Jump to content
IGNORERAD

Underhåll till barn som bor i Thailand


gubben4906

Recommended Posts

Hej, gubben här som frågar för en kompis räkning.

Han har ett barn med en thaitjej och hon bor i Thailand och han i Sverige. Underhållet i Sverige är enligt försäkringskassans hemsida lägst 1 273 SEK. Med tanke på den Svenska prisbilden och den Thailändska prisbilden: Vad bör kompisen då betala i underhåll till sitt barn?

:fool: gubben :fool:

Ändrades av gubben4906

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 39
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • UDON-CHARLIE

    7

  • gubben4906

    6

  • Mironoff123

    4

  • Welder

    3

Mest aktiva i denna tråd

Krasst?

Hur mycket bryr han sig om sitt barn?

Du missuppfattar mig nog Wwax, han älskar sin dotter men mamman till barnet är en penninggalen kvinna som det inte går att bo med och min vän har ingen anledning att ljuga. Han vill göra rätt för sig och det är därför han vill betala underhållsbidrag.

:crazy: gubben :crazy:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Han kan väl betala ett normalt svenskt underhåll men även betala en bra skola samt en bra sjukförsäkring direkt dvs inte via modern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du missuppfattar mig nog Wwax, han älskar sin dotter men mamman till barnet är en penninggalen kvinna som det inte går att bo med och min vän har ingen anledning att ljuga. Han vill göra rätt för sig och det är därför han vill betala underhållsbidrag.

:crazy: gubben :crazy:

Du gav oss inte så mycket att gå på så tolkade fritt.

Svår sits, men min tanke är en "god man" förmyndare, har han kulor så kan han nog fixa det även i korruptionens högborg.

Kanske konsulten vet mer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har funderat på vad man själv skulle göra om man plötsligt befann sig i en situation med en fd flickvän med ett gemensamt litet barn i Thailand.

Jag skulle antagligen försöka få hit den lille för att själv ta hand om det. De möjligheter som finns här kan inget underhållsbidrag i världen mäta sig mot.

Att ett barn skulle ha det bättre hos mamman är bara en myt som dessutom är helt felaktig. I många fall handlar det bara om att mannen inte vill eller vågar ta ansvar på egen hand. I några fall tillåts inte mannen att ta ansvar såsom han önskar annat än via underhållsbidrag.

Hur som helst så finns det redan ett antal trådar som berör ämnet och det finns lika många åsikter i dem som det snart kommer att finnas i den här.

De flesta vill göra rätt för sig, det är bara om hur man bäst bör göra det som åsikterna går isär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har funderat på vad man själv skulle göra om man plötsligt befann sig i en situation med en fd flickvän med ett gemensamt litet barn i Thailand.

Jag skulle antagligen försöka få hit den lille för att själv ta hand om det. De möjligheter som finns här kan inget underhållsbidrag i världen mäta sig mot.

Att ett barn skulle ha det bättre hos mamman är bara en myt som dessutom är helt felaktig. I många fall handlar det bara om att mannen inte vill eller vågar ta ansvar på egen hand. I några fall tillåts inte mannen att ta ansvar såsom han önskar annat än via underhållsbidrag.

Hur som helst så finns det redan ett antal trådar som berör ämnet och det finns lika många åsikter i dem som det snart kommer att finnas i den här.

De flesta vill göra rätt för sig, det är bara om hur man bäst bör göra det som åsikterna går isär.

Hej Welder, problemet är nog att min vän fyller 63 nästa år. Men tanken har varit att försöka få någon av hans vuxna barn att ta hand om henne i så fall.

När det gäller pengar så är det så att hur mycket pengar han sänder till sitt barn så går de pengarna in i tjejens konto. I går t.ex. ringde moderns syster och började tigga pengar. :crazy:

Det är därför han vill veta hur han ska göra. Han har också tänkt att öppna ett konto i barnets namn och sätta in pengar där men det varnade jag honom för eftersom hon utöver min vän är vårdnadshavare och mamman kan ta ut pengarna från kontot. Jag sa åt honom att utöver att sända pengar till henne så kan han öppna ett konto i sitt namn och sedan testamentera pengarna som finns på det kontot till dottern. Kan det vara något? Det måste väl skydda pengarna fram till att dottern blir i den åldern att hon kan och får tänka själv.

:great: gubben :great:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Welder, problemet är nog att min vän fyller 63 nästa år. Men tanken har varit att försöka få någon av hans vuxna barn att ta hand om henne i så fall.

När det gäller pengar så är det så att hur mycket pengar han sänder till sitt barn så går de pengarna in i tjejens konto. I går t.ex. ringde moderns syster och började tigga pengar. :crazy:

Det är därför han vill veta hur han ska göra. Han har också tänkt att öppna ett konto i barnets namn och sätta in pengar där men det varnade jag honom för eftersom hon utöver min vän är vårdnadshavare och mamman kan ta ut pengarna från kontot. Jag sa åt honom att utöver att sända pengar till henne så kan han öppna ett konto i sitt namn och sedan testamentera pengarna som finns på det kontot till dottern. Kan det vara något? Det måste väl skydda pengarna fram till att dottern blir i den åldern att hon kan och får tänka själv.

:great: gubben :great:

Risken med den är väl om barnet dör så går väl pengarna till modern?

Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att skicka pengar som hon kan använda först när hon blir vuxen låter som en dålig ide.

Det är väl när hon växer upp hon ska skaffa sig en vettig utbildning. Att pengarna går till detta måste gå att ordna på något sätt. Några ansvariga vuxna måste väl finnas i närheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Welder, problemet är nog att min vän fyller 63 nästa år.

Ja har man nått den åldern så kommer saken givetvis i ett annat läge.

Alla, oavsett ålder, vill ju att ens barn ska ha det så bra som möjligt under sin uppväxt och ges möjligheter till en bra utbildning et.c.

Man läser då och då om att det finns de som skaffar barn i syfte att via barnet trygga sin framtida ekonomiska trygghet. Det här verkar vara ännu en sådan trist historia.

Moralkakor och synpunkter på vad jag anser om att skaffa barn vid den åldern lägger jag åt sidan tillsvidare även om jag har gott om dem så är de inte till någon hjälp just nu.

Han får helt enkelt försöka att betala vad han kan utan att riskera sin egna ekonomi. Han skulle behöva sätta sig ner och göra en budget eller åtminstone revidera den han redan har för att se vad han har för möjligheter att hjälpa till.

En fast månatlig summa är väl det enklaste. Rent krasst så har han inga skyldigheter rent juridiskt men som jag förstår det så vill han hjälpa till i den mån han kan utan att bli allt för utnyttjad. Det kommer han nog att bli ändå så då kan en fast summa vara ett sätt att hålla kostnaderna nere samtidigt som båda parter vet vad som gäller.

Under tiden kan han öppna ett sparkonto här, som sedan tillfaller dottern i Thailand.

En svår nöt att knäcka och mina amatörmässiga råd får man ta för vad de är.

Hoppas att både din vän och hans dotter får det bra och att de trots föräldrarnas eventuella meningsskiljaktigheter ges möjligheten att träffa varandra så ofta det går.

Mvh Welder

Link to comment
Dela på andra sajter

UDON-CHARLIE

Sicken rysare! Ett ypperligt tillfälle att ta iakt, för nån som bor utomlands

och kanske? inte har stora inkomster.-Han älskar barnet, och vill dets bästa,

här kan ev, en familj sko sig.

-Vad vet jag, men det har hänt förr.

Vill inte bara verka negativ, kanske dom kan göra upp som vänner

om en rimlig summa.

U-C

Link to comment
Dela på andra sajter

Enkel matematik. Om man utgår från F-kassans siffra så borde kompisen betala 1 273 THB. Jag har tyckt mig se att det står samma summa på prislappen på jämförbara varor i affärerna i Swe & Thailand.

/Le_bump

Link to comment
Dela på andra sajter

UDON-CHARLIE

Många utmålar mig som negativ här på forumet, jag har många års erfarenhet

av vad som kan hända.

-Kanske det vore bra att stanna upp lite och tänka till lite ibland.

-Nykär och hosta upp stålar till höger och vänster, för att sedan

binda upp sig, för att pröjsa till nån , som lever på

din bekostnad, kanske inte är så kul ilängden.

-Har man en gång börjat, är det inte så lätt

att strypa på tillgångarna.

-Men var och en gör ju som dom vill (eller vad Tiraken vill).

Think Positiv!

U-C

Link to comment
Dela på andra sajter

U-C,är du förvånad om några tycker att du är negativ?Har du blivit blåst många gånger?Det finns faktiskt positiva egenskaper hos de flesta människor oavsett var de kommer ifrån(även thai)om du haft oturen att bara träffa folk som har blåst dig så beklagar jag verkligen men att utifrån dina erfarenheter dissa ett helt folkslag känns inte OK för mig.Mina dryga 22 år till och från i Thailand har gett mig otroliga höjdpunkter men även besvikelser men så ser ju livet ut var man än befinner sig (inte specifikt för Thailand)Det har gett mig en härlig fru,en härlig son för att inte tala om alla upplevelser.Så mitt råd blir:försök att se positivt på livet,det brukar underlätta.Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

U-C,är du förvånad om några tycker att du är negativ?Har du blivit blåst många gånger?Det finns faktiskt positiva egenskaper hos de flesta människor oavsett var de kommer ifrån(även thai)om du haft oturen att bara träffa folk som har blåst dig så beklagar jag verkligen men att utifrån dina erfarenheter dissa ett helt folkslag känns inte OK för mig.Mina dryga 22 år till och från i Thailand har gett mig otroliga höjdpunkter men även besvikelser men så ser ju livet ut var man än befinner sig (inte specifikt för Thailand)Det har gett mig en härlig fru,en härlig son för att inte tala om alla upplevelser.Så mitt råd blir:försök att se positivt på livet,det brukar underlätta.Mvh Måne

Realist finns ett ord som heter,, och jag skall inte generalisera för mycket för då blir det väl som U-C

MEN rätt många med thaitjjer här är rätt så nära ordet "toffel" som det går att komma,,

Ni får säkert chans att säga att jag har fel ,,men kan ni säga att jag har fel i 100% av fallen ,,,då e ni verkligen illa ute,,,

Link to comment
Dela på andra sajter

UDON-CHARLIE

U-C,är du förvånad om några tycker att du är negativ?Har du blivit blåst många gånger?Det finns faktiskt positiva egenskaper hos de flesta människor oavsett var de kommer ifrån(även thai)om du haft oturen att bara träffa folk som har blåst dig så beklagar jag verkligen men att utifrån dina erfarenheter dissa ett helt folkslag känns inte OK för mig.Mina dryga 22 år till och från i Thailand har gett mig otroliga höjdpunkter men även besvikelser men så ser ju livet ut var man än befinner sig (inte specifikt för Thailand)Det har gett mig en härlig fru,en härlig son för att inte tala om alla upplevelser.Så mitt råd blir:försök att se positivt på livet,det brukar underlätta.Mvh Måne

Jovisst, jag ser positivt på tillvaron, både i Thailand och i Sverige.

-Men jag har tyvärr sett alldeles för många gånger under årens lopp

hur dessa föhållanden utvecklar sig, om farangen tröttnar och

stänger plånboken, så uppstår det ett helt nytt läge.

Trivs själv med tillvaron i Thailand, försöker bara berätta att

det kan finnas en annan sida, så var fösiktiga i Land Of Smile.

U-C

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Jag är gärna toffel. Jag vill absolut inte vara motsatsen. men det är ju jag. Kan bara önska dig allt bra hur du än är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Realist finns ett ord som heter,, och jag skall inte generalisera för mycket för då blir det väl som U-C

MEN rätt många med thaitjjer här är rätt så nära ordet "toffel" som det går att komma,,

Ni får säkert chans att säga att jag har fel ,,men kan ni säga att jag har fel i 100% av fallen ,,,då e ni verkligen illa ute,,,

Jag håller med om att det finns förvånansvärt många svenska tofflar med thaidam i Sverige.

Jag avstår dock från att recensera mig själv.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svår fråga.

Kostnaderna skenar inte iväg förran skolgången.

Hur mycket pappa vill pappa vara.

Tur att jag sluppit problemet.

Får inte pappa vara med så är det ju givetvis lite enklare.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Gubben,

Det var en lång¨tråd för ett par månader sedan "Ansvar för barn vid separation" eller något liknande. Skola och försäkring för barnet kan lätt betalas direkt från Sverige utan att gå via mamman ifall han inte litar på henne.

Link to comment
Dela på andra sajter

UDON-CHARLIE

Gubben,

Det var en lång¨tråd för ett par månader sedan "Ansvar för barn vid separation" eller något liknande. Skola och försäkring för barnet kan lätt betalas direkt från Sverige utan att gå via mamman ifall han inte litar på henne.

Och...

U-C

Link to comment
Dela på andra sajter

Och...

U-C

Vad har du för hang-up den här gången? Gubben kan alltså läsa i den tråden jag nämnde eftersom det är samma frågeställning. Jag föreslog också att han kan betala skola och försäkring från Sverige om han inte litar på mamman; vad var fel med det?

Då mamman bor i Thailand har mannen ingen juridisk skyldighet att betala något alls så vad försäkringskassan i Sverige säger om underhåll är ointressant. Enligt min uppfattning ska mannan betala så mycket han tycker han har råd med.

Link to comment
Dela på andra sajter

UDON-CHARLIE

Vad har du för hang-up den här gången? Gubben kan alltså läsa i den tråden jag nämnde eftersom det är samma frågeställning. Jag föreslog också att han kan betala skola och försäkring från Sverige om han inte litar på mamman; vad var fel med det?

Då mamman bor i Thailand har mannen ingen juridisk skyldighet att betala något alls så vad försäkringskassan i Sverige säger om underhåll är ointressant. Enligt min uppfattning ska mannan betala så mycket han tycker han har råd med.

Hur orkar du bry dig.

U-C

Ändrades av UDON-CHARLIE
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur orkar du bry dig.

U-C

Men Herregud H-C, kolla vad du själv sriver om din LÅNGA ERFARENHET. Kanske du skulle kunna bidraga med något gott råd istället för att i förhand svartmåla allt och alla.

Prova själv, att bry sig om andra och hjälpa varandra kan faktiskt kännas riktigt bra, även i ett egoisthjärta.

Vet för lite kring just detta, men har kompissen bott i Thailand med tjejen så kanske han känner någon som kan bli hans "öga på plats" och se till att slantarna till barnet kommer dett till gagn och inte sprids över släkten som allmosor, men, min uppfattning är att ta sig dit och på plats skaffa någon pålitlig "typ förmyndare" och som Atom skrev, betala direkt til skolan så dottern får en hygglig start på livet.

Baa

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Jag skulle nog tänka enligt följande. Även om barnet mamma är pengagalen så kanske en liten almosa iallafall skulle göra det bättre för barnet. Så att skicka en liten summa till mamman för att betala mat osv är nog inte helt fel. Kanske 500:- med uppräkning för inflationen.

Sedan skulle jag skaffa en försäkring för barnet. En försäkring som täcker all sjukdom osv så att barnet på det sättet är tryggat. Och denna skulle jag betala direkt till försäkringsbolaget.

Nästa sak är skolan. Bestämma att den dagen när det är dags att välja skola så bestämmer mamman och pappan skolan ihop. Och sedan betalar pappan all skolgång direkt till skolan.

Sedan är ju denna man lite till åren så därför är det kanske dags att ta hand om vad som händer när han lämnar detta liv.

Så ett testamente som säger att det thailändska barnets arvslott sätts i en Svensk fond. Och denna fond fortsätter att betala dom kostnader som betalas enligt ovan. Och vid barnets 20 års dag tillfaller resten av fonden barnet.

hf

Ändrades av hasseigöteborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...