Jump to content
IGNORERAD

Bärplockar kris igen....


Serath

Recommended Posts

Ja vad skall man säga det verkar vara rena maffian som styr över bär och svamp i Sverige.

Och vilket härligt uttalande från en bäruppköpare. "– Dom kommer hit och bor hos släktingar och plockar bär helt utan några avtal alls, säger Catarina Lundberg bärföretagare från Jörn." ;)

Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda. 

Mark Twain

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 95
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Wangthong

    14

  • Jojje

    12

  • Tallviking

    9

  • Sangwal

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Nu flyr bärplockarna skogarna i Storuman

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7574816.ab

Har med sig skyltar med "SOS" och "Help"

200 bärplockare har börjat vandra de drygt tre milen från Långsjöby till Storuman.

Med sig har de skyltar med orden "Help" och SOS".

Efter bara ett dygn i Sverige vill de nu komma hem.

– Jag som bybo släpper inte förbi det här. Ska dom gå tre mil i obygden utan mat och vatten? Det tillåter inte j

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Mera information ang. bärplockarna på marsch.

http://www.vk.se/Article.jsp?article=367688

http://www.folkbladet.nu/?p=178748

"VF’s utsände fotograf Andreas Johansson fick sig också en pratstund med bärplockarna under deras resa mot Storuman, och då kom det fram att de siktade betydligt längre än så.

- En av männen berättade att de var på väg mot Stockholm, men när jag berättade hur långt det var dit skakade han uppgivet på huvudet, säger Johansson."

Något verkar ha gått väldigt snett för maffian.

Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda. 

Mark Twain

Link to comment
Dela på andra sajter

Så vad tänker ni göra åt saken, mer än att spy galla här???

Rock on!

Detta är väl en bra början att debbattera detta i ett av Svedalas största Thaiforum,nånstans ska allt

ha sin början.

Eller vad tycker Du Sangwal bättre förslag är Hjärtligt Välkommet!!!

Mvh Svampen :wai:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

I år rapporteras åter problem för utländska bärplockare. Vietnameser i Dalarna protesterar för att de riskerar att återvända hem med skulder.

– Det är en katastrof och jättetråkigt för branschen, säger Ivan Harnesk, ordförande för Skogsbärbranschens intresseförening.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kontrollen-har-inte-fungerat_5093965.svd

Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda. 

Mark Twain

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är väl en bra början att debbattera detta i ett av Svedalas största Thaiforum,nånstans ska allt

ha sin början.

Eller vad tycker Du Sangwal bättre förslag är Hjärtligt Välkommet!!!

Mvh Svampen :wai:

Yja, för det första så är det kineser denna gång.

Sen är det samma sak varje år..

Kanske lika bra att förbjuda utländska bärplockare, för det ska väl inte sluta med att svenska staten ska stå för deras nota varje år..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Yja, för det första så är det kineser denna gång.

Sen är det samma sak varje år..

Kanske lika bra att förbjuda utländska bärplockare, för det ska väl inte sluta med att svenska staten ska stå för deras nota varje år..

Rock on!

borde vara mera koll på dom som tar hit utlänska bärplockare, inte så mycket för att svenska staten kanske får stå för notan utan för att det är en tragedi för dom redan fattiga gästarbetarna, helt ok om våra sambos tar hit släktingar, då får ju vi som skriver på inbjudan stå för ev förlust, men för djävligt att sk bemanningsföretag lurar hit godtrogna människor,

Link to comment
Dela på andra sajter

borde vara mera koll på dom som tar hit utlänska bärplockare, inte så mycket för att svenska staten kanske får stå för notan utan för att det är en tragedi för dom redan fattiga gästarbetarna, helt ok om våra sambos tar hit släktingar, då får ju vi som skriver på inbjudan stå för ev förlust, men för djävligt att sk bemanningsföretag lurar hit godtrogna människor,

Då ska väl staten ha koll på alla gästarbetare eller gäller det bara fattiga bärplockare från asien?

Rock on!

Ändrades av Sangwal

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Yja, för det första så är det kineser denna gång.

Sen är det samma sak varje år..

Kanske lika bra att förbjuda utländska bärplockare, för det ska väl inte sluta med att svenska staten ska stå för deras nota varje år..

Rock on!

Varje år??

- menar du att svenska staten tagit något som helst ansvar något år.

Regeringen har ju precis tillkännagivet att inte ens svenska medborgare i grov nöd pga naturkatastrofer utomlands

ska få någonsomhelst ekonomisk hjälp så att antyda att bärplockarna ligger samhället till last.

Det är en samvetslös svensk bärbranch som via uthyrningsföretag vill säkra sig maximal vinst genom billiga råvaror

och det enda som bitar på såna, är lagstadgat ansvar för alla typer av personal.

För att hoppas på en konsumentbojkott är inte realistisk.

Svensson kan gorma, skälla och tycka synd men bara så länge det inte påverkar mängden sylt på hans egen tallrik.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser inte någon koppling mellan thailändska bärplockare i kris och fru Changs framgångsrika massageverksamhet.

Därför kopplar jag ur mig själv från debatten.

Fritz..

Äsch, tom jag vet ju att Herr Chang alltid ser en koppling mellan Fru Changs egna företag, hennes inkomst och vilken ämne det än må vara. Det är ju ett av forumets trygga konstanta. :)

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Varje år??

- menar du att svenska staten tagit något som helst ansvar något år.

Regeringen har ju precis tillkännagivet att inte ens svenska medborgare i grov nöd pga naturkatastrofer utomlands

ska få någonsomhelst ekonomisk hjälp så att antyda att bärplockarna ligger samhället till last.

Det är en samvetslös svensk bärbranch som via uthyrningsföretag vill säkra sig maximal vinst genom billiga råvaror

och det enda som bitar på såna, är lagstadgat ansvar för alla typer av personal.

För att hoppas på en konsumentbojkott är inte realistisk.

Svensson kan gorma, skälla och tycka synd men bara så länge det inte påverkar mängden sylt på hans egen tallrik.

Ja, dom kommer ju från länder som är kända för att ta hand om sina egna.

Så det är ren skam att vi inte lättar lite på den komunala plånboken..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Äsch, tom jag vet ju att Herr Chang alltid ser en koppling mellan Fru Changs egna företag, hennes inkomst och vilken ämne det än må vara. Det är ju ett av forumets trygga konstanta. :)

Exakt korp!

En blandning av stolthet över fru Chang och förakt för Thailands lagar som jag aldrig tröttnar på ;)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt korp!

En blandning av stolthet över fru Chang och förakt för Thailands lagar som jag aldrig tröttnar på ;)

Herr Chang har talat.

Precis, om du slutade med det skulle jag bli orolig!

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Bärplockare band fast arbetsledare

De vietnamesiska bärplockarna i Särna, Dalarna, har gjort uppror mot sin arbetsledning.

Bärplockarna stängde in sex arbetsledare i ett rum och blockerade dörren.

– De har sedan blivit utsatta för hot och misshandel. Och två av dem bakbands i samband med att de stängdes in, säger Hans-Åke Hedin vid polisen i Dalarna.

Polisen är på plats vid anläggningen i Särna dit 270 vietnameser befunnit sig för att plocka bär.

Aftonbladet har tidigare uppmärksammat bärplockarnas missnöje med uteblivna löner och brist på mat.

Blockerade med käppar

I förmiddags larmades polisen till byggnaden i Särna av en tolk som tagit sig till Idre polisstation.

– De hade ett möte klockan elva. Efter det har det barkat lös, sa Göran Lekander, länsvakthavande befäl vid polisen i Dalarna tidigare i dag.

Enligt polisen hade arbetsledningen stängts in i ett utrymme inne på SI-gården där dörren blockerats med käppar och möbler. Två personer var bakbundna.

Utredning har inletts

De instängda befriades av personal från räddningstjänst och polis och förhörs just nu om vad som hänt.

– En förundersökning har inletts för att man förhoppningsvis också ska kunna lagföra någon för det här i slutändan, säger Hans-Åke Hedin vid polisen i Dalarna.

Ingen kom till fysisk skada under tumultet.

http://www.aftonblad...ticle7597566.ab

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.expressen.se/Nyheter/1.2092975/barplockare-anhallna-i-dalarna

Undrar om de vet om att de kan tjäna pengar i Svenska fängelser?

I början på 1990-talet kom en del Polacker på detta och körde rattulla i cirklar runt polishuset i Ystad, de erkände men hade inga pengar att betala böterna och fick då en månad i fängelse istället. där jobbade de som iglar och hade en med den tiden i Polen hyfsad förtjänst med sig ut från anstalten.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bärplockare band fast arbetsledare

De vietnamesiska bärplockarna i Särna, Dalarna, har gjort uppror mot sin arbetsledning.

Bärplockarna stängde in sex arbetsledare i ett rum och blockerade dörren.

– De har sedan blivit utsatta för hot och misshandel. Och två av dem bakbands i samband med att de stängdes in, säger Hans-Åke Hedin vid polisen i Dalarna.

Polisen är på plats vid anläggningen i Särna dit 270 vietnameser befunnit sig för att plocka bär.

Aftonbladet har tidigare uppmärksammat bärplockarnas missnöje med uteblivna löner och brist på mat.

Blockerade med käppar

I förmiddags larmades polisen till byggnaden i Särna av en tolk som tagit sig till Idre polisstation.

– De hade ett möte klockan elva. Efter det har det barkat lös, sa Göran Lekander, länsvakthavande befäl vid polisen i Dalarna tidigare i dag.

Enligt polisen hade arbetsledningen stängts in i ett utrymme inne på SI-gården där dörren blockerats med käppar och möbler. Två personer var bakbundna.

Utredning har inletts

De instängda befriades av personal från räddningstjänst och polis och förhörs just nu om vad som hänt.

– En förundersökning har inletts för att man förhoppningsvis också ska kunna lagföra någon för det här i slutändan, säger Hans-Åke Hedin vid polisen i Dalarna.

Ingen kom till fysisk skada under tumultet.

http://www.aftonblad...ticle7597566.ab

Tja...herrejisses vilket tivoli...säger som jag brukar..man kan bara ta sig för pannan...

MVH Nonki

Ändrades av Nonki
Link to comment
Dela på andra sajter

LO kritiserar regeringen om plockare

Ilskan sjuder bland besvikna bärplockare. I Storuman samlades kinesiska plockare för att marschera mot Stockholm i protest.

Samtidigt tillbakavisar arbetsmarknadsministern kritiken från LO:s ordförande.

– Det gör mig upprörd när Reinfeldt och Billström skyller ifrån sig och säger att det inte är några problem. Regeringen borde ta sitt ansvar, den har skrivit lagavtalet som öppnat upp för företag att teckna avtal utan prövning. Nu kommer bärplockarna hit och ingen tar ansvar för dem, säger LO:s ordförande Wanja Lundby-Wedin till TT.

Runt om i landet pyr missnöjet bland utländska bärplockare. På torsdagen samlades omkring 180 desperata kinesiska plockare i Storuman för att börja gå i riktning mot Stockholm i protest mot det bud som facket Kommunal förhandlat fram.

"Ohållbar situation"

Under kvällen hölls ett möte mellan ambassaden, bemanningsföretagen och representanter från bärplockarna inne på kommunhuset.

– Situationen börjar bli ohållbar, säger Erik-Abel Ejderud (KD), kommunstyrelsens vice ordförande.

I onsdags anhölls fem vietnamesiska bärplockare misstänkta för att ha låst in och misshandlat sex arbetsledare på en gård i Särna i Dalarna. Enligt polisen är de fem fortsatt anhållna.

Statsminister Fredrik Reinfeldt (M) menade i dag att de regler som finns borde räcka. Arbetsmarknadsminister Tobias Billström (M) säger till TT att han har diskuterat problemet med bland annat Kommunals ordförande.

– Ytterst är det företagen som måste försöka lösa problemen, men vi följer utvecklingen mycket noga. Det handlar väldigt litet om den svenska arbetslagstiftningen, men däremot om hur seriöst bärföretagen går till väga när de väljer samarbetspartners för att rekrytera bärplockare. Problemet ligger i att människor blir hitlurade och får felaktiga uppgifter, säger Billström.

Lagändring

Tidigare krävdes tillstånd och en samlad bedömning från arbetsmarknadens parter att det rådde brist på arbetskraft om företagen skulle få rekrytera utanför Europa. Men nu är det arbetsgivarna som ensamma ska få avgöra om och när de vill rekrytera anställda, efter en lagändring 2008.

– Hade de gamla reglerna gällt hade de här bemanningsföretagen aldrig kunnat komma tillbaka, säger Lundby-Wedin.

I år har bärplockarna rätt till minimilöner, men eftersom utländska bemanningsföretag kan dra av kostnader för resa, boende, mat och uppehåll innebär det fortfarande att de riskerar att lämna landet med skulder.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7610022.ab

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland blir man glad när man läser nyheterna:

Matjättar pressar bärbolag

Flera livsmedelsjättar kräver att de utländska bärplockarna ska få bättre villkor, annars tänker man inte köpa bär av leverantörerna, uppger SvD.

Axfood uppger att man har en uppförandekod inom företaget som måste följs. Procordia, där Felix, Bob och Ekströms ingår, säger att hur bärplockarna har det är en viktig del i valet av leverantör. Även Ica har uttryckt oro om bärplockarna.

Sjätte AP-fonden, förvaltare av svenskarnas pensionspengar, är storägare i bärkoncernen Polarica. Där kallar man situationen oacceptabel. Om inget händer i positiv riktning för bärplockarna, kan det bli aktuellt med en försäljning.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu åker nasare omkring och säljer blåbär plockade i Härjedale. På gottland kostar blåbär 40 kr per liter. Jag frågade den anonyme kringresande om han visste att plockarna får 8 kr per liter.Hans svarade jakande men sen ville han inte prata med mig mera.

Han sålde även färdigkokt sylt men det fans inga etiketter på burkarna och han sa att "det borde vi kanske fixa"

born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här blir inte populärt...

Har inte bärplockarna ngn insikt. Jobbar man på risfälten så är inkomsten sisådär 200-250 battingar/dag. Varför tror man att guldgruvan finns på andra sidan jordklotet? T.o.m en biljett med det kända ryska flyget kostar mer än vad man drar ihop under ett år.

Det är inget försvar för bemanningsföretagen men som ngn sa "Låter det för bra så är det nog inte sant"

Tja...men thai är inte dumma, men kanske litar för mycket på sina landsmän ibland,eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Det här blir inte populärt...

Har inte bärplockarna ngn insikt. Jobbar man på risfälten så är inkomsten sisådär 200-250 battingar/dag. Varför tror man att guldgruvan finns på andra sidan jordklotet? T.o.m en biljett med det kända ryska flyget kostar mer än vad man drar ihop under ett år.

Det är inget försvar för bemanningsföretagen men som ngn sa "Låter det för bra så är det nog inte sant"

Tja...men thai är inte dumma, men kanske litar för mycket på sina landsmän ibland,eller?

Ungefär som svenskarna blev lurade till USA av svenskar för 100-150 år sedan... :)

Det är inte så konstigt om många blir lurade, för många ser/hör om faranger, som sprider pengar under semestern d v s gör av med mer än en vanlig månad, Då är det inte så konstigt om de tror att det de kan tjäna mycket här.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ungefär som svenskarna blev lurade till USA av svenskar för 100-150 år sedan... :)

Det är inte så konstigt om många blir lurade, för många ser/hör om faranger, som sprider pengar under semestern d v s gör av med mer än en vanlig månad, Då är det inte så konstigt om de tror att det de kan tjäna mycket här.

Nja,de svenskar som lämnade Sverige på den tiden hade ingen/liten möjlighet att återvända. Ett steg ut i det okända som jag imponeras av.

Men att vi,även jag, sprider pengar som att vi alla skulle vara miljonärer skapar en märklig bild av falangerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...