Jump to content
IGNORERAD

Blodpropp


khun-petch

Recommended Posts

En sak ar i alla fall saker kara vanner: vi kommer alla att do forr eller senare, lika bra att ni inser det pa en gang sa att alla korten ligger ratt pa bordet, for en gangs skull atminstone.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 29
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • khun-petch

    7

  • Tallviking

    4

  • bosse 15

    2

  • Wangthong

    2

Mest aktiva i denna tråd

Guest Toprunner

Träffade Ipren-mannens son, han var längre än pappa men inte lika komisk. Kanske Ipren funkar likaväl? Magnecyl luktar 70-tal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Träffade Ipren-mannens son, han var längre än pappa men inte lika komisk. Kanske Ipren funkar likaväl? Magnecyl luktar 70-tal.

Det är acetylsalicylsyran i Magnecyl som är viktig

Finns i några andra mediciner också men inte Alvedon, Ipren etc

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

Det är acetylsalicylsyran i Magnecyl som är viktig

Finns i några andra mediciner också men inte Alvedon, Ipren etc

När vi gjorde acetylsalicylsyra i gymnasiet räknade min lab-polare fel på en 10-potens, jävlar vad det small och glas över hela labbet. Dessutom blev det ett stort gasmoln som nästan kvävde mig :lol:

Link to comment
Dela på andra sajter

I stort sett alla så kallade NSAID-preparat (Non Steroid Anti-Inflammatory Drugs) har en viss effekt på blodets koagulationsförmåga, även Ipren, och därför anses vissa av dom vara av värde när det gäller att förhindra blodproppar. Men inte paracetamol (Alvedon, Panodil, Reliv, etc.). Bäst funkar den gamla goda acetylsalicylsyran i måttliga doser, dvs. bl.a. Treo, Magnecyl och Albyl. Nu mera tvistar dock dom lärde om effekten av acetylsalicylsyra när det gäller DVT (Djup VenTrombos, t.ex. propp i benet på flyget).

Själv tar jag mycket noggrant en Treo varje gång innan jag sätter mig på långflyg, om jag inte har behövt ta två på morgonen eller dagen innan av andra skäl (huvudvärk orsakat av överdrivet alkoholintag för det mesta). Försöker faktiskt även röra på mig, vicka på tårna och dricka lite extra etc. under flygningen, och har åtminstone inte än drabbts av blodproppar. Vilket dock är sant även för 99,9 % av mina medpassagerare, av vilkas förberedelser inför flyget eller aktiviteter under flyget jag vet ingenting om.

Men försiktighet skadar inte, så är man inte allergisk mot NSAID, lite extra motion och alkoholfria drickbara vätskor, så varför inte?

Ändrades av lauri
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...