Jump to content
IGNORERAD

Bärplockar kris igen....


Serath

Recommended Posts

Man blir verkligen illa berörd över det som händer även i år. Men Herr Chang verkar mest oroad över att bärplockarna ska skräpa ner i våra fina skogar. Jag har jobbat i skogen i 30 år och kan inte påminna mig att varken jag eller någon av mina arbetskamrater någonsin resonerat i hans tankebanor.

För övrigt kan jag inte påminna mig att jag sett att dom lämnat skräp efter sig som är värt att reagera på, men mitt minne börjar kanske svikta.

Fritz...

Faktiskt så har det blivit mer och mer nerkräpning de sista åren. Det hör väl ihop med att det blir fler och fler bärplockare. Informationen om att hålla rent går nog inte fram lika bra som tidigare. Sedan kanske plockarna hetsar mera och visa saker kommer då i skymundan. Mycket av förpackningarna som hittas i skogen har thailändsk text så det går knappast att missta sig på var det kommer ifrån.

Frugans bror har varit i Sverige från och till i tjugo år och plockat bär. Han började klaga för flera år sedan på sina landsmän som skräpar ner.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 95
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Wangthong

    14

  • Jojje

    12

  • Tallviking

    9

  • Herr Chang

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

För länge sedan var det 6000kr. Numera vet jag bara att det är mera, tror inte att det är så mycket som 50000kr. Eftersom frugan har sin bror här och plockar vet hon säkert, så jag får väl fråga henne när hon kommer från skogen.

Det är riktigt allemansrätten gör ingen skillnad på om den som plockar äter bären/svampen privat eller tar den till försäljning på något sätt. Jag tog bara med det för att det i de flesta länder inte är möjligt att göra som här.

När vi åkte hem från Thailand för en vecka sedan åkte vi med Finnair och de flesta ombord var thailändska bärplockare. Men jag har ingen aning hur det är i Finland med allemansrätten.

OK

I lördags när jag kom hem med Thai till ARN var det ca 40 bär/svampplockare med. Många av dom med tröjor från samma researrangör i Khon Kaen-området

Vi är flera som plockar svamp och bär i våran släkt och ibland säljer vi på loppis/markad så det vore intressant att veta om det finns några gränser för "privat näringsverksamhet" för att den inte skall riskera att hamna under skattemyndighetens intressesfär.

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

OK

I lördags när jag kom hem med Thai till ARN var det ca 40 bär/svampplockare med. Många av dom med tröjor från samma researrangör i Khon Kaen-området

Vi är flera som plockar svamp och bär i våran släkt och ibland säljer vi på loppis/markad så det vore intressant att veta om det finns några gränser för "privat näringsverksamhet" för att den inte skall riskera att hamna under skattemyndighetens intressesfär.

Jag vet inte om grundavdrag ska blandas in näringsverksamhet, men tex sommarjobbare betalar ju oftast ingen eller väldigt låg skatt pga det inte kommit upp i så stor inkomst.. Men den inkomsten redovisas väl åtminstone hos skattemyndigheten..

Men kanske skattmasen vill ha billig lingonsylt på bordet och ser mellan fingrarna för dessa tilltag.. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här säger skatteverket på sin hemsida.

Bärplockning

Inkomsten är skattefri under förutsättning att:

  • bären växer vilt (dvs. inte är odlade)
  • bären är egenhändigt plockade
  • inkomsten uppgår till högst 12 500 kronor.
Skattefriheten gäller inte för den som har anlitats av någon annan för att plocka bär.

Avdrag medges för:

  • den del av utgifterna som överstiger skattefritt belopp, 12 500 kronor

Link to comment
Dela på andra sajter

Faktiskt så har det blivit mer och mer nerkräpning de sista åren. Det hör väl ihop med att det blir fler och fler bärplockare. Informationen om att hålla rent går nog inte fram lika bra som tidigare. Sedan kanske plockarna hetsar mera och visa saker kommer då i skymundan. Mycket av förpackningarna som hittas i skogen har thailändsk text så det går knappast att missta sig på var det kommer ifrån.

Frugans bror har varit i Sverige från och till i tjugo år och plockat bär. Han började klaga för flera år sedan på sina landsmän som skräpar ner.

OK, men kom igen. Eftersom bärplockarna bara "drar över" ett hygge en gång per sommar så kan det väl inte bli så många förpackningar/hektar.

Svenskar som är måna om välstädade skogar kan väl bidra med att ta med sig en påse och städa upp efter dom på sina skogspromenader.

Vad jag menar är att utländska bärplockare som skräpar ner är en fjärt i universum jämfört med det elände som andra inlägg i tråden påtalar.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, men kom igen. Eftersom bärplockarna bara "drar över" ett hygge en gång per sommar så kan det väl inte bli så många förpackningar/hektar.

Svenskar som är måna om välstädade skogar kan väl bidra med att ta med sig en påse och städa upp efter dom på sina skogspromenader.

Vad jag menar är att utländska bärplockare som skräpar ner är en fjärt i universum jämfört med det elände som andra inlägg i tråden påtalar.

Fritz..

Ju fler tusen bärplockare som drar över hyggena dessto mer märks det. Mycket av förpackningarna tar många år att bryta ner. Blir det för mycket kommer naturligtvis markägarna att protestera. Det börjar nu ifrågasättas om bärföretagarna ska ha tillgång till allemansrätten.

Många bäckar små gör en hel å. Men visst är det som du säger att det är småpotatis (måtänka mandel) jämfört med det andra som tråden är om.

Är man själv ute och plockar är det kanske inte så roligt att plocka upp ilaluktande flugansamlande sopor efter andra. :crazy:

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Så här säger skatteverket på sin hemsida.

Bärplockning

Inkomsten är skattefri under förutsättning att:

  • bären växer vilt (dvs. inte är odlade)
  • bären är egenhändigt plockade
  • inkomsten uppgår till högst 12 500 kronor.
Skattefriheten gäller inte för den som har anlitats av någon annan för att plocka bär.

Avdrag medges för:

  • den del av utgifterna som överstiger skattefritt belopp, 12 500 kronor

OK. Tack !!

Återstår då frågan/tolkningen av vad som är "anlitats av"

Gäller det bara registrerat företag eller även släkting/vän som är med och delar på vinsterna ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

OK. Tack !!

Återstår då frågan/tolkningen av vad som är "anlitats av"

Gäller det bara registrerat företag eller även släkting/vän som är med och delar på vinsterna ?

Tror inte man kan göra någon åtskillnad i det fallet. Då skulle väl en möjlighet för de som inte har registrerat företag att undantas från beskattning öppnas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

OK. Tack !!

Återstår då frågan/tolkningen av vad som är "anlitats av"

Gäller det bara registrerat företag eller även släkting/vän som är med och delar på vinsterna ?

Hur är det med visum i detta fall? Jag menar är släkt/vän här på besöksvisum så kanske man ska vara tyst om inkomster, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Javisst, anlitas någon behövs arbetstillstånd.

De Thailändare som varit här tidigare om åren har ju kunnat plocka hur mycket som helst utan beskattning. I år måste det ju bli helt annorlunda och de borde kunna göra avdrag för alla utgifter.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, men kom igen. Eftersom bärplockarna bara "drar över" ett hygge en gång per sommar så kan det väl inte bli så många förpackningar/hektar.

Svenskar som är måna om välstädade skogar kan väl bidra med att ta med sig en påse och städa upp efter dom på sina skogspromenader.

Vad jag menar är att utländska bärplockare som skräpar ner är en fjärt i universum jämfört med det elände som andra inlägg i tråden påtalar.

Fritz..

Jamen Fritz... vad jag skrev var att jag inte har något mot att utlänningar utnyttjar allemansrättens rättigheter så länge man även följer dess skyldigheter. Dvs lämna en plats i samma skick som man fann den. Förutom förstås att det fattas en del bär ;)

Detta har inget att göra med vad jag tycker om de förhållanden bärplockare får stå ut med.

För övrigt kan vi ju begrunda vilket ramaskri det skulle bli i Thailand om faranger gjorde sig stora pengar i den thailändska naturen...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jamen Fritz... vad jag skrev var att jag inte har något mot att utlänningar utnyttjar allemansrättens rättigheter så länge man även följer dess skyldigheter. Dvs lämna en plats i samma skick som man fann den. Förutom förstås att det fattas en del bär ;)

Detta har inget att göra med vad jag tycker om de förhållanden bärplockare får stå ut med.

För övrigt kan vi ju begrunda vilket ramaskri det skulle bli i Thailand om faranger gjorde sig stora pengar i den thailändska naturen...

Herr Chang har talat.

Jamen Herr Chang.

Sverige är ju en välfärdsstat i en helt annan division än Thailand.

Jag begriper mig inte på din argumentation helt enkelt.

Menar du att fattiga svenskar skulle sätta sig i skuld och flyga till Thailand för att plocka kokkosnötter eller nåt åt det hållet för att skrapa ihop pengar till dels resan och dels få med sig pengar hem ?

Det är väl inte precis rika thailändare som kommer till Sverige för att göra sig pengar på den generösa svenska allemansrätten ?

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jamen Herr Chang.

Sverige är ju en välfärdsstat i en helt annan division än Thailand.

Jag begriper mig inte på din argumentation helt enkelt.

Menar du att fattiga svenskar skulle sätta sig i skuld och flyga till Thailand för att plocka kokkosnötter eller nåt åt det hållet för att skrapa ihop pengar till dels resan och dels få med sig pengar hem ?

Det är väl inte precis rika thailändare som kommer till Sverige för att göra sig pengar på den generösa svenska allemansrätten ?

Fritz..

Ja i en annan division Med Gnidna Svenska Bäruppköpare som utnjyttar det svenska allemansrätten samt skiter fullständigt,

i dessa fattiga själar som kommer till andra sidan Jorden bara för att försöja sin FAMILJ därhemma! :bag:

Dessa patroner vet helt å hållet vad det handlar om med dessa såkallade bemmaningsföretag i

Asien "siktna skithögar"! Hoppas dom får nobben från BOB!

Detta är tamifan så nära slavhandel man kan komma!!!!! :kort:

Varför vill Tex: inte svenska ungdomar eller arbetslösa utföra detta såkallade arbete????? :whistle:

Mvh Svampen :wai:

Ändrades av svampen

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

När det låter för bra, för att vara sant, så är det oftast så.

trodde det ordspråket fanns i alla länder.

Verkar som många vill att vi ska skänka våra skattepengar..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lung Lennart

Så här säger skatteverket på sin hemsida.

Bärplockning

Inkomsten är skattefri under förutsättning att:

  • bären växer vilt (dvs. inte är odlade)
  • bären är egenhändigt plockade
  • inkomsten uppgår till högst 12 500 kronor.
Skattefriheten gäller inte för den som har anlitats av någon annan för att plocka bär.

Avdrag medges för:

  • den del av utgifterna som överstiger skattefritt belopp, 12 500 kronor

Men det är bara så att det finns ett moment 22 i hela bärplockarproblemet.

Allemansrätten gäller bara fysiska personer, Svenska såväl som utländska medborgare. Att en företagsledare skickar ut sina anställda i skogen för att plocka bär är helt enkelt inte tillåtet utan markägarens tillstånd. Däremot är det helt OK om lilla Noj, såväl som hemmafrun i Arjeplog, som fria företagare plockar vilda bär och säljer för max 12500/år. (Sedan kan ju lilla Nojs syter, svåger och syskonbarn som hon gästar, plocka för sina 12500/år om lilla Noj skulle kunna plocka mera, svårt att överbevisa för skatteverket)

Att bäruppköparna skickar ut sina anställda och därmed bryter mot allemansrätten är aldrig prövat i domstol, det är därför de kan fortsätta.

Migrationsverket och andrs krav på avtal, minimilöner med mera bara krånglar till det hela, de stora vinnarna är bärmaffian.

Nej, pröva systemet mot allemansrätten i domstol. Men det är inget brottmol utan ett civilmål, och någon markägare som vill driva frågan finns nog inte.

Det bästa vore att definiera besöks och turistvisum på så sätt att "fri företagsamhet" upp till 12500 kronor vore tillåtet. Ge inga "anställda" visum/uppehållstillstånd. Därmed skulle alla bärplockare ha en "inbjudare" som garanterar deras uppehälle.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är bara så att det finns ett moment 22 i hela bärplockarproblemet.

Allemansrätten gäller bara fysiska personer, Svenska såväl som utländska medborgare. Att en företagsledare skickar ut sina anställda i skogen för att plocka bär är helt enkelt inte tillåtet utan markägarens tillstånd. Däremot är det helt OK om lilla Noj, såväl som hemmafrun i Arjeplog, som fria företagare plockar vilda bär och säljer för max 12500/år. (Sedan kan ju lilla Nojs syter, svåger och syskonbarn som hon gästar, plocka för sina 12500/år om lilla Noj skulle kunna plocka mera, svårt att överbevisa för skatteverket)

Att bäruppköparna skickar ut sina anställda och därmed bryter mot allemansrätten är aldrig prövat i domstol, det är därför de kan fortsätta.

Migrationsverket och andrs krav på avtal, minimilöner med mera bara krånglar till det hela, de stora vinnarna är bärmaffian.

Nej, pröva systemet mot allemansrätten i domstol. Men det är inget brottmol utan ett civilmål, och någon markägare som vill driva frågan finns nog inte.

Det bästa vore att definiera besöks och turistvisum på så sätt att "fri företagsamhet" upp till 12500 kronor vore tillåtet. Ge inga "anställda" visum/uppehållstillstånd. Därmed skulle alla bärplockare ha en "inbjudare" som garanterar deras uppehälle.

Detta är ju inget Mysterium att lösa jag tror ju inte att Bang från BKK åker runt i sin systers bil Noi med 6 släktingar,

samt bor i Anders Anderssons TEX bärplocknings anläggning för husrun & mat för att Han är på SEMESTER!!! :whistle::kort:

Det handlar om total slapphet från Ambassad eller mutade med BLÅBÄR Va Fa... Vet jag En liten Svenne!!!

Nä detta problem kommer upp varje år "VARFÖR"=Slapphet eller semester från Svedala?

Nä inte ens det detta handlar endast om komersiella intressen för vi ska få våran Lingonsylt eller Blåbärspaj mm.

Syna hela kjedjan från "PLOCKARE till Konsument lön,inköpspris,försäljningpris!!!!!

Mvh Svampen"Ett blåbär i mängden"! :wai:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är ju inget Mysterium att lösa jag tror ju inte att Bang från BKK åker runt i sin systers bil Noi med 6 släktingar,

samt bor i Anders Anderssons TEX bärplocknings anläggning för husrun & mat för att Han är på SEMESTER!!! :whistle::kort:

Det handlar om total slapphet från Ambassad eller mutade med BLÅBÄR Va Fa... Vet jag En liten Svenne!!!

Nä detta problem kommer upp varje år "VARFÖR"=Slapphet eller semester från Svedala?

Nä inte ens det detta handlar endast om komersiella intressen för vi ska få våran Lingonsylt eller Blåbärspaj mm.

Syna hela kjedjan från "PLOCKARE till Konsument lön,inköpspris,försäljningpris!!!!!

Mvh Svampen"Ett blåbär i mängden"! :wai:

Så vad tänker ni göra åt saken, mer än att spy galla här???

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Jamen Fritz... vad jag skrev var att jag inte har något mot att utlänningar utnyttjar allemansrättens rättigheter så länge man även följer dess skyldigheter. Dvs lämna en plats i samma skick som man fann den. Förutom förstås att det fattas en del bär ;)

Detta har inget att göra med vad jag tycker om de förhållanden bärplockare får stå ut med.

För övrigt kan vi ju begrunda vilket ramaskri det skulle bli i Thailand om faranger gjorde sig stora pengar i den thailändska naturen...

Herr Chang har talat.

Håller med Herr Chang.. Allemansrätten är frihet under ansvar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är bara så att det finns ett moment 22 i hela bärplockarproblemet.

Allemansrätten gäller bara fysiska personer, Svenska såväl som utländska medborgare. Att en företagsledare skickar ut sina anställda i skogen för att plocka bär är helt enkelt inte tillåtet utan markägarens tillstånd. Däremot är det helt OK om lilla Noj, såväl som hemmafrun i Arjeplog, som fria företagare plockar vilda bär och säljer för max 12500/år. (Sedan kan ju lilla Nojs syter, svåger och syskonbarn som hon gästar, plocka för sina 12500/år om lilla Noj skulle kunna plocka mera, svårt att överbevisa för skatteverket)

Att bäruppköparna skickar ut sina anställda och därmed bryter mot allemansrätten är aldrig prövat i domstol, det är därför de kan fortsätta.

Migrationsverket och andrs krav på avtal, minimilöner med mera bara krånglar till det hela, de stora vinnarna är bärmaffian.

Nej, pröva systemet mot allemansrätten i domstol. Men det är inget brottmol utan ett civilmål, och någon markägare som vill driva frågan finns nog inte.

Det bästa vore att definiera besöks och turistvisum på så sätt att "fri företagsamhet" upp till 12500 kronor vore tillåtet. Ge inga "anställda" visum/uppehållstillstånd. Därmed skulle alla bärplockare ha en "inbjudare" som garanterar deras uppehälle.

Läste någonstans att det är på gång något om allemansrätten där markägarna verkade ha tröttnat på bärföretagen, där de vill pröva om bärföretagen kan använda allemansrätten på detta sätt. Det finns bekymmer med detta också. Vem ska kontrollera om det är privata Noi eller anställda Noi som plockar. Om företagen fär betala för att plocka bär på markerna innebär det högre kostnader för företagen finns det inte då en risk att de ska ta igen detta av plockarna. Därmed blir det än värre för de stackarna.

Bärföretagen har länge motarbetat att thailändare ska kunna ta hit bekanta privat för att plocka bär, detta har slagit igenom på ambassaden, misstänker de bärplockning blir det avslag, vad jag upptäckt. Om myndigheterna inte var så jä..a du..a eller snikna så skulle de förstå vad som var vettigast. Jag är helt inne på din linje om att privatplockning är det bästa.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

En del blandat:

/Bedrövligt om de ska betala 16 000 för resan. Kostar ens förstaklass det från Viet-Nam?

/Vet inte hur illa bostadsförhållandena är, men rimligtvis ska de väl inte behöva jämföras med vad vi svenskar är vana med, utan vad som är normalt för bärplockarna ifråga?

/Såklart ska kostnaderna för husrum o d räknas rimligt.

/Garantilöner tycker jag är orimligt att ha för sådana här tpiska prestationsjobb, där arbetskraften är utspridd, så uppdragsgivaren kan knappast se hur mycket de jobbar.

DÄREMOT borde garantilöner gälla om uppdragsgivaren inte ser till att

-sprida ut bärplockarna tillräckligt, så att de inte behöver gå en massa extra

-det finns tillräckligt med bär där plockarna placeras. ="Bärgaranti" istället för inkomstgaranti.

I en annan tråd - eller var det kanske på ett annat forum? :) - skrivs många exempel där bärplockare tjänat bra i egen regi i år redan. Men jag tror det var längre söderut, för bären är bara halvfärdiga här i mellansverige, och i nämnda Särna är det antagligen senare ändå.

Förra året var det också bärbrist där många ditkörda bärplockare placerats, FASTÄN DET FANNS GANSKA MYCKET BÄR I ANDRA DELAR AV SVERIGE !!! Kass organisation - även bärföretagen förlorar ju på om bärplockarna placeras på fel ställe...

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bärföretagen har länge motarbetat att thailändare ska kunna ta hit bekanta privat för att plocka bär, detta har slagit igenom på ambassaden, misstänker de bärplockning blir det avslag, vad jag upptäckt. Om myndigheterna inte var så jä..a du..a eller snikna så skulle de förstå vad som var vettigast. Jag är helt inne på din linje om att privatplockning är det bästa.

Brottslig plockning i bärskogen

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=109&artikel=3898717

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas bara att gemene man inte är så dumma att de tror på bärbaronernas svartmåleri av privatpersoner utan begriper var problemet egentligen sitter. Maddamerna är nog inte så många kvar längre, eftersom de flesta blivit företagare i bärbranchen numera.

Alla jag vet som bjuder in bekanta och släktingar numera är seriösa i att hjälpa de som bjuds in. Annat var det för 10år sedan.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Jamen Herr Chang.

Sverige är ju en välfärdsstat i en helt annan division än Thailand.

Jag begriper mig inte på din argumentation helt enkelt.

Menar du att fattiga svenskar skulle sätta sig i skuld och flyga till Thailand för att plocka kokkosnötter eller nåt åt det hållet för att skrapa ihop pengar till dels resan och dels få med sig pengar hem ?

Det är väl inte precis rika thailändare som kommer till Sverige för att göra sig pengar på den generösa svenska allemansrätten ?

Fritz..

Hmm Fritz...

Det har ingen betydelse om de thailändare som kommer hit för att plocka bär är rika eller fattiga. Poängen är att dom tillåts göra det. Och att faranger ej tillåts göra något motsvarande i Thailand.

Du kanske tycker att det är OK att Thailand diskriminerar faranger, medan Sverige är mycket generöst. Det tycker inte jag.

Man kan ju bara spekulera i när Thailand kommer göra något åt sin xenofobi, vilket ter sig osannolikt då de inte vill ha någon konkurrens från mer kompetenta farang. Det är bara thailändare som ska tjäna pengar i Thailand!

Betänk till exempel fru Chang som på UT kan starta AB i Sverige och tjäna bra med pengar på massageverksamhet. En verksamhet som sannolikt är förbjuden för farang i Thailand.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm Fritz...

Det har ingen betydelse om de thailändare som kommer hit för att plocka bär är rika eller fattiga. Poängen är att dom tillåts göra det. Och att faranger ej tillåts göra något motsvarande i Thailand.

Du kanske tycker att det är OK att Thailand diskriminerar faranger, medan Sverige är mycket generöst. Det tycker inte jag.

Man kan ju bara spekulera i när Thailand kommer göra något åt sin xenofobi, vilket ter sig osannolikt då de inte vill ha någon konkurrens från mer kompetenta farang. Det är bara thailändare som ska tjäna pengar i Thailand!

Betänk till exempel fru Chang som på UT kan starta AB i Sverige och tjäna bra med pengar på massageverksamhet. En verksamhet som sannolikt är förbjuden för farang i Thailand.

Herr Chang har talat.

Jag ser inte någon koppling mellan thailändska bärplockare i kris och fru Changs framgångsrika massageverksamhet.

Därför kopplar jag ur mig själv från debatten.

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

OK. Tack !!

Återstår då frågan/tolkningen av vad som är "anlitats av"

Gäller det bara registrerat företag eller även släkting/vän som är med och delar på vinsterna ?

Hej

Dom bekanta vi har, anlitar inte sina släktingar och tar heller inte del av deras vinst på annat sätt än att biljettpengarna betalas tillbaka.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...