Jump to content
IGNORERAD

Overstay #%%&(


Serath

Recommended Posts

Inresedatum gäller. Dvs. om du flyger från Arlanda den 15 och landar på Suvarnabhumi den 16:de stämplas det 16 i ditt pass som inresedatum. Avresedatum är datumet reser från Thailand och samma sak gäller där, om ditt flyg går 01.00 den 14:de så är det 14 som stämplas i ditt pass.

flyger du hem d,14è 01.00 så paserar du ju formodligen passkontrollen FORE 24.00

och därmed stämplas passet den 13è

men prata med en resebyrå så du blir SPIKSÄKER vad som gäller

flygbiljetten gäller 30 dag och då räknas inte avrese+hemresedagen in i antalet dagar

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 92
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Keithan

    9

  • thaiola

    8

  • GammalDansken

    6

  • Surin P3

    5

Mest aktiva i denna tråd

Skulle det saknas en dag eller två så finns ju alltid alternativ.

Besöka immigration och få 7 dagar extra mot ersättning naturligtvis.

Åka ut ur landet och få 15 dagar vid ankomst.

Betala owerstay vilket jag tycker är det sämsta alternativet pga oförutsedda händelser.

Vad som är bäst av de två övre alternativen beror mycket på var i landet man befinner sig.

Den resa jag gjorde uppe i Chiang Mai för en par år sedan var en av de trevligare jag varit med om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jovisst, att det är 30 dagar som gäller vet vi ju. Men hur de räknas är min fråga.

Enligt Fritz så är det då ankomstdagen som stämplas in i passkontrollen som räknas vid ankomst. Avresan nämner inte Fritz

Enligt Lauri så är det också datum vid ankomst, men vid avresan är det datum för flygavgång (här den 14:e) som stämplas!

Enligt Baa det datum som man passerar tull/mig. (Vid både in och ut?)

Enligt Thaiola så är det när jag passerar passkontrollen både ankomst och hemresa. :great:

Men så slutar han med

"flygbiljetten gäller 30 dag och då räknas inte avrese+hemresedagen in i antalet dagar"!. Men det måste väl ändå inte alltid gälla, utan bara när ankomst och instämplingstiderna är andra än vid avresorna?

Hoppas det nu är passerandet vid pass/tull som räknas. Avgångstid för planet hem är ca 1 timma in på den 14:e dygnet och så passerar vi ju pass/tull/mig minst 2 timmar i förväg och det blir då den 13:e.

Detta måste ju vara en fråga som berör många som reser med Thai.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle det saknas en dag eller två så finns ju alltid alternativ.

Besöka immigration och få 7 dagar extra mot ersättning naturligtvis.

Åka ut ur landet och få 15 dagar vid ankomst.

Betala owerstay vilket jag tycker är det sämsta alternativet pga oförutsedda händelser.

Vad som är bäst av de två övre alternativen beror mycket på var i landet man befinner sig.

Den resa jag gjorde uppe i Chiang Mai för en par år sedan var en av de trevligare jag varit med om.

Äsch, blir det overstay en dag eller två är för mig det självklara alternativet att böta 500 battar/dygn på flygplatsen. Man får ingen anmärkning i passet för denna lilla förseelse. Somliga har visst turen att passkontrollanten har överseende med dessa få dagar så det blir inga böter alls.

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Äsch, blir det overstay en dag eller två är för mig det självklara alternativet att böta 500 battar/dygn på flygplatsen. Man får ingen anmärkning i passet för denna lilla förseelse. Somliga har visst turen att passkontrollanten har överseende med dessa få dagar så det blir inga böter alls.

Fritz..

Första dagens overstay är gratis men räknas med om det är fler.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Jovisst, att det är 30 dagar som gäller vet vi ju. Men hur de räknas är min fråga.

Enligt Fritz så är det då ankomstdagen som stämplas in i passkontrollen som räknas vid ankomst. Avresan nämner inte Fritz

Ok, gör ett nytt försök då.

Med 30 dagars visa får du vistas i landet 30 dagar från och med dygnet du "stämplar in" i passkontrollen.

Det 30.e dygnet är sedan det sista datumet du får "stämpla ut" på utan att betala böter för overstay.

Fritz..

Edit. Tydligen är en dags overstay gratis enligt Gammeldansken

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Ok, gör ett nytt försök då.

Med 30 dagars visa får du vistas i landet 30 dagar från och med dygnet du "stämplar in" i passkontrollen.

Det 30.e dygnet är sedan det sista datumet du får "stämpla ut" på utan att betala böter för overstay.

Fritz..

Edit. Tydligen är en dags overstay gratis enligt Gammeldansken

T.ex. formulerad så här på den slumpmässigt första länken om ämnet jag får upp

med overstay menas att du har stannat längre i Thailand än du får enligt ditt visa.

Det maximala bötesbeloppet för detta är för närvarande 20000 THB och om man har barn med

så behöver de endast betala böter om de är över 7 år.

Overstay är ett lagbrott och bör undvikas då det även står stämplat i ditt pass

att du har overstay vilket kan betyda mer frågor nästa gång du kommer tillbaka till Thailand.

Böter för Overstay

För varje dag du stannat för länge så gäller 500 THB böter / dag med undantag för första dagen som är gratis.

Ex. har du stannat 4 dagar längre än ditt visa tillåter så kommer du att få 1500 THB i böter.

Böterna betalas vanligtvis på flygplatsen annars kan de betalas på Immigration Detention Centre. Max 20000THB.

Betalar du böterna och kan visa upp en biljett ut ur Thailand så är det oftast inga större problem

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ganska säker på att du får en dags overstay gratis, men om du har två dagar (eller 4 som i GDs exempel) så blir det 500 per dag inklusive första dagen, alltså 1000 för två dagar och 2000 för fyra dagar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jovisst, att det är 30 dagar som gäller vet vi ju. Men hur de räknas är min fråga.

Enligt Fritz så är det då ankomstdagen som stämplas in i passkontrollen som räknas vid ankomst. Avresan nämner inte Fritz

Enligt Lauri så är det också datum vid ankomst, men vid avresan är det datum för flygavgång (här den 14:e) som stämplas!

Enligt Baa det datum som man passerar tull/mig. (Vid både in och ut?)

Enligt Thaiola så är det när jag passerar passkontrollen både ankomst och hemresa. :great:

Men så slutar han med

"flygbiljetten gäller 30 dag och då räknas inte avrese+hemresedagen in i antalet dagar"!. Men det måste väl ändå inte alltid gälla, utan bara när ankomst och instämplingstiderna är andra än vid avresorna?

Hoppas det nu är passerandet vid pass/tull som räknas. Avgångstid för planet hem är ca 1 timma in på den 14:e dygnet och så passerar vi ju pass/tull/mig minst 2 timmar i förväg och det blir då den 13:e.

Detta måste ju vara en fråga som berör många som reser med Thai.

Strunta i hur många dagar flygbiljetten gäller, det är ju en helt annan fråga och har egentligen inget med owerstay att göra.

Passerandet pass/imm. är det som gäller.

exemplet hur du räknat den med flyg den 14'e och stämpel den 13'e är korrekt.

Precis det sätt som dom stämplat de senaste ggr jag åkt efter midnatt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ganska säker på att du får en dags overstay gratis, men om du har två dagar (eller 4 som i GDs exempel) så blir det 500 per dag inklusive första dagen, alltså 1000 för två dagar och 2000 för fyra dagar.

Gäller det bartjejer också? "frågande" ;)

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Trots att vi bestämt oss för att inte åka till Thailand i vinter pga irritation över all korruption och risken för oroligheter, så börjar det suga i LoS-nerven. Man har väl börjat bli beroende!

Utresedatum eller ankomstdatum?

Vi får ju 30 dagar visum, så vi brukar beställa räknat utresedatum--hemresedatum.

Ex:16/11 -- 15/12 som blir 30 dagar eftersom november har 30 dagar eller 16/1 -- 14/2 eftersom januari har 31 dagar.

Tänker jag rätt, eller kan vi smyga oss till 2 extra dagar när vi reser med Thaiair som ankommer på morgonen dagen därpå efter avfärd och avresedagen checkar vi in sent på kvällen och flyger en timma in på näst dygn.

Alltså räknas i Thailand stämplad ankomstdatum och stämplad incheck/intullningsdatum eller

eller räknar med med datum på biljetten där det ju står ju avresedatum från Sverige och avresedatum från Thailand.

Vet någon???????????????

Vore ju bra om vi istället kan boka 16/11-18/12 eller 16/1 - 17/2 :clapping:

Senast jag var i Thailand gick mitt visum ut den 21:a men skulle åka den 22:a med Thai Airways. När jag checkade in sa dom inget om overstay.

Link to comment
Dela på andra sajter

.om man har barn med

så behöver de endast betala böter om de är över 7 år.

Var har du fått den ålderuppgiften från?

Kommer själv inte ihåg exakt vilken ålder det var som gällde men minst t o m den dag barnen fyller 15, kanske även ytterligare ett par år, är lite minnesosäker. Men uppgiften 7 år var första ggn jag hör... därför undrar jag.

Ps Tycker Maja ska ansöka om vanligt 60 dgrs turistvisa så slipper hon fundera på att hon missar någon dag extra pga 30 dgrs regeln. Är lätt att fixa ett sådant, går fort och är billigt. Gör man det via konsulatet i Gbg så kan man sköta det hela via post.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Var har du fått den ålderuppgiften från?

Kommer själv inte ihåg exakt vilken ålder det var som gällde men minst t o m den dag barnen fyller 15, kanske även ytterligare ett par år, är lite minnesosäker. Men uppgiften 7 år var första ggn jag hör... därför undrar jag.

Ps Tycker Maja ska ansöka om vanligt 60 dgrs turistvisa så slipper hon fundera på att hon missar någon dag extra pga 30 dgrs regeln. Är lätt att fixa ett sådant, går fort och är billigt. Gör man det via konsulatet i Gbg så kan man sköta det hela via post.

Inget jag hittat på - bara en länk som kom upp "powered by Google"

http://www.thailandsfakta.se/overstay_thailand.html

Även här fast där pratar dom om 800 baht / dag och det är definitivt fel

Max beloppet för Overstay är 20.000 baht! Barn under 7 år kan ej få några Overstay böter.

http://www.samuiportalen.se/visum_thailand.php

Här oxå...

Overstay är när en person är i Thailand efter att visumet har gått ut. Detta skall man helst försöka hålla sig borta ifrån för det kostar pengar Och kan betyda problem om något händer dig. Men om man är på overstay så kostar det 500 baht per dag MEN den första dagen gratis (andra dagen 1000baht o sen 500 per dag). Detta betalas när du lämnar Thailand o du får en stämpel i ditt pass som säger "OVERSTAY". Det är INGA problem att komma in i Thailand efter en Overstay och det är inga problem att söka visum, Man blir INTE heller "Persona Non Grata (Person som ej är välkommen i landet) för Overstay. Max beloppet för Overstay är 20.000 baht! Barn under 7 år kan EJ få några Overstay böter

http://www.thailandguiden.se/researtiklar/reseguide/20/visum_till_thailand_for_svenskar.html

Orkar inte ta fram flera.

Hittar i sanningens namn en länk som pratar om "barn över 14", men den länken leder till MPR

så den är det knappast lönt att ta upp nu - det kanske t.o.m är du som skrivit det :-)

Vill du själv leta så finns allt tillgängligt genom att klicka här...

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns en lapp om just detta med overstay och barn att läsa uppklistrad på väggen intill tullkontrollerna på flygplatsen i Bangkok och där tror jag det stod att det är barn upp till 16 år som går utanför reglerna för overstay. Men den uppgift jag har haft sedan tidigare, som jag inte kommer ihåg källan till, var att det var fritt upp till den dag man fyller 15.

Fast jag är som sagt var osäker... Dessutom vet jag inte om det spelar någon roll om barnen har en thailändsk medborgare till förälder eller inte?

Mina egna barn är ju än så länge bara 4 samt 1 år men redan vana att ha mer än 100 dgr overstay vid varje hemresa. vilket aldrig vållat några problem hitills.

Men skulle det vara 7 år som är gränsen får dom helt enkelt då börja resa in- och ut ur Thailand på thailändska pass istället för svenska (och in- och ut ur Sverige på det svenska). Som deras mamma gör.

Men en exakt uppgift från någon myndighets hemsida hade kanske varit till hjälp för andra som har barn över 7, vad som står på privata hemsidor är inte alltid att lita på. Så kanske någon annan här vet mer, eller har en officiell länk med info?

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

UDON-CHARLIE

Maxbelopp för overstay är 20 000 bath.

Sen är det en praktisk/matematisk/ekonomisk sak, en kompis lyckades missa 4 dagar men tog hellre overtay 2000 än dra iväg till Laos med viseringskostnader m.m.

Gick ganska jämnt upp och kunde ta en golfdag till istället för att köa vid gränsen.

Kan var värt att tillägga, om du blir stoppad i en trafik kontroll

eller får nåt annat strul. Och blir behöver visa passet.

-Då visstas du olaglit i landet, dvs utan uppehållstillstånd.

Blir div komplikationer.

U-C

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns en lapp om just detta med overstay och barn att läsa uppklistrad på väggen intill tullkontrollerna på flygplatsen i Bangkok och där tror jag det stod att det är barn upp till 16 år som går utanför reglerna för overstay. Men den uppgift jag har haft sedan tidigare, som jag inte kommer ihåg källan till, var att det var fritt upp till den dag man fyller 15.

Fast jag är som sagt var osäker... Dessutom vet jag inte om det spelar någon roll om barnen har en thailändsk medborgare till förälder eller inte?

Mina egna barn är ju än så länge bara 4 samt 1 år men redan vana att ha mer än 100 dgr overstay vid varje hemresa. vilket aldrig vållat några problem hitills.

Men skulle det vara 7 år som är gränsen får dom helt enkelt då börja resa in- och ut ur Thailand på thailändska pass istället för svenska (och in- och ut ur Sverige på det svenska). Som deras mamma gör.

Men en exakt uppgift från någon myndighets hemsida hade kanske varit till hjälp för andra som har barn över 7, vad som står på privata hemsidor är inte alltid att lita på. Så kanske någon annan här vet mer, eller har en officiell länk med info?

Hittade ingen uppgift om ålder på någon myndighets sida men på Thaivisa som oftast är välinformerade skriver de att det är 7 år som gäller.

Från Thaivisa:

The maximum overstay fine in Thailand is 20,000 baht (approx US$617 - source xe.com 22nd May 2010). Foreign children are subject to fines for overstaying in Thailand only when over the age of seven.
Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Dessutom vet jag inte om det spelar någon roll om barnen har en thailändsk medborgare till förälder eller inte?

Har de inte dubbla medborgarskap då?

Om det är så, så kan de ju knappast få overstay i ett land, som de är medborgare i :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har de inte dubbla medborgarskap då?

Om det är så, så kan de ju knappast få overstay i ett land, som de är medborgare i :)

det beror på vilket pass du reser in på

Link to comment
Dela på andra sajter

Har de inte dubbla medborgarskap då?

Om det är så, så kan de ju knappast få overstay i ett land, som de är medborgare i :)

Jo dom är dubbla medborgare men vi har inte skaffat några thaipass åt dom än eftersom det inte behövs i deras ålder. Går bra att resa in och ut med enbart sina svenska pass trots lång overstay.

För att slippa overstay så måste man resa in i landet med thaipass.

Har t ex hört flera exempel på vuxna thailändska tjejer som reser in i sitt forna hemland på sina svenska pass (av olika anledningar) med turistvisum och sedan åker på visarun och förlängningar hos Immigration mm.

Ofta för att dom är rädd för eventuella komplikationer vid gränspasseringar med två pass.

Men det korrekta sättet att resa på som dubbelmedborgare är alltså in och ut ur Thailand på thaipass och in och ut ur Sverige på det svenska. När man reser ut ur Thailand på sitt thailändska pass, med makulerat uppehållstillstånd, så bör man också ha sitt svenska pass till hands för att bevisa att man har rätt att resa in i destinationslandet. Sedan bör man förstås även ha samma namn i båda passen. inte alla som har det.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

För att förtydliga detta med 30 dagar så gäller inte tidpunkten när man går genom passkontrollen juridiskt utan det som gäller är när planet landar resp startar.

Men nu är det ju inte så ofta flygen landar 23:50 så det är inte så viktigt.

Dock vid avresan. Lyfter planet 01:00 den 14 i månaden och man går in genom passkontrollen den 13 så skall man ha visum till den 14.

Men då denna regel med att man slipper betala en dag så blir det ju ingen overstay iallafall. Dessutom eftersom man går igenom passkontrollen före 24:00 så är ju risken för olyckor, razzior osv borta.

Så i praktiken . Du lämnar den 14 juridiskt men har visum till den 13 då bryr sig inte någon.

Om du däremot skulle lämna med ett plan 01:00 den 15 (checka in den 14) så lär ni få 2 dagar overstay.

hf

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl också så att när man passerat passkontrollen på flygplatsen så befinner man sig på internationellt område, dvs "ingen mans land"? Behövs väl inget visum där?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att förtydliga detta med 30 dagar så gäller inte tidpunkten när man går genom passkontrollen juridiskt utan det som gäller är när planet landar resp startar.

Men nu är det ju inte så ofta flygen landar 23:50 så det är inte så viktigt.

Dock vid avresan. Lyfter planet 01:00 den 14 i månaden och man går in genom passkontrollen den 13 så skall man ha visum till den 14.

Men då denna regel med att man slipper betala en dag så blir det ju ingen overstay iallafall. Dessutom eftersom man går igenom passkontrollen före 24:00 så är ju risken för olyckor, razzior osv borta.

Så i praktiken . Du lämnar den 14 juridiskt men har visum till den 13 då bryr sig inte någon.

Om du däremot skulle lämna med ett plan 01:00 den 15 (checka in den 14) så lär ni få 2 dagar overstay.

hf

om jag lämnar SWE d1/8 Kl 14.00 och landar i TH d2/8 Kl 06.00

planet lyfter från Th 01.00 d1/9 landar i SWE d1/9 07.00

HUR många dagar har jag varit i TH då ??????? ;):huh:

(jag stämplar ut i passkontrollen i TH d 31/8 fore 24.00)

Ändrades av thaiola
Link to comment
Dela på andra sajter

om jag lämnar SWE d1/8 Kl 14.00 och landar i TH d2/8 Kl 06.00

planet lyfter från Th 01.00 d1/9 landar i SWE d1/9 07.00

HUR många dagar har jag varit i TH då ??????? ;):huh:

(jag stämplar ut i passkontrollen i TH d 31/8 fore 24.00)

Jag föreslår alla som undrar att titta på stämplarna i sitt pass från tidigare resor och jämföra med flygavgångar etc.

Jag tror att det är som HC skriver att det är tidpunkten när man går genom tullen in på internationellt område på flygplatsen som gäller. Väl innanför tullkontrollen så räknas man som ute ur Thailand oavsett när planet lyfter.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

om jag lämnar SWE d1/8 Kl 14.00 och landar i TH d2/8 Kl 06.00

planet lyfter från Th 01.00 d1/9 landar i SWE d1/9 07.00

HUR många dagar har jag varit i TH då ??????? ;):huh:

(jag stämplar ut i passkontrollen i TH d 31/8 fore 24.00)

Usch, nu måste vi ju räkna !

Du landar 2/8. Aug har 31 dagar ? Då har du tillbringat 30 dagar i Augusti i Thailand ?

Och du reser den 1/9. Det blev en dag till, Eller ?

Sedan är ju frågan om dom som hävdar att stämpeln i passet gäller, vilket verkar vara naturligt, så har du antagligen stämplat ut 31 Augusti, eller hur ?

Så då har du varit i Thailand i 30 dagar.

335 dagar för lite anser jag :whistle:

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

for dig kanske det är forlite men inte for mig for jag har lyckan att bo i paradiset :dance1:

enligt min erfarenhet (30år) så har du rätt , 30 dag i TH,det är datumstämpeln som räknas

som tidigare innlägg,titta i någons pass som ni känner som varit i TH

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...