Jump to content
IGNORERAD

Overstay #%%&(


Serath

Recommended Posts

Kort liten story från min senaste resa

Åkte till Thailand och landa 8/7 drog direkt nordöst till isaan,

Inte varit i Laos tidigare och skulle åka över på en shopping resa precis över gränsen. (Skattefri shopping)

Skulle flyga hem den 27/7 satt på flygplatsen och såg helt plötsligt att mitt pass var stämplad till den 24/7, Vafanken dom måste gjort fel i Nong khai eller nått och vart inte särskilt oroad.

Dags att visa upp passet, tji fick man bara följa med en polis. 3 dagars overstay säger dom. 1500 bath.

Men jag landa ju i Thailand den 8/7 och borde därmed ha visa till 8/8. Men tydligen om man åker över gränsen på ett visst sätt så när man kommer tillbaks så får man bara 15 dagars visum

Har bara 1000 bath i plånkan och försöker pruta ner detta, dom ropar inte högre chefer som kommer fram och pratar och jag försöker få ner bötesbeloppet... jag hade ju bara varit i Thailand 20 dagar...

Men men det skiter dom i, dom sa betala eller så går vi bort med dig till ditt flygbolag och ser om dom kan hjälpa dig. Polisen skall ha 1500 bath hur det än går.

Jaja då gav jag upp och fick knalla ut och plocka ut pengar ¤%/&%&(/

Man undrar ju om inte dessa tokerier är till för att lura turister på pengar, ingen rimlighet i att få mindre visa dagar bara för man knallar över 2 timmar till Laos.

Handla skattefritt skall jag aldrig göra i laos igen. tror whiskyn och cigaretterna hade blivit billigare att handla i sverige ta mig fan med alla möjliga avgifter, tull till Laos mm man åkte på smat böter för overstay...

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 92
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Keithan

    9

  • thaiola

    8

  • GammalDansken

    6

  • Fritz

    5

Mest aktiva i denna tråd

Jo, man får endast 14 dagar nuförtiden, vid inresa till Thailand om man kommer via land och 30 dagar vid inresa via flyg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, man får endast 14 dagar nuförtiden, vid inresa till Thailand om man kommer via land och 30 dagar vid inresa via flyg.

15 dagar är det väl?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 dagar, inrese- och utresedagen inräknat.

TOURIST VISA EXEMPTION

- According to the Interior Ministerial Announcements dated 1 October B.E. 2545 (2002), 20 December B.E. 2545 (2002), 18 October B.E. 2547 (2004) and 6 May B.E. 2548 (2005), passport holders from 41 countries and 1 special administrative region - Hong Kong SAR - are not required to obtain a visa when entering Thailand for tourism purposes and will be permitted to stay in the Kingdom for a period of not exceeding 30 days on each visit. If such foreigners enter the Kingdom at the immigration checkpoints which border neighboring countries, they will be allowed to stay for 15 days each time

Thailands utrikesministeriets hemsida:

http://www.mfa.go.th/web/2482.php?id=2490

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske det, Mankan.

Och med tanke på det vi läser i trådskaparens inlägg, så är det ett bra tips att titta på stämpeln direkt när man fått den ;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Man undrar ju om inte dessa tokerier är till för att lura turister på pengar, ingen rimlighet i att få mindre visa dagar bara för man knallar över 2 timmar till Laos.

TIT :dance:

Det är bra med 15 dagar extra när man stannar i Thai över 30 dagar. Har själv gjort så två ggr. Annars är det ett vansinne, om man tappar dagar.

Link to comment
Dela på andra sajter

TIT :dance:

Det är bra med 15 dagar extra när man stannar i Thai över 30 dagar. Har själv gjort så två ggr. Annars är det ett vansinne, om man tappar dagar.

Lämnar man Thailand har man ju förverkat sina 30 dagar oavsätt om man bara stannat en dag.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kort liten story från min senaste resa

Åkte till Thailand och landa 8/7 drog direkt nordöst till isaan,

Inte varit i Laos tidigare och skulle åka över på en shopping resa precis över gränsen. (Skattefri shopping)

Skulle flyga hem den 27/7 satt på flygplatsen och såg helt plötsligt att mitt pass var stämplad till den 24/7, Vafanken dom måste gjort fel i Nong khai eller nått och vart inte särskilt oroad.

Dags att visa upp passet, tji fick man bara följa med en polis. 3 dagars overstay säger dom. 1500 bath.

Men jag landa ju i Thailand den 8/7 och borde därmed ha visa till 8/8. Men tydligen om man åker över gränsen på ett visst sätt så när man kommer tillbaks så får man bara 15 dagars visum

Har bara 1000 bath i plånkan och försöker pruta ner detta, dom ropar inte högre chefer som kommer fram och pratar och jag försöker få ner bötesbeloppet... jag hade ju bara varit i Thailand 20 dagar...

Men men det skiter dom i, dom sa betala eller så går vi bort med dig till ditt flygbolag och ser om dom kan hjälpa dig. Polisen skall ha 1500 bath hur det än går.

Jaja då gav jag upp och fick knalla ut och plocka ut pengar ¤%/&%&(/

Man undrar ju om inte dessa tokerier är till för att lura turister på pengar, ingen rimlighet i att få mindre visa dagar bara för man knallar över 2 timmar till Laos.

Handla skattefritt skall jag aldrig göra i laos igen. tror whiskyn och cigaretterna hade blivit billigare att handla i sverige ta mig fan med alla möjliga avgifter, tull till Laos mm man åkte på smat böter för overstay...

Detta är ju inget nytt! Det har väl varit så i ett par år nu?

Jag antar att de Thailändska myndigheterna tycker att turisterna skall känna till de lagar och regler som gäller angående visum. :rtfm:

Och det tycker jag också! :)

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna 15-dagars regel gäller dock inte för t.ex. Non Immigrant visum, som man ju ändå får sina 90 dagar för, oavsett hur man reser in i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen tycker jag inte det är speciellt mycket pengar det rör sig om. TS hade uppenbarligen insett att dom stämplat om i passet.

Då tycker jag flygplats avgiften suger mer att betala än 3 dagars overstay.

Mvh BanFang

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen tycker jag inte det är speciellt mycket pengar det rör sig om. TS hade uppenbarligen insett att dom stämplat om i passet.

Då tycker jag flygplats avgiften suger mer att betala än 3 dagars overstay.

Mvh BanFang

Flygplats avgiften?? Den avskaffades ju för minst 3 år sen!!

Så den är inte mycket att reta sig på... :dance1:

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Flygplats avgiften?? Den avskaffades ju för minst 3 år sen!!

Så den är inte mycket att reta sig på... :dance1:

/ Joe

Nja, den är automatisk och pålagd på biljettpriset för nästan alla bolag. Vissa bolag får man dock betala cash till vid incheckning...

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon fastställd gräns för hur många overstay-dagar man kan betala sig fri från och när det får allvarligare konsekvenser?

Vilka kan konsekvenserna vara?

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Finns det någon fastställd gräns för hur många overstay-dagar man kan betala sig fri från och när det får allvarligare konsekvenser?

Vilka kan konsekvenserna vara?

Har läst att kan du inte betala åker du i apburen lika många dagar.

Ska enligt uppgift vara en upplevelse utöver det vanliga.

Frågade i passkontrollen senast det begav sig om mina overstaydagar

skulle kunna få inverkan på huruvida en fick komma in i Thailand igen

men så är inte fallet.

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Maxbelopp för overstay är 20 000 bath.

Sen är det en praktisk/matematisk/ekonomisk sak, en kompis lyckades missa 4 dagar men tog hellre overtay 2000 än dra iväg till Laos med viseringskostnader m.m.

Gick ganska jämnt upp och kunde ta en golfdag till istället för att köa vid gränsen.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon fastställd gräns för hur många overstay-dagar man kan betala sig fri från och när det får allvarligare konsekvenser?

Vilka kan konsekvenserna vara?

Finns inte någon fastställd gräns, klarar du dig till gränskontrollen med t.ex. 100 dagars overstay, klarar du dig troligtvis undan med 20000 baht i böter och overstay stämplar i passet, möjligtvis även anmärkningar om att du inte är välkommen igen på en gång. Hamnar du i svårigheter inne i landet, trafikolycka, razzia eller dylikt, och det upptäcks att du är i landet olovligt (utan giltig visa eller visa exemption) så är det mycket sannolikt att du hamnar i Immimigration detention center (Aphuset) i Bangkok i väntan på utvisning för obestämd tid, får böter givetvis och får bekosta passande flyg hem sen när immigrationspolisen går med på att utvisa dig. Enligt samstämmiga besökare på IDC är stället värre än t.ex. det berömda Bangkok Hilton (Bang Kwang prison) fängelset. Och det kan faktiskt hända redan på första overstay dagen. Några år sedan var det en busslass folk på väg för visarun från Phuket till Ranong och hamnade i en razzia, en del med overstay, vissa bara med en dags overstay, och om jag inte minns fel så fick dom sitta i finkan först i Ranong och senare i Bangkok och blev sedan utvisade.

Så overstay är inget man kan ta lätt på och ännu mindre rekommendera av "ekonomiska" skäl.

Ändrades av lauri
Link to comment
Dela på andra sajter

Känns ju lite paradoxalt med ett land som först satsar stort på att locka dit oss och sedan, när vi väl är på plats, ännu större för att bli av med oss.

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns ju lite paradoxalt med ett land som först satsar stort på att locka dit oss och sedan, när vi väl är på plats, ännu större för att bli av med oss.

Snarare en sorts slit o släng politik..kom hit och spendera så mycket som möjligt under så kort tid som möjligt, annars kan du slanta...

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Overstay i Thailand...är det inte när man frågar en vacker dam om det går bra med overstay for the night? :whistle:

Nej, förlåt, den var dålig. :kort:

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Overstay i Thailand...är det inte när man frågar en vacker dam om det går bra med overstay for the night? :whistle:

Nej, förlåt, den var dålig. :kort:

MVH Nonki

Nej den va helt ok :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Overstay i Thailand...är det inte när man frågar en vacker dam om det går bra med overstay for the night? :whistle:

Nej, förlåt, den var dålig. :kort:

MVH Nonki

Jupp, den var helt ok. :great:

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Trots att vi bestämt oss för att inte åka till Thailand i vinter pga irritation över all korruption och risken för oroligheter, så börjar det suga i LoS-nerven. Man har väl börjat bli beroende!

Utresedatum eller ankomstdatum?

Vi får ju 30 dagar visum, så vi brukar beställa räknat utresedatum--hemresedatum.

Ex:16/11 -- 15/12 som blir 30 dagar eftersom november har 30 dagar eller 16/1 -- 14/2 eftersom januari har 31 dagar.

Tänker jag rätt, eller kan vi smyga oss till 2 extra dagar när vi reser med Thaiair som ankommer på morgonen dagen därpå efter avfärd och avresedagen checkar vi in sent på kvällen och flyger en timma in på näst dygn.

Alltså räknas i Thailand stämplad ankomstdatum och stämplad incheck/intullningsdatum eller

eller räknar med med datum på biljetten där det ju står ju avresedatum från Sverige och avresedatum från Thailand.

Vet någon???????????????

Vore ju bra om vi istället kan boka 16/11-18/12 eller 16/1 - 17/2 :clapping:

Link to comment
Dela på andra sajter

Trots att vi bestämt oss för att inte åka till Thailand i vinter pga irritation över all korruption och risken för oroligheter, så börjar det suga i LoS-nerven. Man har väl börjat bli beroende!

Utresedatum eller ankomstdatum?

Vi får ju 30 dagar visum, så vi brukar beställa räknat utresedatum--hemresedatum.

Ex:16/11 -- 15/12 som blir 30 dagar eftersom november har 30 dagar eller 16/1 -- 14/2 eftersom januari har 31 dagar.

Tänker jag rätt, eller kan vi smyga oss till 2 extra dagar när vi reser med Thaiair som ankommer på morgonen dagen därpå efter avfärd och avresedagen checkar vi in sent på kvällen och flyger en timma in på näst dygn.

Alltså räknas i Thailand stämplad ankomstdatum och stämplad incheck/intullningsdatum eller

eller räknar med med datum på biljetten där det ju står ju avresedatum från Sverige och avresedatum från Thailand.

Vet någon???????????????

Vore ju bra om vi istället kan boka 16/11-18/12 eller 16/1 - 17/2 :clapping:

Dom stämplar in Er det datum ni passerar tull/mig. tjänstemannen i Thailand.

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Trots att vi bestämt oss för att inte åka till Thailand i vinter pga irritation över all korruption och risken för oroligheter, så börjar det suga i LoS-nerven. Man har väl börjat bli beroende!

Utresedatum eller ankomstdatum?

Vi får ju 30 dagar visum, så vi brukar beställa räknat utresedatum--hemresedatum.

Ex:16/11 -- 15/12 som blir 30 dagar eftersom november har 30 dagar eller 16/1 -- 14/2 eftersom januari har 31 dagar.

Tänker jag rätt, eller kan vi smyga oss till 2 extra dagar när vi reser med Thaiair som ankommer på morgonen dagen därpå efter avfärd och avresedagen checkar vi in sent på kvällen och flyger en timma in på näst dygn.

Alltså räknas i Thailand stämplad ankomstdatum och stämplad incheck/intullningsdatum eller

eller räknar med med datum på biljetten där det ju står ju avresedatum från Sverige och avresedatum från Thailand.

Vet någon???????????????

Vore ju bra om vi istället kan boka 16/11-18/12 eller 16/1 - 17/2 :clapping:

Nja..30 dagars visum är alltid 30 dagar oberoende av månadernas längder. Nedräkningen börjar från och med den dan du stämplar in i passkontrollen.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inresedatum gäller. Dvs. om du flyger från Arlanda den 15 och landar på Suvarnabhumi den 16:de stämplas det 16 i ditt pass som inresedatum. Avresedatum är datumet reser från Thailand och samma sak gäller där, om ditt flyg går 01.00 den 14:de så är det 14 som stämplas i ditt pass.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...