Jump to content
IGNORERAD

Är det svårare att leva med en thailändska än en svenska?


Guest Atom

Är det svårare att leva med en thailändska än en svenska?  

188 röster

  1. 1. Är det svårare att leva med en thailändska än en svenska?

    • Det är klart svårare att leva med en thailändska
      35
    • Det är något svårare att leva med en thailändska
      28
    • Det går på ett ut
      42
    • Det är något enklare att leva med en thailändska
      21
    • Det är klart enklare att leva med en thailändska
      41
    • Ingen aning
      21


Recommended Posts

Det har varit en del trådar på sistonde som belyst diverse problem som kan uppstå när man valt att leva med en thailändska. Varje persons situation är givetvis unik men det är inte så svårt att föreställa sig att problem kan uppstå om man saknar gemensamt språk, har väldigt olik bakgrund samt dessutom diverse andra skillnader. Det kan dock också finnas flera anledningar som gör att ett förhållande med en thailändska kan vara betydligt smidigare än med en svenska. Vore intressant att höra vad ni tycker.

Jag röstade på "det går på ett ut"; väldigt få av de vardagsproblem vi har kan härledas till kulturella eller nationella skillnader utan är nog de vanliga meningsskillnader som uppstår när man lever med en annan person.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 78
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    7

  • Sek Losos uncle

    7

  • andrejsdenruskige

    4

  • Wangthong

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

har levt med en thaikärring i 10 år och för det krävs ett starkt psyke,allt får man fixa eller är det bara jag som fått nitlotten. :huh:

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns för- och nackdelar med en thai respektive svensk tjej men det går på ett ut tycker jag precis som Atom. Är varken svårare eller lättare med en thai än en svensk tjej, bara aningen annorlunda.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

jag får nog svara att det är svårare att vara tillsamans med en thai.

Ändrades av nissefisk1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det går nog inte för mig att generalisera utifrån thailänska kontra svenska. Men den dam jag lever med nu är från Thailand och visst finns det vissa svårigheter rent språkligt, men det uppvägs av andra fördelar i kulturella skillnader. :great:

Så det går upp och der går ner på livets berg- och smalbana, så det beror nog mest på personlighet än ursprung, hur svårt/lätt det är att leva med en annan person. :)

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag röstade på det första alternativet med motivering att det är just skillnaden i nationalitet och alla de byråkratiska uppförsbackar man utsätts för som gör det så mycket jobbigare. På ett mer personligt plan kan jag inte riktigt uttala mig. Jag tycker själv att jag har haft stor tur. Min fru valde jag ju själv (eller var det hon som valde mig?) men hennes familj kom på köpet och det har på det stora hela varit väldigt bra. Gifter man in sig i en annan kultur blir det knappast lättare även om det finns en massa fördelar på samma gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går på ett ut!

Beror ju helt och hållet på individerna! Observera att jag skrev i pluralis dvs det beror också väldigt mycket på svensken!

Mvh

Khun Somtam

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag upplever det som svårare att leva med en thaitjej, mycket pga språkproblem och känsloyttringar som inte alls stämmer överens med vad man själv växt upp med och lärt sig leva med. Det finns mycket i varandras kultur och traditioner som ställs på spets plus att man inte riktigt vet om det är äkta kärlek från tjejen man lever med. Många tror det, och kanske t o m är alldeles fruktansvärt övertygad om att deras fruar älskar dom..men en thaitjej är ingen lek och det är definitivt ett helt annat sätt att se på kärlek än vad en svensk tjej gör.

Anledningen till att jag hellre är med en thaitjej är att alla andra delar vida överstiger de känslor som jag själv kan få för svenska tjejer. En thaitjej är helt underbar om man har ett fint förhållande och jag är också fast i det asiatiska utseendet som jag tycker är mer attraktivt än vad en svensk tjej är generellt sett. Jag gillar att tjejerna är smala och nätta (trots att jag inte själv är det). Jag gillar deras temperament och deras glädje. Jag gillar deras kultur och traditioner och överhuvudtaget är mycket med det thailändska fantastiskt vackert med färger och sensualismen runt det mesta de gör...

För mig finns inget bättre...och en thaitjej sopar banan med de flesta svensksa tjejer jag träffat och levt med. Men..det är krävande...och ibland är det verkligen ingen lek eller dans på rosor att vara med en thaitjej för det kostar på psyket och det kostar i plånboken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går på ett ut!

Beror ju helt och hållet på individerna! Observera att jag skrev i pluralis dvs det beror också väldigt mycket på svensken!

Mvh

Khun Somtam

Ja bara ös ner dom med pengar och guld så blir det nog inga problem alls. :ironi:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, jag får nog välja "det går på ett ut". Det finns olika uppsättningar fördelar och nackdelar med att leva med en thailändska jämfört med en svenska. Vad som är bäst är mycket svårt att uttala sig om.

Möjligen kan man säga att man lättare uthärdar de nackdelar en thailändska har, men det blir ju väldigt individuellt.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja bara ös ner dom med pengar och guld så blir det nog inga problem alls. :ironi:

Jo det kan ju vara en variant.

det finns även de som tror att de fått en hushållsmaskin!!!

//Khun Somtam

Link to comment
Dela på andra sajter

Röstade på alternativ 2 något svårare, men jag tror att det inte är speciellt unikt att ha ett kanonförhållande med såväl Thai som svenska, bara man vet (tror sig veta) vad man ger sig in på, och där är det så vitt jag kan förstå något enklare med ett svenskt engagemang där man slipper ta hänsyn till en för många helt ny kultur förutom den respekt och kärlek som (förhoppningsvis) finnes sinsemellan.

Men den gamla klychan, "Kärleken övervinner allt", är förhoppningsvis inte helt ute, ens i våra dagar.. :)

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Same same but different. För och nackdelar finns det gott om i alla förhållanden men i ett thai+sve förhållande så tersig dom bara lite annorlunda pga olika kulturer.

L" because it has a Led Ling in the flont

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Först; har aldrig varit med en thailändska så jag har överhuvudtaget ingen kunskap eller erfarenhet av detta.

har levt med en thaikärring i 10 år och för det krävs ett starkt psyke,allt får man fixa eller är det bara jag som fått nitlotten. :huh:

På ditt språk att döma låter det som att du i dag inte är så lycklig du hade hoppats på att bli? Vad är det du reagerar starkast över?

jag får nog svara att det är svårare att vara tillsammans med en thai.

Okay Nissefisk, vad är det som du känner blir svårare med en Thailändska. Finns det några speciella och typiska drag som dem har som de svenska inte har?

Ofta hör man detta med pengar. Det är jag som svensk som skall dra in pengar, ta hand om min fru och sedan hennes alla syskon, föräldrar och släktingar. Och sedan skall frugan spela eller ringa bort mina pengar och därefter skall hon ha synpunkter på vad jag lägger mina pengar på osv...osv...

Skulle man blir ansedd som en jubelidi*t om man från början gjorde klart att:

*Jag kräver att du skaffar dig en inkomst och drar in pengar även du.

*Vi har delad ekonomi. Jag kan initialt se till att vi har mat och bostad och överlever.

*Skall det skickas pengar till Dina släktingar så blir det med Dina pengar.

*Skrivet äktenskapsförord eller liknande, allt som jag hade innan vi träffades blir mitt vid skilsmässa osv..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag upplever det som svårare att leva med en thaitjej, mycket pga språkproblem och känsloyttringar som inte alls stämmer överens med vad man själv växt upp med och lärt sig leva med. Det finns mycket i varandras kultur och traditioner som ställs på spets plus att man inte riktigt vet om det är äkta kärlek från tjejen man lever med. Många tror det, och kanske t o m är alldeles fruktansvärt övertygad om att deras fruar älskar dom..men en thaitjej är ingen lek och det är definitivt ett helt annat sätt att se på kärlek än vad en svensk tjej gör.

Anledningen till att jag hellre är med en thaitjej är att alla andra delar vida överstiger de känslor som jag själv kan få för svenska tjejer. En thaitjej är helt underbar om man har ett fint förhållande och jag är också fast i det asiatiska utseendet som jag tycker är mer attraktivt än vad en svensk tjej är generellt sett. Jag gillar att tjejerna är smala och nätta (trots att jag inte själv är det). Jag gillar deras temperament och deras glädje. Jag gillar deras kultur och traditioner och överhuvudtaget är mycket med det thailändska fantastiskt vackert med färger och sensualismen runt det mesta de gör...

För mig finns inget bättre...och en thaitjej sopar banan med de flesta svensksa tjejer jag träffat och levt med. Men..det är krävande...och ibland är det verkligen ingen lek eller dans på rosor att vara med en thaitjej för det kostar på psyket och det kostar i plånboken...

BRA SKRIVET! HÅLLER MED!

Snucke

Link to comment
Dela på andra sajter

Ömsom vin, ömsom vatten och ibland lite syrligare vatten.

Visst är det svårare, men samtidigt så får man så mycket mer tillbaka.

Istället för en kultur har man två kulturer, det klart det blir svårare att leva upp till dessa istället för en enda.

Dyrare, naturligtvis är det dyrare att höra till två länder, men vilket utbyte det ger.

Efter drygt 20 år med frugan har jag svårt att tänka mig ett liv med en svenska. De svenska relationer jag haft känns väldigt urvattnade numera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Dyrare, naturligtvis är det dyrare att höra till två länder, men vilket utbyte det ger.

Om man bor i Sverige ja.

Iofs har jag inte flyttat till Thailand än, men om man bor där, så kan det väl bli billigare, eftersom levnadskostnaderna väl kan vara så mycket lägre att det täcker extrakostnaderna och blir över?

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Skulle ge en del för att få ett sanningsenligt svar på den omvända frågan:

Om svenska män är svårare att leva med om man är Thai och vad det i så fall beror på.

För självklart är alla svenska män tillverkade efter samma mall (och alla invandrare efter en annan :-) )

Kärlek till pengar och thailändskornas promiskuitet är nog det som diskuterats mest här på MPR

och det är svårt att tro annat annat än att det har en viss inverkan på omröstningen i denna tråd.

Hur lätt är det att leva med någon, Thai eller ej, som man konstant misstror vara på jakt efter ens pengar

och som säkert har sålt sig på en bar - eller ännu värre - kan tänka sig att sälja sig i jakten på mera.

Det generaliseras glatt och det dras långtgångna slutsatser av det vi anser oss veta.

Att överhuvudtaget rösta om saken är kanske ett uttryck för den tillsynes gängse uppfattningen att

alla "thaiflickaimportörer" och alla deras thaiflickor är lika.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man bor i Sverige ja.

Iofs har jag inte flyttat till Thailand än, men om man bor där, så kan det väl bli billigare, eftersom levnadskostnaderna väl kan vara så mycket lägre att det täcker extrakostnaderna och blir över?

Du hör nog fortfarande till två kulturer? Att släppa all kontakt med det andra landet (oavsett vilket) är det få som gör. Det är nog inte så rekommendabelt heller. Du behöver försäkringar och resor. Hur går det i framtiden? Kommer kronan ner i hälften av nuvarande värde och levnadskostnaderna i Thailand ökar så är det kanske inte så roligt längre. Svårt att säga vad som händer!

Se på den här mannens upplevelser.

Vilka följder får det för honom. Han har egentligen ingen anknytning till Thailand, för att behålla visum, behöver han en hel del pengar. Vilket jag hoppas han har lagt undan! Kan han få arbetstillstånd (vilket han inte hade men verkar behöva) rakt av?

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Först; har aldrig varit med en thailändska så jag har överhuvudtaget ingen kunskap eller erfarenhet av detta.

På ditt språk att döma låter det som att du i dag inte är så lycklig du hade hoppats på att bli? Vad är det du reagerar starkast över?

Okay Nissefisk, vad är det som du känner blir svårare med en Thailändska. Finns det några speciella och typiska drag som dem har som de svenska inte har?

Ofta hör man detta med pengar. Det är jag som svensk som skall dra in pengar, ta hand om min fru och sedan hennes alla syskon, föräldrar och släktingar. Och sedan skall frugan spela eller ringa bort mina pengar och därefter skall hon ha synpunkter på vad jag lägger mina pengar på osv...osv...

Skulle man blir ansedd som en jubelidi*t om man från början gjorde klart att:

*Jag kräver att du skaffar dig en inkomst och drar in pengar även du.

*Vi har delad ekonomi. Jag kan initialt se till att vi har mat och bostad och överlever.

*Skall det skickas pengar till Dina släktingar så blir det med Dina pengar.

*Skrivet äktenskapsförord eller liknande, allt som jag hade innan vi träffades blir mitt vid skilsmässa osv..?

Väldigt svårt att just säga några saker så, men språket,kulturen,humorn mm.mm men man kan ju inte vara utan dom ändå :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart svårare att leva med en Thaitjej jämfört med en dito Svenska åtminstone de första åren, sen svänger det nog över till att det blir enklare.

I början så är det ju en massa kulturkrockar som uppstår. I början när min tjej kom hit t ex så var det väldigt mycket tjaffs om att hon inte var speciellt pigg på att hjälpa till med att dela hyran osv trots att hon hade jobb och tjänade bra med pengar. Hon menade på att jag skulle vara glad för att hon kunde ta hand om sina egna utgifter (mat, kläder osv) och hyran hade jag ju klarat att betala själv innan vi flyttade ihop så varför skulle hon nu plötsligt börja hjälpa till med den? Och hennes kompisar behövde ju minsann inte hjälpa sina killar att dela på hushållets utgifter utan kunde skicka i stort sett hela sin lön till ett bankkonto i Thailand så varför var jag tvungen att vara en sån hemsk och besvärlig pojkvän? Ja ganska snart så visade det sig förståss att även hennes kompisar var tvungna att hjälpa till med hyran osv hemma men det ville de ju inte riktigt säga i början. Men det var bara tjaffs om detta de första månaderna och nu funkar allt perfekt, vi delar 50/50 på alla utgifter i stort sett. Märker dock ofta när jag pratar med killar som precis fått hit sina Thaitjejer att de har exakt samma problem med detta som jag hade i början. Börjar nån tjej hävda att hon minsann inte behöver hjälpa till med hyran utan kan spara undan hela sin lön så verkar många tjejer "skämmas" över att berätta att de hjälper till med hyran osv för de vill inte framstå som att de hittat en "fattig kille".

Efter några år så infinner sig dock ett stort lugn och man känner en trygghet med sin Thaitjej. Medans många svenskatjejer efter några år i ett förhållande verkar få nån slags "sex in the city kris" där de ifrågasätter om de vill leva med sin kille resten av livet eller om de skulle kunna få ett bättre liv med någon annan eller som singel så verkar Thaitjejerna tänka tvärtom. Har de varit tillsammans med sin kille i några år så krävs det rätt mycket för att de ska lämna honom. De njuter av tryggheten som det faktist är att leva med någon som man känner utan och innan medans många svenskatjejer ser denna trygghet som tråkig och oromantiskt.

Ja det behöver rimligtvis inte tilläggas, men ovanstående påståenden baseras naturligtvis enbart på personliga erfarenheter och erfarenheter från min närmaste omgivning. Jag påstår inte att alla Thaitjejer njuter av tryggheten i ett långvarigt förhållande och jag påstår inte att alla svenskatjejer blir uttråkade efter några år med samma kille. :rtfm:

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Min erfarnehet är inte så stor. Men för mig är det så lätt så jag nästan skäms. Kan bero på att vi träffades under längre tid innan vi gjorde slag i saken. Jag talade om hur jag vill ha det . Frugan gjorde samma sak. Utifrån det diskuterade vi hur vi ville ha det tillsammans. Fungerar för bra. Den enda missen hittills är att frugan är bättre förhandlare än jag. Men det tar jag så gärna. Det roliga är att vi är i samma situation. Vi har inga föräldrar att ta hand om. Vi tänker lika om ekonomin. Vad som är viktigt och inte. Fast frugan har ju en dröm om hus i Udon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det generaliseras glatt och det dras långtgångna slutsatser av det vi anser oss veta.

Att överhuvudtaget rösta om saken är kanske ett uttryck för den tillsynes gängse uppfattningen att

alla "thaiflickaimportörer" och alla deras thaiflickor är lika.

Var och en röstar väl efter sina upplevelser. Att generalisera över den upplevelsen måste väl ändå upplevas som lite skittsofrent, (ursäkta stavning) åtminstonne i min värld.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

såklart är det svårare, att påstå ngt annat är löjligt.

Som tur är vägs det upp med att de flesta karlar som hittar sin kärlek i Thailand är skvatt galna.

Så kontentan är :

Det går jämt upp!

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...