Jump to content
IGNORERAD

Overstay #%%&(


Serath

Recommended Posts

Ingenmansland (terra nullius) är ett område mellan stridande parter vid militär front, ett markområde som ingen brukar ha kontroll över.

Området innanför passkontrollen i Bangkok är fortfarande thailändsk mark.

Vid närmare eftertanke och lite "forskning" så föredrar jag att hålla på Hasseigöteborgs förklaring att min>

<vistelse i Thailand räknas från det datum jag landar i Thailand och till det datum som jag lyfter från thailändsk mark.

(stämpeln i passet anger när jag går genom passkontrollen och inte när jag juridiskt lämnar thailändsk mark)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 92
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Keithan

    9

  • thaiola

    8

  • GammalDansken

    6

  • Fritz

    5

Mest aktiva i denna tråd

Sek Losos uncle

För att förtydliga detta med 30 dagar så gäller inte tidpunkten när man går genom passkontrollen juridiskt utan det som gäller är när planet landar resp startar.

Men nu är det ju inte så ofta flygen landar 23:50 så det är inte så viktigt.

Dock vid avresan. Lyfter planet 01:00 den 14 i månaden och man går in genom passkontrollen den 13 så skall man ha visum till den 14.

Men då denna regel med att man slipper betala en dag så blir det ju ingen overstay iallafall. Dessutom eftersom man går igenom passkontrollen före 24:00 så är ju risken för olyckor, razzior osv borta.

Så i praktiken . Du lämnar den 14 juridiskt men har visum till den 13 då bryr sig inte någon.

Om du däremot skulle lämna med ett plan 01:00 den 15 (checka in den 14) så lär ni få 2 dagar overstay.

hf

Ja, det låter rimligt.

Kanske är det därför de har "endagsfriregeln" för att det inte ska kunna bli strul om man går genom tullen sent ett datum, men planet lyfter datumet efter.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingenmansland (terra nullius) är ett område mellan stridande parter vid militär front, ett markområde som ingen brukar ha kontroll över.

Området innanför passkontrollen i Bangkok är fortfarande thailändsk mark.

Vid närmare eftertanke och lite "forskning" så föredrar jag att hålla på Hasseigöteborgs förklaring att min>

<vistelse i Thailand räknas från det datum jag landar i Thailand och till det datum som jag lyfter från thailändsk mark.

(stämpeln i passet anger när jag går genom passkontrollen och inte när jag juridiskt lämnar thailändsk mark)

Tja, det må vara thailändsk mark, men man behöver ju inget visum på det internationella området av flygplatsen. Om jag till exempel mellanlandar i Bangkok för att åka vidare till Singapore behöver jag inte visa några papper eller pass för thailändska myndigheter.

Då är det väl rimligt att visumplikten upphör så fort man befinner sig på det internationella området?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

För något år sedan skulle jag lämna Thailand med en dags overstay. Trodde allt var lugnt och att jag skulle slippa betala. Passerade passkontrollen före midnatt. Thais flyg till ARN går ju som bekant strax efter midnatt. Blev upplyst om att jag hade 2 dagars overstay då mitt plan gick efter midnatt. Blev alltså tvungen att betala för 2 dagars overstay. Nu vet jag ju inte om de följde reglerna men det var ju inte lönt att protestera ändå...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, det må vara thailändsk mark, men man behöver ju inget visum på det internationella området av flygplatsen. Om jag till exempel mellanlandar i Bangkok för att åka vidare till Singapore behöver jag inte visa några papper eller pass för thailändska myndigheter.

Då är det väl rimligt att visumplikten upphör så fort man befinner sig på det internationella området?

Herr Chang har talat.

Njaa, jag antar att Thailand har samma regler som de flesta länder. Att man har visumfri transfer upp till 24 timmar om man inte lämnar Thailändskt transferområde (som jag inte tror är internationellt utan thailändsk lag gäller där i alla lägen). Då kan hända att man behöver transfervisum. Så rådet är att kolla upp detta, kanske med ambassaden om du har lång väntan på nästa flyg.

Ja så har nu Maja talat! Vi hörs säkert igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Jo dom är dubbla medborgare men vi har inte skaffat några thaipass åt dom än eftersom det inte behövs i deras ålder. Går bra att resa in och ut med enbart sina svenska pass trots lång overstay.

För att slippa overstay så måste man resa in i landet med thaipass.

Har t ex hört flera exempel på vuxna thailändska tjejer som reser in i sitt forna hemland på sina svenska pass (av olika anledningar) med turistvisum och sedan åker på visarun och förlängningar hos Immigration mm.

Ofta för att dom är rädd för eventuella komplikationer vid gränspasseringar med två pass.

Men det korrekta sättet att resa på som dubbelmedborgare är alltså in och ut ur Thailand på thaipass och in och ut ur Sverige på det svenska. När man reser ut ur Thailand på sitt thailändska pass, med makulerat uppehållstillstånd, så bör man också ha sitt svenska pass till hands för att bevisa att man har rätt att resa in i destinationslandet. Sedan bör man förstås även ha samma namn i båda passen. inte alla som har det.

Stämmer det till 100& Kim.Frugan å barnen har ju både svenskt och Thailänskt pass

såg häromdan att uppehållsstämpeln i frugans pas hadde en stämpel Makulerad

Hon fick lite problem med utresan i vintras men kommer inte i håg exakt va det var

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

OM du koper en 1 mån biljett så kan du inte få oversay = enkelt :whistle:

Nej Ola, så lätt är det inte.

En del månader har 30 dagar, en 31 och en har 28-29 dagar.

Det är möjligt att det finns någon charter-resebyrå där man kan beställa "1 månad" (jag har aldrig sett det), vanligast att man där beställer antal veckor.

Så långt jag erfarit, så på nätresebyråerna beställer man flyg genom att själv klicka i datum och klickar man i för längre tid så ansöker man själv om annat visum.

Sen gäller det att räkna antal dagar för sin vistelse.

Till dess jag kan överbevisas, vidhåller jag nu att det är fr.o.m att man landar i Thailand t.o.m. att planet lyfter från Thailändsk mark som vistelsen räknas.

Ska man vidare till annat land tror jag man har 24 timmars visumfri transfervistelse.

Hälsningar Maja

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej Ola, så lätt är det inte.

En del månader har 30 dagar, en 31 och en har 28-29 dagar.

Det är möjligt att det finns någon charter-resebyrå där man kan beställa "1 månad" (jag har aldrig sett det), vanligast att man där beställer antal veckor.

Så långt jag erfarit, så på nätresebyråerna beställer man flyg genom att själv klicka i datum och klickar man i för längre tid så ansöker man själv om annat visum.

Sen gäller det att räkna antal dagar för sin vistelse.

Till dess jag kan överbevisas, vidhåller jag nu att det är fr.o.m att man landar i Thailand t.o.m. att planet lyfter från Thailändsk mark som vistelsen räknas.

Ska man vidare till annat land tror jag man har 24 timmars visumfri transfervistelse.

Hälsningar Maja

Men ?

Hur vet man i passkontrollen när du reser ut:

när

1/ hjulen tog mark i Thailand

och

2/ När hjulen tänker lyfta från Thailänds mark ?

För det är väl vid passkontrollen dom säger att du har "overstay". Eller är det i inchekningen ?

Båda sker ju normalt "dagen innan". Avgång 00.10 eller så.

/Keithan

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej Ola, så lätt är det inte.

En del månader har 30 dagar, en 31 och en har 28-29 dagar.

Det är möjligt att det finns någon charter-resebyrå där man kan beställa "1 månad" (jag har aldrig sett det), vanligast att man där beställer antal veckor.

Så långt jag erfarit, så på nätresebyråerna beställer man flyg genom att själv klicka i datum och klickar man i för längre tid så ansöker man själv om annat visum.

Sen gäller det att räkna antal dagar för sin vistelse.

Till dess jag kan överbevisas, vidhåller jag nu att det är fr.o.m att man landar i Thailand t.o.m. att planet lyfter från Thailändsk mark som vistelsen räknas.

Ska man vidare till annat land tror jag man har 24 timmars visumfri transfervistelse.

Hälsningar Maja

fortydligande----1mån = 30dag

prova och RING till en resebyrå och fråga om biljett

30 dag- priset + hur räknas dagarna på flygbiljetten

90 dag , fråga samma sak

jag har varit instämplad i TH 90 dag flyger efter 24,00 , hur funkar då en 90 dag biljett

men dom kanske har ändrat reglerna nu, men så har det varit for mig i 30 år som jag flygit på TH , med thai och andra bolag

aeroflot,lufthansa,lot,finnaer

ha en bra dag ola

Link to comment
Dela på andra sajter

Men ?

Hur vet man i passkontrollen när du reser ut:

när

1/ hjulen tog mark i Thailand

och

2/ När hjulen tänker lyfta från Thailänds mark ?

För det är väl vid passkontrollen dom säger att du har "overstay". Eller är det i inchekningen ?

Båda sker ju normalt "dagen innan". Avgång 00.10 eller så.

/Keithan

Givetvis så finns det speciella inrese-hjuls-kontrollanter som sen stämplar in en osynlig stämpel i passet när planets hjul tog mark i Thailand.

Trodde alla kände till det.

Annars hade det ju varit praktiskt att det var tid och datum i passkontrollen som gällde, men det är nog några andra stämplar de sätter i passet där.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm...

Även immigrationstjänstemannen har faktiskt en dataskärm framför sig och flightnumret finns på inrese-/utresekortet (arrival/departure card) som du har fyllt i innan du kommer in i landet. Så särskilt komplicerat är det inte för immigrationen att kolla flygtiderna.

Men, det här är väldigt enkelt att kolla om någon som har tagit nattflyget hem nyligen gräver fram sitt pass och kollar om stämplet visar datumet för passerandet av passkontroll eller datum för flightens faktiska avgångstid.

Själv är jag ganska så övertygad att det är det senare.

Ändrades av lauri
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm...

Även immigrationstjänstemannen har faktiskt en dataskärm framför sig och flightnumret finns på inrese-/utresekortet (arrival/departure card) som du har fyllt i innan du kommer in i landet. Så särskilt komplicerat är det inte för immigrationen att kolla flygtiderna.

Men, det här är väldigt enkelt att kolla om någon som har tagit nattflyget hem nyligen gräver fram sitt pass och kollar om stämplet visar datumet för passerandet av passkontroll eller datum för flightens faktiska avgångstid.

Själv är jag ganska så övertygad att det är det senare.

Stämplarna i passet visar givetvis det datum man passerar passkontrollen.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Givetvis så finns det speciella inrese-hjuls-kontrollanter som sen stämplar in en osynlig stämpel i passet när planets hjul tog mark i Thailand.

Trodde alla kände till det.

Annars hade det ju varit praktiskt att det var tid och datum i passkontrollen som gällde, men det är nog några andra stämplar de sätter i passet där.

Jaha, det förklarar den där lille gråklädde kostymmannen som sitter längst bak. Han är utrese-hjuls-kontrollant ! Springer runt i planet och stämplar.

Men hur f-n, betalar man seda overstayen ?

I en brevlåda på Arlanda ?

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämplarna i passet visar givetvis det datum man passerar passkontrollen.

Poffa

Jovisst, men egentligen är väl inte frågan om stämplar i passkontrollen utan hur visumtiden räknas vid overstay!

Jag kom faktiskt inte ihåg var jag hittade alla uppgifter om datum för visum. Och som Lauri sa så har man ju ett arrival/departur card i passet. Och ett Boardingcard. Men jag har nu bollat över frågan till Svenska ambassaden i Bangkok och hoppas få svar därifrån.

Jag återkommer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har vid flertal tillfällen lämnat landet, d.v.s. passerat passkontrollen, sista dag enligt visat utan problem trots att planet skulle lätta först efter midnatt.

Vid ett tillfälle gjorde resebyrån fel så att jag fick en biljett på 31 dagar och då blev det att uppsöka skamvrån och få en "utskällning" för overstay, men inga böter eftersom att det bara gällde en dag. Trots att jag inte skulle flyga förren efter midnatt.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, besvärlig fråga detta!

I princip har man väl inte lämnat Thailand så länge planet befinner sig i thailändskt luftrum...

Så om planet lyfter 23.30 och lämnar thailändskt luftrum efter midnatt, är det overstay då? Vad säger du Maja?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, besvärlig fråga detta!

I princip har man väl inte lämnat Thailand så länge planet befinner sig i thailändskt luftrum...

Så om planet lyfter 23.30 och lämnar thailändskt luftrum efter midnatt, är det overstay då? Vad säger du Maja?

Herr Chang har talat.

Det blir näsan ännu knepigare om Du kommer via båt som i värsta kan färdas i thailändskt vatten dagar innan det blir dags för strandhugg.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir näsan ännu knepigare om Du kommer via båt som i värsta kan färdas i thailändskt vatten dagar innan det blir dags för strandhugg.

Poffa

Och då har du endast 15 dagar minus dagarna i Thaifarvatten.(ha ha)

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Vet inte varför denna fråga är så komplex. :)

Passet stämplas vid passkontrollen och ger 30 dagars visumfritt i Thailand. Stämlingsdagen är dag ett. Sen är bara att räkna på fingrarna. :)

Om inresan sker 15 januari blir sista möjliga utresedag den 13 feb

Om inresan sker 15 februari (icke skottår) blir sista möjliga utresedag den 16 mars

Om inresan sker 15 februari (skottår) blir sista möjliga utresedag den 15 mars

Om inresan sker 15 april blir sista möjliga utresedag den 14 maj

osv osv.

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, räkna dagar kan vi nog...

Frågan är ju när man anses anlända och lämna Thailand. Om man lämnar när planet lyfter så borde det rimligtvis även vara så att man anländer när planet landar. Låt oss säga att planet anländer 23.45, men man hinner inte genom passkontrollen förrän efter midnatt. Vilken dag blir det i passet då?

Om planet landar 23.00, får man en dag extra om man går och dräller på transitområdet tills efter midnatt?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur djup är en grop???

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang, den 19 August 2010 - 14:14 , sade:

Ja, besvärlig fråga detta!

I princip har man väl inte lämnat Thailand så länge planet befinner sig i thailändskt luftrum...

Så om planet lyfter 23.30 och lämnar thailändskt luftrum efter midnatt, är det overstay då? Vad säger du Maja?

--Jag tror att kanske inte, så länge du stannar kvar inne i kabinen. :ange:

Om planet landar 23.00, får man en dag extra om man går och dräller på transitområdet tills efter midnatt?

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Som sagt krånglar ni till det i onödan ... Visumet räknas från när man passerar passkontrollen ... dygnet börjar 24.00/00.00 ...

Passet stämplas vid passkontrollen och ger 30 dagars visumfritt i Thailand. Stämlingsdagen är dag ett. Sen är bara att räkna på fingrarna. :)

Om inresan sker 15 januari blir sista möjliga utresedag den 13 feb

Om inresan sker 15 februari (icke skottår) blir sista möjliga utresedag den 16 mars

Om inresan sker 15 februari (skottår) blir sista möjliga utresedag den 15 mars

Om inresan sker 15 april blir sista möjliga utresedag den 14 maj

osv osv.

KLART SOM KORVSPAD ... :)

mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...