Jump to content
IGNORERAD

Donera blod i Thailand


Surin P3

Recommended Posts

Så, nu har jag donerat blod för första gången i Thailand.

En mindre intressant upplevelse egentligen, men tänkte berätta hur det gick till ändå.

Gick till sjukhuset, det statliga, och fyllde i lite papper med namn och adress osv.

Satte mig vid luckan där sjuksköterskan satt och fick frågan vilken blodgrupp har du?

Svarade vet ej för att försvåra deras uppgift, men ca 1 minut senare, efter stick i fingret och tre droppar blod på glasskiva och tre droppar annan vätska, fick jag svaret; "Du har blodgrupp A".

Undrar vad som hänt om jag sagt att jag har blodgrupp B !?

Nåväl, in i rummet där man donerar, då.

Ja, det ser ju riktigt trevligt ut.

post-3076-071862000 1280817799_thumb.jpg

Rengöring av armvecket, och sedan in med nålen. Jaha, det gjorde inte så ont :)

Fast jag måste medge att jag inte ser speciellt glad ut på bilden ;)

post-3076-042965500 1280817866_thumb.jpg

Ca 10 minuter senare var allt klart och jag fick ett litet mjölkpaket, ett glas vatten och två påsar med tabletter, vitaminer och annat.

Medan jag drack upp,jölken satt jag och skummade igenom en pärm med "reklam" för varför man ska ge blod.

Hittade någon intressant...

Punkt nr 5,

Om man donerar blod 100 ggr, så kommer drottningen till min begravning och tänder eld på mig.

Nu får man bara donera 4 ggr per år, så det lär ta minst 25 år till innan jag blir uppeldad av självaste drottningen, då. :great:

post-3076-071862000 1280817799_thumb.jpg

post-3076-042965500 1280817866_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Intressant - hur kom du på den idén?

En fundering, var du tvungen att fylla i formulär om dig själv, sjukdomar, medicinering, hälsoläge osv?

Gjorde de ingen grundlig undersökning innan ditt första blodgivartillfälle?

post-6637-088169000 1280825712_thumb.jpg

post-6637-088169000 1280825712_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Var på väg att lämna blod uppe i Chiang mai dagen efter tsunamin eftersom det satts upp skyltar att det behövdes "farangblod" akut. Men efter att ha tillbringat lång tid för att hitta till bloduppsamlingsplatsen så visade sedan ett enkelt blodprov att dom redan hade för mycket av min vanliga blodgrupp och jag fick därför ett vänligt - Tack, men nej tack.

Så jag har fått mer blod i Thailand än gett faktiskt (vid en operation efter trafikolycka behövde jag blodtransfusion).

I Sverige får jag inte lämna eftersom man inte vill ha blod från tropikresenärer med kortare tid än 2 år sen resan. I alla fall var det så för 10 år sedan.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

hejsan

är blodgivare här hemma nu är det i månad efter man vart i Thailand sen vet jag inte om det är skillnad på plasma

eller blod eller hur länge man vart där har man däremot gjort en tatuering så är det 6 månader

stefan

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant - hur kom du på den idén?

En fundering, var du tvungen att fylla i formulär om dig själv, sjukdomar, medicinering, hälsoläge osv?

Gjorde de ingen grundlig undersökning innan ditt första blodgivartillfälle?

Fyllde inte i några sådana frågor, nej.

Misstänker att de testar blodet i efterhand för att se om det duger till någon.

De frågade bara om jag ätit någon tidigare idag, samt när jag gick och lade mig igår. Inte när jag steg upp, dock :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...