Jump to content
IGNORERAD

Dubbelt medborgarskap för barn


Sek Losos uncle

Recommended Posts

Sek Losos uncle

(Jag kollade några gamla trådar innan jag startade den här, men jag hittade bara andra situationer.)

Vad behövs för att barn ska få svenskt medborgarskap också i följande situation?:

Biologisk far: Svensk medborgare bara.

Biologisk mor: Thailänsk medborgare bara.

Barnet föds i Thailand.

Familjen bor i Thailand, men det kan ju bli bra att ha dubbla medborgarskap i framtiden.

Giftemålssituation: Oklart. Kan ordnas, för barnet är inte fött än på länge :) Gör det någon skillnad?

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vårt fall var precis så.

Vi var inte gifta när vi skaffade svenskt pass/medborgarskap åt vår son.

Men det gick ganska enkelt till, skicka in alla papper till svenska ambassaden och snart efter det får man ett svenskt pass, utan personnummer dock utan ett sk. samordningsnummer.

Han fick personnummer direkt vid första resan till Sverige nåt år senare.

Lite mer info http://www.migrationsverket.se/info/507.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Tack.

(((Knappast troligt att hon/han/de någonsin kommer att vilja flytta till Sverige, för jag tänker inte lära dem mer än några ord svenska (det blir thai och engelska) men det kan ju vara bra att ha valmöjligheten, plus jag antar att det är enklare om/då vi åker och hälsar på mina släktingar. F ö är det inte ens någon graviditet på gång än, men jag funderade på om det spelade roll om man bara blir "gift" med buddistisk välsignelse. Så vi är bara på planeringsstadiet :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

men jag funderade på om det spelade roll om man bara blir "gift" med buddistisk välsignelse.

Denna buddistisk välsignelse har ju inget med juridiken att göra. Utan juridiskt hanterar man på ampur. Och dit kan man gå utan den buddistisk välsignelsen och är då gift. Man kan dessutom ha den buddistisk välsignelse utan att gå till ampur och då är man ju inte gift juridiskt.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Denna buddistisk välsignelse har ju inget med juridiken att göra. Utan juridiskt hanterar man på ampur. Och dit kan man gå utan den buddistisk välsignelsen och är då gift. Man kan dessutom ha den buddistisk välsignelse utan att gå till ampur och då är man ju inte gift juridiskt.

Just det. Det var därför jag undrade om det spelade någon roll för gemensamma barns medborgarskapschanser om man struntar i det juridiska gällande giftemålet.

(((För egen del spelar gift/välsignad/ogift ingen roll annat än om det gör praktiska skillnader, i min släkt brukar det vara för livet oberoende av det. Så jag har sagt till (troligtvis) blivande frun/sambon att hon får bestämma allt om giftemål/välsigneceremoni och fest, så länge det inte kostar för mycket :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Är ni lagligt gifta innan barnet föds så blir barnet automatiskt både Thailändsk och svensk medborgare. Om ni inte är lagligt gifta så kan det krävas en faderskapsutredning för att barnet skall kunna bli svensk medborgare.

Lasse

www.thai-scan.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...