Jump to content
IGNORERAD

Kommer du rösta


Guest wille

Val 2010  

36 röster

  1. 1. Kommer du rösta?

    • Jajomen, poströst blir det
      17
    • Japp, blir på ambassaden
      12
    • Nej, orkar inte
      4
    • Nej, struntar i det av principiella skäl
      3


Recommended Posts

Hej Ulrika, till dig kan man ju inte säga att "tala ur skägget så att man begriper" men förklara gärna i klartext för mig vad du menar.

Jag är för gammal och trött för att leta på egen hand.

Mvh Fritz..

*skrattar* nä det kan du ju inte - och inte jag till dig heller. Väl?!

Mittåt! Jag läste helt fel och ber verkligen om ursäkt för mitt slarv. I svar #9 (som var det jag kommenterade) skrev Sek Losos Uncle (tvärt emot vad jag läste) att det just INTE var pomperipossaskatten som inget parti hade åsikter om. Han skrev i stället något i stil med att han slutat rösta för att inget av partierna tyckte man skulle få kvitta ett bolags goda finanser mot ett annat med dåliga i de fall man ägde två... Och detta är ju en helt annan femma, detta vet jag inget om och var inte alls vad jag trodde jag svarade på i skrivande stund.

Jag borde väl sluta här och nu men vill ändå ha sagt att jag personligen tycker det finns all anledning att rösta trots att man med största sannolikhet inte är överens med precis allt som står i något partis manifest. Jag tror inte ens att partiledningen på individnivå tycker precis lika i precis alla frågor och jag tror inte ens du kan hitta ett äkta par eller två bästisar sedan 50 år som tycker precis lika i alla frågor! Man får gå på inrikting och idiologi och vad som känns bäst i det stora hela och försöka att inte lockas av tillbud om bidragshöjningar hit och skattesäkningar dit som bara är valfläsk för nästa mandatperiod.

Ulrika, www.scandalic.nu

Scandalic - Soi Skaew Beach el. 2nd Rd Soi 9, Pattaya City

The Pool at Center Condo - Pattaya Tai Soi 24, Pattaya City

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 27
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Ulrika

    4

  • Fritz

    4

  • Jive

    3

  • korp

    2

Mest aktiva i denna tråd

Visst ska jag det, blir på "Sathan tuut" i Bangkok i början av september.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

*skrattar* nä det kan du ju inte - och inte jag till dig heller. Väl?!

Mittåt! Jag läste helt fel och ber verkligen om ursäkt för mitt slarv. I svar #9 (som var det jag kommenterade) skrev Sek Losos Uncle (tvärt emot vad jag läste) att det just INTE var pomperipossaskatten som inget parti hade åsikter om. Han skrev i stället något i stil med att han slutat rösta för att inget av partierna tyckte man skulle få kvitta ett bolags goda finanser mot ett annat med dåliga i de fall man ägde två... Och detta är ju en helt annan femma, detta vet jag inget om och var inte alls vad jag trodde jag svarade på i skrivande stund.

Jag borde väl sluta här och nu men vill ändå ha sagt att jag personligen tycker det finns all anledning att rösta trots att man med största sannolikhet inte är överens med precis allt som står i något partis manifest. Jag tror inte ens att partiledningen på individnivå tycker precis lika i precis alla frågor och jag tror inte ens du kan hitta ett äkta par eller två bästisar sedan 50 år som tycker precis lika i alla frågor! Man får gå på inrikting och idiologi och vad som känns bäst i det stora hela och försöka att inte lockas av tillbud om bidragshöjningar hit och skattesäkningar dit som bara är valfläsk för nästa mandatperiod.

Här kommer ett utdrag från "Wikipedia", rätt stavat???????

Pomperipossa i Monismanien är en satirisk saga skriven av den svenska författarinnan Astrid Lindgren, publicerad i Expressen den 10 mars 1976. Häxan Pomperipossa förekommer tidigare i en saga av Falstaff, fakir. Landet Monismanien, där enpartidiktatur råder, förekom i Kenne Fants film Monismanien 1995 (1974).

Astrid Lindgren skrev den då hon hade upptäckt att hon betalade 102 % i skatt, och den blev ett viktigt inlägg i debatten om höga marginalskatter och sägs vara en bidragande orsak till att socialdemokraterna förlorade makten vid Svenska riksdagsvalet 1976, för första gången på 40 år.

I en tydlig allegori berättas historien om Pomperipossa som i ett rike långt borta skriver böcker för barn, men trots att hon jobbar och sliter får hon bara 5 000 kronor om året kvar att leva på. I förbifarten nämner Lindgren att man kan sänka sin skatt genom att köpa hus med stora skulder. Det var ett nålstick mot Sveriges dåvarande finansministern Gunnar Sträng som just hade gjort det och kunde därför, trots att han var höginkomsttagare, betala en låg summa i skatt det året.

I riksdagen läste moderaternas partiledare Gösta Bohman upp sagan i talarstolen. På det svarade Sträng att Astrid Lindgrens inlägg i skattedebatten röjde "djup osakkunskap" om skattesystemet. "Men det begär vi ju inte att Astrid Lindgren ska klara". Lindgren svarade i radio dagen efter: "Men jag begär att Gunnar Sträng ska klara det. Om det är någon som har räknat fel så är det Riksskatteverket, för det är från dem jag fått siffrorna. Sträng kan berätta sagor, men räkna kan han tydligen inte. Vi borde nog byta jobb han och jag."

Den höga marginalskatten var ett resultat av Haga-överläggningarna mellan socialdemokraterna, Folkpartiet och Centerpartiet den 4 mars 1975 där man sänkte inkomstskatten bland annat genom att ta bort taket på 7,5 gånger basbeloppet för egenavgifter i socialförsäkringen.

Trots detta förblev hon socialdemokratisk sympatisör hela sitt liv, vilket visas i ett brev till Ingvar Carlsson.[1]

:kort: gubben :kort:

Ändrades av gubben4906

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...