Jump to content
IGNORERAD

Tips på bra svensk film?


Toboas

Recommended Posts

Hej!

Är det någon som har sett någon bra svensk film som lämpar sig som underhållning/språkträning. Min fästmö är inne på SAS just nu så det får inte vara alltför svår när det gäller språket.

Som förberedelse inför solsemestern i sommras fick hon se Sällskapsresan (så hon visste vad som väntade) och den tyckte hon var rätt kul.

Jag har också funderat på filmen Ondskan eftersom alla talar svenska som det var en film från 50-talet :P

Tacksam för andra tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Min fru tycket väldigt mycket om gamla svenska filmer som t.ex Raskens och Åsa Nisse

om det ska vara något modernare så är även Saltön väldigt populärt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fru Chang gillade Jan Troells filmatisering av Vilhelm Mobergs Utvandrarna och Nybyggarna. Finns på DVD!

Blir ju samtidigt lite av en historielektion... det var fattigt i Sverige också en gång i tiden.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Ojsan, det var inte helt enkelt. En bra svensk film som lämpar sig för språkträning..

Skulle misstänka att om man tar en för gammal film kan det kanske vara svårt att höra vad dem säger och vissa delar kan bli lite passé och oanvändbart,

å andra sidan väljer man moderna polisrullar eller annat actionspäckat så kan det gå lite fort och det används ju en hel del slang och "talspråk".

Kanske skulle man kunna rekommendera något från 60/70-talet med fina skådisar såsom;

Äppelkriget (1971)

Släpp fångarna loss det är vår (1975)

Att angöra en brygga (1965)

Picassos äventyr (1978)

Produktionsbolag är Svenska Ord och jag har sett att flera butiker nu säljer dessa med pris 2 för 149 kr.

Lycka till!

post-6637-033839000 1281017531_thumb.jpg

post-6637-033839000 1281017531_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Är det någon som har sett någon bra svensk film som lämpar sig som underhållning/språkträning. Min fästmö är inne på SAS just nu så det får inte vara alltför svår när det gäller språket.

Som förberedelse inför solsemestern i sommras fick hon se Sällskapsresan (så hon visste vad som väntade) och den tyckte hon var rätt kul.

Jag har också funderat på filmen Ondskan eftersom alla talar svenska som det var en film från 50-talet :P

Tacksam för andra tips!

Om det gäller att hon ska se en svensk film och sedan med egna ord ska skriva om den i skolan så har jag ett vagt minne av att frun gjorde just det med "Så som i himlen".

Om inte annat så är det ju en bra film.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt med Lasse Åberg! Det är ju ursvenska beteenden och riktig svensk familjefilm. clapping.gif

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske skulle man kunna rekommendera något från 60/70-talet med fina skådisar såsom;

Att angöra en brygga (1965)

Inget negativt alls nu, men det var länge sen jag såg filmen och är det inte en massa slang i filmen?

Sen är ju fiskaren en smula svår att förstå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Haha, no offense taken.

Det var väl den griniga gamla guben Garbo (Hans Alfredsson) som hade svårt att prata ur skägget, så att säga, i övrigt var det nog en fin skara figurer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Triologin småstadsliv är en utmärkt dokumentär direkt från verkligheten när den är som bäst.

/K


I walked around Pattaya twice, passed 200 people and failed to see a human being.
Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Missade en sådan bra tråd.

Jag gillar "Änglagård". Såg den när jag var utbyteselev 1994/95. Då hade jag varit i Sverige knappt ett år. Tyckte att jag hängde med rätt så bra.

Fick se den igen när jag läste svenska på Uppsala universitet. Vi fick skriva om det som var "svenskt" efter att vi har sett filmen och läst en text av Gillis Herlitz (min favoförfattare).

:::

Här var mitt skolarbete och lite översättning till thailändska som jag skickade upp för Banthais medlemmar.

Mvh

Magrood

Ps. Ser nu själv hur dålig min svenska har blivit sen jag slutade kursen... he he he

Vad är svenskt? Svaret är säkert olika beroende på vem man frågar. Varje svensk har en egen syn om vad som är svenskt och vad som är osvenskt. Gillis Herlitz har i sin bok Svenskar försökt att beskriva vad som är svenskt. Han är inte ensam om det. Colin Nutley producenten av filmen Änglagård som anses vara en film om det s.k. typiskt svenskt har lyckats bra med det. Men han själv är inte svensk. Det gör det hela intressantare. I den här uppsatsen ska jag prata om de gemensamma dragen av svenskar enligt en svensk respektive en engelsman.

Alkohol

En normal svensk enligt Herlitz dricker alkohol bara på helgar. Detta stämmer bra med en scen i filmen då Rut och kvinnorna i byn blev rasande när de fick höra att Fanny skulle starta en nattklubb i byn. De tyckte att detta skulle leda till supande, spelande och prostitution varje dag. Upprörda kom de till Fanny och skällde ut henne rejält.

Artigare nej

Herlitz beskriver i sin bok att svenskar gärna undviker att säga ett blank nej. De försöker säga långa meningar som visar att de inte kan istället för att säga ”nej, jag kan inte” eller ”nej, jag vill inte”. Det visas i filmen då Fanny kom och frågade Axel om hjälp att reparera fönster. Han hittade på många olika anledningar att han inte kunde just då. I själva verket ville han inte hjälpa henne alls.

Lagom är bäst

Lagom är ett ord som används mycket i det svenska samhället. Svenskarna är ganska stolta över att de är rätt så ensamma om det ordet. Det är ett ideal att vara lagom enligt Herlitz. Det visas tydligt i filmen att byborna är emot Fanny och Zak för att de inte håller idealet. De är inte lagom. De är bara för mycket. De sticker ut för mycket. De bryr sig inte om att anpassa sig till de oskrivna regler som håller bra sammanhållningen i byn.

Sammanfattningsvis vill jag konstatera att det som sägs vara svenskt i boken och i filmen stämmer bra när man tittar på hur svenskarna är. Men om man tittar i andra länder och ser om de har de här dragen så hittar man säkert fler länder med samma drag. Sverige är alltså inte ensamt om de här egenskaperna, men att ha alla de nämnda egenskaperna samtidigt är kanske typiskt svenskt.

อาทิตย์ที่แล้วครูแจกการบ้านคืน มะกรูดเห็นว่าเนื้อหาน่าจะเป็นประโยชน์สำหรับคนที่สนใจภาษาและวัฒนธรรมสวีเดนบางส่วนเลยเอามาเผยแพร่ค่ะ

ครูให้อ่านหนังสือของ Gillis Herlitz เกี่ยวกับเอกลักษณ์ของคนสวีเดน และให้ดูหนังเรื่อง Änglagård 1 แล้วให้เราเลือกคำอธิบายความเป็นสวีเดนจากหนังสือ 3อย่าง มาอธิบายเหตุการณ์ในหนัง

มะกรูดเลือกสามอย่างนี้ค่ะ (สรุปเอานะคะ ใครขยันก็อ่านภาคภาษาสวีเดนได้ค่ะ)

1. สุรา

คนสวีเดนจะดื่มสุราเฉพาะวันก่อนวันหยุด (คืนรู้ว่าพรุ่งนี้ไม่ต้องไปทำงานถึงดื่มค่ะ ถ้าใครดื่มพร่ำเพรื่ออาจถูกมองว่าเป็นคนติดเหล้าค่ะ)

2. การปฏิเสธอย่างสุภาพ

เค้าไม่พูดปฏิเสธตรงๆ ว่า "ไม่ ชั้นทำไม่ได้" แต่เค้าจะพูดอ้อมๆ หาเหตุผลเลี่ยง (อันนี้มะกรูดว่าเหมือนคนไทยมาก แต่คนไทยเราเป็นมากกว่าเสียอีก แต่เนื่องจากครูไม่ได้สั่งให้เปรียบเทียบ เลยอดเปรียบ อิ อิ)

ที่น่างงที่สุดคือ เวลาเราถามเค้าว่า "เอาขนมมั้ย" หรือ "เอานั่นมั้ย" "เอานี่มั้ย" แล้วเค้าตอบว่า "Det är bra, tack." ไอ้เราฟังก็เข้าใจว่า "ดีค่ะ" หมายถึง "เออ ได้ก็ดี ขอบคุณ" แต่จริงๆ ไม่ใช่ค่ะ เค้าหมายความว่า "ไม่เอาค่ะ ขอบคุณ"

3. ความพอดี (Lagom)

คนสวีเดนก็คล้ายๆ คนไทยค่ะคือ อย่าเด่นนักเดี๋ยวเป็นภัย เด่นไปคนก็หมั่นใส้ จะทำอะไรก็ให้พอประมาณ

อ่านแล้วเราคนไทยก็ว่า "เนี่ยะนะ มันลักษณะของคนไทยชัดๆ เลย" แต่อย่างที่กล่าวไว้แต่ต้นๆ ว่า เอามาจากหนังสือที่เขียนโดยคนสวีเดน และหนังสวีเดนที่สร้างโดยคนอังกฤษ

บทสรุปมะกรูดไม่ได้แปล ลองอ่านแล้วตีความเองนะคะ

งานนี้ครูไม่ได้ตรวจภาษาให้ เค้าดูแต่เนื้อหา อาจจะจุดผิดพลาด ใครเจอก็แจ้งด้วยนะคะ ขอบคุณล่วงหน้าค่ะ

มะกรูด

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
mamma bäng fan pappa käng

Nånting nytt?

Milleniumtriologin? ,Snabba cash? Bröllopsfotografen? Farsan?

Klassiskt?

Fanny och Alexander?

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag glömde ju !Mitt liv som Hund"

Kanske den bästa film som någonsin gjorts i Sverige. Otroligt mycket värme i denna film.

En till som är ett självklart tips är:

"Ondskan"

Dessa filmer finns dessutom med svensk text och det är fett viktigt för rookies

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, varför inte lite road-movie-musical, drama-dokumentär när den är som bäst:

Kultursnobben Arne

Ändrades av ban99arne
Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Mja, varför inte lite road-movie-musical, drama-dokumentär när den är som bäst:

Kultursnobben Arne

De va kvällens skratt tack för den arne :great::rotfl::rotfl:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

"Åke och hans värld" gick inte av för hackor. Dessutom härlig musik.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pingufilmerna är perfekta. Rakt språk och inte alltför djupa med onödigt känslotjosan.

Ett smakprov med Pingu goes fishing här:

Every saint has a past and every sinner has a future.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte någon av Roy Andersson senaste filmer "Sånger från andra våningen" eller "Du levande".

De är riktigt roliga bägge två och tempot är inte heller allt för högt.

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte någon av Roy Andersson senaste filmer "Sånger från andra våningen" eller "Du levande".

De är riktigt roliga bägge två och tempot är inte heller allt för högt.

Tja edvardpop, det är för all del intressanta filmer, på sätt och vis.

Jag tror dock att fru Chang skulle se ut som en fågelholk om hon såg dessa alster, och utan tvivel utbrista "farang baa!".

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...