behöver kika förbi muggen på väg ner från Baiyoke Tower..

:stinker:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, jag har faktiskt gjort sju hopp i Sverige för tjugofem år sedan...

Sjätte hoppet hamnade jag i ett träd som man var tvungen att fälla för att komma åt skärmen.

Sjunde hoppet så låste sig min hjärna vilket innebar att jag landade i medvind (man ska helst landa i motvind) och slog i backen såpass att jag blev sjukskriven en månad. Då insåg jag att detta nog inte var något för mig ;)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wow!!!

:great::great::great:

Själv grät jag när jag tvingades klättra upp på taket på ett två våningshus.

:::

Kul att se dig här igen.

Hoppas du skriver mer här.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Wow.

Det såg super kul ut. Helt klart en grej att testa.

Jag kollade deras hemsida också. Det var lite dyrt men säkert en upplevelse för livet.

MVH BanFang

Ändrades av BanFang
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför man hoppar, frivilligt, ur ett fullt fungerande flygplan har jag aldrig fattat ! :whistle:

Skämt åsido. Härlig film :great:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, jag har faktiskt gjort sju hopp i Sverige för tjugofem år sedan...

Sjätte hoppet hamnade jag i ett träd som man var tvungen att fälla för att komma åt skärmen.

Sjunde hoppet så låste sig min hjärna vilket innebar att jag landade i medvind (man ska helst landa i motvind) och slog i backen såpass att jag blev sjukskriven en månad. Då insåg jag att detta nog inte var något för mig ;)

Herr Chang har talat.

Jag har aldrig varit i närheten av en fallskärm och sitter här undrande.

Du hänger där under skärmen och driver, så vitt jag kan förstå, med vinden. Hur bär man sej åt för att styra ekipaget upp mot vinden före landning?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Wow vilken upplevelse...själv skulle jag aldrig våga :bag:

Dyrt tyckte jag det inte var för när vi köpte ett tandemhopp till en kompis på hans svensexa för snart 10år sedan kostade det 2500:-

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad avundsjuk jag blir.. Har alltid velat hoppat fallskärm men är alldeles för höjdrädd och feg.. Men du såg ut att njuta av varje sekund.. :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Wow vilken upplevelse...själv skulle jag aldrig våga :bag:

Dyrt tyckte jag det inte var för när vi köpte ett tandemhopp till en kompis på hans svensexa för snart 10år sedan kostade det 2500:-

Ja jag kollade på paketpriset för att ta AFF licens.

Det var med boende och mat. Då sprang det iväg emot 100´000 baht.

Men enbart kursen med 7 hopp och teori. Var inte så dyrt. 80´000 Baht

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag kollade på paketpriset för att ta AFF licens.

Det var med boende och mat. Då sprang det iväg emot 100´000 baht.

Men enbart kursen med 7 hopp och teori. Var inte så dyrt. 80´000 Baht

Nu tänkte jag på det hopp han gjorde...ett tandemhopp och det var inte dyrt

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra gjort Lasse! :)

Superkul med film!

Gissar att du kunnat sälja egenproducerade endorfiner kilovis precis efter landning. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Svensk Bangkokskola

Bra gjort Lasse! :)

Superkul med film!

Gissar att du kunnat sälja egenproducerade endorfiner kilovis precis efter landning. :)

Tack NoBuzz, :wai:

Kul att höra ifrån dig igen...

MVH

Lasse

Link to comment
Dela på andra sajter

Svensk Bangkokskola

Wow!!!

:great::great::great:

Själv grät jag när jag tvingades klättra upp på taket på ett två våningshus.

:::

Kul att se dig här igen.

Hoppas du skriver mer här.

Mvh

Magrood

Magrood Khrap ...Extra roligt att du svarade... :wai:

Det skulle vara kul att träffa dig och Svarten någon gång någonstans.Roligast vore förstås om det blev i din Isanska by som du har berättat om i ord och bild..

Hade bröllopet varit nu så hade jag nog haft en god chans att dyka upp där och gratulera er personligen. :give_rose:

MVH

Lasse

Link to comment
Dela på andra sajter

Svensk Bangkokskola

Varför man hoppar, frivilligt, ur ett fullt fungerande flygplan har jag aldrig fattat ! :whistle:

Skämt åsido. Härlig film :great:

Tack :wai:

Väl nere på marken hörde jag berättelser om andra hoppare runt om i världen...

Den första...När de öppnade dörren till planet fick hopparen panik och sög sig fast med ett död-mans-grepp i ett handtag och vägrade sen absolut släppa sin sista livlina.Men när planet vinglade till släppte han taget och slängde sig mot ett annat fäste.Då passade de på och dra fram honom så han blev sittande bredvid dörren.

Han tog sig samman lite men precis vid uthoppet sköt han dock in benet i planet i ren desperation och försökte lägga en benkrok runt dörrposten.Slutligen var det någon vänlig själ inne planet som gav honom nådastöten med en lyckospark på skosulan så han kom iväg ordentligt.

Han var överlycklig senare efter landningen och tackade alla för hjälpen.

En annan snubbe sträckte in fingret som fastnade i planet så han landade med endast nio fingrar i behåll.Alla hjälptes åt att leta efter fingret för att lägga det i is och köra ner till sjukhuset där han låg på operationsbordet och väntade...men förgäves.

På kvällen hittade dock piloten fingret som ramlade ur flyplansdörren när han skulle lämna planet..

Alla vi lyssnare var helt tysta tills en sa..."Körde dom ner fingret till sjukan?"...

"Va fan då för?...Det var ju för sent att sy fast stumpen!"

Jag menar..."Han kunde väl lägga fingerstumpen i en flaska sprit och behålla den som en souvenir uppe på bokhyllan!"

Link to comment
Dela på andra sajter

Svensk Bangkokskola

Vad avundsjuk jag blir.. Har alltid velat hoppat fallskärm men är alldeles för höjdrädd och feg.. Men du såg ut att njuta av varje sekund.. :great:

Det var underbart . :dance1:...att flyga och falla i 200 km/tim.. :crazy:

IMG_4569.jpg

IMG_4577.jpg

IMG_4586.jpg

IMG_4590.jpg

IMG_4591.jpg

IMG_4592.jpg

IMG_4602.jpg

IMG_4603.jpg

IMG_4604.jpg

IMG_4605.jpg

IMG_4606.jpg

IMG_4607.jpg

IMG_4610.jpg

IMG_4611.jpg

IMG_4613.jpg

IMG_4614.jpg

IMG_4615.jpg

IMG_4617.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig varit i närheten av en fallskärm och sitter här undrande.

Du hänger där under skärmen och driver, så vitt jag kan förstå, med vinden. Hur bär man sej åt för att styra ekipaget upp mot vinden före landning?

Hej Jive,

Det finns linor att dra i... och det går att manövrera så att man landar rakt ner snarare än med horisontell hastighet.

Minns inte detaljerna, det är ju trots allt 25 år sedan ;)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svensk Bangkokskola

Hej Jive,

Det finns linor att dra i... och det går att manövrera så att man landar rakt ner snarare än med horisontell hastighet.

Minns inte detaljerna, det är ju trots allt 25 år sedan ;)

Herr Chang har talat.

Naai Chang khrap :wai: ..Hoppade du med den gamla runda typen av fallskärm?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser helt underbart ut :clapping:

Vart gjorde du hoppet och vad kostade det ? Är det ungefär samma pris som i svedala ?

Snart dags för nästa resa så det kanske blir ett litet hopp :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Sixten_Dussin

Har varit aktiv hoppare en kort period,200+hopp, men det är nästan i samma tidsålder som Hr Chang så utvecklingen på skärmars form (ellipse) och framför allt material (noll-porösitetstyger) har gått väldigt framåt.

Styrtekniken är enkel då man med en styrlina i vardera handen ökar motståndet i bakre vänstra respektive högra hörnet av "vingen" som då svänger.

På samma sätt landar man genom att med båda styrlinorna bromsa upp hela "vingen" och flära, göra en flare och väldigt enkelt bara sätta ned fötterna i marken hur odramatiskt som helst. Samma princip som ett flygplan.

Full utbildning till Certifikat kan jag tänka mig kostar runt 6-7tusen idag och omfattar ca 30 hopp om man inte ändrat för mycket i utbildningsplanen. Alltså 2-300kr/hopp om man vill se det så. Enkelt att kolla upp genom närmsta fallskärmsklubb (finns oftast en på max 20 mils avstånd oavsett var du bor skulle jag tro. Storstad=Storklubb).

Kan rekommendera detta för Er som funderat i 15 år. Vet man att man vill hoppa mer än en gång så skippa tandemhoppet och lägg pengarna på full kurs i stället. Att frifalla solo i över minuten och låta kroppen styra färdriktning är en svårslagen kick. OBS! Man behöver inte var gymnast för dessa volter och akrobatiska övningar som tur är :hi: eftersom du genom att använda luftmotståndet enkelt genomför dessa.

Varför inte ta ett cert hemma för att sedan kanske mestadels utföra hoppningen i varma Thailand. Blev faktiskt sugen av de härliga bilderna. Har en gammal skärm liggande som man borde besiktiga och ta med till Thailand nästa gång. Här hemma har jag inte tid att vara aktiv i en klubb då det är ganska tidskrävande och oftast med helgerna i anspråk och/eller längre hoppveckor runt om i Sverige under semestertiderna. Men ett perfekt Thailandsnöje kanske?

Känslan glömmer man aldrig.

Om fler har erfarenheter av hoppning i Thailand så skulle det vara kul att höra om.

Skydiving Sixten

Jai-yen

Link to comment
Dela på andra sajter

Svensk Bangkokskola

Ser helt underbart ut :clapping:

Vart gjorde du hoppet och vad kostade det ? Är det ungefär samma pris som i svedala ?

Snart dags för nästa resa så det kanske blir ett litet hopp :whistle:

Hej, :wai:

Varsågod,här kommer det lite information till dig och andra potentiella hopparkandidater. :dance1:

Angående priset så fick jag ett rabatterat vänskapspris eftersom jag känner instruktören Wayne som har bott 3 år i Thailand och även hans fru Noi som också jobbar på Thai Sky Adventures.

Priset för ett tandemhopp ligger på 10 000 baht om man kommer ensam,men man får mängdrabatt om man fyller upp planet med en grupp.Det billigaste priset i dagsläget är 7 500 baht per skalle om man bokar in ett helt dussin hoppare i samma plan.

Vill man ha foton och videofilmer från äventyret så får man betala extra till en s.k. camera flyer som hoppar samtidigt med stillbilds-och-videokameror monterade på en specialbyggd hjälm.Priset är ca 5 tusen baht för rubbet.Min filmare heter Marika och kommer från Fidji.

Det lilla flygfältet och the drop zone ligger i ett industriområde i Sri Ratcha,Chonburi men de letar just nu efter ett större fält så de kanske flyttar snart.

En annan sak...man bör se till att man har en reseförsäkring som täcker skador om olyckan är framme för de har inte lyckats hitta något lokalt försäkringsbolag som ger hoppförsäkringar ännu.Jag hoppade helt oförsäkrad... men försökte försäkra mig själv hela tiden om att det nog skulle gå bra. :crazy:

Man får skriva på ett papper om att man hoppar helt på egen risk.Den enda försäkringen som finns är att man slipper betala om man landar på och kvaddar någons bil eller skadar någon oskyldig fotgängare på marken. :ele:

Bolaget är ganska nytt och har bara varit igång i drygt ett halvår.Under den tiden har det inte varit något dödsfall men några benbrott har det blivit och en snubbe som landade på sin derriere och mosade ett par ryggkotor...men han är uppe och hoppar igen... :dance: .

De flesta hopparna verkar komma från Singapore.Nästan alla i mitt plan kom därifrån.man får intrycket att det inte är en stor grej bland thailändare ännu.

Det verkar som det vanligaste förfarandet är att det bokas från utlandet och att hopparna sedan hämtas direkt från Internationella flygplatsen som ligger ca 1 timme från the drop zone...

På bilderna här under syns hamnanläggningen Laem Chabang i Chonburi och längre bort längs kusten kan man se Pattaya.

IMG_4549.jpg

IMG_4553.jpg

IMG_4554.jpg

IMG_4555.jpg

IMG_4556.jpg

IMG_4558.jpg

IMG_4560.jpg

IMG_4561.jpg

IMG_4562.jpg

HEJ HOPP...UT UR PLANET MED ER NU LANDKRABBOR... :dance1:

IMG_4564.jpg

IMG_4565.jpg

IMG_4569.jpg

IMG_4572.jpg

IMG_4573.jpg

IMG_4574.jpg

IMG_4577.jpg

IMG_4579.jpg

IMG_4583.jpg

IMG_4584.jpg

IMG_4590.jpg

IMG_4591.jpg

IMG_4592.jpg

IMG_4603.jpg

IMG_4604.jpg

I wanna be an airborne ranger...I wanna live a life of danger. :dance1:

Fan...Nu är det ju snart dags att landa... :y10:

Link to comment
Dela på andra sajter

Svensk Bangkokskola

Hopp om gott väder så en snabb glans mot den blå himmelska skyn :im_happy: ...Först en åktur med plan upp över molnen utan paraply ..sen uthopp ur planet med fritt fall under en minut i 200 kilometer i timmen :oops: ...följt av att parasolet förhoppningsvist vecklar ut sig över en som en solskärm mot den tropiska solen ... fallskärm heter det visst på svenska :laugh: ...så kan man sen lugnt och lättjefullt glida neråt under 5-7 minuter medan man beundrar de vackra vyerna som erbjuds i paradiset... :love:

För-hoppnings-vis som man bör vara mjuklandar man sen förhoppningsvis på rätt ställe så man kan ta sig en kyld pilsner för att släcka törsten i solens glans...varmt :heat: öl :8: skål :drinks:

Kolla in videon med mitt hopp och skyfall i Thailand... :wai:

Men...har man då glömt bort att sätta på sig fallskärmen innan man hoppar ut från planet :oops: ...den här instruktionsfilmen visar hur man bäst bör hantera den situationen. :declare:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Svensk Bangkokskola

Det tog ett tag att mjuklanda på jorden och ladda upp porträttbilderna. :4:

IMG_4615.jpg

IMG_4617.jpg

IMG_4618.jpg

IMG_4619.jpg

IMG_4621.jpg

IMG_4629.jpg

IMG_4630.jpg

IMG_4631.jpg

IMG_4632.jpg

IMG_4633.jpg

IMG_4634.jpg

IMG_4635.jpg

IMG_4636.jpg

IMG_4637.jpg

IMG_4638.jpg

IMG_4640.jpg

IMG_4641.jpg

IMG_4642.jpg

IMG_4643.jpg

IMG_4644.jpg

Ändrades av Svensk Bangkokskola
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...