Jump to content
IGNORERAD

Bärplockar kris igen....


Serath

Recommended Posts

Bärplockare jagar småfåglar för att överleva

Vietnamesiska bärplockare skjuter småfåglar, plockar giftig svamp och letar ätbara växter i skogarna runt Särna i Dalarna. De är hungriga och har inga pengar.

För dyra pengar köpte de drömmen om dignande bärmarker. Men risken är stor att de återvänder med skulder.

– De sa att bären skulle vara jättestora och lättplockade och att det skulle finnas massor med jobb. Men det finns nästan inga bär och vi tjänar inga pengar alls, säger Phuong Thi Kuong, 18, via en tolk.

Sysslolösa i skogen

Hon sitter på huk på marken vid sidan av landsvägen mellan Älvdalen och Särna. Tillsammans med sju landsmän har hon varit ute och sökt bär i skogen, förgäves. Nu har den slitna lastbilen de åker i fått motorstopp.

– Vi har blivit lurade, suckar hon uppgivet.

Sammanlagt har omkring 290 bärplockare från Vietnam lurats till Sverige långt innan bärsäsongen börjar.

I tre veckor har de traskat runt sysslolösa i Särna.

De har betalat cirka 16 000 svenska kronor för att komma hit, i hopp om att tjäna stora pengar. Nu riskerar de att bara ha skulder med sig hem.

Hoppas finna föda

– Vi letar grönsaker i skogen. Vissa går ut och jagar smådjur och fåglar för att ta hem och slakta, säger Than Thi Phung, 40.

Alla vietnamesiska arbetare Aftonbladet stöter på i Särna klagar på hunger.

Phoung Thi Kuong har hittat svampar i skogen som de hoppas ska gå att äta.

De blir förskräckta när det visar sig vara giftmurklor som kan ge både kräkningar och diarré.

Trots att de bor upp till sju personer i rum för två, vill de inte klaga på boendet. Det gör däremot räddningstjänsten som varit på plats och konstaterat att det saknas brandlarm i den gamla folkhögskolan.

Svarar inte på frågor

Det vietnamesiska bemanningsföretaget TTLC:s representanter vill bara svara på två frågor när vi möter dem. Men egentligen ger direktör Nguyen Van Hoc inga svar alls.

Poliser som kallades till vietnamesernas förläggning under helgen beskrev stämningen som kokande och bedömde risken för ”någon form av upplopp” som stor. Men det verkar inte bekymra Nguyen Van Hoc. Via en tolk säger han:

– Det beror på att de är bönder. De har aldrig sett en bil förut och blev lite uppspelta.

Olle Andersson, representant för Lomsjö Bär AB som är TTLC:S svenska samarbetspartner, tror inte att arbetarna far illa eller att de saknar mat.

– Jag förutsätter att TTLC talar sanning. Det måste jag göra. Jag pratar inte vietnamesiska och arbetarna pratar ingen engelska.

Men om det visar sig att vietnameserna inte får schysta löner tänker han sluta i bärbranschen, säger han.

http://www.aftonblad...ticle7567344.ab

Ändrades av Serath

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 95
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Wangthong

    14

  • Jojje

    12

  • Tallviking

    9

  • Sangwal

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda. 

Mark Twain

Link to comment
Dela på andra sajter

Snacka om taskig människosyn hos de ansvariga för denna verksamhet

Kanske mest hos bemanningsföretagen i hemländerna men ett stort ansvar vilar också på de företag i Sverige som hyr in tjänster från dessa företag att se till att inte hyra in personal när det finns dåligt med bär, se till att dom både ges vettigt betalt och vettiga levnadsförhållanden under tiden i landet etc etc

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Att man blir förbannad ja, men knappast förvånad. Det här är, har varit och kommer troligen alltid att förbli en rufflar marknad. Det börjar bli allmänt kännt i Thailand att det inte går att tjäna grova pengar på att plocka bär i sve så nu gäller det att hitta nya omedvetna och lättlurade personer som sväljer historierna om de som åker fattiga och kommer hem som, om inte miljonärer så i vart fall välbägade och med en ljusare framtid.

Hade bären varit så stora, så många och så lättplockade som värvarna lurar i omedvetna risbönder, så hade förmodligen bären plockats av lokalbefolkningen istället för att lämnas åt sitt öde som det nu är.

Träffade i vintras en av de som blev strandsatta i höstas, hon bor inte långt från vårt hus, och hade bilder på blåbär som enligt fotot borde vara stora som valnötter och enligt värvaren så var det bara att sätta ner hinken var som helst och plocka den full på några minuter.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag fattar inte hur Svenska myndigheter kan tillåta något sådant. Är alla genomkorrumperade? När jag första gången bjöd hit min fru så skulle hon eller jag ha tillräckligt med pengar för försörjningen. Har inte dessa rekryteringsföretagen deponerat miljoner till sina arbetare i Sverige för samma ändamål?

Nä något är sjukt med denna trafficking.

Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda. 

Mark Twain

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag fattar inte hur Svenska myndigheter kan tillåta något sådant. Är alla genomkorrumperade? När jag första gången bjöd hit min fru så skulle hon eller jag ha tillräckligt med pengar för försörjningen. Har inte dessa rekryteringsföretagen deponerat miljoner till sina arbetare i Sverige för samma ändamål?

Nä något är sjukt med denna trafficking.

Man tycker att bransch-organisationerna borde ta tag i detta för det drabbar dom väldigt hårt med all negativ publicitet

Myndigheterna i Sverige kan inte göra så mycket eftersom man kommit på vägar att hantera detta som inte bryter mot några lagar i Sverige

Och man kan inte stifta särskilda "bärplockarlagar" utan samma lagar gäller för alla former av inhyrd arbetskraft

Migrationeverket kanske kan samarbeta med bransch-organisationerna men det är svårt att ange vilka kriterier dom skall ha för att godkänna arbetstillstånd/uppehållstillstånd för dessa personer

Skall inte det svenska fackförbundet vara inblandat och godkänna först innan ett arbetstillstånd ges ?

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Misslyckas bär branschen med det här i år igen är det nog snart kört för dom, Sverige kan inte acceptera att folk luras och ruineras här.

Det bästa vore nog om plockningen sköttes av plockare med familje anknytning till personer bosatta i Sverige, då verkar det fungera mycket bättre med både boende, mat och lön, och inte minst ser värdfamiljen till att det finns bär och svamp att plocka för dom som dom bjuder in.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Snacka om taskig människosyn hos de ansvariga för denna verksamhet

Kanske mest hos bemanningsföretagen i hemländerna men ett stort ansvar vilar också på de företag i Sverige som hyr in tjänster från dessa företag att se till att inte hyra in personal när det finns dåligt med bär, se till att dom både ges vettigt betalt och vettiga levnadsförhållanden under tiden i landet etc etc

De svenska företagens mål är i första hand att tjäna pengar, att tro att de ska bry sig om de utländska plockarna när det står mellan vinst eller förlust är att ha för hög tanke om företagen.

Nu ska jag inte tala illa om en hel branch men, det finns otroligt många som struntar i skatter od i bärplockarbranchen, åtminstonne i norr. Att det också ska visa sig i synen på arbetskraft ligger inte långt borta. Din första mening är precis riktig.

I fjol letade jag reda på lite uppgifter om bärplockningen flera år tillbaka i tiden. Jag hitade då att i stort sett varje år (från 2002) kom man fram till att det var för mycket plockare som kom hit. Men istället för att minska antalet arbetstillstånd lobbar bärindustrin för en ökning av antalet arbetstillstånd, vilket de fått.

Mattematiken är väldigt enkel. Man tjänar pengar inte bara på bären utan även på, mat, bostad, bilar etc. Ofta har bäruppköparna köpt gamla nerlagda byskolor för 5-10 tusen. Har man 100 man som bor där a' 50 kr/dag. Man kan då räkna ut att det är mycket mera lukrativt än vilken hotellbranch som helst. Låter man bli att värma upp den och inte ha varmvatten får man mindre omkostnader. Att en flaska nam pla kan betinga ett pris på 60 kr är en summa jag hört.

Sedan säger det sig själv att 2000 plockare plockar mer än 1000 plockare. Om det blir för mycket plockare på en yta minskar antalet kilo per plockare. Det drabbar inte uppköparen eftersom han får in mera bär ju flera plockare. Så att hålla uppe antalet plockare är av intresse för de svenskar som livnär sig av de utländska plockarna, medan det är rent förödande för plockarna.

De som borde ha mest kritik för detta är myndigheterna som låter sig duperas av branchen.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Bärplockare går back

Trots garanterad minimilön kommer många utländska bärplockare att åka hem med skulder, omkostnaderna är för höga.

Från och med i år omfattas utländska bärplockare av samma regler som övriga arbetskraftsinvandrare utanför EU för att arbetstillstånd ska medges. Det innebär en minimilön på 16372 kronor/månad, eller, om plockaren som oftast är anställd av utländskt företag, 17 730 kronor/månad. Detta alltså oavsett hur mycket bär man lyckas plocka ihop.

Under bärsäsongens två månader garanteras alltså varje plockare minst 33 000-36 000 kronor i inkomst.

Men trots det kommer många bärplockare att åka hem till Thailand utan pengar, menar Kommunal Norrbotten. Orsaken är att den garanterade inkomsten inte täcker utgifterna som plockarna faktureras av de bemanningsföretag de anställts av. Det gäller exempelvis flygresa Thailand- Sverige tur och retur, visum, försäkringar, boende på förläggning, mat och bilar.

- När man sitter och räknar så får man inte ihop ekvationen hur man än räknar. De har betalat över 20000 kronor och då hinner de aldrig tjäna ihop pengar som de kan ta med sig hem. De blir i skuld ändå, trots att de har avtalsenliga löner, säger Inga-Britt Svensson, ombudsman på Kommunal i Norrbotten, till Sveriges Radio.

Bluff och båg

Men bärföretagare VK talat med underkänner Kommunals beräkningar. Dennis Westerlund vid PDR i Lappland AB med plockare i Lyckseletrakten säger att fackförbundet "politiserat" bärbranschen.

- De här beräkningarna är bara bluff och båg. Det är stor skillnad på verkligheten och det Kommunal pratar om.

Varje plockare har betalat 17 000-18 000 kronor för flyg, visum, försäkringar och annat till det thailändska bemanningsföretag PDR anlitar. Bemanningsföretaget har i sin tur lovat att betala ut den garanterade månadslönen på drygt 17 700 kronor till varje plockare. Utöver detta fakturerar PDR också mellan 150 och 200 kronor per dygn och plockare för mat, logi och de bilar som hyrs ut, uppskattningsvis runt 5 000 kronor per plockare och månad.

Om och i så fall vilka avgifter bemanningsföretaget i övrigt tar ut av de anställda bärplockarna vet inte Dennis Westerlund, men han är ganska säker på att de flesta plockare får en rejäl slant över.

- Om man bara plockar två ton under hela säsongen kanske det inte går ihop. Men så lite plockar nästan ingen. I fjol låg snittet på fyra ton och i år borde det minst ligga på samma nivå. Dessutom tror jag på ett högre bärpris i år så inkomsterna borde bli ännu högre, säger Dennis Westerlund.

Blåbärssäsongen, som ekonomiskt är den viktigaste, ska precis starta i Västerbotten. Enligt bärföretagen ser det lovande ut.

"Märkligt att Westerlund inte vet vilka avgifter bemanningsföretagen tar ut av plockarna! Han är ju själv ägare av bemanningsföretag i Thailand."

Snott ur VK

Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda. 

Mark Twain

Link to comment
Dela på andra sajter

De svenska företagens mål är i första hand att tjäna pengar, att tro att de ska bry sig om de utländska plockarna när det står mellan vinst eller förlust är att ha för hög tanke om företagen.

Nu ska jag inte tala illa om en hel branch men, det finns otroligt många som struntar i skatter od i bärplockarbranchen, åtminstonne i norr.

De som borde ha mest kritik för detta är myndigheterna som låter sig duperas av branchen.

En vek myndighet och en rutten bransch gör att redan fattiga blir ännu mer fattiga samt dessutom får lida i Sverige under tiden som de förlorar pengar. :bag:

Men hallå, var är de fackliga organisationerna nu, BORTA?

Förra året så lovade dessa att de skulle se till att de svenska minimilönerna skulle hållas och bärplockarna skulle skyddas, men nu är de som vanligt inte med i matchen, jomen jag vet, asiater.

Solidaritet är ett fackligt slagord som i detta sammanhang klingar riktigt falskt!

Att byggjobbare från Europa inte kan komma till Sverige och jobba utan att facket kräver avtalsenliga löner, det vet vi ju redan, de tar ju nämligen väl avlönade jobb från svenskar.

Men fattiga asiater som kommer till Sverige för att plocka bär det är inte alls viktigt, svenskar vill nämligen inte ha dessa jobb, för jobbigt, och då skiter facket i vem som gör det och hur mycket de tjänar.

Hade LO velat, så hade detta bärplockarelände varit ett minne blott för länge sedan, men som sagt, det är ju asiater som drabbas, inte Svenne Svensson, då kvittar det.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Misslyckas bär branschen med det här i år igen är det nog snart kört för dom, Sverige kan inte acceptera att folk luras och ruineras här.

Det bästa vore nog om plockningen sköttes av plockare med familje anknytning till personer bosatta i Sverige, då verkar det fungera mycket bättre med både boende, mat och lön, och inte minst ser värdfamiljen till att det finns bär och svamp att plocka för dom som dom bjuder in.

Mvh Isan Lover

Detta är det sämsta som kan hända enligt branchen. Förståeligt, då mycket pengar går dom förbi, då det bara går att tjäna pengar på bären. Branchen har effektivt jobbat för att det ska bli svårare för privatpersoner som vill ta hit bekanta för att plocka. Det fanns en hel del thailändare som tog hit bärplockare för att tjäna grova pengar på dom. I visa fall har dessa misskött sig så grovt att de inte vågar sig hem till Thailand. Dessa fall har branchen använt som skräckexempel för att visa hur det går när privata tar hit bekanta för att plocka bär. I själva verket är dessa inga privatpersoner utan företag som idag skor sig på plockarna, de började däremot som privatpersoner.

Det finns skitstövlar av alla valörer, och inte alla privatpersoner är de räddande änglar som man tror. Men de flesta är nog intresserade av sina bekantas välbefinnande. Men att värdfamiljen ska ha någon inverkan på tillgången av bär och svamp är väl att ta i? :kort::huh:

Är det ett år då det inte finns tillgång är det svårt att göra under. Ju fler personer som då värdfamiljen tagit hit dess svårare att klara upp situationen. Enligt vad jag sett är det dom som tar hit flest "bekanta" som sköter sig sämst.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

SBIF:s krav på bäruppköpare

All inbjudning av utländska bärplockare ska ske utifrån gällande lagstiftning i Sverige och i plockarens hemland.

All information till plockare ska finnas på plockarens modersmål samt svenska.

Bäruppköparen ska kunna visa att denne har skriftligt avtal med köpare som kan vara ett grossist- eller bärförädlingsföretag.

Bäruppköpningsföretaget ska uppvisa att det har tecknat försäkring för de plockare som kommer.

Bäruppköpningsföretaget ska lämna namn, adress och telefonnummer till SBIF:s styrelse på de plockare som kommer och det ska redovisa plats för boende, reservboende, tillgång till bilar och det ska presentera en budget för verksamheten.

Bäruppköpingsföretaget är också skyldigt att redovisa vilka kostnader plockaren haft för att komma och kostnader under sin vistelse i Sverige.

Bostad: rum med lägst vandrarhemstandard med 2 - 4 personer i varje rum.

Lön:lönen fastställs i avtal mellan bemanningsföretaget/bärplockarna där

exempelvis DOE (Department of Employment) i Thailand kontrollerar lönesättningen.

Undrar vem som kontrollerar detta?

Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda. 

Mark Twain

Link to comment
Dela på andra sajter

En vek myndighet och en rutten bransch gör att redan fattiga blir ännu mer fattiga samt dessutom får lida i Sverige under tiden som de förlorar pengar. :bag:

Men hallå, var är de fackliga organisationerna nu, BORTA?

Blir intressant att se vad som händer, om kommunal sköter sig, nu när de faktiskt har i uppdrag att övervaka hur det fungerar.

Jag tror nog att det blir en riktig genomlysning det här året. Frågan är väl bara hur branchen fördelar kostnaderna, då en del av utsugningen sker i Thailand av bemaningsföretagen, som är i maskopi med branchen i Sverige. Ofta med ägare inom samma familj.

Det kanske inte är så lätt att få en riktig bild av det hela utan att göra riktiga undersökningar både här och i Thailand.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Detta är det sämsta som kan hända enligt branchen. Förståeligt, då mycket pengar går dom förbi, då det bara går att tjäna pengar på bären. Branchen har effektivt jobbat för att det ska bli svårare för privatpersoner som vill ta hit bekanta för att plocka. Det fanns en hel del thailändare som tog hit bärplockare för att tjäna grova pengar på dom. I visa fall har dessa misskött sig så grovt att de inte vågar sig hem till Thailand. Dessa fall har branchen använt som skräckexempel för att visa hur det går när privata tar hit bekanta för att plocka bär. I själva verket är dessa inga privatpersoner utan företag som idag skor sig på plockarna, de började däremot som privatpersoner.

Det finns skitstövlar av alla valörer, och inte alla privatpersoner är de räddande änglar som man tror. Men de flesta är nog intresserade av sina bekantas välbefinnande. Men att värdfamiljen ska ha någon inverkan på tillgången av bär och svamp är väl att ta i? :kort::huh:

Är det ett år då det inte finns tillgång är det svårt att göra under. Ju fler personer som då värdfamiljen tagit hit dess svårare att klara upp situationen. Enligt vad jag sett är det dom som tar hit flest "bekanta" som sköter sig sämst.

Hej

Vi har ju en del bekanta som tar hit släktingar varje år mest för svampplockning, och det har fungerat utmärkt.

Dom bor hemma hos värdfamiljen och dom äter samma mat, mannen i värdfamiljen kör ut thailändskorna till olika platser på morgonen och hämtar dom på kvällen enligt ett rullande schema så att svampen hinner växa till sig emellan varje plockning.

Mannens fru och väninna är också med i skogen och dom känner till området väl eftersom dom bor där, och dom har med sig god Isan mat som dom äter tillsammans i skogen.

Släktingarna tas om hand väl och trivs bra, vi träffar dom varje år, och samtliga gånger har dom haft pengar med sig hem.

Så fungerar det där, men det utesluter ju inte att det även finns familjer som är beredda att blåsa sina egna släktingar och vänner.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Vi har ju en del bekanta som tar hit släktingar varje år mest för svampplockning, och det har fungerat utmärkt.

Dom bor hemma hos värdfamiljen och dom äter samma mat, mannen i värdfamiljen kör ut thailändskorna till olika platser på morgonen och hämtar dom på kvällen enligt ett rullande schema så att svampen hinner växa till sig emellan varje plockning.

Mannens fru och väninna är också med i skogen och dom känner till området väl eftersom dom bor där, och dom har med sig god Isan mat som dom äter tillsammans i skogen.

Släktingarna tas om hand väl och trivs bra, vi träffar dom varje år, och samtliga gånger har dom haft pengar med sig hem.

Så fungerar det där, men det utesluter ju inte att det även finns familjer som är beredda att blåsa sina egna släktingar och vänner.

Mvh Isan Lover

Hur sköter dessa "privata verksamheter" redovisning av löner och skatt då eftersom detta måste klassas som näringsverksamhet ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur sköter dessa "privata verksamheter" redovisning av löner och skatt då eftersom detta måste klassas som näringsverksamhet ?

Onödigt inlägg som du förmodligen bara gör för att det var IL som skrev. IL kan knappast vara ansvarig för att se till att de thailändare hans bekannta hjälper med bärplockning betalar skatt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur sköter dessa "privata verksamheter" redovisning av löner och skatt då eftersom detta måste klassas som näringsverksamhet ?

Det fina i kråksången är att du behöver inte skatta för svamp/bär upp till en viss gräns. Som alla laglydiga håller man sig inom den gränsen.

Tack vara en unik svensk sak kallad allemansrätten, som gör att man kan gå i skogar man inte äger själv, blir detta möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det fina i kråksången är att du behöver inte skatta för svamp/bär upp till en viss gräns. Som alla laglydiga håller man sig inom den gränsen.

Tack vara en unik svensk sak kallad allemansrätten, som gör att man kan gå i skogar man inte äger själv, blir detta möjligt.

OK. Visste jag inte. Är det upp till 50.000 kr skattefri inkomst för "hobby-verksamhet" som gäller enligt skattelagen ?

Allemansrätten är ju allmänt känd men hur den reglerar komersiell plockning och försäljning visste jag inte

Styr den inte bara att man får plocka bär och svamp på icke-privat mark och inte reglerar på något sätt hur dessa bär och svampar sedan förbrukas eller säljs komersiellt ?

Bär-företagen utnyttjar ju samma allemansrätt som grund för sin verksamhet

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Man blir verkligen illa berörd över det som händer även i år. Men Herr Chang verkar mest oroad över att bärplockarna ska skräpa ner i våra fina skogar. Jag har jobbat i skogen i 30 år och kan inte påminna mig att varken jag eller någon av mina arbetskamrater någonsin resonerat i hans tankebanor.

För övrigt kan jag inte påminna mig att jag sett att dom lämnat skräp efter sig som är värt att reagera på, men mitt minne börjar kanske svikta.

Fritz...

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK. Visste jag inte. Är det upp till 50.000 kr skattefri inkomst för "hobby-verksamhet" som gäller enligt skattelagen ?

Allemansrätten är ju allmänt känd men hur den reglerar komersiell plockning och försäljning visste jag inte

Styr den inte bara att man får plocka bär och svamp på icke-privat mark och inte reglerar på något sätt hur dessa bär och svampar sedan förbrukas eller säljs komersiellt ?

Bär-företagen utnyttjar ju samma allemansrätt som grund för sin verksamhet

För länge sedan var det 6000kr. Numera vet jag bara att det är mera, tror inte att det är så mycket som 50000kr. Eftersom frugan har sin bror här och plockar vet hon säkert, så jag får väl fråga henne när hon kommer från skogen.

Det är riktigt allemansrätten gör ingen skillnad på om den som plockar äter bären/svampen privat eller tar den till försäljning på något sätt. Jag tog bara med det för att det i de flesta länder inte är möjligt att göra som här.

När vi åkte hem från Thailand för en vecka sedan åkte vi med Finnair och de flesta ombord var thailändska bärplockare. Men jag har ingen aning hur det är i Finland med allemansrätten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...