Jump to content
IGNORERAD

Relationer och hjälp (kulturell kompetens)


korp

Recommended Posts

Jag håller för tillfället på att läsa in mig lite mer extra på kulturella och etniska aspekter inom individuell terapi (ja jag är tvungen, men det är även intressant)

Jag tror alla vi här på forumet som haft relationer där det är stora kulturella skillnader vet hur problematiskt det kan vara, hur otroligt frustrerade det är när man inte kan mötas på ett bra sätt trots att man kämpar som djur.

Vad jag funderade över är om någon sökt hjälp för detta i Sverige? De flesta kommuner erbjuder ofta relationsstödjade samtal, kanske inte direkt terapi, men det är ofta långa köer (från vad jag förstått?) samt hur ser kompetensen ut när det gäller kulturella aspekter av relationsproblem? Har någon haft erfarenheter av detta? Vilka egna personliga erfarenheter av denna typ av problem har folk haft?

Det är ju ingen dans på rosorna när de kulturella skillnaderna är stora mellan parter, och de relationsproblem som alla har kan bli mycket värre och svårare att lösa. Dessa multi-etniska och multi-kulturella relationer blir ju allt mer vanligt också.

Detta kan ju ofta bli extra relevant när man får barn och barnuppfostran kommer med i bilden också, för barn kan det ju blir ganska förvirrade om ens föräldrar har olika perspektiv, de kanske lärt sig leva med detta och acceptera det, men för barnen kan det ju bli svårt med olika direktiv, förebilder och perspektiv.

Vi har ju även den socioekonomiska aspekten som också kan vara relevant. Om en part kommer från ett rikt land och en partner kommer från ett mer fattigt land och familj, då finns det ju en lång rad olika beteenden som utvecklas baserat på det, som man i varandra kan ha mycket svårt att förstå och som kan skapa problem.

I min erfarenhet vill även många helst inte söka "officiell" hjälp när man har problem, speciellt inte män. Finns det då hjälp att få från andra håll? Kanske någon organisation eller liknande? Sverige är ju ganska litet så det brukar inte finns så mycket "extra" hjälp att få.

Det pratas ju ibland om dessa "män" som tar flera Thailändska kvinnor till Sverige under kort tid, som om de vore hemska och egoistiska personer som bara utnyttjar dessa kvinnor. Tänk om det i vissa fall handlar om män som verkligen vill att relationen ska fungera, de är depserata att ha en relation, skaffa familj och vara lyckliga, men det pågrund av deras bakgrund, skillnader i kultur och beteende alltid brakar ihop efter en viss tid, ett par månader eller så?

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Har inga egna erfarenheter alls just gällande kommuners kompetens gällande familjeproblem p g a kulturella skillnader,

men kompetenser brukar inte vara något vidare bland "experterna" över huvud taget. Det finns såklart undantag, men de verkar sällsynta, eftersom då man hör talas om dem, så brukar det beskrivas som sensationer, sådant som nästan borde vara det vanliga... :)

T ex så har ju socialkontoren ofta inte imponerat då det gällt skydd av unga kvinnor, som behöver det mot tvångsgifte och andra "hedersrelaterade" hot och andra brott.

Och se hur kasst de flesta skolorna misslyckas med att hantera mobbning. Det är såklart omöjligt att få bort helt i större skolor på större orter, men ofta tjafsar lärare om kepsar och jackor, men gör inte ett dugg ens åt grov uppenbar mobbning.

(((Mobbning i grupper av skolklassstorlek har jag fått bort s g s helt på ett par dagar. Och jag har fixat till flera "problempersoner" , som "experterna" inte klarat av trots många års försök, och ofta har det gått fort med användande av huvudsakligen logik... T ex hade en 12-åring varit på 8 fosterhem (!!!) och var väldigt stökig och berättigat arg innan jag kom i kontakt med honom. Redan några månader senare hade jag fått honom att börja sköta skolan, fastän jag bara träffade honom några timmar per vecka. Året efter blev han distriktsmästare i schack, under gymnasietiden skötte han både skolan och ett jobb bra, och fick ett avdelningschefsjobb i ett dataföretag strax efter han slutade gymnasiet...)))

Så det är nog mycket större chans att få hjälp av ett av de svensk-thai par, som har lyckats :)Det finns säkert här sådana par, som har lyckats, och kan ge råd. Kanske det kan få en egen forumsdel :)

F ö finns stora "kulturella" skillnader gällande barnuppfostran mellan svenskar också :) T ex så är det ju väldigt många, som är väldigt inkonsekventa alltså även samma person, så inte konstigt att de får problem med barnuppfostran då...

Som i alla andra förhållanden behövs kommunikation, och extra mycket då de kulturella skillnaderna är stora. Ett problem är såklart att det kan dessutom vara språksvårigheter, och vid stora kulturella skillnader, så kan den ena tycka något är så självklart att de tror att de inte behöver säga det, medan den andre tycker något helt annat.

De STORA frågorna bör/ska man komma överens om innan man skaffar barn, och helst innan man gifter sig, för det kan ju visa sig att man är så oense att det inte går att bli överens, och då blir det såklart nästan omöjligt att ett sådant förhållande kan hålla i längden.

(((För egen del har vi kollat om vi är överens om alla stora frågor innan vi ens bestämt om vi ska flytta ihop. (=Var vi ska bo. Barnuppfostran. Religion...) Det enda, som vi kanske inte är riktigt överens om är att hon nog helst vill ha en ny bil :) medan jag hellre har billigast möjliga, som fungerar bra, för vi kör fort båda två, och thailänska vägarna är ju inte så bra, och det gör mindre om man kör sönder en gammal bil än en ny.)))

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant!

Jag har själv läst några artiklar om hur vi kulturellt skiljer oss åt angående var vi väljer att vända oss för att få hjälp med våra problem. Medan det i västvärlden numera ju är ganska socialt accepterat att kontakta någon form av samtalsterapeut väljer andra att ta det med Gud, familjen, prästen, medicinmannen osv. När det gäller thailändskor tror jag att de, generellt, förhåller sig ganska skeptiska till psykologer o dyl. Min egen fru är t.ex. inte alls lika övertygad om nyttan med mitt jobb som jag är och vänder sig nog hellre, i första hand till väninnorna och därefter, om det verkligen skulle krisa, till en munk och/eller spådam än att kontakta "någon som mig". B)

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för en mycket intressant tråd och intressanta svar. :wai::wai::wai:

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...