Jump to content
IGNORERAD

Kan en mamma skaffa Thai pass utan pappans medgivande+


emso99

Recommended Posts

Hej,

Kan en Thailändsk mamma skaffa ett Thailändskt pass utan pappans medgivande?

Jag vill inte detta beroende på att vi har kommit i konflikt och är rädd för att hon skall ta med barnet till Thailand.

Är det någon som har erfarenhet av vårdnadstvist mellan svensk och Thai så emottages gärna information.

/tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror helt på om mamman har ensam vårdnad eller ej.

Enligt thailändsk lag har en thailändsk mamma ensam vårdnad om hon inte var gift när barnet föddes såtillvida det inte gjorts en faderskapsutredning i Sverige (om hon har sin hemvist här) där föräldrarna kommit överens om en gemensam vårdnad.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror helt på om mamman har ensam vårdnad eller ej.

Enligt thailändsk lag har en thailändsk mamma ensam vårdnad om hon inte var gift när barnet föddes såtillvida det inte gjorts en faderskapsutredning i Sverige (om hon har sin hemvist här) där föräldrarna kommit överens om en gemensam vårdnad.

Mvh Thaikonsult

Men som thailändsk medborgare borde hon väl inte ha några problem med att få ett nytt thailändskt pass utfärdat oavsett om hon har ensam eller delad vårdnad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sant eller inte kan jag inte svära på.

En kompis tjej förklarade att barnens far är död till migrationsverket efter att far inte ville skriva på papper i Thailand.

Kan kanske fungera åt båda håll?

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

tror att emso99 menar sverige

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var kanske otydlig, barnet har svenskt pass, och är fött i Sverige.

Om jag ej vill att barnet skall ha thailändskt pass, kan mamman skaffa det ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om barnet ska ha thailändskt pass som svensk medborgare förutsätts först att barent har ett thailändskt medborgarskap. Därefter gäller den thailändska lagstiftningen eftersom det är en thailändsk myndighet som utfärdar passet. Enligt thailändsk lagstiftning är en mamma att anse som ensam vårdnadshavare om hon inte var gift vid barnets födsel. Var hon däremot gift vid barnets födsel är vårdnaden automatiskt gemensam.

Är mamman och pappen sambos kan en faderskapsutredning ha gjorts i Sverige när mamman flyttade hit. Då kan det ha framkommit hos familjerätten att vårdnaden ska vara gemensam fast förädrarna inte är gifta. Detta gäller då även enligt tahiländsk lag undr förutsättning att thailändska myndigheter får kännedom om familjerättens dom i frågan.

Mycket beror på vilka papper mamman lämnar till thaiambassaden när ansökan om barnets pass lämnas in.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

svar ja (tror jag)

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Om barnet ska ha thailändskt pass som svensk medborgare förutsätts först att barent har ett thailändskt medborgarskap. Därefter gäller den thailändska lagstiftningen eftersom det är en thailändsk myndighet som utfärdar passet. Enligt thailändsk lagstiftning är en mamma att anse som ensam vårdnadshavare om hon inte var gift vid barnets födsel. Var hon däremot gift vid barnets födsel är vårdnaden automatiskt gemensam.

Är mamman och pappen sambos kan en faderskapsutredning ha gjorts i Sverige när mamman flyttade hit. Då kan det ha framkommit hos familjerätten att vårdnaden ska vara gemensam fast förädrarna inte är gifta. Detta gäller då även enligt tahiländsk lag undr förutsättning att thailändska myndigheter får kännedom om familjerättens dom i frågan.

Mycket beror på vilka papper mamman lämnar till thaiambassaden när ansökan om barnets pass lämnas in.

Mvh Thaikonsult

Är barnet Thailänsk medborgare så får barnet Thaipass

Ändrades av clion

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Är barnet Thailänsk medborgare så får barnet Thaipass

[/quote

Barnet är ej Thailändsk medborgare, utan enbart svensk medborgare.

Link to comment
Dela på andra sajter

UDON-CHARLIE

Om barnet ska ha thailändskt pass som svensk medborgare förutsätts först att barent har ett thailändskt medborgarskap. Därefter gäller den thailändska lagstiftningen eftersom det är en thailändsk myndighet som utfärdar passet. Enligt thailändsk lagstiftning är en mamma att anse som ensam vårdnadshavare om hon inte var gift vid barnets födsel. Var hon däremot gift vid barnets födsel är vårdnaden automatiskt gemensam.

Är mamman och pappen sambos kan en faderskapsutredning ha gjorts i Sverige när mamman flyttade hit. Då kan det ha framkommit hos familjerätten att vårdnaden ska vara gemensam fast förädrarna inte är gifta. Detta gäller då även enligt tahiländsk lag undr förutsättning att thailändska myndigheter får kännedom om familjerättens dom i frågan.

Mycket beror på vilka papper mamman lämnar till thaiambassaden när ansökan om barnets pass lämnas in.

Mvh Thaikonsult

Du är en tillgång till Mpr!

Vem mer kan erbjuda denna opartiska service.

U-C

Ändrades av UDON-CHARLIE
Link to comment
Dela på andra sajter

Du är en tillgång till Mpr!

Vem mer kan erbjuda denna opartiska service.

U-C

Ja, visst är Thaikonsult en stor tillgång för forumet! Det är bland annat därför han kommer som VIP-gäst på Västgötaträffen...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

I Sverige gäller ju svensk lag och i Thailand Thailänsk.Har barnet svenskt pass och damen tar med sig barnet till Thailand (med erforderliga papper) så vette sjutton om hon inte kann fixa med borgarskap för barnet och då är det inga problem med pass .(hon kann ju dra vilken story som helst i en Thai Domstol) misshandel mm mm för att få rätt

ps Men i sverige måste du som far ge ditt godkännande för svenskt pass

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

emso99.

Har barnet ett svenskt pass så lås in passet i ditt privata bankfack, alternativt elda upp passet!

Är barnet ditt biologiska barn, och har ni gemensam vårdnad?

Om ni har gemensam vårdnad om barnet i Sverige borde du genom att vägra skriva på barnets passansökan kunna förhindra att modern ensam tar ut ett nytt svenskt pass åt barnet.

Stannar ni i Sverige behöver barnet inte ha ett pass överhuvudtaget.

Detta borde åtminstone försvåra att barnet utan ditt medgivande förs ut från Sverige.

mvh.

Luttrad.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Hej,

Kan en Thailändsk mamma skaffa ett Thailändskt pass utan pappans medgivande?

Jag vill inte detta beroende på att vi har kommit i konflikt och är rädd för att hon skall ta med barnet till Thailand.

Är det någon som har erfarenhet av vårdnadstvist mellan svensk och Thai så emottages gärna information.

/tack

hej  om barnet har thailänskt medborgarskap går det men har ni delad vårdnad tror jag du måste skriva på intyg för att hon skal kunna skaffa pass på thai ambasaden i stockholm eller konsulatet i götebog är barnet fött i sverge måste du godkänna om hon vill att barnet skal bli thailänsk medborgare.har barnet svenskt pass riv sönder det lycka till i alt elände

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med föregående skribenter. På thaiambasaden är det nog svårt att få ut ett thaipass utan ditt medgivande.

Men reser hon till Thailand på barnets svenska pass så får du mycket större bekymmer att bevaka dina rättigheter till barnet.

Lås in barnets svenska pass i ett bankfack.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Någon skrev bränn upp det svenska passet eller lås in det..hur ska han göra det om dom rest ut på det passet??? då har man väl det med sig.

 

En gammal tråd som blivit aktuell...hur gick det emso99?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...