Jump to content
IGNORERAD

Körkort


rocky

Recommended Posts

Hej. En fråga? Min fru har thaikörkort på mc vad är det för regler som gäller i sverige? Kan hon köra eumoppe eller? Hoppas det inte gäller för tung mc för då ligger min hoj taskigt till. :(

Link to comment
Dela på andra sajter

ingen fara hon måste ha internationelt körkort när hon kommer men har hon de ligger din bike risigt till

glimten66

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Glimten66, så du menar att man kan skaffa ett internationelt körkort i Sverige. Börjar bli orolig :(

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Fast får man inte svenskt körkort ganska lätt om man redan har ett internationellt körkort?

Ingen aning om det har blivit hårdare, men på 80-talet fanns det t ex chilenare, som hade körkort från sitt hemland, som sedan fick svenska körkort. Vet inte hur det gick till, men t ex en av mina kompisar fick svenskt körkort, fastän han körde bedrövligt dåligt. Och iranskan/irakiskan som var med på "Sveriges värsta bilförare" kunde knappt köra, men hon körde i alla fall långsamt, så det var inte så farligt, som det är med bildårarna i samma program, vilka hade kört upp i Sverige... :)

Thaikörkorten gäller väl "motorcykel"? I sådana fall gör de väl ingen skillnad på lätt och tung, antar jag, så då är det risk för att ni inte får ha era tunga motorcyklar ifred :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Rocky, det internationella körkortet skaffar hon i Thailand.

MVH Jimmy

Jobba är till för dom fattiga

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt henne börja köra EU-moppe. Försök sedan få henne att gå en körkortsutbildning här.

Att lära sig vilka regler som gäller och hur man beter sig i trafiken här är så pass viktigt att man inte ska försöka ta några genvägar via internationella körkort i den mån det går.

Om inte annat så för hennes skull.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast får man inte svenskt körkort ganska lätt om man redan har ett internationellt körkort?

Ingen aning om det har blivit hårdare, men på 80-talet fanns det t ex chilenare, som hade körkort från sitt hemland, som sedan fick svenska körkort. Vet inte hur det gick till, men t ex en av mina kompisar fick svenskt körkort, fastän han körde bedrövligt dåligt. Och iranskan/irakiskan som var med på "Sveriges värsta bilförare" kunde knappt köra, men hon körde i alla fall långsamt, så det var inte så farligt, som det är med bildårarna i samma program, vilka hade kört upp i Sverige... :)

Thaikörkorten gäller väl "motorcykel"? I sådana fall gör de väl ingen skillnad på lätt och tung, antar jag, så då är det risk för att ni inte får ha era tunga motorcyklar ifred :)

Har man ett internationellt körkort från Thailand så gäller det 1 år från det att man blivit folkbokförd här. Ett Thaikörkort innebär inte per automatik att man får köra både bil och MC, man kan ha bil men inte mc osv, precis som i Sverige. Efter 1 år så måste man ta ett Svensktkörkort om man vill fortsätta att köra= teoriprov + uppkörning. Man kan alltså inte "byta in" sitt Thaikörkort mot ett Svenskt.

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...