Jump to content
IGNORERAD

Låsa plånboken


UDON-CHARLIE

Recommended Posts

Min tjej i los råkar vara tät med 100 rai land med bla. gummiträd som är mogna om 3 år.Hon tjänar cirka 50000baht i månaden+besparingar på banken och har 2 döttrar som går ut universitet om cirka 1 år.Hon säger att alla hennes pengar går åt till döttrarna,underhålla land tex rensa ogräs,vitaminer etc.

Vitaminerna är viktiga!

:clapping:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 75
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    10

  • UDON-CHARLIE

    7

  • Baa

    5

  • Herr Chang

    4

Mest aktiva i denna tråd

Vad har ni för erfarenheter, när tjejen fått ett jobb

och dom faktiska utgifterna ska betalas, går hon med på

att hjälpa till med dom löpande utgifterna, eller,

ska du betala det mesta, och det hon tjänar skickas

till familj,

-Inget fel i det.

-Men, i slutänden blir det ju Du, som betalar

för detta kalaset.

Tankar om detta:

U-C

Skiter björnen i skogen..mmmmmm..joooo

CHAANG THEE NANG

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Min tjej i los råkar vara tät med 100 rai land med bla. gummiträd som är mogna om 3 år.Hon tjänar cirka 50000baht i månaden+besparingar på banken och har 2 döttrar som går ut universitet om cirka 1 år.Hon säger att alla hennes pengar går åt till döttrarna,underhålla land tex rensa ogräs,vitaminer etc.

Vitaminerna är viktiga!

:clapping:

#itta:y5: vin:drunk: nikotin:40: det är mannens vitamin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni flesta här har väl bott ihop med en svenska, dela ni upp ekonomin likadant då också?

Den dan min flickvän tycker att mina penga är våra pengar och hennes pengar är hennes pengar, då blir hon väldigt fort min EX-flickvän.

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har ni för erfarenheter, när tjejen fått ett jobb

och dom faktiska utgifterna ska betalas, går hon med på

att hjälpa till med dom löpande utgifterna, eller,

ska du betala det mesta, och det hon tjänar skickas

till familj,

-Inget fel i det.

-Men, i slutänden blir det ju Du, som betalar

för detta kalaset.

Tankar om detta:

U-C

Jag känner inga svenskar som bor med thailändskor i Sverige så jag kan inte svara på hur vanligt det är. Jag känner en del andra västerlänningar med thailändska partners som lever i sina länder och jag har aldrig hört talas om problemet men det innebär givetvis inte att det inte finns. Själv skulle jag inte acceptera det men om någon annar gör det så anser jag det vara upp till dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

I vårt förhållande så bidrar vi ekonomiskt efter förmåga och eftersom frugan har haft en minst sagt ojämn och mestadels väldigt låg inkomst under våra år tillsammans hitills så är det min lön som betalar det mesta av våra kostnader. Skickar pengar till Thailand gör hon från sina pengar men det är så sällan att jag inte ens minns när det hände sist. Att det blir sällan beror i sin tur på att det inte finns något akut behov där borta, men behövs det stålar av någon bra anledning (t ex syskons studier) så ställer vi förstås upp.

Vad gäller större inköp så brukar vi dela kostnaden någorlunda rättvist. T ex kontantinsatsen på bostadsrätten (100 000 kr) betalade jag 75% av, frugan 25%, bilen i Thailand (50 000 kr) jag 50%, frugan 50%, bil vi planerar byta i Sverige står jag för till 75%, frugan 25% osv. Sedan äger vi förstås allt detta 50/50. Flygbiljetter till Thailand brukar jag stå för mig och barnen, hon betalar sin egen biljett osv.

Vi har separata konton och egna sparpengar eftersom det passar oss bäst. Finns dock ingen milimeterrättvisa utan den som väljer att gå och handla mat eller kläder till barnen betalar. Rättvisan består i att bådas pengar ska räcka till under månaden och båda ska få över pengar att lägga undan för framtida behov. Skulle den ena inte få något över från sin inkomst månad efter månad så får helt enkelt den andra ta en större bit av det ekonomiska ansvaret.

Som tur är så har vi en god familjeekonomi, bra inkomst och låga fasta kostnader vilket förstås underlättar, vore nog värre att komma överens om vi hade haft det svårt att gå runt.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Klart man hjälps åt!

Min fru har högre utbildning en mig så i det långa loppet så vinner jag :)

Hon brukar köpa nya kalsonger till mig så på det viset är jag lycligt lottad.

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

I vårt förhållande så bidrar vi ekonomiskt efter förmåga och eftersom frugan har haft en minst sagt ojämn och mestadels väldigt låg inkomst under våra år tillsammans hitills så är det min lön som betalar det mesta av våra kostnader. Skickar pengar till Thailand gör hon från sina pengar men det är så sällan att jag inte ens minns när det hände sist. Att det blir sällan beror i sin tur på att det inte finns något akut behov där borta, men behövs det stålar av någon bra anledning (t ex syskons studier) så ställer vi förstås upp.

Vad gäller större inköp så brukar vi dela kostnaden någorlunda rättvist. T ex kontantinsatsen på bostadsrätten (100 000 kr) betalade jag 75% av, frugan 25%, bilen i Thailand (50 000 kr) jag 50%, frugan 50%, bil vi planerar byta i Sverige står jag för till 75%, frugan 25% osv. Sedan äger vi förstås allt detta 50/50. Flygbiljetter till Thailand brukar jag stå för mig och barnen, hon betalar sin egen biljett osv.

Vi har separata konton och egna sparpengar eftersom det passar oss bäst. Finns dock ingen milimeterrättvisa utan den som väljer att gå och handla mat eller kläder till barnen betalar. Rättvisan består i att bådas pengar ska räcka till under månaden och båda ska få över pengar att lägga undan för framtida behov. Skulle den ena inte få något över från sin inkomst månad efter månad så får helt enkelt den andra ta en större bit av det ekonomiska ansvaret.

Som tur är så har vi en god familjeekonomi, bra inkomst och låga fasta kostnader vilket förstås underlättar, vore nog värre att komma överens om vi hade haft det svårt att gå runt.

Hon brukar köpa nya kalsonger till mig så på så sätt är jag lyckligt lottad.

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Vad har ni för erfarenheter, när tjejen fått ett jobb

och dom faktiska utgifterna ska betalas, går hon med på

att hjälpa till med dom löpande utgifterna, eller,

ska du betala det mesta, och det hon tjänar skickas

till familj,

-Inget fel i det.

-Men, i slutänden blir det ju Du, som betalar

för detta kalaset.

Tankar om detta:

U-C

Klart att jag som MAN står för allt!!

Allvarligt talat så är löneläget för svenska statliga mellanchefer så löjligt låga att hennes lön ändå skulle vara en pink i universum i våran ekonomi.

Dessutom är tre av våra fyra boenden fullt betalda så vi spenderar inte så mycket egentligen.

Skulle det ändå knipa som när det gällde kontantinsatsen på senaste villan brukar hennes föräldrar skicka över några små summor.

Men jag kan förstå om det är ett problem för dig, Alla kan inte ha det så bra som oss.

Men om man jobbar hårt så kommer förtjänsten förr eller senare!!

;)

/mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon brukar köpa nya kalsonger till mig så på så sätt är jag lyckligt lottad.

MVH Nonki

Samma här!

Även strumpor och annat som fru Chang tycker saknas i min garderob.

Visst är man lyckligt lottad med en så omtänksam thaidam!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma här!

Även strumpor och annat som fru Chang tycker saknas i min garderob.

Visst är man lyckligt lottad med en så omtänksam thaidam!

Herr Chang har talat.

Dito.men för mina pengar... :crazy: .fast på mitt initiativ, jag vill ha min hustru som sällskap, inte som bidragsgivare.man ä ju lat som fan... :dance1:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var det inte din familj jag pratar om och det vet du så jävla väl :diablo: ,,,,

I det stora hela handlar det om Money talks bland bartjejerna och det vet även du,,,,,,,,,fast som vanligt inte vill hålla med,,,,,, :crazy:

DÖÖHH! Varför tror du de jobbar i baren för om inte stålar?

Har annars ingen aning om hur stort detta problemet är. Själv skulle jag ha mycket svårt att acceptera någon som anser mina pengar är våra och hennes pengar tillhör henne. Inser hon inte hur fel detta är så får man nog överväga om förhållandet är värt att satsa på.

Tycker som Gammeldansken att det måste vara ett helvete för U-C att befinna sig i Thailand. Stackars sate!

/SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

... en pink i universum.

...eller en fis i Missisippi, kanske. :)

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

DÖÖHH! Varför tror du de jobbar i baren för om inte stålar?

Har annars ingen aning om hur stort detta problemet är. Själv skulle jag ha mycket svårt att acceptera någon som anser mina pengar är våra och hennes pengar tillhör henne. Inser hon inte hur fel detta är så får man nog överväga om förhållandet är värt att satsa på.

Tycker som Gammeldansken att det måste vara ett helvete för U-C att befinna sig i Thailand. Stackars sate!

/SatanG

Tja SatanG, vet ej heller hur stort detta problem är. Vad gäller mig och fru Chang så är mina pengar mina, och hennes pengar hennes. Det fungerar bra för oss.

För att förtydliga så är det alltså fru Chang som skickar sina pengar till Thailand, och jag bidrar just ingenting. Skulle kunna breda ut mig mer om detta, men det är kanske olämpligt...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid närmare eftertanke får jag nog trots allt göra ett tillägg till mitt föregående inlägg.

Jag ser ingen anledning till att sponsra fattiga bonnläppar i Isaan bara för att jag är sambo med en i deras släkt. Jag kan för all del ibland ge en liten pengagåva när jag känner för det. Icke när dom sträcker ut sina opportunistiska händer...

Men det är ju upp till var och en hur man vill göra.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid närmare eftertanke får jag nog trots allt göra ett tillägg till mitt föregående inlägg.

Jag ser ingen anledning till att sponsra fattiga bonnläppar i Isaan bara för att jag är sambo med en i deras släkt. Jag kan för all del ibland ge en liten pengagåva när jag känner för det. Icke när dom sträcker ut sina opportunistiska händer...

Men det är ju upp till var och en hur man vill göra.

Herr Chang har talat.

Du har aldrig funderat på den omvända situationen, att Herr HC var född i risbyn och inte fick sin utbildning och möjlighet till ett yrkesliv..och kusinen kommer hem med en farang som har gott om klöver, skulle det inte vara rätt gott med en liten allmosa, även om Du behövde be om den...Bara funderar lite...

Annars håller jag i princip med dig, jag är gift med EN kvinna, inte en hel släkt.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart man hjälps åt!

Min fru har högre utbildning en mig så i det långa loppet så vinner jag :)

Vad ska du vinna :crazy:

Själv har jag sämst utbildning i släkten men tjänar mest, man kan lycka på många sätt :friends:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ska du vinna :crazy:

Själv har jag sämst utbildning i släkten men tjänar mest, man kan lycka på många sätt :friends:

Ja nu var det menat som ett skämt!

Min fru har bättre utbildning än mig så vad jag menade var att jag ekonomiskt kommer tjäna på det i längden (tillsammans per person får vi en högre lön delat på två, jämfört med min lön delat på en)!

Men har faktiskt ingen större betydelse!

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag sämst utbildning i släkten men tjänar mest, man kan lycka på många sätt :friends:

Beror iofs på vad du jobbar med?

Har du ett slitsamt jobb med dålig miljö och så vis förkortar ditt liv + kanske får leva med sjukdom i många år så har du väl knappast lyckats (om man inte tycker pengar är allt)!

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror iofs på vad du jobbar med?

Har du ett slitsamt jobb med dålig miljö och så vis förkortar ditt liv + kanske får leva med sjukdom i många år så har du väl knappast lyckats (om man inte tycker pengar är allt)!

Det medel jag har när jag "jobbar" användar jag med när jag skriver här på M.P.R ibland när jag skänner för det.

Är nog större påfrästning på min kropp när jag tillbringar tiden i Thailand.

Mvh.

Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här ser ju intressant ut.

Enligt min dam hemma så skickar ALLA faranger si och så mycket varje månad samt

ALLA faranger bygger nytt hus till föräldrarna samt bygger sedan ett hus till sig själva.

När jag föreslagit att hon ska jobba ihop pengar själv har man bara fått konstiga blickar

och hög röst tillbaka.

Jag har otaliga gånger försökt förklara att JAG som man och pappa i Sverige vore en grymt

dålig man och pappa om jag inte tog hand om MIN familj på samma sätt som t.ex. hennes pappa

förväntas ta hand om sin..men så går inte att jämföra enligt henne.

Så mina pengar anses som öronmärkta för ALLA och de som hon kan få ihop någon gång ibland

är helt hennes.

Att jag SKA betala allt utan att blinka eller ifrågasätta förklaras med att det var ju JAG som

TOG hit henne..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid närmare eftertanke får jag nog trots allt göra ett tillägg till mitt föregående inlägg.

Jag ser ingen anledning till att sponsra fattiga bonnläppar i Isaan bara för att jag är sambo med en i deras släkt. Jag kan för all del ibland ge en liten pengagåva när jag känner för det. Icke när dom sträcker ut sina opportunistiska händer...

Men det är ju upp till var och en hur man vill göra.

Herr Chang har talat.

Jag trodde Fru C var från Chang mai inte Isaan, eller blev det nåt med Fröken C och kommer hon från Isaan

Hmm

Om nu inte Fru eller Fröken C kommer från Isaan, har du en till på lager hur gör du för att hålla alla isär så inget kommer fram.

Eller är du så lycklig lottad att dom accepterar dig som du är och låter dig hållas *smile*

mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här ser ju intressant ut.

Enligt min dam hemma så skickar ALLA faranger si och så mycket varje månad samt

ALLA faranger bygger nytt hus till föräldrarna samt bygger sedan ett hus till sig själva.

När jag föreslagit att hon ska jobba ihop pengar själv har man bara fått konstiga blickar

och hög röst tillbaka.

Jag har otaliga gånger försökt förklara att JAG som man och pappa i Sverige vore en grymt

dålig man och pappa om jag inte tog hand om MIN familj på samma sätt som t.ex. hennes pappa

förväntas ta hand om sin..men så går inte att jämföra enligt henne.

Så mina pengar anses som öronmärkta för ALLA och de som hon kan få ihop någon gång ibland

är helt hennes.

Att jag SKA betala allt utan att blinka eller ifrågasätta förklaras med att det var ju JAG som

TOG hit henne..?

Låter som om det är dags för kärringbyte ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här ser ju intressant ut.

Enligt min dam hemma så skickar ALLA faranger si och så mycket varje månad samt

ALLA faranger bygger nytt hus till föräldrarna samt bygger sedan ett hus till sig själva.

När jag föreslagit att hon ska jobba ihop pengar själv har man bara fått konstiga blickar

och hög röst tillbaka.

Jag har otaliga gånger försökt förklara att JAG som man och pappa i Sverige vore en grymt

dålig man och pappa om jag inte tog hand om MIN familj på samma sätt som t.ex. hennes pappa

förväntas ta hand om sin..men så går inte att jämföra enligt henne.

Så mina pengar anses som öronmärkta för ALLA och de som hon kan få ihop någon gång ibland

är helt hennes.

Att jag SKA betala allt utan att blinka eller ifrågasätta förklaras med att det var ju JAG som

TOG hit henne..?

Köper du hennes skitsnack? Har hon någon hållhake på dig eller?

Hur fan orkar man ha ett förhållande med någon som så uppenbart pissar på dig?

/SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...