Jump to content
IGNORERAD

..om du hade 46 miljarder...


MaiChai

Recommended Posts

Thaksins beslagtagna 46 miljarder tillfaller nu statskassan, hur ska de spenderas?

http://www.nationmultimedia.com/home/2010/08/12/politics/How-Thaksins-seized-Bt46-billion-should-be-spent-30135737.html

Här finns en del innovativa förslag, kanske MPR´s läsare har några egna förslag?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 40
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Joints

    3

  • Tallviking

    3

  • andrejsdenruskige

    3

  • omarama

    3

Mest aktiva i denna tråd

Jag hade köpt thaiforumet soi sixten och lagt ner det och sen åkt till västra piren och käkat middag :crazy:

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade köpt thaiforumet soi sixten och lagt ner det och sen åkt till västra piren och käkat middag :crazy:

Oj, är Soi Sixten så högt värderat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Tja, varför inte använda en del av pengarna till att i omgångar skicka alla mediokra thailändska engelsklärare till en obligatorisk och betald språkutbildning där de kan få lära sig Engelska flytande i både tal och skrift.

Vikarier som hoppar in under tiden skall naturligt vara kontrollerade av personer som har engelskan som modersmål eller på annat vis behärskar språket till fullo.

Det är med andra ord är det dags för Thailands utbildningsväsende och politiker att inse att vi alla (även de) lever i en global ekonomi, där Engelskan fortfarande är det gängse affärsspråket och nyckeln till ofantligt mycket information.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, varför inte använda en del av pengarna till att i omgångar skicka alla mediokra thailändska engelsklärare till en obligatorisk och betald språkutbildning där de kan få lära sig Engelska flytande i både tal och skrift.

Vikarier som hoppar in under tiden skall naturligt vara kontrollerade av personer som har engelskan som modersmål eller på annat vis behärskar språket till fullo.

Det är med andra ord är det dags för Thailands utbildningsväsende och politiker att inse att vi alla (även de) lever i en global ekonomi, där Engelskan fortfarande är det gängse affärsspråket och nyckeln till ofantligt mycket information.

Kunde inte sagt det bättre själv !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Utbildning, utbildning och återigen utbildning.

Dels av lärare men också för att se till att de som idag inte har möjlighet till en fullgod utbildning ges möjligheterna att läsa vidare även om ekonomiska medel saknas hos familj eller individ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaksins beslagtagna 46 miljarder tillfaller nu statskassan, hur ska de spenderas?

http://www.nationmultimedia.com/home/2010/08/12/politics/How-Thaksins-seized-Bt46-billion-should-be-spent-30135737.html

Här finns en del innovativa förslag, kanske MPR´s läsare har några egna förslag?

Hälften till infrastrukturen och resten som stipendier för ungdommar som vill utbilda sig utomlands för att sedan berika sitt hemland med lite ny kunskap och nya idéer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Tja, varför inte använda en del av pengarna till att i omgångar skicka alla mediokra thailändska engelsklärare till en obligatorisk och betald språkutbildning där de kan få lära sig Engelska flytande i både tal och skrift.

Vikarier som hoppar in under tiden skall naturligt vara kontrollerade av personer som har engelskan som modersmål eller på annat vis behärskar språket till fullo.

Det är med andra ord är det dags för Thailands utbildningsväsende och politiker att inse att vi alla (även de) lever i en global ekonomi, där Engelskan fortfarande är det gängse affärsspråket och nyckeln till ofantligt mycket information.

Eller så kan de använda pengarna till korruptionsberämpning, och lösa engelskalärarproblemet för småpengar om de omfördelar resurser, som de redan har. En hel del engelskkunniga utlänska lärare används i vanliga skolor. Om de istället skulle användas på universitet till att lära upp thailändare till engelskalärare, som i sin tur lär upp engelskalärare, så är behovet fyllt på några år.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, varför inte använda en del av pengarna till att i omgångar skicka alla mediokra thailändska engelsklärare till en obligatorisk och betald språkutbildning där de kan få lära sig Engelska flytande i både tal och skrift.

Vikarier som hoppar in under tiden skall naturligt vara kontrollerade av personer som har engelskan som modersmål eller på annat vis behärskar språket till fullo.

Det är med andra ord är det dags för Thailands utbildningsväsende och politiker att inse att vi alla (även de) lever i en global ekonomi, där Engelskan fortfarande är det gängse affärsspråket och nyckeln till ofantligt mycket information.

Ja, det finns onekligen mycket info på engelska men ur ett affärspersektiv undrar jag om inte kinesiska är framtidens språk.

Utbildning är ju givetvis av största värde men när det gäller Thailand så undrar jag om pengar verkligen är den viktigaste frågan och inte just själva inriktningen på den nuvarande utbildningsformen som är det stora problemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, varför inte använda en del av pengarna till att i omgångar skicka alla mediokra thailändska engelsklärare till en obligatorisk och betald språkutbildning där de kan få lära sig Engelska flytande i både tal och skrift.

Vikarier som hoppar in under tiden skall naturligt vara kontrollerade av personer som har engelskan som modersmål eller på annat vis behärskar språket till fullo.

Det är med andra ord är det dags för Thailands utbildningsväsende och politiker att inse att vi alla (även de) lever i en global ekonomi, där Engelskan fortfarande är det gängse affärsspråket och nyckeln till ofantligt mycket information.

Bra grej, men helt omöjlig att genomföra.

Engelskalärare som redan jobbar som detta och nu skall skickas på utbildning i engelska, jojo, de som skickas på utbildning kommer tappa ansiktet, de kan ju redan engelska.

Tolkningen kommer säkerligen bli att de inte är tillräckligt bra, sant javisst, men detta innebär ändå en kritik mot egna kunnandet, och detta kommer inte att falla i god jord.

Dessutom kommer de som skickar dessa lärare på utbildning aldrig att kunna genomföra det, då det är ytterst olämpligt att låta någon tappa ansiktet.

Och självklart, pengar går till vidareutbildning av lärare, men lär i ytterst få fall att nå fram till lärarna, lokala bybossar/lokalpolitiker kommer sila pengarna rakt ner i egen ficka.

Mitt förslag är att regeringen köper mobiltelefoner för hela summan och delar ut i byarna, då kan de sitta kvar för evigt och aldrig förlora ett val. :ironi::bag: men tyvärr också lite sant.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Hälften till infrastrukturen och resten som stipendier för ungdommar som vill utbilda sig utomlands för att sedan berika sitt hemland med lite ny kunskap och nya idéer.

Nja, hur mycket infrastruktur får man egentligen för 23 miljarder om man betänker att det skall vara större delen av landet till gagn?

Visst är det en bra idé att låta ungdomar utbildas utomlands men så sker väl redan idag? Förvisso är det väl de redan privilegierade ungdomarna som har den möjligheten men jag anser att det är bättre att använda pengarna till att bygga upp det egna utbildningsväsendet så att fler ges möjligheten att studera och få en bra utbildning till nytta och gagn för hela landet.

Där jag bor har vi så nära till två städer med högskolor och universitet att det endast tar en timme att pendla till någon av dem.

Närhet och möjlighet till utbildning till en subventionerat låg avgift tror jag ger en högre avkastning än om ett fåtal ges möjligheten att studera utomlands. Har man klarat av en högre utbildning så är det inga fel om man kan få möjlighet att studera utomlands. Eventuellt med hjälp av stipendier men inte på bekostnad av de som vill ha en bra utbildning nära sin bostadsort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Eller så kan de använda pengarna till korruptionsberämpning, och lösa engelskalärarproblemet för småpengar om de omfördelar resurser, som de redan har. En hel del engelskkunniga utlänska lärare används i vanliga skolor. Om de istället skulle användas på universitet till att lära upp thailändare till engelskalärare, som i sin tur lär upp engelskalärare, så är behovet fyllt på några år.

Eftersom den genomsyrar hela samhället så blir ”korruptionsbekämpning” ingen lätt nöt att knäcka. Förmodligen måste de börja med att bekämpa sig själva och det blir ju inte så ”sanuck”.

Din tanke är god i ett logiskt fungerande samhälle av västerländskt snitt.

Jag tror dock att thai-lärarna i Engelska måste ”flyttas” för att under en tid få ett nödvändigt miljöombyte där de mer eller mindre tvingas att ta den erbjudna utbildningen på allvar. Alltså till ett ställe där det inte går att slingra sig undan och sedan ”köpa” sig godkänd eller bli sur och förnärmad om det påpekas av farangläraren att deras uttal är kasst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra grej, men helt omöjlig att genomföra.

Engelskalärare som redan jobbar som detta och nu skall skickas på utbildning i engelska, jojo, de som skickas på utbildning kommer tappa ansiktet, de kan ju redan engelska.

Tolkningen kommer säkerligen bli att de inte är tillräckligt bra, sant javisst, men detta innebär ändå en kritik mot egna kunnandet, och detta kommer inte att falla i god jord.

Dessutom kommer de som skickar dessa lärare på utbildning aldrig att kunna genomföra det, då det är ytterst olämpligt att låta någon tappa ansiktet.

Och självklart, pengar går till vidareutbildning av lärare, men lär i ytterst få fall att nå fram till lärarna, lokala bybossar/lokalpolitiker kommer sila pengarna rakt ner i egen ficka.

Mitt förslag är att regeringen köper mobiltelefoner för hela summan och delar ut i byarna, då kan de sitta kvar för evigt och aldrig förlora ett val. :ironi::bag: men tyvärr också lite sant.

Ifall man maskerar det hela med att det är en vidareutbildning, typ att det har kommit en del nya ord som de måste lära sig...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ifall man maskerar det hela med att det är en vidareutbildning, typ att det har kommit en del nya ord som de måste lära sig...

En utmärkt ide!

Det engelska språket förändrar sig ständigt... likaväl som andra språk, svenskan inkluderad.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade köpt thaiforumet soi sixten och lagt ner det och sen åkt till västra piren och käkat middag :crazy:

Kunde vi inte hitta på nåt med RA? :drinks:

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

va e du nu :whistle: svedala eller va det kina :whistle: själv sitter ja på dasset innan volvo passet :o:o

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska vi slå vad att pengarna försnillas?

Knugen snor dom säkert hah, han har ju bara 350 miljarder...

Ändrades av Serath

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Hade jag dom pengarna så kan jag lova er att ni aldrig träffat en dygare människa än mig.

1. Jag hade betett mig som et svin 24/7

2. samma som punkt 1

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaksins beslagtagna 46 miljarder tillfaller nu statskassan, hur ska de spenderas?

http://www.nationmultimedia.com/home/2010/08/12/politics/How-Thaksins-seized-Bt46-billion-should-be-spent-30135737.html

Här finns en del innovativa förslag, kanske MPR´s läsare har några egna förslag?

Troligen komme andra högre uppsatta Thai "politiker" lägga beslag på dom på ett eller annat sätt.

Skola och vård skulle jag ha låst pengarna till om jag fick bestämma över dom, när man ser hur dom fattiga har det.

Mvh. Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad som förmodligen kommer hända är att regeringen säger att pengarna ska användas till att minska klyftorna i samhället vilket betyder att runt 32 miljarder THB, dvs vad som är kvar efter att de sedvanliga 30% förskingrats på vägen, kommer pumpas in i mer eller mindre populistiska åtgärder i strategiska områden som Södra Isaan och delar av Centrala Thailand och därigenom säkra en valvinst. För att inte IL mfl ska få några ideer så vill jag tillägga att PTP skulle gjort likadant med enda skillnaden varande vilka som snott pengarna och vilka som fått dela på smulorna.

Vad jag däremot skulle önska att de gjorde med pengarna är, som många varit inne på, att satsa på utbildning. Det bästa vore om de kunde utse en grupp med internationella experter och thailändare som utbildats utomlands som rådgivare för hur en massiv utbildningsreform ska se ut. 32 miljarder THB räcker inte så långt för vad som behövs men det skulle iaf kunna vara en grundplåt. Pension, med bibehållen lön, för alla lärare över 45 och obligatorisk pedagogisk utbildning för alla yngre lärare och en total förändring av lärarutbildningen är nog nödvändig. Ingen behöver känna sig utpekad då alla är kallade.

Vissa här har påtalat att engelskalärarna måste bli bättre på engelska men det tror jag är helt ointressant om inte själva pedagogiken förändras till att bli interaktiv. Jag tror att de få engelskalärare ute i byarna som faktiskt kan prata hyffsad engelska når precis lika dåligt resultat som de som knappt kan ett ord.

Förhoppningsvis leder en mer interaktiv utbildning till att ungdomar ifrågasätter fenomen även utanför skolan och kanske kan då hela patroniseringsmönstret brytas och därmed korruption och annan skit sakta lösas. Trots allt finns det många likheter på hur Thailand idag fungerar socialt och hur Sverige och många andra utvecklade länder såg ut på 50-talet. Med en social utveckling kommer dock givetvis en del oönskade effekter men en del kan de kanske undvika och vissa andra får de nog acceptera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad som behövs är ett riktigt flashigt köpcenter i Bangkok, pengarna räcker precis.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad som behövs är ett riktigt flashigt köpcenter i Bangkok, pengarna räcker precis.

För mej räcker gott med att IKEA öppnar nu i oktober.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kunde vi inte hitta på nåt med RA? :drinks:

Med 46 miljarder på kontot hade RA varit ett avslutat kapitel.

Men du hade kunnat köpa SAS och styrt upp det lite,tror du hade fått det på fötter igen.

Nya flygvärdinnor,Hootersresturang bak i planet etc. :dance:

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Med 46 miljarder på kontot hade RA varit ett avslutat kapitel.

Men du hade kunnat köpa SAS och styrt upp det lite,tror du hade fått det på fötter igen.

Nya flygvärdinnor,Hootersresturang bak i planet etc. :dance:

Nu snackar vi!!!

Men Hootersrestaurang ska väl finnas bak, över vingarna och längst fram i kabinen. Alla märkta med en hooters skyltar

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...