Jump to content
IGNORERAD

Hur mycket älskar ni Sverige?


Mironoff123

Recommended Posts

Jag tycker dessutom att du verkade väldigt socialt kompetent, vi får ordna en Bkk- eller Ptt-forumträff snart för att utvärdera vidare :) .

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 197
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    29

  • Luttrad

    13

  • Baa

    11

  • Sek Losos uncle

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Extraordinär social kompetens behövs nog inte för att i längden trivas i Thailand men jag är helt säker på att det krävs mer än för att trivas i Sverige. Bara en sådan sak som att lämna familj, vänner och allt annat man är van vid för att flytta till Norge, eller en annan del av Sverige, skulle nog få 90% av alla svenskar att tveka. Flyttar man till Thailand, framförallt utanför Bkk och turistområden, innebär det att bygga upp ett helt nytt umgänge på ett språk man inte fullt ut behärskar (engelska) eller ett språk man nyss börjat lära sig (thailändska) och det är inte helt lätt. Kontakter med myndigheter, väder, mat, kultur etc krävs en del anpassningsförmåga för att vänja sig vid och acceptera/uppskatta.

Det flyttar garanterat en hel del svenskar med minimal social kompetens till Thailand men jag tror snarare att de flyttar från Sverige än till Thailand och oftast blir de nog inte kvar så länge. Blir de kvar så beror det nog mer på att de inte har något att återvända till och att spriten och sexet är så mycket billigare än att de verkligen trivs så bra i Thailand.

Jag tycker dessutom att du verkade väldigt socialt kompetent, vi får ordna en Bkk- eller Ptt-forumträff snart för att utvärdera vidare :) .

ABSOLUT!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jösses vad många inlägg det blev i denna trolltråd.

Redan när man måste hävda sin egen identitet börjar det kännas krystat.

Midsommar är väl den enda klara Svenska högtiden vi har resten är kristet dravel, gissar att en överväldigad majoritet i Sverige inte är troende...

Vi lever på gamla meriter, vi har blivit nordens lillebror. Bidragssamhället sossarna byggt upp består och kommer fortsätta fast "vi" inte har råd.

Sitter i min bostadsrätt och gottar mig, staten tar 80% av min inkomst har men varken vilja eller lust att protestera fast jag inte belastat systemet någonsin.

Den dagen jag behöver hjälp är pengarna slut men kan inte säga att jag lider nu, tvärt om.

Vad vi håller på med är stabilt, tryggt, stangerande och tämligen vinnande.

Gillar man inte läget så är det bara att flytta, varför inte till Thailand och konsumera sin surt förvärvade dessutom skattade pension i utlandet.

Kan bara hoppas att möjligheten finns om 30år men då får jag väl flytta till månen. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår vad du menar och håller med om att acceptansen nog är aningen större i Thailand än i Sverige. Men frågan är om du inte skulle slippa, i alla fall öppet, negativa reaktioner i Sverige också.

Själv har jag aldrig förstått mig på dom människor som orkar bry sig om andra vuxna människors partnervalskriterier. Är man över 20 så är man väl kapabel att själv avgöra vilken partner man vill leva med, oavsett vilket land man råkar vara född i.

Skulle aldrig falla mig in i att moralisera över andras val i det fallet utan nöjer mig med att konstatera att alla inte resonerar som mig.

Jag skulle nog klara det, men jag skulle bli skogstokig om min fru blev utsatt för några "konstiga" kommentarer.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag röstar för att träffen förläggs till The Pool i Pattaya med Ulrika som festgeneral :drinks:

Fritz..

Lysande förslag!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

De gamla rävarna kanske skulle vidga vyerna lite. Känns som the Pool inte kan vara så nytt och spännande för er. Ni kanske till och med kan våga er upp till Krungthep!

Ändrades av wille
rävar och inte rövar ska det vara
Link to comment
Dela på andra sajter

De gamla rävarna kanske skulle vidga vyerna lite. Känns som the Pool inte kan vara så nytt och spännande för er. Ni kanske till och med kan våga er upp till Krungthep!

Ja f 'n vet om du inte har en poäng där.

En minivan till den stora staden med guidad tur och dukat bord hade inte varit helt fel.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Varandras sociala kompetenser kan man aldrig undersöka nog *ler*. Jag hakar gärna på vart ni än bestämmer. Men i mitten/slutet av nästa vecka blir det nog någon dag i Krungthepmahanakhon Amornrattanakosin Mahintharayutthaya Mahadilokphop Noppharat Ratchathaniburirom Udomratchaniwetmahasathan Amonphiman Awatansathit Sakkathattiyawitsanukamprasit för att sedan ta tåget till Ventienne för att fixa nytt visum och ha en liten minisemester för min del.

Är det förresten någon av er som tagit tåget till Nong Kai? Hur lång tid tar det? Någon sa att det brukade vara minst ett par timmar försenat och i så fall hinner vi nog inte med ambassaden och får ta bussen alternativt åka en dag före.

//Ulrika

Ulrika, www.scandalic.nu

Scandalic - Soi Skaew Beach el. 2nd Rd Soi 9, Pattaya City

The Pool at Center Condo - Pattaya Tai Soi 24, Pattaya City

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Handlar inte social kompetens om att kunna umgås med alla :-)

Vet inte definitionen. För egen del hoppas jag att den rätta definitionen är att man kan umgås bra med bra/OK människor, och motarbetar de andra :)

(((För egen del har jag flyttat lite längre sträckor två gånger redan. Båda gångerna har det tagit ungefär två månader att bygga upp en intressant vänkrets på nya stället. Själva kompisskapandet brukar gå snabbt då jag hittat dem, som jag gillar speciellt, det som tar tid är att hitta ställena där de intressanta människorna träffas. Vet inte vad som är normalt, men jag tror att jag håller kontakt med gamla kompisar då och då mer än vad som är vanligt. Så sent som under senaste veckan har jag bl a pratat med kompisar, som jag fick 1960, 1978 repektive 1980. Den senare bjöd jag in till om 2 år till huset, som jag inte byggt än i Thailand :)

Eftersom jag är en "igelkott" mot personer, som försöker sätta sig på mig, och lagt ned mycket på mobbningsbekämning, så tror jag inte sådana personer tycker att jag har social kompetens :)

Att trivas en längre tid i ett främmande land, framförallt ett så pass annorlunda land som Thailand, kräver social komptetens mm som jag tror få svenskar besitter. Bor man utanför Bangkok och turistorterna är skillnaderna mot Sverige så stora att de flesta nog ger upp efter att nyhetens behag runnit av dem.

För egen del blir korruptionen blir säkert ett problem ibland,

och då man råkar ut för dåliga hantverkare.

Trafiken också.

Inte hettan i sig, men i kombination med hög luftfuktighet. Det här tror jag blir största problemet för mig.

Språket blir säkert ett problem då och då, men huvuddelen av kommunikation är ju kroppsspråk, så det tror jag ordnar sig. Jag tänkte ta hjälp av att göra en passande lustig t-shirt, så kan man skämta bort många situationer, genom att peka på den... :) (Jag talar inte om utformningen än, för jag vill bli först med den, men den driver med mig själv på thai.)

Om jag klarar luftfuktigheten, så tror jag inte att resten blir något större problem. Jag tänkte förenkla det mycket genom att hålla mig mycket i hembyn och hemma i skogen :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan ju vara lätt att glömma att om inte svedala vart vad det är så hade vi nog säkerligen inte haft varken råd, tid, eller möjligt att överhuvetaget fundera på Thai..allra minst dessutom haft fräckheten att beröva det landet på deras finaste kvinnor o dra me dem hem hit...

:drinks:

CHAANG THEE NANG

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Det kan ju vara lätt att glömma att om inte svedala vart vad det är så hade vi nog säkerligen inte haft varken råd, tid, eller möjligt att överhuvetaget fundera på Thai..allra minst dessutom haft fräckheten att beröva det landet på deras finaste kvinnor o dra me dem hem hit...

:drinks:

Vilken tanke.

Flera har ju enligt egen utsago aldrig legat Sverige till last.

Födda i en skogsdunga får man förmoda och inte har dom varit ens på en vårdcentral nångång.

Den höga lönen man skryter med kom bara av sig själv, trots att man aldrig gått i svensk skola

vilket ju iofs också varit svårt utan skolbuss och/eller färd på svenska vägar.

Kan bara finnas en förklaring:

Det måste handla om ufon som beamats ner från något rymdskepp, fullt färdiga att bli vd'ar direkt.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken tanke.

Flera har ju enligt egen utsago aldrig legat Sverige till last.

Födda i en skogsdunga får man förmoda och inte har dom varit ens på en vårdcentral nångång.

Den höga lönen man skryter med kom bara av sig själv, trots att man aldrig gått i svensk skola

vilket ju iofs också varit svårt utan skolbuss och/eller färd på svenska vägar.

Kan bara finnas en förklaring:

Det måste handla om ufon som beamats ner från något rymdskepp, fullt färdiga att bli vd'ar direkt.

Det ar val kanske rimligt att halla den diskussionen till de aktiva val du gor som vuxen, eller? Att barn fods till jorden, utbildas och halls friska kostar naturligtvis pengar, man kan forhoppningsvis anta att de antingen har foraldrar som troget bidrar till skattesystemet och I de fall detta ej ar fallet att ovriga vuxna inser vardet av nasta generation och glatt bidrar for barnens basta.

Det finns sakert manga som anser sig aldrig legat svenska staten till last, daribland mig sjalv. Uttrycket har kanske olika mening for olika individer, I mitt fall handlar det nog I huvudsak om att jag alltid stravat efter att pa egen hand ta ansvar for min och min familjs forsorjning. I de flesta lander runt var jord ar detta en sjalvklarhet, det finns helt enkelt inga alternativ. I vart kara Sverige finns det alternativ I form av sociala skyddsnat, tyvarr ar det manga medborgare som inte ser dessa som just skyddsnat utan istallet som alternativa inkomstformer. Till stor utstrackning har gemene man tappat bort solidaritetsbegreppen och fokuserar pa sin rattighet att leva av sina medmanniskor istallet for sin skyldighet att faktiskt bidra till systemets fortlevnad.

Det, enligt mig, storsta problemet detta leder till ar att manniskor gradvis overlater ansvaret for sig sjalv och sin familj pa en reformstruktur. Ett bra exempel pa detta ar kanske var syn pa de gamla? I storre delen av varlden finns ett generationstankande I familjerna dar omsorgen av farmor och farfar ar hogt prioriterat, man lever flera generationer I samma hus, tar hand om unga och gamla gemensamt. Vem gor det I Sverige? Ar det ens mojligt? Finns det nagon som bryr sig? Empati, nej knappast..

Hata Sverige, aldrig. Hata svenskar, aldrig. Hat ar alltid destruktivt, daremot kan det vara bra att ha glasogonen pa sig och bilda sina egna uppfattningar istallet for att falla in I gamla slagord som andra myntat.

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

Angaende eventuell forumtraff sa tycker jag att forslaget att ses hos Ulrika vid poolen ar mest intressant.

Det ar val pa tiden att Wille vidgar vyerna lite fran kontoret pa Sukhumvit och traffar patrasket i Pattis?

Senast igar gjorde jag en ovetenskaplig inventering omkring Soi Diamond som jag med stor gladje kan delge ovriga anslutande deltagare.

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Angaende eventuell forumtraff sa tycker jag att forslaget att ses hos Ulrika vid poolen ar mest intressant.

Det ar val pa tiden att Wille vidgar vyerna lite fran kontoret pa Sukhumvit och traffar patrasket i Pattis?

Senast igar gjorde jag en ovetenskaplig inventering omkring Soi Diamond som jag med stor gladje kan delge ovriga anslutande deltagare.

Kan man få resan betald av staten?

I så fall kan ni räkna med mig också

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man få resan betald av staten?

I så fall kan ni räkna med mig också

hmmm..jag blev ju innan kallad "sexturist" så ett bidrag i nån mån borde man väl kunna utvinna ur landet man så djupt vördar.

fanns ju förr värstingresor.så då kräver jag som nyutnämnd "sexturist" att få min resa betald.sexresa...mmmmm.

CHAANG THEE NANG

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

hmmm..jag blev ju innan kallad "sexturist" så ett bidrag i nån mån borde man väl kunna utvinna ur landet man så djupt vördar.

fanns ju förr värstingresor.så då kräver jag som nyutnämnd "sexturist" att få min resa betald.sexresa...mmmmm.

Värstingarna skickades till något helt annat än deras problemsituation,

så undrar vart de skulle skicka sexturister... :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Värstingarna skickades till något helt annat än deras problemsituation,

så undrar vart de skulle skicka sexturister... :)

såklart...

därför Thailand känns så destruktivt..:crazy:

CHAANG THEE NANG

Link to comment
Dela på andra sajter

Värstingarna skickades till något helt annat än deras problemsituation,

så undrar vart de skulle skicka sexturister... :)

Islamabad, Pakistan. Definitvt svarraggat..

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

Islamabad, Pakistan. Definitvt svarraggat..

i pakistan har jag vart o det finns o finna ska ni veta..:yes:

CHAANG THEE NANG

Link to comment
Dela på andra sajter

Kärleken till Thai kan väl enkelt stavas i ekonomi. Om det varit liknande prisläge som i Sverige hade inga tjejer jobbat i bar och inga faranger åkt dit.

Sand gör sig bäst på vykort :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Kärleken till Thai kan väl enkelt stavas i ekonomi. Om det varit liknande prisläge som i Sverige hade inga tjejer jobbat i bar och inga faranger åkt dit.

Menar du till barerna? :) En hel del faranger åker till annat

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vakna la han oxå! :D

U-C

Vem?

Har nån väckt din teddybjörn?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...