Jump to content
IGNORERAD

Underhåll till barn som bor i Thailand


gubben4906

Recommended Posts

Men Herregud H-C, kolla vad du själv sriver om din LÅNGA ERFARENHET. Kanske du skulle kunna bidraga med något gott råd istället för att i förhand svartmåla allt och alla.

Prova själv, att bry sig om andra och hjälpa varandra kan faktiskt kännas riktigt bra, även i ett egoisthjärta.

Vet för lite kring just detta, men har kompissen bott i Thailand med tjejen så kanske han känner någon som kan bli hans "öga på plats" och se till att slantarna till barnet kommer dett till gagn och inte sprids över släkten som allmosor, men, min uppfattning är att ta sig dit och på plats skaffa någon pålitlig "typ förmyndare" och som Atom skrev, betala direkt til skolan så dottern får en hygglig start på livet.

Baa

Råkade skriva H-C i förra inlägget enligt ovan...ber om ursäkt för fadäsen, skall som väl de flesat ändå förstått vara U-C. :bag:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 39
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • UDON-CHARLIE

    7

  • gubben4906

    6

  • Mironoff123

    4

  • Welder

    3

Mest aktiva i denna tråd

Det var en lång¨tråd för ett par månader sedan "Ansvar för barn vid separation" eller något liknande.

Den tråden finns

Link to comment
Dela på andra sajter

UDON-CHARLIE

Men Herregud H-C, kolla vad du själv sriver om din LÅNGA ERFARENHET. Kanske du skulle kunna bidraga med något gott råd istället för att i förhand svartmåla allt och alla.

Prova själv, att bry sig om andra och hjälpa varandra kan faktiskt kännas riktigt bra, även i ett egoisthjärta.

Vet för lite kring just detta, men har kompissen bott i Thailand med tjejen så kanske han känner någon som kan bli hans "öga på plats" och se till att slantarna till barnet kommer dett till gagn och inte sprids över släkten som allmosor, men, min uppfattning är att ta sig dit och på plats skaffa någon pålitlig "typ förmyndare" och som Atom skrev, betala direkt til skolan så dottern får en hygglig start på livet.

Baa

Du har ju konstant mens på mej.

U-C

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken mardröm att ha ett eget barn i Thailand med en oansvarig moder som man dessutom inte kan komma överens med. Är ju nog jävligt att råka ut för samma sak med en svensk moder, och naturligtvis sju resor värre om man inte ens bor i samma land.

Personligen så skulle jag nog göra allt för att ta barnet till Sverige och låta det växa upp hos mig (oavsett om jag var 63 år gammal). 1273 kr/mån räcker ju inte på långt när till att ge ett barn i Thailand samma möjligheter som det vi får via det skattefinasierade samhällssystemet här.

Och skulle det inte gå att realisera så hade jag nog valt att göra det bästa möjliga för att se till att mina pengabidrag från Sverige gick till saker som kommer barnet tillgodo, t ex betald skola, sjukförsäkring, se till att barnet har ett tillräckligt hem osv i första hand och rena penningbidrag för mat, kläder, uppehälle etc direkt till modern i andra hand.

Men som sagt, ett mardrömsscenario är vad det är.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

UDON-CHARLIE

Vilken mardröm att ha ett eget barn i Thailand med en oansvarig moder som man dessutom inte kan komma överens med. Är ju nog jävligt att råka ut för samma sak med en svensk moder, och naturligtvis sju resor värre om man inte ens bor i samma land.

Personligen så skulle jag nog göra allt för att ta barnet till Sverige och låta det växa upp hos mig (oavsett om jag var 63 år gammal). 1273 kr/mån räcker ju inte på långt när till att ge ett barn i Thailand samma möjligheter som det vi får via det skattefinasierade samhällssystemet här.

Och skulle det inte gå att realisera så hade jag nog valt att göra det bästa möjliga för att se till att mina pengabidrag från Sverige gick till saker som kommer barnet tillgodo, t ex betald skola, sjukförsäkring, se till att barnet har ett tillräckligt hem osv i första hand och rena penningbidrag för mat, kläder, uppehälle etc direkt till modern i andra hand.

Men som sagt, ett mardrömsscenario är vad det är.

Smarta tankar! Hoppas att allt löser sig.

U-C

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Welder, problemet är nog att min vän fyller 63 nästa år. Men tanken har varit att försöka få någon av hans vuxna barn att ta hand om henne i så fall.

När det gäller pengar så är det så att hur mycket pengar han sänder till sitt barn så går de pengarna in i tjejens konto. I går t.ex. ringde moderns syster och började tigga pengar. :crazy:

Det är därför han vill veta hur han ska göra. Han har också tänkt att öppna ett konto i barnets namn och sätta in pengar där men det varnade jag honom för eftersom hon utöver min vän är vårdnadshavare och mamman kan ta ut pengarna från kontot. Jag sa åt honom att utöver att sända pengar till henne så kan han öppna ett konto i sitt namn och sedan testamentera pengarna som finns på det kontot till dottern. Kan det vara något? Det måste väl skydda pengarna fram till att dottern blir i den åldern att hon kan och får tänka själv.

:great: gubben :great:

hej. skulle han inte kunna ta konatkt med en advokat i Thailand och öppnar en fond för barnet, och som sedan ser till att hon får pengarna till skola o försäkringar o dyl.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Råkade skriva H-C i förra inlägget enligt ovan...ber om ursäkt för fadäsen, skall som väl de flesat ändå förstått vara U-C. :bag:

Jag tror fortfarande du mena' HC

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Vilken jobbig fråga.

Inte "Hjälp mig, vad ska jag göra för att få träffa min dotter så mycket som möjligt"

utan

"Hur och hur mycket ska jag skicka, så inte mamman lägger vantarna på pengarna och jag inte framstår som idi*t"

Om du inte är för gammal för att göra barnet är det inte heller för sent att ta ansvar.

Åk dit och fixa och trixa så det blir bra för ungen.

Kanske någon här t.o.m. bor i närheten och har kontakter som kan se till att pengar utbetalas till rätt person.

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Sicken rysare! Ett ypperligt tillfälle att ta iakt, för nån som bor utomlands

och kanske? inte har stora inkomster.-Han älskar barnet, och vill dets bästa,

här kan ev, en familj sko sig.

-Vad vet jag, men det har hänt förr.

Vill inte bara verka negativ, kanske dom kan göra upp som vänner

om en rimlig summa.

U-C

Det går kingen nöd på min vän. Han har pension och betalar skatt, även statlig. Problemet är att hon tjatar hela tiden om att han ska sända mer pengar. Hon har tagit hans pengar för att försörja familj, lata bröder, giriga fastrar, mostrar och fa´n och hans bröder och systrar. Han säger att det är OK att hjälpa till att betala för hennes Mor.

Jag berättade för min vän att på FK´s hemsida står minimibeloppet 1273 SEK. Han sa då att då kan jag betala 1300 Sek.

gubben

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går kingen nöd på min vän. Han har pension och betalar skatt, även statlig. Problemet är att hon tjatar hela tiden om att han ska sända mer pengar. Hon har tagit hans pengar för att försörja familj, lata bröder, giriga fastrar, mostrar och fa´n och hans bröder och systrar. Han säger att det är OK att hjälpa till att betala för hennes Mor.

Jag berättade för min vän att på FK´s hemsida står minimibeloppet 1273 SEK. Han sa då att då kan jag betala 1300 Sek.

gubben

Jag förstår honom ,,på ett sätt naturligt att älska sitt barn,,,, men :friends:

kanske släppa det vore nåt åxå ,,

Förstår att det skulle vara helt fel eller kännas fel ,,men kanske tänka lite på sig själft,,,

1300:- varje månad varje år typ ett antal månader,,,

säger bara att be honom tänka till ,,ursäkta om man e lite kall,,,,,, :kort:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår honom ,,på ett sätt naturligt att älska sitt barn,,,, men :friends:

kanske släppa det vore nåt åxå ,,

Förstår att det skulle vara helt fel eller kännas fel ,,men kanske tänka lite på sig själft,,,

1300:- varje månad varje år typ ett antal månader,,,

säger bara att be honom tänka till ,,ursäkta om man e lite kall,,,,,, :kort:

På mig verkar det som ni tror att min vän är en känslokall person!!!!

Han har fostrat 5 barn tidigare och har kämpat i princip ensam med dem. 2 av barnen är högt uppsatta inom i Sverige stora företag. hans 34-åriga dotter har en firma ihop med sin man. Bara ett exempel på att min vän har vana att uppfostra barn. Han har flera barnbarn som älskar och avgudar honom. Hans dotter med thaidamen har dubbelt medborgarskap så det blir nog inga problem med att ta henne till Sverige om det är OK för modern. Han är väldigt återhållsam med alkoholen, röker inte och nej, det är inte mig jag beskriver. :crazy:

gubben

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

På mig verkar det som ni tror att min vän är en känslokall person!!!!

Han har fostrat 5 barn tidigare och har kämpat i princip ensam med dem. 2 av barnen är högt uppsatta inom i Sverige stora företag. hans 34-åriga dotter har en firma ihop med sin man. Bara ett exempel på att min vän har vana att uppfostra barn. Han har flera barnbarn som älskar och avgudar honom. Hans dotter med thaidamen har dubbelt medborgarskap så det blir nog inga problem med att ta henne till Sverige om det är OK för modern. Han är väldigt återhållsam med alkoholen, röker inte och nej, det är inte mig jag beskriver. :crazy:

gubben

oK JA SA ELLER GAV BARA ETT FÖRSLAG ,,,,, :diablo:

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

oK JA SA ELLER GAV BARA ETT FÖRSLAG ,,,,, :diablo:

Ja, ett skitförslag :)

Frågan var ju inte hur han skulle kunna slippa betala för barnet,

utan hur han skulle kunna slippa betala ten massa till ANDRA än barnet.

F ö tycker jag att förslaget att betala till skolor o d är bra,

sedan får han väl räkna med lite "svinn" på den del han betalar för barnets mat och husrum. Att stoppa det skulle nog kosta mer än svinnet.

(Förslaget med fond är iofs kanske säkrare, men då går mycket pengar åt till handläggaren.)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

På mig verkar det som ni tror att min vän är en känslokall person!!!!

Han har fostrat 5 barn tidigare och har kämpat i princip ensam med dem. 2 av barnen är högt uppsatta inom i Sverige stora företag. hans 34-åriga dotter har en firma ihop med sin man. Bara ett exempel på att min vän har vana att uppfostra barn. Han har flera barnbarn som älskar och avgudar honom. Hans dotter med thaidamen har dubbelt medborgarskap så det blir nog inga problem med att ta henne till Sverige om det är OK för modern. Han är väldigt återhållsam med alkoholen, röker inte och nej, det är inte mig jag beskriver. :crazy:

gubben

Han kanske skulle överväga att själv ta hand om barnet om hans hälsa är sådan atthan tror sig klara det, verkar ju vara en bättre lösning särskilt om hans andra barn inte är negativa till det. Att bara sända pengar till skola och försäkringar samt uppehälle kommer om modern är sådan som du antyder inte att hjälpa så mycket vad jag förstår av dina inlägg kommer hon att försöka minimera pengarna till barnet samt maximera dom till sig själv. Om sedan fadern inte sänder så mycket hon önskar kommer hon att bli grinig mot barnet då eller? Det är svårt att veta vilken väg som är bäst men jag tror hans dotters framtid blir klart bäst om hon växer upp i Sverige såväl avseende utbildning som trygghet och framtida arbeten.

Mvh

M-C

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar, ska berätta för min vän på tisdag när vi träffas om förslaget att själv bekosta skola och allt annat med att betala direkt till skolan. Jag kommer ta upp med honom att det allra bästa vore att försöka få över dottern till Sverige och sätta henne i skola här, det är förstås några år kvar, tror hon blir 2 år i år eller 3, gammal och gaggig börjar jag bli. Jag ska försöka att berätta vad som kommer att ske. Ha en bra söndag på er alla. Själv har jag 1 timme kvar på jobbet + 6 timmar på måndag.

gubben

Ändrades av gubben4906

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...