Jump to content
IGNORERAD

Är det svårare att leva med en thailändska än en svenska?


Guest Atom

Är det svårare att leva med en thailändska än en svenska?  

188 röster

  1. 1. Är det svårare att leva med en thailändska än en svenska?

    • Det är klart svårare att leva med en thailändska
      35
    • Det är något svårare att leva med en thailändska
      28
    • Det går på ett ut
      42
    • Det är något enklare att leva med en thailändska
      21
    • Det är klart enklare att leva med en thailändska
      41
    • Ingen aning
      21


Recommended Posts

Oregistrerad

Skulle ge en del för att få ett sanningsenligt svar på den omvända frågan:

Om svenska män är svårare att leva med om man är Thai och vad det i så fall beror på.

För självklart är alla svenska män tillverkade efter samma mall (och alla invandrare efter en annan :-) )

Kärlek till pengar och thailändskornas promiskuitet är nog det som diskuterats mest här på MPR

och det är svårt att tro annat annat än att det har en viss inverkan på omröstningen i denna tråd.

Hur lätt är det att leva med någon, Thai eller ej, som man konstant misstror vara på jakt efter ens pengar

och som säkert har sålt sig på en bar - eller ännu värre - kan tänka sig att sälja sig i jakten på mera.

Det generaliseras glatt och det dras långtgångna slutsatser av det vi anser oss veta.

Att överhuvudtaget rösta om saken är kanske ett uttryck för den tillsynes gängse uppfattningen att

alla "thaiflickaimportörer" och alla deras thaiflickor är lika.

Jo visst, det är lätt att vi generaliserar. Människan är av naturen lat och vill gärna förenkla saker i tillvaron. Därför har vi bl.a gott om fördomar. (förutfattat antagande om någon, grundat på tillämpning av en förenklande uppfattning om en grupp)

Man kommer aldrig finna två identiska individer, vare sig i Thailand eller någon annan stans. Det är fel att säga att alla kvinnor från Thailand har samma uppväxt, utbildning, samma erfarenheter, ideologier och religiös uppfattning och beter sig lika mot sina svenska män, men är inte denna plattform, Forumet, en god utgångspunkt för att dela med sig av de erfarenheter som man samlat på sig under årens lopp. Finns säkert fler som har råkat ut för samma svårigheter och dilemman. Dessa finner det säkert givande att se att de inte är ensamma och kan dela med sig av sina erfarenheter. Hur bemötte just du detta fenomen? Vad fick det för konsekvenser?

Så jag tycker inte man kategoriskt kan såga frågeställningen. Svaren vi får är ju högst personliga och på intet sätt något globalt facit.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 78
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Baa

    7

  • Sek Losos uncle

    7

  • andrejsdenruskige

    4

  • Wangthong

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Sek Losos uncle

Du hör nog fortfarande till två kulturer? Att släppa all kontakt med det andra landet (oavsett vilket) är det få som gör. Det är nog inte så rekommendabelt heller. Du behöver försäkringar och resor. Hur går det i framtiden? Kommer kronan ner i hälften av nuvarande värde och levnadskostnaderna i Thailand ökar så är det kanske inte så roligt längre. Svårt att säga vad som händer!

Du läste inte mitt inlägg tillräckligt noga. Det där hade jag räknat in.

Levnadskostnaderna kan vara så MYCKET lägre i Thailand att skillnaden gott och väl kan räcka till "farangkostnader" som resor och VISA.

Gällande försäkring så har man fri sjukvård om man är gift med en offentliganställd. Vet inte vad pensionsförsäkring kostar om man skulle behöva någon. Det är säkert mycket olika beroende på vad man jobbat ihop till för pension innan man flyttade från Sverige, hur länge till man jobbar o d.

I Thailand kan man ju nästan leva på vad bara min husuppvärmning kostar i Sverige :)

Kalkyl: 11 x 5 000 - 10 000 = 45 000 SEK

11 1 resa 1 månad i Sverige per år, så en månad räknade jag ingen skillnad på.

5000: Så mycket lägre räknar jag med att levnadskostnaderna blir per månad om man bygger ett hyffsat issolerat hus i Thailand. Inte riktigt rättvis jämförelse, eftersom i Sverige bor jag ensam i en villa, men i Thailand bor vi två i samma hus. En bil + en motorcykel för räcka åt oss två o Thailand.

10 000: VISAkostnader och en Sverigeresa per år.

45 000 SEK: Kvar till eventuella extra försäkringskostnader - och överskott :) Om man gift sig så att sjukvården är gratis, så kan man ju klara sig på mindre ÄVEN då man blir pensionär, vilket gör att man klara sig på lägre pension, så man behöver kanske inte någon pensionsförsäkring.

=Billigare att leva i Thailand.

Se på den här mannens upplevelser.

Vilka följder får det för honom. Han har egentligen ingen anknytning till Thailand, för att behålla visum, behöver han en hel del pengar. Vilket jag hoppas han har lagt undan! Kan han få arbetstillstånd (vilket han inte hade men verkar behöva) rakt av?

Ja, skillsmässor blir extra besvärliga om man kommer från olika länder och det finns barn.

Om han kan få arbetstillstånd eller inte beror mycket på vad han kan jobba med.

Kärlek till pengar och thailändskornas promiskuitet är nog det som diskuterats mest här på MPR

och det är svårt att tro annat annat än att det har en viss inverkan på omröstningen i denna tråd.

Frågan skulle kanske ha delats upp efter om det var bartjejer eller inte :)

Det skulle nog gett olika resultat. Därmed INTE sagt att det skulle vara svårare att leva med ALLA bartjejer, för det finns säkert bra fruämnen bland dem också, en del av dem blir kanske t o m extra bra, för att de fått hjälp att komma ifrån det livet.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Om man gift sig så att sjukvården är gratis, :lol::lol: Ingenting e gratis i Thailand specielt om man är falang :P Men hoppas jag har fel.sek loso

mvh 61taggarn

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man gift sig så att sjukvården är gratis, :lol::lol: Ingenting e gratis i Thailand specielt om man är falang :P Men hoppas jag har fel.sek loso

mvh 61taggarn

Visst ser det ut att ha varit en bra fest, men inte behöver Du väl tänka på sjukvård... :drinks:

Undrar vem man ska muta för att få fri sjukvård i LOS.inte får jag det i varje fall, trots man gift sig på riktigt... :rtfm:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Om man gift sig så att sjukvården är gratis, :lol::lol: Ingenting e gratis i Thailand specielt om man är falang :P Men hoppas jag har fel.sek loso

mvh 61taggarn

Jag har inte läst någon lag om det :) men "min" thailänska är lärarinna, och hon hävdar att offentliganställda har gratis sjukvård för sig själva, make/maka, barn och den offentliganställdas föräldrar. Offentliganställda kan få lån till mycket lägre ränta också. Univercitetsutbildade offentliganställda får dåliga löner, så de måste väl lockas med något :)

Kvalitéten på den fria sjukvården vet jag inte riktigt, men den klarar vissa sorters cancer, men inte så många olika sorters. Och t o m bysjukhuset klarar av operationer, som t ex adamsäpplen, om någon är intresserad av könsbyte :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Jag har inte läst någon lag om det :) men "min" thailänska är lärarinna, och hon hävdar att offentliganställda har gratis sjukvård för sig själva, make/maka, barn och den offentliganställdas föräldrar. Offentliganställda kan få lån till mycket lägre ränta också. Univercitetsutbildade offentliganställda får dåliga löner, så de måste väl lockas med något :)

Kvalitéten på den fria sjukvården vet jag inte riktigt, men den klarar vissa sorters cancer, men inte så många olika sorters. Och t o m bysjukhuset klarar av operationer, som t ex adamsäpplen, om någon är intresserad av könsbyte :)

Jahha då får ja byta käring då :great::crazy::ironi:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Undrar vem man ska muta för att få fri sjukvård i LOS.inte får jag det i varje fall, trots man gift sig på riktigt... :rtfm:

Är din fru offentliganställd i Thailand då? Annars blir det knepigt för dig att gifta dig med en sådan :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte läst någon lag om det :) men "min" thailänska är lärarinna, och hon hävdar att offentliganställda har gratis sjukvård för sig själva, make/maka, barn och den offentliganställdas föräldrar. Offentliganställda kan få lån till mycket lägre ränta också. Univercitetsutbildade offentliganställda får dåliga löner, så de måste väl lockas med något :)

Kvalitéten på den fria sjukvården vet jag inte riktigt, men den klarar vissa sorters cancer, men inte så många olika sorters. Och t o m bysjukhuset klarar av operationer, som t ex adamsäpplen, om någon är intresserad av könsbyte :)

Din Fru har rätt. Jag har en offentliganställd i familjen som är singel, men hennes föräldrar har fri sjukvård tack vare henne.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du läste inte mitt inlägg tillräckligt noga. Det där hade jag räknat in.

Levnadskostnaderna kan vara så MYCKET lägre i Thailand att skillnaden gott och väl kan räcka till "farangkostnader" som resor och VISA.

Gällande försäkring så har man fri sjukvård om man är gift med en offentliganställd. Vet inte vad pensionsförsäkring kostar om man skulle behöva någon. Det är säkert mycket olika beroende på vad man jobbat ihop till för pension innan man flyttade från Sverige, hur länge till man jobbar o d.

I Thailand kan man ju nästan leva på vad bara min husuppvärmning kostar i Sverige :)

Kalkyl: 11 x 5 000 - 10 000 = 45 000 SEK

11 1 resa 1 månad i Sverige per år, så en månad räknade jag ingen skillnad på.

5000: Så mycket lägre räknar jag med att levnadskostnaderna blir per månad om man bygger ett hyffsat issolerat hus i Thailand. Inte riktigt rättvis jämförelse, eftersom i Sverige bor jag ensam i en villa, men i Thailand bor vi två i samma hus. En bil + en motorcykel för räcka åt oss två o Thailand.

10 000: VISAkostnader och en Sverigeresa per år.

45 000 SEK: Kvar till eventuella extra försäkringskostnader - och överskott :) Om man gift sig så att sjukvården är gratis, så kan man ju klara sig på mindre ÄVEN då man blir pensionär, vilket gör att man klara sig på lägre pension, så man behöver kanske inte någon pensionsförsäkring.

=Billigare att leva i Thailand.

Ja, skillsmässor blir extra besvärliga om man kommer från olika länder och det finns barn.

Om han kan få arbetstillstånd eller inte beror mycket på vad han kan jobba med.

Ser inte att det står någonstans i ditt tidigare inlägg vad du räknat in i levnadskostnaderna.

Du läste nog inte mitt inlägg riktigt. Jag ser inte riktigt att du har planerat för om kronan går ner och bath upp då gäller det att ha marginaler. Inom 10 år kan scenariot kanske vara verkligt.

Om frugan avlider eller ni skiljer er hur går det med förmånerna då? Hur går det med huset? Hur går det med visat? Dina kostnader kommer att öka! Det kan vara bra att ha kvar en fot i båda kulturer. En svår sjukdom och 200 000 bath kan behövas.

En skillsmässa i Thailand kan vara extra besvärlig om man kommer från olika länder och det inte finns gemensamma barn.

En pensionsförsäkring ska man inte vänta med för länge, då har du ingen nytta av den.

Sedan så är du kanske inte riktigt representativ för det normala Thaiparet som bor och lever i Sverige till bosättning eventuellt sker endast i Thailand. Men även för dessa är det bra att ha kvar en livlina i det andra landet.

Det finns mycket att tänka på, det ska hålla många år.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Börjar bli rätt flummigt, tycker det liknar en nytt uppslag för en TVdokusåpa, välj rätt kärring...

Jag tror jag behåller min som hon är, dessutom tänker jag inte bli sjuk...

Två veckor kvar i Svedala.. :dance1:

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menade med min lilla omröstning om det är svårare eller enklare att leva med en thailändska ur ett personligt perspektiv. Självklart går det inte att generalisera om det är lättare för Herr Svensson att leva med Miss Noi än Miss Ulla men från det personliga perspektivet borde det gå att svara. Flera har också skrivet att det är självklart att det är svårare att leva med en thailändska och det håller jag inte med om. Träffar man en jämnårig thailändska med liknande utbildning och liknande uppväxt, och det finns givetvis, så förstår jag inte varför det skulle vara svårare. Även om det är stor åldersskillnad och andra sociala skillnader kan de ju ändå uppvägas av att det kanske exempelvis är lättare att komma överens med en thailändska (gäller inte min fru dock).

Jag håller dock med Joints och någon mer att det finns en massa saker runtomkring som gör att livet med en thailändska, eller någon från de flesta länder, mer komplext än livet med en svenska, typ visumkrångel mm. Det finns givetvis också risken att förhållandet inte funkar och då vill förmodligen de flesta svenska män bo i Sverige medans de flesta thailändska kvinnor vill bo i Thailand, har man då gemensamma barn blir det en mardrömssituation som jag hoppas jag aldrig behöver uppleva. Man kan ju också tänka sig att den ena partnern vill bo i det ena landet och den andra i det andra landet, ett klart större problem än om den ene vill bo i Stockholm och den andre i Skövde. En sista sak jag och frugan börjat diskutera är att våra föräldrar börjar bli gamla och risken att någon av dem blir allvarligt sjuk givetvis börjar öka. Frugan har inga syskon och jag har en bror som också bor utomlands; vart ska vi bo om något allvarligt händer en eller flera föräldrar?

Ändrades av Atom
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Enligt mig går det på ett ut, damer är ganska lika jorden runt, även om en del kvinnor i väst världen tror sig vara annorlunda än kvinnor i Indien, Afrika och Asien.

Men jag tror att dom är till 99% helt lika.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Ser inte att det står någonstans i ditt tidigare inlägg vad du räknat in i levnadskostnaderna.

Du läste nog inte mitt inlägg riktigt. Jag ser inte riktigt att du har planerat för om kronan går ner och bath upp då gäller det att ha marginaler. Inom 10 år kan scenariot kanske vara verkligt.

Om frugan avlider eller ni skiljer er hur går det med förmånerna då? Hur går det med huset? Hur går det med visat? Dina kostnader kommer att öka! Det kan vara bra att ha kvar en fot i båda kulturer. En svår sjukdom och 200 000 bath kan behövas.

En skillsmässa i Thailand kan vara extra besvärlig om man kommer från olika länder och det inte finns gemensamma barn.

En pensionsförsäkring ska man inte vänta med för länge, då har du ingen nytta av den.

Sedan så är du kanske inte riktigt representativ för det normala Thaiparet som bor och lever i Sverige till bosättning eventuellt sker endast i Thailand. Men även för dessa är det bra att ha kvar en livlina i det andra landet.

Det finns mycket att tänka på, det ska hålla många år.

Jag började skriva med en invändning mot det här inlägget:

Istället för en kultur har man två kulturer, det klart det blir svårare att leva upp till dessa istället för en enda.

Dyrare, naturligtvis är det dyrare att höra till två länder, men vilket utbyte det ger.

och jag hade ett frågetecken efter mitt påstående att det kan vara billigare om man bor i Thailand :)

Än sen då att det inte skrev i tidigare inlägg vad jag hade räknat in, för om påståendet ska kunna vara vettigt, så måste det totala ju vara bättre :)

Du har rätt i att jag inte tog med kursförändringar i kalkylen. F ö tror jag också att bahten kommer att stiga i värde, och att levnadskostnaderna kommer att stiga i Thailand då lönerna går upp, men en stor kostnad i Sverige är husuppvärmning. Det är mindre gradskillnad i hur mycket man behöver kyla ner i Thailand, så bygger man hyffsat issolerat, så kommer det antagligen att finnas kvar en fördel för Thailand gällande uppvärmning/nedkylning.

Huset kommer redan att vara byggt om bahten går upp.

Vid skillsmässa så antar jag att jag förlorar sjukvårdsskyddet. Om hon dör vet jag inte, men det fortsätter då hon pensioneras vet(/tror) hon.

Det blir ju dyrare om man skiljer sig i Sverige också

Familjen har redan två bostadshus plus ett hus med Intershop,, plus alla utom ett av syskonen har egna hus, så jag vet inte om hon vill ha huset om vi skiljs. Det kommer att ligga avskiljs i skogen, och hon har sagt att hon inte vill bo så ensam. Huset kommer att stå på familjens mark, men i andra änden jänfört med de tre nuvarande husen. Det är inte diskuterat än, men jag tänkte försöka få papper på att huset kan bli kvar på leasad mark -billigt - om jag skulle bli kvar i huset ensam. F ö siktar vi på att få två barn.

Äktenskapsförord är inte diskuterat, men jag kommer att vilja ha något skydd gällande hus och företag. Extrakydd av verksamheten kan ske delvis om jag låter mitt nuvarande svenska företag fortsätta äga rättigheter, men det är inte säkert att jag vill det, för då kan det bli hög svensk skatt, fastän jag bor i Thailand. Men jag kan ha det några år till man ser om äktenskapet verkar hålla. Hennes andel av familjens land är f ö värt ganska mycket. Dessutom har hon en pensionsförsäkring, som kommer att ge flera miljoner baht, så jag kanske tjänar på det om det blir 50/50-skillsmässa :)

Jag får knappast problem med VISA och arbetstillstånd även utan barn, p g a kunskaper. Dessutom - om verksamheten kommer att gå hyffsat så har företaget antagligen 5-10 anställda, och om jag försvinner, så kan de inte klara en stor del av verksamheten. Jag får se till att jag inte lär dem att klara sig själva för bra :)

Ja, jag struntar nog i att skaffa pensionsförsäkring, jag försöker ordna det genom att placera de pengarna på börsen istället. Det blir flytt till Thaibörsen.

Vi svenskar har ju alltid "livlina", för vi kan ju flytta tillbaka till Sverige...

Förra gången invände jag bara mot att det säkert blir dyrare, men kommenterade inte ditt påstående att det säkert skulle bli svårare med två kulturer. Iofs är vi inte gifta än så jag vet inte, men vi har diskuterat större frågor i förväg, för att se om vi är tillräckligt överens. Vi är överens om t ex var och hur vi ska bo, sikta på att få två barn, religion... Iofs skulle jag vilja att hon var barnledig längre än de 3 månader hon får vara det, men det går inte för då kommer hon att tappa perfekta jobbet för henne, så det beror ju på regler, och inte på oss. Hon har redan tingat en syster till barnskötseln, långt innan hon är gravid :) så jag kan välja hur mycket jag vill ha barnen hemma. Det beror på hur lugna de är, för jag tänker jobba hemifrån. Fast hon vill ha en finare bil än vad jag tycker behövs, och om man kör en gammal bil, så minskar nog förväntningar från omgivningen :)

Familjen har det hyffsat ställt, bara den tilltänkta barnsköterskan har det lite knapert, och hon kommer ändå att få pengar för barnpassningen, och jag föreslog att vi skulle betala tre gånger mer till pappan än vad de andra syskonen gör, så jag hoppas det räcker med det. Alla syskonen har land, som investeringar och som de inte/knappt använder, så de får lite svårt att motivera att jag ska betala till andra än till pappan.

Buddismen har ju en annan grundinställning, så det är svårt att hitta folk som passar mitt mycket seriösa "jobbarjag", men privat bryr jag mig inte så mycket och kan t o m tycka att strul kan vara lustigt om det inte blir för mycket.

"Min" thailänska är skorpion. Svensk-skorpioner brukar piska på sig själva och omgivningen, så man aldrig får vila. "Min" brukar piska på sig själv då hon vill nå något speciellt (utbildning, laptop, motorcykel, vidareutbildning) men slappar emellan, så en thai-skorpion kan nog vara lagom till mig :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag började skriva med en invändning mot det här inlägget:

och jag hade ett frågetecken efter mitt påstående att det kan vara billigare om man bor i Thailand :)

Än sen då att det inte skrev i tidigare inlägg vad jag hade räknat in, för om påståendet ska kunna vara vettigt, så måste det totala ju vara bättre :)

Du har rätt i att jag inte tog med kursförändringar i kalkylen. F ö tror jag också att bahten kommer att stiga i värde, och att levnadskostnaderna kommer att stiga i Thailand då lönerna går upp, men en stor kostnad i Sverige är husuppvärmning. Det är mindre gradskillnad i hur mycket man behöver kyla ner i Thailand, så bygger man hyffsat issolerat, så kommer det antagligen att finnas kvar en fördel för Thailand gällande uppvärmning/nedkylning.

Huset kommer redan att vara byggt om bahten går upp.

Vid skillsmässa så antar jag att jag förlorar sjukvårdsskyddet. Om hon dör vet jag inte, men det fortsätter då hon pensioneras vet(/tror) hon.

Det blir ju dyrare om man skiljer sig i Sverige också

Familjen har redan två bostadshus plus ett hus med Intershop,, plus alla utom ett av syskonen har egna hus, så jag vet inte om hon vill ha huset om vi skiljs. Det kommer att ligga avskiljs i skogen, och hon har sagt att hon inte vill bo så ensam. Huset kommer att stå på familjens mark, men i andra änden jänfört med de tre nuvarande husen. Det är inte diskuterat än, men jag tänkte försöka få papper på att huset kan bli kvar på leasad mark -billigt - om jag skulle bli kvar i huset ensam. F ö siktar vi på att få två barn.

Äktenskapsförord är inte diskuterat, men jag kommer att vilja ha något skydd gällande hus och företag. Extrakydd av verksamheten kan ske delvis om jag låter mitt nuvarande svenska företag fortsätta äga rättigheter, men det är inte säkert att jag vill det, för då kan det bli hög svensk skatt, fastän jag bor i Thailand. Men jag kan ha det några år till man ser om äktenskapet verkar hålla. Hennes andel av familjens land är f ö värt ganska mycket. Dessutom har hon en pensionsförsäkring, som kommer att ge flera miljoner baht, så jag kanske tjänar på det om det blir 50/50-skillsmässa :)

Jag får knappast problem med VISA och arbetstillstånd även utan barn, p g a kunskaper. Dessutom - om verksamheten kommer att gå hyffsat så har företaget antagligen 5-10 anställda, och om jag försvinner, så kan de inte klara en stor del av verksamheten. Jag får se till att jag inte lär dem att klara sig själva för bra :)

Ja, jag struntar nog i att skaffa pensionsförsäkring, jag försöker ordna det genom att placera de pengarna på börsen istället. Det blir flytt till Thaibörsen.

Vi svenskar har ju alltid "livlina", för vi kan ju flytta tillbaka till Sverige...

Förra gången invände jag bara mot att det säkert blir dyrare, men kommenterade inte ditt påstående att det säkert skulle bli svårare med två kulturer. Iofs är vi inte gifta än så jag vet inte, men vi har diskuterat större frågor i förväg, för att se om vi är tillräckligt överens. Vi är överens om t ex var och hur vi ska bo, sikta på att få två barn, religion... Iofs skulle jag vilja att hon var barnledig längre än de 3 månader hon får vara det, men det går inte för då kommer hon att tappa perfekta jobbet för henne, så det beror ju på regler, och inte på oss. Hon har redan tingat en syster till barnskötseln, långt innan hon är gravid :) så jag kan välja hur mycket jag vill ha barnen hemma. Det beror på hur lugna de är, för jag tänker jobba hemifrån. Fast hon vill ha en finare bil än vad jag tycker behövs, och om man kör en gammal bil, så minskar nog förväntningar från omgivningen :)

Familjen har det hyffsat ställt, bara den tilltänkta barnsköterskan har det lite knapert, och hon kommer ändå att få pengar för barnpassningen, och jag föreslog att vi skulle betala tre gånger mer till pappan än vad de andra syskonen gör, så jag hoppas det räcker med det. Alla syskonen har land, som investeringar och som de inte/knappt använder, så de får lite svårt att motivera att jag ska betala till andra än till pappan.

Buddismen har ju en annan grundinställning, så det är svårt att hitta folk som passar mitt mycket seriösa "jobbarjag", men privat bryr jag mig inte så mycket och kan t o m tycka att strul kan vara lustigt om det inte blir för mycket.

"Min" thailänska är skorpion. Svensk-skorpioner brukar piska på sig själva och omgivningen, så man aldrig får vila. "Min" brukar piska på sig själv då hon vill nå något speciellt (utbildning, laptop, motorcykel, vidareutbildning) men slappar emellan, så en thai-skorpion kan nog vara lagom till mig :)

Hmmmm???

Vem argumenterar du för eller emot? Är det en viss tveksamhet som inställer sig eftersom du drar din personliga situation, som du beskriver som snarast drömlik, så i offentlighetens ljus?

Passa på och njut av livet istället för att fundera så mycket, man vet inte hur länge man får ha varandra. :wai:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Diskutera med en tjej kompis om ett relations problem hennes vän hade. Hon var så olycklig (Gifta i 6 månader) och hon grät typ varje kväll.

Fråga lite varför hon var så olycklig och fick till svar att mannen var "No Good he not work" och "She has to pay him 300 pound every month"

ok så det handlar om pengar då varför hon är olycklig... Oj det skulle man inte sagt... Det är ju mannen som inte tar hand om henne.. mao är han värdelös.

Men vad är problemet med att hon chippar in lite, Dom är ju trots allt gifta och är en familj (Dock inga barn ihop) Detta var något som man inte heller skulle säga utan mannen återigen var värdelös

Sen kom det fram att hon skickar 200 pund varje månad hem, Fråga varför hon skickar så mycket men då dog diskussionen och hon ville inte prata mer.

Det handlar ofta om ekonomi när det kommer till thai förhållanden, Jag tror många män gör fel att inte ta den ekonomiska diskussionen innan dom flyttar ihop och sen får dom extrema problem längre fram i förhållandet.

Jag har tydligt klarerat för min teerak att hon ska jobba och tjäna egna pengar samt bidra till oss så hon inte tror något annat... Återstår att se hur det går med det. :whistle:

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att vara ihop med en Thai är ett etnografiskt äventyr av Guds Nåde! Men första kravet är nog att man försöker lära sig deras kultur. språk och sätt att tänka och att man får det lilla gullet att fatta att det måste också hon göra! Svenka killar är ju inte som vanliga grabbar, dvs som killarna hon kände i Thailand.

Annars är min erfarenhet nog att tjejerna brukar vara energiska och ambitiösa och göra sitt bästa för att jämka ihop relationen. Fast dom är barnsligare (generalisering!) än västerländska kvinnor, man får handskas med mer tonårsbereenden än vad man trodde en vuxen tjej kunde prestera. Och dom är jävligt gapiga. Myten om den undergivna österländskan får man nog befria sig ifrån, den hör främst hemma i feministvokabulären.

Äktenskapsförord är nog att varmt rekommendera!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Svenska språket är väl det största problemet för henne. Då vi båda pratar engelska så är ju inte kommunikationen nåt hinder iaf. Sen lagar hon fan så mycket godare mat. :)

Sen klara hon knyta skosnörena själv samt rabbla sitt personnummer, så helt tappad bakom en vagn är hon inte! :mdr: Sa jag att hon har tillgång till mitt visakort med! Än så länge har inga hus eller bilar blivit debiterade på kortet!?!? Sen första veckan hon kom har hon haft tillgång till det, och se på fan... hon har skött det galant! Fan vad dom kan dom små liven!

Lättare, tja... hade nog varit bättre och frågat min sambo om det är lättare att leva med mig! :)

Summan är väl att det är samma skit fast i olika högar... alla har sina för och nackdelar. så länge fördelarna är fler än nackdelarna så är jag nöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

För mig är frågan om thailändskors karaktärsdrag, och möjligheten till att

lyckligt samleva med dem också helt och hållet individuellt.

Finns det något generellt svar på följande fråga:

Är MPR-killar lättare eller svårare att leva med än övriga vanliga svenska killar?

Jag själv har under de senaste 20 åren haft ett flertal ”seriösa” försöksförhållanden med damer

(dock mest thaidamer), (i sekvens – inte parallellt), och alla har de visat upp olika för och nackdelar,

och även deras förväntningar av förhållandet med mig har varierat kraftigt från person till person.

Beroende på min egen ålder och mina något långsamt förändrade intressen under åren

så har även mina preferenser förändrats efter hand, vilket turligt nog bidrog till att

jag till slut hittade en kvinnlig partner som passade mig lite bättre (och vise versa).

Min nuvarande fru var ju inte heller purung när hon som singel träffade mig,

men tydligen var det något hon till slut föll för hos mig, vilket andra damer hade ratat (och vise versa).

Visst kan man ibland ha tur (skicklighet) om man i partnerjakten väljer att skjuta från höften istället

för att vara lite mer noggrann och selektiv i sitt val.

Hur som helst så är det svårt om inte omöjligt att i efterhand ge sig på att

försöka ”förändra” och ”modelera” partnern efter egna önskemål.

Gör man det ändå så blir det jobbigt oavsett om hon är thai eller någon annan nationalitet.

Eftersom de flesta har olika individuella karaktärsdrag med olika bakgrund och förväntningar på framtiden,

så det gäller det nog att redan från början försöka hitta en partner som

någorlunda osjälviskt är villig att hjälpa tvåsamheten och inte stjälpa den.

Ha dé bra,

SiamNilsson

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Hmmmm???

Vem argumenterar du för eller emot? Är det en viss tveksamhet som inställer sig eftersom du drar din personliga situation, som du beskriver som snarast drömlik, så i offentlighetens ljus?

Passa på och njut av livet istället för att fundera så mycket, man vet inte hur länge man får ha varandra. :wai:

Jag argumenterade mot den här delen

Istället för en kultur har man två kulturer, det klart det blir svårare att leva upp till dessa istället för en enda.

Dyrare, naturligtvis är det dyrare att höra till två länder, men vilket utbyte det ger.

Det mesta av resten, som han skrev, är vi överens om.

Well. Jag bor fortfarande i Sverige, och hon i Thailand, och då är det såklart lättare :)

Men vi pratar mycket, så det är "klart" då vi träffas. Vii behöver ha något att prata om, så nu har vi gått igenom mycket, som många inte kollar före. Dessutom har jag letat ett bra fruämne väldigt länge innan :)

Hon är smart och kan tänka logiskt, och har man hyffsat liknande värderingar och mål, så är det ju inte så svårt att komma överens. Vi har kommit överens om stora saker, men såklart tycker vi lite olika om mindre viktiga saker, men det är ju lättare att säga "OK" till mindre viktiga saker.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Forden34

Anledningen till att jag hellre är med en thaitjej är att alla andra delar vida överstiger de känslor som jag själv kan få för svenska tjejer. En thaitjej är helt underbar om man har ett fint förhållande och jag är också fast i det asiatiska utseendet som jag tycker är mer attraktivt än vad en svensk tjej är generellt sett. Jag gillar att tjejerna är smala och nätta (trots att jag inte själv är det). Jag gillar deras temperament och deras glädje. Jag gillar deras kultur och traditioner och överhuvudtaget är mycket med det thailändska fantastiskt vackert med färger och sensualismen runt det mesta de gör...

HÅLLER MED TILL 100% DÅ JAG ÄR AV SAMMA MENING NÄR DET GÄLLER DET ASIATISKA FOLKSLAGET ÖVER LAG

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Hur man än vänder och vrider på "problematiken" så är asiatiskorna i alla fall väldigt trevliga att titta på.

Detta har även tidningen Thai Rath tagit fasta på.

Numera har blaskan en hel avdelning med vackra damer - Avdelning "Bunny".

http://www.thairath.co.th/ent/bunny

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur man än vänder och vrider på "problematiken" så är asiatiskorna i alla fall väldigt trevliga att titta på.

Detta har även tidningen Thai Rath tagit fasta på.

Numera har blaskan en hel avdelning med vackra damer - Avdelning "Bunny".

http://www.thairath.co.th/ent/bunny

Siam,

Asch, dar har du sa fel. En hel del asiatiskor som vill verka vara vitare an dem ar. Det intressanta ar att det omvanda fohallandet verkar galla i Sverige ocksa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Siam,

Asch, dar har du sa fel. En hel del asiatiskor som vill verka vara vitare an dem ar.

Det intressanta ar att det omvanda fohallandet verkar galla i Sverige ocksa.

Graden av solbränna har dock ingen betydelse för vad jag tycker är snyggt.

Det finns vackra kvinnor som både är svarta, bruna eller vita (men helst inte samtidigt förstås, he he).

SiamNilsson

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig är frågan om thailändskors karaktärsdrag, och möjligheten till att

lyckligt samleva med dem också helt och hållet individuellt.

Finns det något generellt svar på följande fråga:

Är MPR-killar lättare eller svårare att leva med än övriga vanliga svenska killar?

Självklart är thailändskor, precis som svenskar, individer och vad som passar mig passar inte nödvändigtvis dig och vice versa.

Jag tror nog att det finns en statistiskt säkerställd skillnad på svenskar som är tillsammans med thailändskor och svenskar som är tillsammans med svenskor men precis som det är väldigt få svenskar som heter Peter Eriksson och är 1.79 långa, trots att det kanske är det allra vanligaste, så är det få som passar in på genomsnittet. Jag tror dock inte att MPR-mannen är riktigt representativ för "svenskar tillsammans med thailändskor". MPR medlemmen i genomsnitt har iallafall försökt att lära sig mer om Thailand, människorna och landet, och det är det nog många andra svenskar med thailändsk fru som inte gjort. Om det sedan gör det lättare att leva med dem, det vete fan ;) .

Ändrades av Atom
Link to comment
Dela på andra sajter

Graden av solbränna har dock ingen betydelse för vad jag tycker är snyggt.

Det finns vackra kvinnor som både är svarta, bruna eller vita (men helst inte samtidigt förstås, he he).

SiamNilsson

Siam,

Sjalvfallet INTE beror graden av atravardhet pa hur manga soltimmar man kan utharda i narmaste solarium, fraga bara Magnus Uggla!

Daremot skonjer jag mig att du sager en sak. men egentligen menar en annan, ratta mig om jag har fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...