Jump to content
IGNORERAD

Gratis el i Thailand, sant eller falskt ?


Burken

Recommended Posts

Det påstås att regeringen har beslutat att elen är gratis till alla hushåll i Thailand...

Fattar ingenting :morgon:g

Men nog lär samtliga a/c och fläktar gå på fullt om det är sant.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 36
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tommy

    6

  • Herr Chang

    3

  • King kong

    3

  • Burken

    2

Mest aktiva i denna tråd

Låter trevligt, men inte så troligt :no:

Däremot kanske det är som med månadens vatten räkning, det var gratis! Men bara denna månaden.

Orsaken vet jag inte, men tackar ändå :wai: , 400bath, det kan man ju dricka nåt annat för :party:

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter inte så troligt men om det är så bor frugans polare och hennes morsa gratis på militärförläggningen där dom enbart betalar el  :great:

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Snackar med tjejen nu hon säger att detta gäller nästa månad plus en månad till. Bara för folk har dåligt med pengar. Allt har juh gått upp :grrrrrr:

"10 4 bend over and out "

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jfk_68

Quote

Snackar med tjejen nu hon säger att detta gäller nästa månad plus en månad till. Bara för folk har dåligt med pengar. Allt har juh gått upp :grrrrrr:

Bra, bra.

/jfk

Link to comment
Dela på andra sajter

:party: ...

Hur tänker de avgöra vilka som har dåligt med pengar :neutral: ?

Blir väl de stackars Isaan-bönderna och den där Samak, som väl blev blåst av sin revisor för några år sedan (har jag för mig :beurk: ).

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Same Same, säger min dam!

Alltså, allt har blivit dyrare!   :cry:

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

:party: ...

Hur tänker de avgöra vilka som har dåligt med pengar :neutral: ?

Blir väl de stackars Isaan-bönderna och den där Samak, som väl blev blåst av sin revisor för några år sedan (har jag för mig :beurk: ).

MVH Tommy

Detta gäller alla invånare säger hon som har el :great:

"10 4 bend over and out "

Link to comment
Dela på andra sajter

:party:

Perfekt! Frugan och barnen är innevånare, jag bara hälsar på :wai:

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara tipsa om att ladda upp alla batterier, även bilbatteriet.

[move]Fulladdade Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är frugans uppfattning:

Om man använder lite El, typ endast för 500bath, så bjuder staten på notan, men använder man mer, som vi tex 3700bath, ¨så står vi för hela notan själva.

Både el- och vatten -"rabatten" gäller året ut.

För vatten räkningen gäller maxförbrukning 400 bath.

Ett ganska listigt sätt att uppmuntra folk att spara, småförbrukarna kör nog inte AC, och har antagligen svagare ekonomi :great:

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag har kommit fram till så gäller att 50 kubikmeter vattet och 80 kWh är gratis per månad, året åt. ( Om jag har fattat det hela rätt dras alltså 50 m3 resp.  80kWh av från verklig förbrukning)

Ingår i ett "paket" att hålla inflationen nere ( ny toppnotering förra månaden, över  9 % på årsbasis ).

Det dyra delen av paket var en skattesänkning på drivmedel disel, bensin och gasohol.

I paket ingår även fria tågresor i tredje klass i Isaan och norra Thailand ( men inte södra !!!) och gratis busstrafik på statliga, icke aircon bussar, i Bangkok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Dom flesta Isaan bor har elräkningar på mellan 200 och 500 baht så det låter som en bra ide för att stötta dom fattiga.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tillåt mig vara lite cynisk...

Finns det något som hindrar elbolagen att höja sina priser precis motsvarande denna subvention?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang, sa vitt jag vet sa finns det inga privata elalternativ i Thailand utan allt ags pa ett eller annat satt av EGAT sa smyghojningar borde inte bli nagra problem. Jag ar absolut ingen anhangare av PPP men jag tycker det har var en bra ide, vantar bara pa att fa hoera hur det ska betalas..

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang.

Ja. Det finns en lag i Thailand som reglerar maxpris på en massa varor "basvaror" t.ex. el.

På listan prisreglerade varor finns även t.ex. "kolsyrade dryck" och ""hårfärgningsmedel" , hur nu de har hamnat på den listan ?

Det här med prisreglerade varor är faktiskt ett av regeringens största problem nu. Under lång tid nu har inga prishöjningar tillåtits, vilket innebär att många företag nu börjar "gå på knäna". Konkurserna är f.n. rekordhöga men hur mycket som beror på prisregleringen vet jag inte.

Skulle regeringen släppa på prisregleringen kommer en redan rekordhög inflation att öka än mer och regeringens redan fallande popularitet kommer knappast att stoppast i fallet med de rejäla prishöjningar ( för att kompensera sig för förlusterna nu ) som det skulle medföra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Atom.

Finansministern har redan antytt hur han vill att det ska finanseras, nämlingen genom att genomföra den uppskjutna momshöjningen från 7 % till 10 %, men i dagslägen lär det knappast vara aktuellt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kalim, jag har ocksa hort om momshojningen men det tror inte jag heller bli av. Jag tror det blir den klassiska varianten "vi tar det fran statsbudgeten" och darmed har kostnaden forsvunnit, smidigt :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag missade att nämna att det hela ska delfinansieras på klassiskt svenskt sätt med höjda skatter på tobak och alkohol.

Alkoholskatten höjdes dock ganska nyligen så även den höjning får vänta lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK,

Tack Atom och Kalim för insikt i denna fråga.

Men det verkar ju onekligen som om thailändarna själva får betala denna så kallade subvention.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Pratade med tjejen nyss och hon sa att staten kommer att betala hälften av vad man förbrukat.

Annars hade väl alla satt på airconen och använt huset som kylskåp :drunk:

Men kanske imorgon är allt gratis igen  :neutral:

"10 4 bend over and out "

Link to comment
Dela på andra sajter

      Ringde nu på morgonen till frugan som är i Thailand och då berättade hon att det blev ingen rabatt på elräkningen,

      det var 2 affärer och vi i byn som inte fick någon elrabatt, men de är ju klart frugan är ju gift med en farang, 

      så nu har man blivit utsatt för "rasism" igen, men å andra sidan så bidrar jag gärna med några hundralappar till thailändska staten,

      men jag hade ju hellre gett pengarna till förskolan i byn som jag brukar vara och ge ett par tusenbattare när jag är i byn

                                                          Stefan

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har också fått rapport från byn, där trodda alla att det skulle vara gratis men fick som ovan sagts bara 50%, det utmynnade i att halva byns befolkning idag, lördag, åker tii huvudkontoret och kräver förklaring.

Man misstänker elbolagschefen för att ta de andra 50% själv. Ingenting är omöjligt i LOS.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...