Jump to content
IGNORERAD

Är det svårare att leva med en thailändska än en svenska?


Guest Atom

Är det svårare att leva med en thailändska än en svenska?  

188 röster

  1. 1. Är det svårare att leva med en thailändska än en svenska?

    • Det är klart svårare att leva med en thailändska
      35
    • Det är något svårare att leva med en thailändska
      28
    • Det går på ett ut
      42
    • Det är något enklare att leva med en thailändska
      21
    • Det är klart enklare att leva med en thailändska
      41
    • Ingen aning
      21


Recommended Posts

Magnus-Chumphae

Det är ingen som helst skillnad bara annorlunda så som många andra skrivit redan, spelar ingen roll varifrån man kommer bara man har ett förhållande som bygger på uppriktighet och att båda parterna innan de blivit tillsammans faktiskt tagit sig tiden att lära känna varandra ordentligt. Sedan är det lite initialt extraarbete med lite pappers exercis men det är snart överstökat och i vissa fall kan det till och med vara till nytta för båda parter då det faktiskt gör att båda parter måste anstränga sig lite extra i början så de som ej orkar med det besväret avslutas innan det gått så långt.

Sedan påtalas kulturella skillnader tja det finns det men det är även stora skillnader mellan hur seriöst olika individer tar på ett förhållande, alla förhållanden kräver att de vårdas för att de skall bestå och fungera lite kulturskillnader gör att man automatisk bemödar sig lite extra vilket är bra för båda parter. Så visst kulturella skillnader skapar mer arbete men det är inte bara en nackdel.

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 78
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    7

  • Sek Losos uncle

    7

  • andrejsdenruskige

    4

  • Wangthong

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

foreverbubbles8

Jag tycker, om man nu ska jämföra att det har varit mycket enklare att leva ihop med en thailändska än det har varit i mina tidigare förhållander med svenska tjejer.

Visst, i början var det lite mer "jobbigt" med det praktiska men det övervanns enkelt pga av man var förälskad upp över öronen. Sen för min del så tror jag att dom kulturella skillnaderna bara har gjort det hela mer spännande.

kan slutligen oxå säga att jag under alla dessa år aldrig har känt mig svartsjuk eller behövt tvivla på om min fru haft något vänsterprassel på gång, utan helt litat på henne till 200% och det kan jag lova har gjort det hela mycket enklare!

Det är inte måndagarna det är fel på. Det är ditt jobb.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Röstar på jämnt ut ,visst är alla olika individer och dom kulturella skillnaderna finns alltid där.Men det kanske är lättare att få en thai tjej än en svensk men svårare att leva med i vissa fall ,tycker att en thai tjej tar hand om en mycket bättre sätt än vad dom svenska tjejerna jag har varit med ,där kommer dom inte ens närheten .

// J-P

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Siam,

Asch, dar har du sa fel. En hel del asiatiskor som vill verka vara vitare an dem ar. Det intressanta ar att det omvanda fohallandet verkar galla i Sverige ocksa.

Hej igen. Ja det kan vara svårt att leva upp till lokala ideal. Men hur dessa mer eller mindre solbrända kvinnor ser på sig själva, behöver inte nödvändigtvis påverka hur jag ser på dem eller hur jag uppskattar deras yttre egenskaper. Ungefär som att kunna gilla en tavla, även om man inte ger mycket för själva konstnären.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan kanske i jämförelsen ha betydelse var någonstans man bor (Sverige eller Thailand) och då finns det kanske någon här som har erfarenhet och kan komplettera enligt denna komplexitet.

Alltså: någon som har levt och bott med en svensk-resp.thaidam i både Sverige och i Thailand.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Sjælv så har jag levt med mig sjælv hela livet.

Alltså ær det vældigt lætt att leva med mig. Dessutom ær jag kræsen som fan

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen. Ja det kan vara svårt att leva upp till lokala ideal. Men hur dessa mer eller mindre solbrända kvinnor ser på sig själva, behöver inte nödvändigtvis påverka hur jag ser på dem eller hur jag uppskattar deras yttre egenskaper. Ungefär som att kunna gilla en tavla, även om man inte ger mycket för själva konstnären.

Intressant nog har fru Chang efter fem år i Sverige slutat bekymra sig om huruvida hennes hud blir brun eller ej.

Efter en lång vinter räcker det med två timmar i solen för att fru Chang ska bli märkbart brunare... annorlunda pigment!

Till de flesta svenska kvinnors avund ;)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Intressant nog har fru Chang efter fem år i Sverige slutat bekymra sig om huruvida hennes hud blir brun eller ej.

Efter en lång vinter räcker det med två timmar i solen för att fru Chang ska bli märkbart brunare... annorlunda pigment!

Till de flesta svenska kvinnors avund ;)

Herr Chang har talat.

Det gällar även frugan Ellen.

Andra sommaren i Sverige då vi köpte vårt sommarställe och började sköta om trädgården

så blev det himla ojande och klagande från frugan som tyckte det var hemskt och pinsamt att

bli så där solbränd på armar, ben och ansikte.

Men när hon väl märkte att omgivningen i Sverige inte gav henne några negativa pikar och tråkningar

för att hon hade blivit brun, ja då släppte också motståndet till att vara ute i solen och få lite färg på skinnet.

Ha de

SiamNilsson

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Jag skulle i vissa lägen vilja påstå att det är svårare att leva med en Thailändska än en Svenska...men vid närmare eftertanke så blir det nog detta svaret:

Same same but different!

Jag menar med detta att det i alla förhållande uppkommer meningsskiljaktigheter och är det med en Thailändsk kvinna så kankse det har med kultur att göra och är det med en Svensk kvinna så har det med något annat att göra.etc etc...

Jag har, efter ett antal förhållanden, mest med Svenska kvinnor, men även med Thailändska sådana, konstaterat att summan av lasterna är konstant.dvs...det ligger jämt men på olika plan.

Same same but different.

MVH Nonki

Ändrades av Nonki
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag har ett Svenskt - Thai förhållande och äktenskap sedan 7 år tillbaka

och jag kan säga att det kunde inte bli bättre

//Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Hej

Jag har ett Svenskt - Thai förhållande och äktenskap sedan 7 år tillbaka

och jag kan säga att det kunde inte bli bättre

//Göran

Nej, inte med dom førutsættningarna

Link to comment
Dela på andra sajter

et ut för min del efter som personligen tror jag inte det är nån större skilnad vilken nationalitet eller så kvinnan respektive mannen har utan det beror nog mer på hur väl man kan göra sig förstådd mellan parterna å så

Mantra

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns såklart en stor skillnad. Förståelsen för varandra. När man inte talar samma språk och har olika utgångspunkter så kan det bli missförstånd. Jag brukar säga. Det man talar med en svensk kvinna om förstår hon på två sekunder. Men min thaikvinna kan det ta betydligt längre tid. Är man medveten om det så ser i alla fall jag inge problem med det. Annars är det bara en dans på rosor.

HA EN BRA DAG

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns såklart en stor skillnad. Förståelsen för varandra. När man inte talar samma språk och har olika utgångspunkter så kan det bli missförstånd. Jag brukar säga. Det man talar med en svensk kvinna om förstår hon på två sekunder. Men min thaikvinna kan det ta betydligt längre tid. Är man medveten om det så ser i alla fall jag inge problem med det. Annars är det bara en dans på rosor.HA EN BRA DAG

Dansa inte regndans bara, vill sitta ute på lördag.

Fast annars har jag en annan teori, en svensk kvinna förstår orden, men inte säkert innebörden, en Thaikvinna känner vibbarna och förstår innebörden men inte orden. :whistle:

som vanligt generaliserar herr Baa, dock icke av egen erfarenhet...

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Dansa inte regndans bara, vill sitta ute på lördag.

Fast annars har jag en annan teori, en svensk kvinna förstår orden, men inte säkert innebörden, en Thaikvinna känner vibbarna och förstår innebörden men inte orden. :whistle:

som vanligt generaliserar herr Baa, dock icke av egen erfarenhet...

Vems erfarenhet är det då du förmedlar?

Har du möjligen en länk?

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Vems erfarenhet är det då du förmedlar?

Har du möjligen en länk?

Nej, lyckligtvis inte, är inte i behov av vare sig fotboja eller annan länk typ AA, dock förstår nog länkvännerna detta och länkar själva till en roligare och mer uttömmande artikel, liksom världens första editor, Adam som hade stående artikel i Fikonbladet.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag röstade att det var något svårare att leva med en thailändska.

I mitt fall så är vi rätt jämnåriga, liknande utbildning, liknande inställning till pengar och så vidare. Ceteris paribus så skulle en svensk kvinna vara lättare att leva med eftersom vi båda skulle kunna kommunicera på vårt modersmål och vissa diskussioner som har med kulturell bakgrund att göra inte skulle dyka upp.

Det finns dock massor med svenska kvinnor som jag har mindre gemensamt med än min fästmö och där de skillnaderna skulle utgöra större problem än de saker jag stöter på i mitt nuvarande förhållande. Dessutom så är det ju uppiggande med andra sätt att se på saker och ting och tvingas reflektera lite över sig själv.

Så min uppfattning är att det är svårare att leva med en thailändska än med en svenska men det är marginellt och det övervägs av att det är mer utvecklande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Börjar dock oroa mig lite om jag är förd bakom ljuset efter att ha läst den här tråden. Min tiirak skickar inte hem pengar utan betalar gemensamma utgifter, spenderar pengar på mig och sparar själv, spelar inte, dricker väldigt måttligt och är inte liten och nätt. Kan hon verkligen vara thai?

:ironi:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland så fattar jag inte hur min thaifru orkar att leva med mig. :crazy:

Gäller även min tidigare farang fru som stod ut i nästan 30 år.

Kör nog med min nuvarande thaifru i 30 år innan jag byter.

Har bara 25 år kvar...får se vad det blir sedan.

Tror att jag kan hitta något läckert.är nog inte så kräsen

när jag är 85 år.

Som sagt...är nog inte så stor skillnad i antal problem om gumman

är thai eller farang.

Är nog bara så att problemen är olika.

Dock så gott som alltid.hanterbara.

Fungerar som Tjuren Ferdinand

Link to comment
Dela på andra sajter

Börjar dock oroa mig lite om jag är förd bakom ljuset efter att ha läst den här tråden. Min tiirak skickar inte hem pengar utan betalar gemensamma utgifter, spenderar pengar på mig och sparar själv, spelar inte, dricker väldigt måttligt och är inte liten och nätt. Kan hon verkligen vara thai?

:ironi:

Njaaa, helt säker kan Du nog inte vara, är Du 100 på att hon inte spelar bingolotto?

Spelspionen Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du läste inte mitt inlägg tillräckligt noga. Det där hade jag räknat in.

Levnadskostnaderna kan vara så MYCKET lägre i Thailand att skillnaden gott och väl kan räcka till "farangkostnader" som resor och VISA.

Gällande försäkring så har man fri sjukvård om man är gift med en offentliganställd. Vet inte vad pensionsförsäkring kostar om man skulle behöva någon. Det är säkert mycket olika beroende på vad man jobbat ihop till för pension innan man flyttade från Sverige, hur länge till man jobbar o d.

I Thailand kan man ju nästan leva på vad bara min husuppvärmning kostar i Sverige :)

Kalkyl: 11 x 5 000 - 10 000 = 45 000 SEK

11 1 resa 1 månad i Sverige per år, så en månad räknade jag ingen skillnad på.

5000: Så mycket lägre räknar jag med att levnadskostnaderna blir per månad om man bygger ett hyffsat issolerat hus i Thailand. Inte riktigt rättvis jämförelse, eftersom i Sverige bor jag ensam i en villa, men i Thailand bor vi två i samma hus. En bil + en motorcykel för räcka åt oss två o Thailand.

10 000: VISAkostnader och en Sverigeresa per år.

45 000 SEK: Kvar till eventuella extra försäkringskostnader - och överskott :) Om man gift sig så att sjukvården är gratis, så kan man ju klara sig på mindre ÄVEN då man blir pensionär, vilket gör att man klara sig på lägre pension, så man behöver kanske inte någon pensionsförsäkring.

=Billigare att leva i Thailand.

Nu vill jag inte vara en tråkig party-pooper men det var nog en glädjekalkyl om jag inte totalt missförstått något. Jag har för mig att jag läst någonstanns att ni planerar att ha två barn och bo ute i skogen. Om du inte tänker utsätta dina barn för byskola så innebär det att du måste köpa/hyra en bostad i någon centralort att bo i under veckorna. Även om du nöjer dig med en privat thaiskola så skulle jag uppskatta att kostnaderna för hyra, skola och pendling hamnar på minst 25,000 Baht/månad eller runt 70,000 SEK/år.

Att en månad i Sverige bara skulle kosta 15,000 SEK (10,000 för flyg och 5,000 för uppehälle) verkar också osannolikt; får inte din fru och svenska barn besöka Sverige?

Den gratis sjukvård som en offentliganställd i Thailand får, förutsatt att hon inte är minister, skulle jag aldrig utsätta mina kära för så där har du försäkringar på minst 100,000 THB.

Nästan allt är billigare i Thailand men när barn kommer in i bilden så förändras ekvationen ganska rejält.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Nu vill jag inte vara en tråkig party-pooper men det var nog en glädjekalkyl om jag inte totalt missförstått något. Jag har för mig att jag läst någonstanns att ni planerar att ha två barn och bo ute i skogen. Om du inte tänker utsätta dina barn för byskola så innebär det att du måste köpa/hyra en bostad i någon centralort att bo i under veckorna. Även om du nöjer dig med en privat thaiskola så skulle jag uppskatta att kostnaderna för hyra, skola och pendling hamnar på minst 25,000 Baht/månad eller runt 70,000 SEK/år.

Att en månad i Sverige bara skulle kosta 15,000 SEK (10,000 för flyg och 5,000 för uppehälle) verkar också osannolikt; får inte din fru och svenska barn besöka Sverige?

Den gratis sjukvård som en offentliganställd i Thailand får, förutsatt att hon inte är minister, skulle jag aldrig utsätta mina kära för så där har du försäkringar på minst 100,000 THB.

Nästan allt är billigare i Thailand men när barn kommer in i bilden så förändras ekvationen ganska rejält.

Det som är billigare i Thailand är väl mat, dryck, guld, drivmedel och boende förutsatt att man inte har orimligt höga krav.

En motorbike är väl occkså några slantar billigare.

Jag köper aldrig någonting (nästan) i Thailand för att spara pengar. Det blev ett minneskort till kameran denna gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker i alla fall att det är svårare att leva utan en thailändska än utan en svenska.

55555 Ja det kan jag faktiskt hålla med om. :lol:

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter ett långt liv med div svenska flick/fru vänner så är mitt nuvarande förhållande med en thaifru helt underbart, lite dyrare just nu pga resor till släkt å vänner i Thailand

Men när vi flyttar dit så blir det dyrare för andra att besöka mig :whistle: så de det går jämnt ut

Jag ångrar ingenting, en gång Thai alltid Thai :whistle:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...