Jump to content
IGNORERAD

Kommer du rösta


Guest wille

Val 2010  

36 röster

  1. 1. Kommer du rösta?

    • Jajomen, poströst blir det
      17
    • Japp, blir på ambassaden
      12
    • Nej, orkar inte
      4
    • Nej, struntar i det av principiella skäl
      3


Recommended Posts

Med tanke på att man idag kan börja poströsta undrar jag hur medlemmar boende i Thailand tänker göra. Enligt denna artikel http://www.dn.se/nyheter/valet2010/lagt-valdeltagande-bland-utlandssvenskar-1.1149115 så är det endast drygt hälften av alla utlandsboende som utnyttjar sin rösträtt.

Notera att inga kommentarer om eventuella partitillhörigheter etc. bör diskuteras i denna tråd.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 27
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Ulrika

    4

  • Fritz

    4

  • Jive

    3

  • korp

    2

Mest aktiva i denna tråd

Bra fråga, oklart om jag ens kommer orka rösta.

Inte röstat på nått än i alla val man kunnat, men skulle jag få för mig o rösta vet jag vad jag skulle rösta på.

Men jag gissar på att jag ej kommer rösta denna gång heller, hålla sviten uppe! :)

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag inte i Thailand, men utomlands, jag tänker rösta japp. Har kollat ambassadens öppentider och allt :)

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på att man idag kan börja poströsta undrar jag hur medlemmar boende i Thailand tänker göra. Enligt denna artikel http://www.dn.se/nyh...nskar-1.1149115 så är det endast drygt hälften av alla utlandsboende som utnyttjar sin rösträtt.

Notera att inga kommentarer om eventuella partitillhörigheter etc. bör diskuteras i denna tråd.

Vette tusan faktiskt. Har alltid insett det som en medborgelig plikt att skaffa sig en åsikt och rösta i politiska val men nu har jag i princip lämnat Sverige för gott så jag är lite kluven.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vette tusan faktiskt. Har alltid insett det som en medborgelig plikt att skaffa sig en åsikt och rösta i politiska val men nu har jag i princip lämnat Sverige för gott så jag är lite kluven.

Fritz..

Jag känner mig fortfarande Svensk även som utlandsboende, Sverige är mycket viktigt för mig och jag har konstant åsikter om hur Politiken där :) En dag kanske man flyttar tillbaka också. Så att rösta tycker jag är viktigt för mig, men vi är ju alla olika gällande detta.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Många blir t o m mer "typiskt svenska" då de flyttar utomlands. T ex "svenskkolonier" i USA och Estland håller mer på svenska traditioner än vad medelsvensken gör. T ex hur många procent svenskar, som bor i Sverige, har folkdräkt? :) Ofta hänger det här med flera generationer, även om de inte ens varit i Sverige!

Gällande röstandet:

Finns det något att rösta på då? :)

(((Jag bor fortfarande i Sverige, men la av att rösta under 80-talet, efter att det kom en ny lag, som gjorde att det kunde bli så att man fick betala mer än vad man tjänade! Inget av partierna invände mot den lagen, så då fanns det inget kvar att rösta på... (Det var inte "Pomeperipossa" utan det var att plötsligt fick man inte längre kvitta rörelser mot varandra, och den stora ändringen togs inte ens upp bland ändringarna i skatteupplysningen!!! Jag hade delat verksamheten i två olika, för jag skulle sälja den lönsamma, så fort den olönsamma hade blivit uppbyggd, och därför ville jag kunna visa upp bokföringarna separat vid försäljningen.)))

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner mig fortfarande Svensk även som utlandsboende, Sverige är mycket viktigt för mig och jag har konstant åsikter om hur Politiken där :) En dag kanske man flyttar tillbaka också. Så att rösta tycker jag är viktigt för mig, men vi är ju alla olika gällande detta.

Ok. då jag röstar jag också :great:

Att inte rösta är ju nästan som att lägga sin röst på det andra politiska blocket.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag mailade valmyndigheten de svarade så här:

Du kan rösta på ambassaden i Bangkok. Du behöver inget röstkort när du röstar från utlandet, men det underlättar för administrationen av rösterna. Om du ska rösta på ambassad eller konsulat ta med ditt pass eller idkort. Nedan ser du adressen till ambassaden och deras öppettider. De tillhandahåller även brevröstningsmaterial.

Bangkok, ambassad

140 Sukhumvit Road

Between Soi 4-6, 20th Floor

Pacific Place 1

Bangkok

Telefon: +66-2-2637200

Fax: +66-2-2637260

http://www.swedenabroad.com/Bangkok

ambassaden.Bangkok@foreign.ministry.se

Datum Mån Tis Ons Tor Fre Lör Sön

23/8-29/8 stängt stängt stängt 9-12 9-12 stängt stängt

30/8-5/9 9-12 9-12 9-12 9-12 stängt stängt stängt

6/9-12/9 9-12 9-12 9-12, 17-20 9-12 stängt stängt stängt

13/9-19/9 stängt stängt stängt stängt stängt stängt stängt

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir till att förtidsrösta så snart röstkortet kommer så har jag iaf visat mitt deltagande.

Missar ju valvakan men den kanske man kan se på storskärm på nå'n bar ;)

Ja, svenska valvakan blir säkert en stor attraktion som får barerna att hålla öppet extra länge ;)

Själv undrar jag om jag ska lyckas baxa med mig fru Chang (som nybliven svensk medborgare) till vallokalen...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart ska jag ta mitt ansvar och rösta och eftersom jag bor så pass nära Bkk åker jag in till ambasaden i morgon bitti i stället för att, kanske enklare, beställa hem material via nätet och poströsta. Jag tycker det är varje svensk medborgares plikt att läsa in sig och rösta. Om man inte röstar har man ingen rätt att tycka.

Jag tycker också det är synd och skam att det i Sverige är "fult" att tala politik. Varför det? Om man inte får tala om det hur ska man då kunna kontrollera sina åsikter och få nya tankesätt och infallsvinklar i stället för att bara rösta som mamma och pappa alltid har gjort eller tillhörande sammhälsklass?! Demokrati är ett ansvar!

Och jag bara måste få tipsa mannen som slutade rösta på 80 talet för att han hävdade att inget parti emotsatte sig pomperipossa skatten att jag uppfattar det som att det finns partier vars hela valmanifest och filosofi går ut på att ifrågasätta pomperipossaskatter för att ge incitament till att arbeta samt större valfrihet på individnivå hur pengar skall brukas. Jag skall inte nämna några namn men den som letar skola finna!

//Ulrika

Ulrika, www.scandalic.nu

Scandalic - Soi Skaew Beach el. 2nd Rd Soi 9, Pattaya City

The Pool at Center Condo - Pattaya Tai Soi 24, Pattaya City

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Självklart ska jag ta mitt ansvar och rösta och eftersom jag bor så pass nära Bkk åker jag in till ambasaden i morgon bitti i stället för att, kanske enklare, beställa hem material via nätet och poströsta. Jag tycker det är varje svensk medborgares plikt att läsa in sig och rösta. Om man inte röstar har man ingen rätt att tycka.

Jag tycker också det är synd och skam att det i Sverige är "fult" att tala politik. Varför det? Om man inte får tala om det hur ska man då kunna kontrollera sina åsikter och få nya tankesätt och infallsvinklar i stället för att bara rösta som mamma och pappa alltid har gjort eller tillhörande sammhälsklass?! Demokrati är ett ansvar!

Och jag bara måste få tipsa mannen som slutade rösta på 80 talet för att han hävdade att inget parti emotsatte sig pomperipossa skatten att jag uppfattar det som att det finns partier vars hela valmanifest och filosofi går ut på att ifrågasätta pomperipossaskatter för att ge incitament till att arbeta samt större valfrihet på individnivå hur pengar skall brukas. Jag skall inte nämna några namn men den som letar skola finna!

//Ulrika

he he du börjar skriva som wille nu ulrika :dance1:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

he he du börjar skriva som wille nu ulrika :dance1:

Jassåru. Vänta du bara... *ler* Har inte engagerat mig och läst ngn politisk diskussion här på forumet (än?) men irl så tycker jag faktiskt det är väldigt givande och röstningsanvaret ligger mig extra varmt om hjärtat då jag är fantastikst glad och tacksam över att ha turen att vara född i en demokrati!

//Ulrika

Ulrika, www.scandalic.nu

Scandalic - Soi Skaew Beach el. 2nd Rd Soi 9, Pattaya City

The Pool at Center Condo - Pattaya Tai Soi 24, Pattaya City

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart ska jag ta mitt ansvar och rösta och eftersom jag bor så pass nära Bkk åker jag in till ambasaden i morgon bitti i stället för att, kanske enklare, beställa hem material via nätet och poströsta. Jag tycker det är varje svensk medborgares plikt att läsa in sig och rösta. Om man inte röstar har man ingen rätt att tycka.

Jag tycker också det är synd och skam att det i Sverige är "fult" att tala politik. Varför det? Om man inte får tala om det hur ska man då kunna kontrollera sina åsikter och få nya tankesätt och infallsvinklar i stället för att bara rösta som mamma och pappa alltid har gjort eller tillhörande sammhälsklass?! Demokrati är ett ansvar!

Och jag bara måste få tipsa mannen som slutade rösta på 80 talet för att han hävdade att inget parti emotsatte sig pomperipossa skatten att jag uppfattar det som att det finns partier vars hela valmanifest och filosofi går ut på att ifrågasätta pomperipossaskatter för att ge incitament till att arbeta samt större valfrihet på individnivå hur pengar skall brukas. Jag skall inte nämna några namn men den som letar skola finna!

//Ulrika

Varför inte rösta på konsulatet i Jomtien?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jupp, ska rösta.

Har beställt och fått "Material för brevröstning 2010".

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart ska jag ta mitt ansvar och rösta och eftersom jag bor så pass nära Bkk åker jag in till ambasaden i morgon bitti i stället för att, kanske enklare, beställa hem material via nätet och poströsta. Jag tycker det är varje svensk medborgares plikt att läsa in sig och rösta. Om man inte röstar har man ingen rätt att tycka.

Jag tycker också det är synd och skam att det i Sverige är "fult" att tala politik. Varför det? Om man inte får tala om det hur ska man då kunna kontrollera sina åsikter och få nya tankesätt och infallsvinklar i stället för att bara rösta som mamma och pappa alltid har gjort eller tillhörande sammhälsklass?! Demokrati är ett ansvar!

Och jag bara måste få tipsa mannen som slutade rösta på 80 talet för att han hävdade att inget parti emotsatte sig pomperipossa skatten att jag uppfattar det som att det finns partier vars hela valmanifest och filosofi går ut på att ifrågasätta pomperipossaskatter för att ge incitament till att arbeta samt större valfrihet på individnivå hur pengar skall brukas. Jag skall inte nämna några namn men den som letar skola finna!

//Ulrika

Vilken lagparagraf refererar du till?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken lagparagraf refererar du till?

Ingen lagparagraf alls förstås. Men enligt mitt egen högst personliga mening tycker jag inte det mycket bevänt med att tycka till om politiska frågor och kritisera politiker om man ändå inte inte tänker använda det lilla medel man har för att tala om för politikerna att man vill förändra åt det ena eller andra hållet alternativt bevara den ordning som man är nöjd med.

//Ulrika

Man kan tyvärr inte rösta på konsulatet i Jomtien;

Ambassaden förättar röstmottagning inför valet 2010 på följande platser och tidpunkter. Ambassaden Bangkok

26 augusti - 9 september, mån-fre kl.09.00-12.00, och 8 september även kl.17.00-20.00

Konsulatet i Chiang Mai

30 augusti - 3 september, mån, ons, fre kl.09.00-12.00

Konsulatet i Phuket

26 augusti - 6 september, mån-fre kl.09.00-12.00

Generalkonsulatet i Manila

26 augusti - 3 september, mån-fre kl.09.00-12.00

Vientiane, Laos

2 september kl.13.00-18.00

Ulrika, www.scandalic.nu

Scandalic - Soi Skaew Beach el. 2nd Rd Soi 9, Pattaya City

The Pool at Center Condo - Pattaya Tai Soi 24, Pattaya City

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen lagparagraf alls förstås. Men enligt mitt egen högst personliga mening tycker jag inte det mycket bevänt med att tycka till om politiska frågor och kritisera politiker om man ändå inte inte tänker använda det lilla medel man har för att tala om för politikerna att man vill förändra åt det ena eller andra hållet alternativt bevara den ordning som man är nöjd med.

//Ulrika

Man kan tyvärr inte rösta på konsulatet i Jomtien;

Ambassaden förättar röstmottagning inför valet 2010 på följande platser och tidpunkter. Ambassaden Bangkok

26 augusti - 9 september, mån-fre kl.09.00-12.00, och 8 september även kl.17.00-20.00

Konsulatet i Chiang Mai

30 augusti - 3 september, mån, ons, fre kl.09.00-12.00

Konsulatet i Phuket

26 augusti - 6 september, mån-fre kl.09.00-12.00

Generalkonsulatet i Manila

26 augusti - 3 september, mån-fre kl.09.00-12.00

Vientiane, Laos

2 september kl.13.00-18.00

Sådär ja, nu var det lite mindre "polis" och då är jag nöjd.:)

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och jag bara måste få tipsa mannen som slutade rösta på 80 talet för att han hävdade att inget parti emotsatte sig pomperipossa skatten att jag uppfattar det som att det finns partier vars hela valmanifest och filosofi går ut på att ifrågasätta pomperipossaskatter för att ge incitament till att arbeta samt större valfrihet på individnivå hur pengar skall brukas. Jag skall inte nämna några namn men den som letar skola finna!

//Ulrika

Hej Ulrika, till dig kan man ju inte säga att "tala ur skägget så att man begriper" men förklara gärna i klartext för mig vad du menar.

Jag är för gammal och trött för att leta på egen hand.

Mvh Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt är ifyllt, igenklistrat och klart. Nu återstår bara det oändliga berget att bestiga, det vill säga ta sig iväg och posta skiten. Att såna enkla saker ska vara så svårt att fixa alltså. Hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker också det är synd och skam att det i Sverige är "fult" att tala politik. Varför det? Om man inte får tala om det hur ska man då kunna kontrollera sina åsikter och få nya tankesätt och infallsvinklar i stället för att bara rösta som mamma och pappa alltid har gjort eller tillhörande sammhälsklass?! Demokrati är ett ansvar!

//Ulrika

När jag lika är igång Ulrika så berättar jag varför jag ogärna diskuterar svensk politik trots att jag nog är mer insatt än majoriteten.

Detta baserat på att många svenskar faktiskt inte har en susning om vilken regering som styr Sverige just nu.

Men när debattnivån oftast hamnar på nivån där man drar till med "Toblerone-Mona" samt "Fetjävla Göran Persson" så tappar jag intresset för diskussion.

Om du kollar i tråden där thailändsk politik diskuteras är det likadant. Abshit kallas för Apshit och Thaksin för Thaksvin av somliga.

Men vill du föra en lugn och sansad politisk diskussion med mig så finns jag ju ofta på The Pool. :drinks:

Mvh Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...