Jump to content
IGNORERAD

Trodde inte min öron!


mr chaweng

Recommended Posts

Min fru som kommer ifrån en liten by strax utanför Khon Kaen berättade för ett tag sedan en historia så jag tappade hakan och sedan sa, ahårru, är det sant?

Året var 1986 och hon skulle fylla 18 år. Hon var i Bangkok och besökte sin syster som bodde där tillsammans med sin Amerikanska pojkvän.

En dag var hon ensam hemma och satt som vanligt och tittade på tv. Helt plötsligt hörte hon en signal ljuda i rummet och stax efteråt kom det en till.

Hon lokaliserade ljudet till en apparat i rummet och efter en stund lyfte hon luren på den. Då hörde hon någon prata i luren och hon blev rädd och la tillbaka luren.

Det var första gången hon hörde talas om telefonen.

Jag tycker det är helt häpnadsveckande att vuxna människor 1985 i Thailand inte hört talas om telefonen.

Har ni hört något liknande? Det vore roligt att höra vad ni har att berätta.

Ändrades av mr chaweng
Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru som kommer ifrån en liten by strax utanför Khon Kaen berättade för ett tag sedan en historia så jag tappade hakan och sedan sa, ahårru, är det sant?

Året var 1986 och hon skulle fylla 18 år. Hon var i Bangkok och besökte sin syster som bodde där tillsammans med sin Amerikanska pojkvän.

En dag var hon ensam hemma och satt som vanligt och tittade på tv. Helt plötsligt hörte hon en signal ljuda i rummet och stax efteråt kom det en till.

Hon lokaliserade ljudet till en apparat i rummet och efter en stund lyfte hon luren på den. Då hörde hon någon prata i luren och hon blev rädd och la tillbaka luren.

Det var första gången hon hörde talas om telefonen.

Jag tycker det är helt häpnadsveckande att vuxna människor 1985 i Thailand inte hört talas om telefonen.

Har ni hört något liknande? Det vore roligt att höra vad ni har att berätta.

Kan dra en liknande sak:

Detta hände i Sverige cirka 1994 och var min dåvarande svenska svärmor, 65 år gammal och nybliven pensionär, som gjorde

Hon hade jobbat i Televerkets utlandsväxel i hela sitt liv och kopplat "snören"

Hon, min fru och jag var på Coop och handlade och svärfar ringer till min mobiltelefon (inte helt ovanlig sak i Sverige vid den tiden)

Han ville prata med sin fru så jag ger henne mobilen

Hon tittar på den helt frågande, håller den en halvmeter framför ansiktet riktad mot sig och ropar tveksamt "hallååååå" !!!

Jag och frugan fick dyka ner bakom en frys lite hastigt och höll på att vrida oss i skrattplågor utan att det syntes.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog inte så otroligt. Vid den tiden började jag åka runt i Thailand. Åkte man ut till småbyar så var det sällan man hörde talas om någon som hade telefon. Nu var jag inte direkt och åkte i trakterna av Khon Kaen. Jag var mer inriktad på den nordvästra sidan av landet, men det var nog ingen större skillnad i telefontättheten på den ena eller andra sidan.

I en del småbyar fanns inte telefon i alla skolor heller på den tiden. Hon växte upp tidigare ändå och gjorde hon det i en avlägsen by på vischan så kan det vara troligt. Däremot så fanns TV i stort sett i alla hem på den tiden. Och hon borde nog sett telefon på någon såpopera, som gick på den tiden också. I städerna fanns det gott om telefoner och det borde rimligen ha slagit igenom i såpoperna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog inte så otroligt. Vid den tiden började jag åka runt i Thailand. Åkte man ut till småbyar så var det sällan man hörde talas om någon som hade telefon. Nu var jag inte direkt och åkte i trakterna av Khon Kaen. Jag var mer inriktad på den nordvästra sidan av landet, men det var nog ingen större skillnad i telefontättheten på den ena eller andra sidan.

I en del småbyar fanns inte telefon i alla skolor heller på den tiden. Hon växte upp tidigare ändå och gjorde hon det i en avlägsen by på vischan så kan det vara troligt. Däremot så fanns TV i stort sett i alla hem på den tiden. Och hon borde nog sett telefon på någon såpopera, som gick på den tiden också. I städerna fanns det gott om telefoner och det borde rimligen ha slagit igenom i såpoperna.

Hon bodde 2 mil utanför Khon Kaen och vet inte om dem hade fått tv då. Dem hade det ganska knapert på den tiden har jag förstått.

Även om det inte fanns telefon i byn så tycker man att hon/dem borde hört talas om det via skolan eller liknande

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru som var 11 då säger att i hennes by fanns det ingen telefon då, dom hadde TV som dom körde på diesel aggregat då dom saknade El också

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag minns mycket väl en av fru Changs släktingar som vid besök i Chiang Mai 2005 fick nöjet att åka hiss första gången...

"Varför ska vi gå in i det där lilla rummet?"

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Under mina första resor var det inte vanligt med mobiltelefon.. Ungar kom från grannkåkarna för att spela "masken" på min gamla Nokia telefon. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

För ett par år sedan skulle svärmor absolut med och vinka av oss på Udons flygplats, denna har två plan med rulltrappa till övervåningen.eftrsom det finns många rulltrappor inne på varuhusen i stan så förmodade jag att gumman visste vad detta järnspöke var för nåt, så var icke fallet, gumman knep ett stadigt tag i ledstången...men den drog ju iväg uppåt och eftersom gumman inte hade klivit ombord..NÖDSTOPP...Numera går det bra med rulltrappor. :great:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon bodde 2 mil utanför Khon Kaen och vet inte om dem hade fått tv då. Dem hade det ganska knapert på den tiden har jag förstått.

Även om det inte fanns telefon i byn så tycker man att hon/dem borde hört talas om det via skolan eller liknande

Skolan i Thailand är inte riktigt som den svenska. Nutidsorientering och teknik hör inte till ämnena på den primära nivån. Är inte riktigt säker, men är så gott som säker på att det var den 4 åriga skolan som gällde på den tiden. Skulle man gå mer än 4 år kostade det pengar. Därför fick många ungdomar på den tiden gå sin fortsatta utbildning på risfälten eller något annat ställe där de kunde göra nytta. Fortfarande vanligt men tack och lov inte alls lika vanligt, dessutom är skolgången i primärskolan längre än 4år.

På Chaweng Beach hade de både TV och telefon men elen slog de av kl 24 på den tiden.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru som var 11 då säger att i hennes by fanns det ingen telefon då, dom hadde TV som dom körde på diesel aggregat då dom saknade El också

Thailändarna har alltid varit TV-tokiga, måste vara nått med DNA. Inte låter de sådana baggisar som att dom inte har el hindra dom från att se TV.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min kompis tog med sig sin svärmor till Bangkok för första gången i slutet på 90-talet, normalt bor hon i någon by utanför Buriram. Hon var väldigt imponerad av allt hon såg, de tog in på hotellet och hon fick sitt rum. Rätt som det var kom hon och knackade på hos min kompis och hans flickvän. Hon hade ont i ena knät och grät så det sprutade, knät var riktigt uppsvullet och dom frågade vad har du gjort. Ja hon hade aldrig sett en upphöjd toastol så när hon skulle gå på toaletten klättra hon upp och satt fotsulorna på ringen men det var tydligen för halt så hon trilla av och slog i som en torsk. :lol: Allt slutade lyckligt hon fick ett isbandage och dagen efter var hon ganska återställd.

Mvh Maakaao :wai:

Ändrades av maakaao

                                                                                  

 

                                   

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Min kompis tog med sig sin svärmor till Bangkok för första gången i slutet på 90-talet, normalt bor hon i någon by utanför Buriram. Hon var väldigt imponerad av allt hon såg, de tog in på hotellet och hon fick sitt rum. Rätt som det var kom hon och knackade på hos min kompis och hans flickvän. Hon hade ont i ena knät och grät så det sprutade, knät var riktigt uppsvullet och dom frågade vad har du gjort. Ja hon hade aldrig sett en upphöjd toastol så när hon skulle gå på toaletten klättra hon upp och satt fotsulorna på ringen men det var tydligen för halt så hon trilla av och slog i som en torsk. :lol: Allt slutade lyckligt hon fick ett isbandage och dagen efter var hon ganska återställd.

Mvh Maakaao :wai:

Även min (frugans) son som kom hit som 8 åring satt med fötterna uppe på toalettringen dem första månaderna innan jag fick reda på det och kunde tala om för honom hur man andvänder en "farang" toalett

Link to comment
Dela på andra sajter

min kommpis å hans fru skulle flytta till SWE 82 eller 83 och han funderade varfor väskan var så tung !

inspektion. :diablo::diablo::dance1::dance1: det låg ett kolstrykjärn i väskan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min kompis tog med sig sin svärmor till Bangkok för första gången i slutet på 90-talet, normalt bor hon i någon by utanför Buriram. Hon var väldigt imponerad av allt hon såg, de tog in på hotellet och hon fick sitt rum. Rätt som det var kom hon och knackade på hos min kompis och hans flickvän. Hon hade ont i ena knät och grät så det sprutade, knät var riktigt uppsvullet och dom frågade vad har du gjort. Ja hon hade aldrig sett en upphöjd toastol så när hon skulle gå på toaletten klättra hon upp och satt fotsulorna på ringen men det var tydligen för halt så hon trilla av och slog i som en torsk. :lol: Allt slutade lyckligt hon fick ett isbandage och dagen efter var hon ganska återställd.

Mvh Maakaao :wai:

På damernas toalett på jobbet så finns det fortfarande skyltar som visar hur de skall sitta. Dock vittnar kollegorna om att det varje dag återfinns skoavtryck på ringen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Åkte bil i nordvästra Thailand nu i somras. Det finns gott om byar där i norr, där de fortfarande inte har el. Kan tänka mig att det finns mycket invårnarna i dessa byar inte har sett.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid vårt första besök i Sverige, 1994, lånade vi en lägenhet. Efter ett tag såg jag att lilla damen började att bli orolig, vandrade runt och kikade i kylskåpet flera gånger som var gott förladdat med pilsner och ädlare drycker. När jag frågade vad som var fel så sa hon:

"Dricker ni inte vatten i Sverige?"

" Jovisst gör vi det."

"Men det finns ju inget vatten i kylen."

Att få henne att dricka kranvatten var/är omöjligt och under våra påföljande 14 år i Europa vägrade hon. Visst var vi ibland i länder med dåligt vatten men både i Bremen och Hvidovre, båda med bra vatten, var det till att släpa hem vatten från affärerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland kan man bli tvingad att stå på sittringen

post-3132-047786000 1281590474_thumb.jpe

Den var bra !! :great:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Scandinaviancorner

Att ringa till Sverige från Phuket 1981 för att få nersänt lite pengar

Men att ringa hem till Sverige var inte det lättaste, först fick man beställa tid och sedan sitta och vänta och vänta ibland i flera timmar, när man så äntligen fick samtalet hördes det väldigt dåligt.

Den ena av parets föräldrar lovade i alla fall att sända ner 10000 kronor till Thailand på mitt bank konto i Bangkok bank, efter några dagar åker vi in till banken, men det hade inte kommit in några pengar, tillbaka till Patong och efter ytterliggare ett par dagar åker vi in till banken igen ,då hade det kommit in baht för 2000 kronor!

Mystiskt ! så vi gick och beställde ett nytt samtal till Sverige, efter mycket svettande, svärande och väntande fick vi samtalet, då säger dom att man bara har lov att föra ut 6000 kronor från Sverige och bara 2000 åt gången, så dom fick sätta in pengar tre dagar i streck !!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med vatten ur kranen i sverige, det var inte lätt att förklara för damen då hon första gången till sverige (2005)

Men som tur var så har mina kompisar thai som förklara för henne, och efter det så så var det alltid ett par kannor med vatten i kylen.

Jag fråga henne varför kannor med vatten i kylen det finns kallvatten i kranen, men hon sa att det vart godare om man hade det i kylen.

Ja vad gör man hon fick hållas med sitt vatten, men jävlar om jag drack upp och inte fyllde på.

För att inte tala om hur dom tar över köket, även om man vill laga sin egen mat så tar det inte många sekunder innan dom har tagit över.

Även fast dom inte vet hur det skall lagas så kan dom, fast hon har lärt sig några rätter men i början var det bara att låssas som det regna.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med vatten ur kranen i sverige, det var inte lätt att förklara för damen då hon första gången till sverige (2005)

Men som tur var så har mina kompisar thai som förklara för henne, och efter det så så var det alltid ett par kannor med vatten i kylen.

Jag fråga henne varför kannor med vatten i kylen det finns kallvatten i kranen, men hon sa att det vart godare om man hade det i kylen.

Ja vad gör man hon fick hållas med sitt vatten, men jävlar om jag drack upp och inte fyllde på.

För att inte tala om hur dom tar över köket, även om man vill laga sin egen mat så tar det inte många sekunder innan dom har tagit över.

Även fast dom inte vet hur det skall lagas så kan dom, fast hon har lärt sig några rätter men i början var det bara att låssas som det regna.

Mvh

Nerike

en bra ide. det där med vatten i kylskåpet.

mycke av kloret försvinner då de luftas bort om du har kommunalt vatten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...