Jump to content
IGNORERAD

Vilken mat skulle ni sakna i Los


Nerike

Recommended Posts

Hej på er alla!

Då jag planerar en lång resa till Los, och jag vet vilken mat jag kommer sakna då jag vet att det går ej att få tag i.

Då jag är barnslig förälskad i en maträtt som pasta o köttfärssås men det går att få tag i.

Men det bästa jag vet och jag kommer att sakna med hela mitt hjärta, och skiter i vad folk säger för smaken är som baken.

Jag bara älskar dom här tillsammans, finns inget bättre svampen kan intyga.

7310130414176.jpg7310500025971.jpg

Och när man som jag bara älskar dom och visst tycker jag om annan mat med dom här godingar måste bli en gång i veckan

Min farsa undra hur det kommer sig att jag tycker om dom så mycket, men jag kan bara inte svara på det kan tala om att min pappa var en gång en av örebros bästa kockar (pensoinär idag)

Jobba bla. som källarmästare på grand mm.så jag har fått mycket god mat men inget går upp som dessa två produkter dels snabbmat men så jävla gött.

Undrar nu vad ni skulle sakna, kom nu inte och säg som ex. kräftor för det går att koka tigerräkor i salt,dillkrona samt öl så har ni smaken som en kräfta.

Men något som är omöjligt att uppnå i Los, i mitt fall kommer det bli att nån måste skicka ner mina älsklingar till Los när det är som värst efter suget.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 67
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Keithan

    4

  • Oscar

    4

  • Surin P3

    3

  • Fritz

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Riktigt svenskt bröd till frukost då det oftast bara finns tråkig färdigskivat vitt formbröd i dom flesta affärer.

Gott kaffe, inte något nescafé. Dessa två saker packade jag ner i väskan vid min förra resa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det första som jag kommer att tänka på är Kalles Kaviar, det beställde jag alltid av folk som kom på besök. Fanns i princip alltid hemma, vare sig jag bodde i Hua Hin, Bangkok eller Khon Kaen. Nu har jag bott i Blekinge i snart 4 månader och har aldrig haft kaviar i kylen...

Kaviaren är alltid saltare på andra sidan staketet?

Tecknad serie om faranglivet i Thailand: http://www.langliggare.se/

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu på förmiddagen har jag varit till Jomtien och hämtat en "leverans" från Sverige.

Har inte varit till Sviden på fem år och det blir mycket thaimat.

Det här är några saker som jag längtar efter ibland.

Beträffande bröd så beror det naturligtvis på var man bor i Thailand.

Här i Pattaya finns många affärer och bagerier som har mycket bra bröd.

Och en hälsning till Kalles-fansen, prova Eiderns så får ni känna på riktigt

god kaviar.

Jan L

post-3360-045572900 1280829959_thumb.jpg

post-3360-045572900 1280829959_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Det enda som jag kan komma på är ostar och viner som man kan bli sugen på ibland.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det enda som jag kan komma på är ostar och viner som man kan bli sugen på ibland.

Mvh Isan Lover

Så sant så, det glömde jag. Det finns inget direkt utbud här uppe i våra trakter.

En tur över bron till Vientiane är lösningen på det problemet. Där finns det bättre utbud av vin och faktiskt en del blåa, gröna och vita mögelostar.

Tyvärr så är det lite för varmt för att ett gott rödvin skall hålla temperaturen mer än fem minuter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Surströmming är en rysare!

Något bra tips, hur man får tag i den i Thailand?

Äter inte den thailändska varianten, så det är inget alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Surströmming är en rysare!

Något bra tips, hur man får tag i den i Thailand?

Äter inte den thailändska varianten, så det är inget alternativ.

Surströmming kan Du beställa från Ica Hägernäs (se länksidan). Brukar ta en dryg vecka för varorna att anlända.

Förvisso en dyr räddare i nöden, frakten går på 70-80 kr/kg, men vad gör man.

Även om det i mitt fall inte är frågan om just surströmming.

Vad jag saknar varierar. Normalt ingenting, men ibland kan man få lite noja efter något speciellt. Kanelbullar, hjor

tronsylt, västerbottenost o.s.v.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Surströmming kan Du beställa från Ica Hägernäs (se länksidan). Brukar ta en dryg vecka för varorna att anlända.

Förvisso en dyr räddare i nöden, frakten går på 70-80 kr/kg, men vad gör man.

Även om det i mitt fall inte är frågan om just surströmming.

Vad jag saknar varierar. Normalt ingenting, men ibland kan man få lite noja efter något speciellt. Kanelbullar, hjor

tronsylt, västerbottenost o.s.v.

Poffa

Bra tips!

Normalt saknar jag heller ingenting. Det finns så mycket i Thailand redan.

Men ibland har fan flugit i mej att jag ska ordna surströmmingsskiva där nere.

Eftersom det inte är populärt att man har med sig på flyget så har jag trott att det varit omöjligt.

Bland de thailändare som varit här och provat surströmming är reaktionen ungefär som bland

svenskarna. Endera avskyr man den eller älskar den.

Få se om det blir någon gång. Det har ingen hög prio för närvarande. Fraktkostnaden får man helt enkelt ta

om man ska krångla till det. Det klart det för med sig en del annat också som behövs för en riktig surströmmingsklämma.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar bli otroligt sugen på "Svenskmat" ca en gång var tredje månad.. :( Och har vid ett par tillfällen sökt mig till Svenskställen för att stilla mitt sug, dock har det aldrig smakat som man tänkt sig och gått därifrån besviken (förutom Dalarna restaurant i Tokyo som faktiskt hade riktigt bra julbord) :( Har kommit på attt det är nog inte Svenskmaten jag är sugen på, det är mammas goda mat som lockar :);)

Ha en bra dag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaifiskaren

Tjock körv me mos från Oves i Sävedalen.

Nystekt rödspätta med smörslungade champinjoner o potatismos.

Fungerar som Tjuren Ferdinand

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ingen svensk mat jag saknar men svenskt snus är givetvis ett måste.

Bor man i Bkk, och kanske i större turistorter, finns det enorma mängder europeisk mat som man borde kunna göra svensk om det inte är mer extrema varianter som surströmming och renskav man är ute efter. Även hemma i byns Tesco Lotus finns det numera gått om västerländska alternativ även om det oftast inte är någon jättekvalitet.

Ska man köpa bra (importerad) västerländsk mat typ salami, fetaost eller mögelost blir det dock väldigt dyrt; 5-10 gånger vad det kostar i Sverige är inte ovanligt så det är en klar ekonomisk fördel att jag 99 gånger av 100 föredrar asiatiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så sant så, det glömde jag. Det finns inget direkt utbud här uppe i våra trakter.

En tur över bron till Vientiane är lösningen på det problemet. Där finns det bättre utbud av vin och faktiskt en del blåa, gröna och vita mögelostar.

Tyvärr så är det lite för varmt för att ett gott rödvin skall hålla temperaturen mer än fem minuter.

Hej

Ja det är ju trevligt med en liten utflykt ibland, och det är ju bra att man kan gå in och handla Taxfree utan att ha visum till Laos.

Själv försökte jag ta mig över med båt längre österut vid Phon Pisai i vintras men det gick inte, så frugans morbror fick åka över och handla Beer Lao och vin till mig.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte Mills kaviar, absolut bättre än Kalles, häromdagen i Bang Sare (Sattahip) där en Norrman med fru har en liten restaurant och ett litet lager av norska varor. Det enda svenska som de sålde var snus.

Saknar ibland sådana saker som riktig falukorv, västerbottensost och svenskt kaffe. Nära ersättare finns ju (inte för osten) och det mesta går att laga till själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Har inte varit i Sverige de senaste fem åren. Tycker att maten i Thailand är mycket bra, så det är sällan jag tänker på svensk mat,

men en talrik ärtsoppa skulle vara gott, och svenska sommaräpplen.

Kanske även lite torskgratäng , svenska jordgubbar, och kantarellstuvning.

Gott bröd, knäckebröd, ost, vin mm kan jag köpa i Korat.

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Nu är ju jag ingen långliggare. Dom flesta vistelserna blir 6 veckor. Två gånger har det blivit 6 månader och ibland har det blivit 3 veckor.

Men för lunch och middag saknar jag ingenting, skulle isåfall vara möjligheten att köpa ett eller 2 glas rödvin till middagen, men hettan får öl gå bra.

Frukost: Från dag ett brukar jag sakna riktig västerlänsk frukost, dock ej specifikt svensk frukost. Men det löser ju sig klätt med att köpa lite riktigt mörkt bröd eller knäckebröd i butiken och lite ThaiGerman skinkor och korvar och lite färskpressad juice och några burkar iskaffe. Musli finns ju också och hyffsad mjölk.

så summasumarum skanar just ingenting ---

/mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Det första som jag kommer att tänka på är Kalles Kaviar, det beställde jag alltid av folk som kom på besök. Fanns i princip alltid hemma, vare sig jag bodde i Hua Hin, Bangkok eller Khon Kaen. Nu har jag bott i Blekinge i snart 4 månader och har aldrig haft kaviar i kylen...

Kaviaren är alltid saltare på andra sidan staketet?

Så vad hittar man i ditt kylskåp idag - fisksås, chili och curry? :)

Själv så brukar jag inte sakna så mycket mat. Mest gott bröd och ost till humana priser. Däremot saknar jag en hel del i dryckesväg, framförallt goda juicer och cider.

Blir jag sugen på farangmat, vilket händer någon gång i veckan, brukar jag slänga ihop mitt eget eftersom besök på de bättre krogarna inte riktigt är ekonomiskt försvarsbart när thaimat är så mycket billigare. Beror givetvis också på min så ofta skraliga ekonomi... :(

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja varför köpa dyra konserver med ex. köttfärssås från Sverige.Ingredienserna finns ju även i Thailand,avsevärt billigare och godare.

Har fått den godaste köttfärssåsen jag ätit tillagad av en dam på Koh Samui.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Jag köpte Mills kaviar, absolut bättre än Kalles, häromdagen i Bang Sare (Sattahip) där en Norrman med fru har en liten restaurant och ett litet lager av norska varor. Det enda svenska som de sålde var snus.

Saknar ibland sådana saker som riktig falukorv, västerbottensost och svenskt kaffe. Nära ersättare finns ju (inte för osten) och det mesta går att laga till själv.

Tack för det tipset är det vid den restaurangen som ligger vid marknaden

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Ja varför köpa dyra konserver med ex. köttfärssås från Sverige.Ingredienserna finns ju även i Thailand,avsevärt billigare och godare.

Har fått den godaste köttfärssåsen jag ätit tillagad av en dam på Koh Samui.

Ja jag får nog hålla med

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja varför köpa dyra konserver med ex. köttfärssås från Sverige.Ingredienserna finns ju även i Thailand,avsevärt billigare och godare.

Har fått den godaste köttfärssåsen jag ätit tillagad av en dam på Koh Samui.

Jag vet att det finns köttfärsås i Los men inte som findus den har en smak som jag bara älskar, för mig är det ett gift skulle betala 1000:- för receptet på Findus köttfärssås

Eller ett recept som ger samma smak och konsistens, och jag har lagat 1000 och åter 1000 köttfärssåser hur många gånger som helst men inget går upp mot Findus.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Det där är ändå grejer, som håller sig länge, så ni, som åker till Sverige ibland, kan ju ta med er 27-37 kg (=hela fria bagaget) varje gång :)

För egen del bekymrar jag mig mest över hur jag ska få tag i något, som liknar A-fil. (Youghurt gillar jag inte.) Det går åt 3-4 liter per vecka, och det håller sig ju inte mycket mer än en vecka.

Någon som sett till ost typ milda Präst/Herrgård/Greve till försäljning någonstans längst uppe i nordöst (=Udon Thani - Sakon Nakhon - Nakhon Phanom)? Sånt äter jag massor, så 25-35 kg per år räcker inte :)

En massa råvaror finns i Thailand, så resten ordnar sig om jag lyckas få till en god mussli.

Kanske måste man odla något själv :) Jag kommer nog att plantera en del hallon, men tror att det blir svårt att få dem att trivas i normal thailänsk mark där jag kommer att bo.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...