Jump to content
IGNORERAD

Hur mycket älskar ni Sverige?


Mironoff123

Recommended Posts

Jag älskar sverige så här mycket

|<--------------------------------------------------->|

Lite OT men kan inte låta bli.

Den legendariske "journalisten" Paul Muotka på lokalradion i norrbotten var utsänd till en tystlåten tant för att göra ett reportage om hennes egenkomponerade maträtt.

Paul försökte tappert att få henne till att berätta vad hon höll på med men det gick trögt, direktsändning var det också.

Vad göra ? Han blev till slut tvungen att med egna ord beskriva vad som försegicks.

Då fällde han den för mig oförglömliga kommentaren.

" Och nu häller Stina på salt, från nu..........till nu." :drinks:

Fritz...

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 197
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    29

  • Luttrad

    13

  • Baa

    11

  • Sek Losos uncle

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

BaBoo.

Visst måste flera arbeta, problemet är att våra politiker talar om att pensionsåldern måste höjas för att trygga vår välfärd! Våra politiker vill på detta sätt få de som redan arbetar att arbeta ännu mer, istället för att ordna arbeten för den tredjedel av alla mellan 20 och 64 år som inte arbetar alls!

Kort sagt: De två tredjedelar som redan arbetar skall arbeta ännu mer för att den återstående tredjedelen skall slippa arbeta helt och hållet!

Varför inte istället sänka pensionsåldern och låta de som tillhör den arbetslösa tredjedelen börja arbeta?

Dessutom kan alla de som mot sin vilja arbetar deltid få gå upp till heltid.

Sverige saknar ju uppenbart inte arbetskraft, snarare har vi en stor brist på arbetstillfällen.

En ytterligare stor grupp omfattande ca. 100.000 personer som verkar att att ha försvunnit ur all statistik är de som beskrivs i nedanstående länk. Många av dessa är säkert under 20 år, men vad gör de med sina liv, eller det kanske vi inte vill veta? Men en sak vet vi, det är de som arbetar som i slutändan får försörja dom.

http://www.gp.se/ekonomi/1.358491-littorin-staller-krav

I trettio år har vi fått höra om vilken katastrofal arbetskraftsbrist som skulle drabba Sverige när fyrtiotalisterna skall gå i pension. Nu när över hälften av detta berömda köttberg redan har gått i pension så har vi istället för en arbetskraftsbrist istället en mycket stor arbetslöshet! Troligen kommer vi att få höra samma sak om viken katastrof som skall inträffa när femtiotalisterna, sextiotalisterna, sjuttiotalisterna och så vidare skall pensioneras.

Våra politiker verkar ha den egendomliga åsikten att det bästa som kan ske är att:

"Allt färre skall arbeta allt mer för att försörja allt fler som inte skall arbeta alls"?

mvh.

Luttrad.

Har bara hört en partiledare som vill höja pensionsåldern!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och hur får du det att gå ihop med ditt inlägg "Vet inte hur de räknar men fler måste arbeta inte färre!"?

/SatanG

Jag arbetar redan heltid!

Och jo om jag hade fått lön för att inte jobba så hade jag tagit mot det direkt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Både min syster och min mor trivs med att jobba deltid!

Hoppas att inget parti i riksdagen vill tvinga folk till att jobba heltid!

BaBoo.

Tja, med tanke på hur politikerkollektivet hittills har agerat så skulle de hellre tvinga en frivilligt deltidsarbetande att gå upp till heltid, hellre än att tvinga en som inte arbetar alls att börja att arbeta deltid.

mvh.

Luttrad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Luttrad

"Kort sagt: De två tredjedelar som redan arbetar skall arbeta ännu mer för att den återstående tredjedelen skall slippa arbeta helt och hållet!

Varför inte istället sänka pensionsåldern och låta de som tillhör den arbetslösa tredjedelen börja arbeta?"

Missförstå mig rätt nu men det känns lite som att du är ute efter en viss grupp här och att det är samma personer som konstant väljer att inte arbetar och då hela livet. Arbetsgruppen är ju ändå hyffsat dynamisk och ditt inlägg får det till att låta som att den inte är det. Det är ju ex. inte helt ovanligt att folk byter arbete eller väljer att läsa på universitet etc och de är ju då en tid arbetslösa.

Men som helhet håller jag med dig, fler behöver jobba inte färre. Det ska löna sig att jobba eller utbilda sig i högre grad än vad det gör idag.

Vad det gäller ursprungsfrågan Hur mycket vi älskar Sverige så för mig så är Sverige mitt fosterland och i mitt hjärta. Jag ser inte att det någonsin skulle ändras även om jag har mitt hem i Thailand.

/SatanG

SatanG.

Vad jag har försökt att göra genom att räkna igenom siffrorna i arbetslöshetsstatistiken är att visa vad politikerna försöker att dölja. Sverige har ett mycket stort överskott av arbetskraft och behöver inte någon höjd pensionsålder eller arbetskraftsinvandring. Vad vi däremot behöver är arbetsplatsinvandring!

Jag är egentligen inte ute efter någon speciell grupp, utan jag vill bara visa att att Sverige har för många invånare i relation till antalet arbetsplatser.

På något sätt vill politikerna tydligen dölja detta faktum för Svenska folket. Alla kommer vi väl ihåg den förra valrörelsen då den dåvarande oppositionen lanserade uttrycket "utanförskapet" som bestod av de människor i arbetsför ålder som inte arbetar, utan på olika sätt försörjas med bidrag. Den dåvarande regeringsunderlaget ogillade detta påstående, men de vågade inte att ifrågasätta dess riktighet. Antagligen av den enkla anledningen att de visste att det var sant! Nu är situationen den omvända, den nuvarande oppositionen anklagar den nuvarande regeringen för att utanförskapet har ökat under dess regeringsperiod. De nuvarande regeringspartierna ogillar detta påstående, men de har inte ifrågasatt det, ty de vet att det är sant!

Under den förra valrörelsen var utanförskapet på ca. 1.500.000 invånare i arbetsför ålder.

Antag att utanförskapet är större idag pga lågkonjunkteuren.

Dessutom finns det ett stort antal studenter som är mellan 20 och 64 år som inte arbetar.

Dessa studenter tillhör naturligtvis inte utanförskapet. Många av dessa studenter kanske har ett extraarbete under ett par timmar i veckan. Som jag tidigare har skrivit definieras dessa då som "sysselsatta" detta är en grov statistisk dimridå! Detta ger många sysselsatta, men väldigt få arbetstimmar!

Arbetsmarknaden är självklart dynamisk. Men skall den tredjedel av de mellan 20 och 64 år börja att arbeta och inte längre försörjas på bidrag behövs helt nya arbeten i Sverige. Dessa helt nya arbeten skall dessutom vara med svenska löner och arbetsvilkor!

Vi minns väl alla alla turerna kring SAAB:s fabrik i Trollhättan. Denna fabrik hade under denna tid ca. 3.000 anställda. Etthundra helt nya SAAB fabriker ger endast 300.000 nya arbetstillfällen i Sverige. Till och med sveriges officiella arbetslöshetssiffra är större än 300.000 personer!

Detta ger lite proportioner i denna fråga!

För övrigt håller jag med dig, Sverige är mitt fosterland, och kommer så att förbli även om jag kanske i framtiden kommer att tillbringa ett antal månader per år i Thailand.

mvh.

Luttrad.

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak jag tycker är intressant är att det tycks finnas få arbetslösa thaidamer i Sverige. Dvs bland dom som vill ha ett jobb. Jämfört med andra invandrargrupper har dom förstås en fördel om de lever med en svensk man som har diverse kontakter.

Många verkar också nöjda med den lön de får i Sverige jämfört med vad de fått i Thailand för samma jobb. Även om kostnadsläget är högre i Sverige.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att man ska försörja någon/några borde väl vara helt normalt, t.e.x. fru och barn. De räknas också in i folkmängden och det är inte alla fruar som vill arbeta utan hellre tar hand om barnen. Problemet är, tycker jag, att runt hälften av de s.k. arbetande är 'kommunalare', politiker och likställda som också ska försörjas då de inte skapar någon som helst inkomst till landet.

Lämnade Sverige i början på 80-talet, med fru och 2 barn, när stat och kommun 'snodde' 65% av min inkomst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner ingen som jobbar deltid mot sin vilja utan tror att det är propaganda!

BaBoo.

Det är tyvärr ingen propaganda att många deltidare vill ha en heltid, men tvingas att arbeta deltid mot sin vilja!

Kommunalarbetaförbundet har många, framförallt kvinnliga medlemmar som tvingas arbeta "timmar" på sjukhem mm.

mvh.

Luttrad.

Link to comment
Dela på andra sajter

BaBoo.

Det är tyvärr ingen propaganda att många deltidare vill ha en heltid, men tvingas att arbeta deltid mot sin vilja!

Kommunalarbetaförbundet har många, framförallt kvinnliga medlemmar som tvingas arbeta "timmar" på sjukhem mm.

mvh.

Luttrad.

Kan de inte ta 2 deltidsjobb då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har bara hört en partiledare som vill höja pensionsåldern!

BaBoo.

Att lägga ett förslag om höjd pensionsålder med den mycket stora arbetslöshet vi ha idag, dessutom i valtider, är politiskt omöjligt. Däremot har gränsen för att när man vill ta ut sin pension höjts från 65 till 67 år. Om jag minns rätt så utfördes detta av den nuvarande regeringen, dessutom stöddes det av partiledaren för det största oppositionspartiet! Detta stöds av minst fem partier, vad de två återstående tycker i frågan är okänt.

Redan nu för samma partier fram ideer om att gränsen skall höjas till 69 år, eller ännu högre!

Ingen kan väl ha missat diskussionen om att pensionsålder måste höjas för att vi skall kunna bevara vår välfärd?

Detta i en situation där var tredje invånare mellan 20 och 64 år inte arbetar.

Vad jag ville visa med min genomräkning av arbetsstatistiken var att Sverige har alldeles för många invånare mellan 20 och 64 år som inte arbetar. Ingenting säger att detta kommer att ändras inom en överskådlig framtid.

Sverige behöver inte en höjd pensionsålder, den borde istället sänkas.

Sverige behöver ingen arbetskraftsinvandring, vad Sverige behöver är en arbetsplatsinvandring.

Kort sagt: Först kommer politikerna med moroten, därefter kommer de med piskan!

mvh.

Luttrad.

Link to comment
Dela på andra sajter

BaBoo.

Att lägga ett förslag om höjd pensionsålder med den mycket stora arbetslöshet vi ha idag, dessutom i valtider, är politiskt omöjligt. Däremot har gränsen för att när man vill ta ut sin pension höjts från 65 till 67 år. Om jag minns rätt så utfördes detta av den nuvarande regeringen, dessutom stöddes det av partiledaren för det största oppositionspartiet! Detta stöds av minst fem partier, vad de två återstående tycker i frågan är okänt.

Redan nu för samma partier fram ideer om att gränsen skall höjas till 69 år, eller ännu högre!

Ingen kan väl ha missat diskussionen om att pensionsålder måste höjas för att vi skall kunna bevara vår välfärd?

Detta i en situation där var tredje invånare mellan 20 och 64 år inte arbetar.

Vad jag ville visa med min genomräkning av arbetsstatistiken var att Sverige har alldeles för många invånare mellan 20 och 64 år som inte arbetar. Ingenting säger att detta kommer att ändras inom en överskådlig framtid.

Sverige behöver inte en höjd pensionsålder, den borde istället sänkas.

Sverige behöver ingen arbetskraftsinvandring, vad Sverige behöver är en arbetsplatsinvandring.

Kort sagt: Först kommer politikerna med moroten, därefter kommer de med piskan!

mvh.

Luttrad.

Då tror jag att du minns fel!

Sen kan vi nog lägga ner den här diskussionen eftersom det nu börjar likna Svensk politik som är förbjudet här om jag förstått det hela rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak jag tycker är intressant är att det tycks finnas få arbetslösa thaidamer i Sverige. Dvs bland dom som vill ha ett jobb. Jämfört med andra invandrargrupper har dom förstås en fördel om de lever med en svensk man som har diverse kontakter.

Många verkar också nöjda med den lön de får i Sverige jämfört med vad de fått i Thailand för samma jobb. Även om kostnadsläget är högre i Sverige.

Herr Chang har talat.

Herr Chang.

Detta är ett intressant ämne som ytterst sällan diskuteras, eller snarare tillåts att diskuteras.

Om man ser det praktiskt så får generellt sett en Thaidam som kommer till Sverige för att leva med en svensk man inget pengastöd från de svenska skattebetalarna. Hennes man kommer istället att tvingas att genom eget arbete försörja henne. Det ligger i bådas intresse att hon blir klar med SFI så fort som möjligt och kan söka ett arbete för att kunna bidra till deras gemensamma ekonomi. I Thailand har hon troligen levt under tämligen enkla förhållanden vilket medför att i princip alla arbeten i Sverige är bättre än de hon redan haft i Thailand. Dessutom kommer hennes lön troligen till att göra henne till den mest välavlönade i hennes hemby.

Dessutom har hon en mycket stor fördel genom att hennes man kan hjälpa henne både med det svenska språket och hjälpa henne in i det svenska samhället. Slutligen kan han även förhoppningsvis genom sitt kontaktnät hjälpa henne att hitta ett arbete.

Thailändskor har för att komma ifrån ickevästliga länder en stor fördel gentemot den folkgrupp som klarar sig sämst i Sverige.

Detta forums medlemmar har av naturliga skäl en insikt vida överstigande en vanlig invånare i Sverige om hur olika folkgruppers ambitioner att klara av SFI undervisningen varierar, både genom varifrån de kommer, men även om de försörjs av skattebetalarna, eller av sin familj. Att en SFI elev som försörjs av sin arbetande man har en högre studiemotivation än vad en elev som vet att försörjningen via skattebetalarne upphör vid godkänt slutprov är föga förvånande.

Göteborgsposten skrev följande mycket intressanta och förvånansvärt uppriktiga artikel.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.115816-goteborgs-somalier-ett-folk-i-kris

Denna folkgrupp är inte ensam om detta, men troligen den mest extrema åt det motsatta hållet gentemot den mycket bättre integreringen av sveriges Thailändare.

Till skillnad mot thaländskorna som måste försörjas av sina svenska män försörjs sveriges somalier generellt sätt av skattebetalarna. Detta skapar absolut inget uppmuntran till att börja att arbeta och försörja sig själva.

Om de skulle börja arbeta och tjäna pengar kommer deras bidrag i motsvarande grad att försvinna. För dessa vanligen barnrika familjer överstiger troligen inte en lön som exempelvis städare det bidragsbelopp de får för att sitta hemma och göra ingenting av sveriges skattebetalare.

Så varför skall de börja att arbeta?

I artikeln beskrivs hur åtta somaliska kvinnor går en av skattebetalarna betald halvårslång kurs i "hotell och hushållsnära tjänster" när de färdigutbildade eleverna på slutet av utbildningen skulle träffa påtänkta arbetsgivare kom tre av de åtta kvinnorna som under utbildningen varit helt normalt klädda istället i heltäckande klädsel.

De påtänkta arbetsgivarna ansåg naturligt nog att dessa tre kvinnor var oanställningsbara och var ej intresserade av att anställa dom. Vad jag vet har ännu inget beslut tagits om dessa kvinnor som genom att medvetet göra sig oanställningsbara skulle bli av med sina bidrag eller även i fortsättningen försörjas av sveriges skattebbetalare.

mvh.

Luttrad.

Link to comment
Dela på andra sajter

BaBoo.

Känner du inte till ordet arbetslöshet?

mvh.

Luttrad.

De jag känner som inte har jobb är nog inte speciellt intresserade av jobb.. jag har erbjudit dem att hänga med till norge o jobba men nja det är de inte intresserade av...

Kanske de du känner är annorlunda!

Link to comment
Dela på andra sajter

Då tror jag att du minns fel!

Sen kan vi nog lägga ner den här diskussionen eftersom det nu börjar likna Svensk politik som är förbjudet här om jag förstått det hela rätt!

BaBoo.

Vad är det som du tror att jag minns fel?

Höjdes inte gränsen för pensionsuttag från 65 till 67 år?

Finns det inte ett stort antal partier som vill höja denna gräns ytterligare?

Har inte tidningarna varit fulla av artiklar om att pensionsåldern måste höjas för att vi skall klara vår välfärd?

Jag hoppas att vi inte bryter mot politikförbudet när vi skriver i allmänna termer.

Pensionsfrågor och pensionsålder är någonting som de flesta på detta forum som drömmer om att mer eller mindre permanent fytta till Thailand vid sin pensionering troligen är mycket intresserade av.

mvh.

Luttrad.

Link to comment
Dela på andra sajter

BaBoo.

Vad är det som du tror att jag minns fel?

Höjdes inte gränsen för pensionsuttag från 65 till 67 år?

Finns det inte ett stort antal partier som vill höja denna gräns ytterligare?

Har inte tidningarna varit fulla av artiklar om att pensionsåldern måste höjas för att vi skall klara vår välfärd?

Jag hoppas att vi inte bryter mot politikförbudet när vi skriver i allmänna termer.

Pensionsfrågor och pensionsålder är någonting som de flesta på detta forum som drömmer om att mer eller mindre permanent fytta till Thailand vid sin pensionering troligen är mycket intresserade av.

mvh.

Luttrad.

Jo är idag 67 men man ansöker att få gå vid 65 (vilket jag förmodar alla får) en viss dam med en ros på kavajslaget har sagt att pensionsåldern skall höjas till 67 och att ALLA skall jobba heltid... Min Mor tex jobbar på ett boende som tar hand om förståndshandikappade och hennes chef har redan snackat med min mor om att hon måste vara beredd på att gå upp i arbetstid om det blir ny regering.

Min mor orkar inte jobba heltid så då får hon väl bli halv sjukpensionär istället!

Link to comment
Dela på andra sajter

De jag känner som inte har jobb är nog inte speciellt intresserade av jobb.. jag har erbjudit dem att hänga med till norge o jobba men nja det är de inte intresserade av...

Kanske de du känner är annorlunda!

BaBoo.

Min bekantskapskrets består av alla människotyper. Alltifrån arbetsnarkomaner till inte alltför sjuka förtidspensionärer.

Det du skriver om gäller säkert för en alldeles för stor del av de 1.500.000 invånare som befinner sig i "utanförskapet", men det gäller definitivt inte för alla!

mvh.

Luttrad.

Link to comment
Dela på andra sajter

BaBoo.

Min bekantskapskrets består av alla människotyper. Alltifrån arbetsnarkomaner till inte alltför sjuka förtidspensionärer.

Det du skriver om gäller säkert för en alldeles för stor del av de 1.500.000 invånare som befinner sig i "utanförskapet", men det gäller definitivt inte för alla!

mvh.

Luttrad.

Naturligtvis tror och hoppas jag att de flesta vill göra rätt för sig och de flesta jag känner gör rätt för sig men tyvärr så känner jag väldigt många som inte jobbar fastän de skulle kunnat.

Men en nära vän till familjen som är 63 nu har varit arbetslös sedan han var 61 han arbetade med någon form av dataprogrammering och jobbat på det företaget i hela sitt liv men företaget ville flytta verksamheten och han erbjöds att hänga med men fick tacka nej pga hela hans familj bor här + att hans fru har jobb här.

Han omskolade sig till truckchafför och jobbade lite med det men kunde inte fortsätta pga sämre tider för företaget.

Han har snart stämplat ut och då skulle det vara socialhjälp som gäller men i och med att han har en del sparat och villa osv.. så lär han inte få en spänn.

Han följer varje dag med en kompis till honom som är skolvaktmästare och jobbar gratis men tyvärr får han inte ens tillgodoräkna timmarna han jobbar för att få ny stämplingsperiod!

Detta är förjävligt och han är ett typsikt exempel på hur illa det kan gå om du har otur, skall tilläggas att i alla år som han jobbade var han nästan aldrig hemma eller sjuk osv..

Sen så har jag en kusin som är 35 o han blev sjukpensionär när han var 24, då hade han jobbat på en industri i 2 år och dess förinnan hade han stämplat, sjukskrivit sig och pluggat.. jag känner min kusin och han är inte det minsta sjuk..

Så hade jag fått bestämma skulle dessa 2 personer bytt plats!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

En sak jag tycker är intressant är att det tycks finnas få arbetslösa thaidamer i Sverige. Dvs bland dom som vill ha ett jobb. Jämfört med andra invandrargrupper har dom förstås en fördel om de lever med en svensk man som har diverse kontakter.

Många verkar också nöjda med den lön de får i Sverige jämfört med vad de fått i Thailand för samma jobb. Även om kostnadsläget är högre i Sverige.

Herr Chang har talat.

Det är ju synd att dom är få.

Annars hade man kunnat tjäna sig en hacka på den thailändska tv-serien "thailändska svenskfruar".

Ett trevligt program som visar lyxfruar i sverige.

Hade sålt som fan i Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken av frågorna vill du att vi ska besvara?

1. Hur mycket vi älskar Sverige?

2. Hur mycket verklighetsförankring vi har?

3. Vad som gör oss förbannade på Sverige?

4. Vad Sverige har gjort mot oss?

5. Är Thailand så förbannat mycket bättre?

6. Om det bara är nyhetens behag, värme, god mat och vackra kvinnor som gör oss totalt bortkomna?

7. Om det är det sociala nätverket som inte funkar?

8. Vad det är som gör Sverige så jävla dåligt gentemot Thailand?

Lite rörig tycker jag att frågeställningen var men om du specificerar dig lite så ska jag försöka återkomma med ett moget svar.

Mvh Welder.

Jag är född i Stockholm, Sverige av svenska föräldrar, OK, farsan född i Gästrikland, morsan på Lidingö. Jag är en av dessa som råkade bli missbrukare. När jag väl ville bli frisk så ställde verkligen myndigheterna upp. Jag har läst några av era svar och för mig verkar det finnas en bitterhet som jag har svårt att förstå. Om det beror på det höga skatteläget i Sverige så är ni löjliga om det är det. Titta på vad vi får för pengarna. Fråga era Thailändska fruar/fästmöer vad de tycker om Sverige? De måste älska detta land om man tänker på vad vi "serveras" av i detta land. Socialtjänst, Sjukvård, Fri skola upp till gymnasiet. Då jag menar fri skola är att vi har fria böcker och annat material fram till Universitetet. Du kan vara sjukskriven i, tror jag, 500 dagar, rätta mig om jag har fel.

Sedan att det finns äldre damer som gnäller på "kvinnoimporten" till Sverige är ju inte era problem utan det är dessa damer som har problem. Nä det måste finnas bättre/sämre saker att gnälla på.

Tack för mig

gubben

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Sverige är fantastiskt på många sätt,vår sommar är det finaste som finns(när den visar sig från sin bästa sida)Vår välfärd är helt OK.Vi har ett skyddsnät(även om det missbrukas)som är unikt,Thailand är oxå fantastiskt men lite förädiskt om man är lagd åt det lite törstiga hållet.Allt är billigt i Thailand och att få avsluta sitt liv i detta paradis är för mig höjden av lycka(att slippa vår kalla vinter)att kunna gå och ta sig ett dopp i havet i januari är inte fy skam,att slippa bylta på sig en massa kläder är oxå skönt.Men om jag inte skulle ha ekonomiska möjligheter att bo i Thailand och fick välja land så blev det nog Sverige iaf.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Sverige är fantastiskt på många sätt,vår sommar är det finaste som finns(när den visar sig från sin bästa sida)Vår välfärd är helt OK.Vi har ett skyddsnät(även om det missbrukas)som är unikt,Thailand är oxå fantastiskt men lite förädiskt om man är lagd åt det lite törstiga hållet.Allt är billigt i Thailand och att få avsluta sitt liv i detta paradis är för mig höjden av lycka(att slippa vår kalla vinter)att kunna gå och ta sig ett dopp i havet i januari är inte fy skam,att slippa bylta på sig en massa kläder är oxå skönt.Men om jag inte skulle ha ekonomiska möjligheter att bo i Thailand och fick välja land så blev det nog Sverige iaf.Mvh Måne

Du har så rätt så man blir gråtfärdig. :drinks:

Fast jag är glad om jag slipper bada.. :lol:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Naturligtvis tror och hoppas jag att de flesta vill göra rätt för sig och de flesta jag känner gör rätt för sig men tyvärr så känner jag väldigt många som inte jobbar fastän de skulle kunnat.

Men en nära vän till familjen som är 63 nu har varit arbetslös sedan han var 61 han arbetade med någon form av dataprogrammering och jobbat på det företaget i hela sitt liv men företaget ville flytta verksamheten och han erbjöds att hänga med men fick tacka nej pga hela hans familj bor här + att hans fru har jobb här.

Han omskolade sig till truckchafför och jobbade lite med det men kunde inte fortsätta pga sämre tider för företaget.

Han har snart stämplat ut och då skulle det vara socialhjälp som gäller men i och med att han har en del sparat och villa osv.. så lär han inte få en spänn.

Han följer varje dag med en kompis till honom som är skolvaktmästare och jobbar gratis men tyvärr får han inte ens tillgodoräkna timmarna han jobbar för att få ny stämplingsperiod!

Detta är förjävligt och han är ett typsikt exempel på hur illa det kan gå om du har otur, skall tilläggas att i alla år som han jobbade var han nästan aldrig hemma eller sjuk osv..

Sen så har jag en kusin som är 35 o han blev sjukpensionär när han var 24, då hade han jobbat på en industri i 2 år och dess förinnan hade han stämplat, sjukskrivit sig och pluggat.. jag känner min kusin och han är inte det minsta sjuk..

Så hade jag fått bestämma skulle dessa 2 personer bytt plats!

BaBoo.

I denna fråga är vi eniga!

Min bekantskapskrets innehåller förtidspensionärer som inte är sjukare än att de kan hålla på med sina svartjobb.

Jag har en känsla av att denna typ av förtidspensionär inte är alltför ovanlig.

Sverige hade för ett par år sedan ca. 550.000 förtidspensionärer. De är troligen inte färre idag, även om de kallas för någonting annat. Dessa 550.000 förtidspensionärer motsvarar ca. tio procent av alla Sveriges invånare mellan 20 och 64 år. Är verkligen var tionde invånare mellan 20 och 64 år för sjuk för att kunna arbeta? Och detta i ett land som påstår sig ha värdens bästa arbetsmiljö, sjukvård och rehabilitering?

Jag är inte helt övertygad om att så är fallet.

Jag delar helt din uppfattning om att 63 åringen skulle tvingas att byta med 35 åringen.

Troligen kommer myndigheterna att tvinga 63 åringen att ta ut sin ålderspension i förtid.

Detta innebär att han kommer att få en lägre pension än om han hade arbetat fram till 65 årsdagen.

Om detta sker så inträffar ytterligare en statistikbluff från Sveriges politiker och myndigheter.

Enligt Sveriges officiella pensionsstatistik går Sveriges invånare i genomsnitt i pension som 63 åringar.

Men vad som inte skrivs är att detta bara handlar om uttag av ålderspension. Förtidspensionärer, evighetstudenter på SFI, socoalhjälpsförsörjda och alla som skrivs in på meningslösa kurser mm. går i pension först som 65 åringar. Att de för länge sedan har gjort sin sista arbetsdag, om de ens har gjort sin första är någonting som myndigheterna inte låtsas om.

I det exempel som du anger och om vi antar att 63 åringen tvingas att ta ut sin ålderspension i förtid inträffar följande.

Din kusin blev förtidspensionär när han var 24 år, och enligt mig och troligen även dig har dessa två personer en genomsnittlig pensionsålder på 44 år. För oss är 63:åringen en klippa som gör allt han kan för att försörja Sverige.

För myndigheterna är det inte så ty förtidspensionären blir enligt dom pensionär först när han fyller 65 år och går i ålderspension. Att han inte arbetat de senaste 41 åren är någonting som myndigheterna väljer att glömma av.

För myndigheterna blir dessa två personers genomsnittliga pensionsålder inte 44 år, utan istället 64 år.

Enligt myndigheternas statistik så är det 63 åringen som inte tar sitt samhälliga ansvar för att bistå till Sveriges gemensamma ekonomi när han som 63 åring väljer att ta ut sin pension. Som tur är höjs statistiken till 64 år pga att förtidspensionären som inte arbetat på 44 år går i pension först som 65 åring. Förtidspensionären är enligt myndigheterna en klippa som tar sitt samhälliga ansvar för vår gemensamma välfärd!

Detta är inte ett angrepp på sveriges sjuka förtidspensionärer, utan ett exempel på att statistik inte alltid visar vad man tror att den visar!

Att ovanstående är sant bevisas av att sveriges ca. 550.000 förtidspensionärer motsvarar nästan fem hela årsklasser, det vill säga att om de hamnade på slutet av vårt arbetsliv så skulle de motsvara alla invånare mellan 60 och 64 år. Det vill säga varje svensk invånare är förenklat förtidspensionär i genomsnitt i 5 år.

Sveriges genomsnittliga pensionsålder baserat på när man gör sin sista arbetsdag är troligen någonstans kring 55 år.

mvh.

Luttrad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...