Jump to content
IGNORERAD

Är det svårare att leva med en thailändska än en svenska?


Guest Atom

Är det svårare att leva med en thailändska än en svenska?  

188 röster

  1. 1. Är det svårare att leva med en thailändska än en svenska?

    • Det är klart svårare att leva med en thailändska
      35
    • Det är något svårare att leva med en thailändska
      28
    • Det går på ett ut
      42
    • Det är något enklare att leva med en thailändska
      21
    • Det är klart enklare att leva med en thailändska
      41
    • Ingen aning
      21


Recommended Posts

Här är några rader från där jag spekulerar lite.

Det är lite svårt att uttala sig i frågan när man saknar erfarenhet från längre förhållanden med en eller flera thailändska kvinnor. Kortare relationer, eller relationer under tiden man haft förmånen att vara på en längre tids semester, utan de vardagliga kraven livet har på oss människor som fortfarande är tvungna att skaffa oss en inkomst till bl.a. det dagliga brödet är inte riktigt samma sak. Men eftersom det inte är ett oöverstigligt hinder för att ändå uttala sig i frågan så låter jag det inte hindra mig från att ändå komma med en liten inlaga i debatten.

Den handlar ju till viss del om kvinnor rent generellt och det är ett intresse som jag haft något eller några år innan puberteten med full kraft kom och öppnade en helt ny värld som bara bestod av kvinnor i olika åldrar och utseende. Och när den väl infunnit sig så kunde man ju inte tänka på så mycket annat under större delen av dygnet.

Intresset har, tvärtemot vad jag då trodde, inte avtagit med åren och numer har man också skaffat sig en viss erfarenhet och lärt sig ett och annat som man gärna hade velat veta och kunna vid tiden då de första målbrottsbrutna orden kraxades fram ur tonårsstrupen. Då man stod tillsammans med någon flicka med svettiga handflator och försökte få fram något intressant att säga.

Kan inte påstå att jag saknar den tiden särskilt mycket..

Vill ni läsa resten så kan ni göra det

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 78
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    7

  • Sek Losos uncle

    7

  • andrejsdenruskige

    4

  • Wangthong

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Sek Losos uncle

Nu vill jag inte vara en tråkig party-pooper men det var nog en glädjekalkyl om jag inte totalt missförstått något. Jag har för mig att jag läst någonstanns att ni planerar att ha två barn och bo ute i skogen. Om du inte tänker utsätta dina barn för byskola så innebär det att du måste köpa/hyra en bostad i någon centralort att bo i under veckorna. Även om du nöjer dig med en privat thaiskola så skulle jag uppskatta att kostnaderna för hyra, skola och pendling hamnar på minst 25,000 Baht/månad eller runt 70,000 SEK/år.

Att en månad i Sverige bara skulle kosta 15,000 SEK (10,000 för flyg och 5,000 för uppehälle) verkar också osannolikt; får inte din fru och svenska barn besöka Sverige?

Den gratis sjukvård som en offentliganställd i Thailand får, förutsatt att hon inte är minister, skulle jag aldrig utsätta mina kära för så där har du försäkringar på minst 100,000 THB.

Nästan allt är billigare i Thailand men när barn kommer in i bilden så förändras ekvationen ganska rejält.

Min kalkyl gällde iofs nuvarande situation, men det blir mycket dyrare att ha barn än inte ha barn i Sverige också :)

(Det var 10 000 i kalkylen. Min släkt bor nära Arlanda, och jag tänkte flyga under lågsäsong, så det kostar inte så mycket.).

Blivande frun är flygrädd, men hon har med tvekan gått med på att åka till Sverige EN gång :) Ungarna får nog vänta till de fyllt 4, så att de kommer ihåg resan, och efter det får de nog bestämma själva när/om de vill följa med.

De flesta i fruns släkt har klarat univercitet - flera även Master - utan problem, fastän de gått i byskola. Vet inte hur bra lärarna är, men just i den byn är det väldigt lärartätt - Ungefär 25 lärare på 250 ungar ! Det finns allt från gymnasierektor till dagisfröken i thaisläkten, frun är gymnasielärare, och jag har jobbat en del som lärare också, så vi kan säkert ordna stödundervisning själva hemma då/om det behövs. Jag räknar med att det behövs i engelska och datorkunskap, och kan man det, så kan man klara sig bra i yrkeslivet.

Gällande sjukförsäkring: Får se om det behövs något mer. De klarar i alla fall en sorts canser, så så dåliga är de nog inte.

(((Frun har aldrig behövt läkare (bara gjort hälsokontroller, fastän det är gratis för henne) och jag har haft idrottskador, men har bara varit sjukskriven ungefär var 6:e år.)))

Ja, universitetsutbildning kostar en hel del. Får se vad ungarna vill bli. Det kanske inte behövs, beroende på om de behöver visa upp betyg, för att få jobb de vill ha.

(((Själv köpte jag inte ens några böcker den enda terminen jag gick - Jag har ofta tyckt det gått för sakta, så ofta har jag lärt mig själv, och tentat av ämnen de gånger jag brytt mig om att få betyg.)))

Det kanske inte blir några ungar heller. Då kostar det mindre :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har levt ihop med en svenska och det var rent sagt ett helvete.aldrig meradiablo.gif. Däremot med några finskor har det gått bättre. Men thaigreat.gif.

Arto

Link to comment
Dela på andra sajter

Lelle tycker i alla fall det är lättare att leva med en svenska, så det så! *ler*

- Fast så har vi ju personal som har hand om tvätt och städning också...

//Ulrika

post-4157-011446900 1281592195_thumb.jpg

post-4157-011446900 1281592195_thumb.jpg

Ulrika, www.scandalic.nu

Scandalic - Soi Skaew Beach el. 2nd Rd Soi 9, Pattaya City

The Pool at Center Condo - Pattaya Tai Soi 24, Pattaya City

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...